Pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen
Zal hoogstwaarschijnlijk over de winstuitkering boven het gegarandeerde percentage gaan, in dit geval dan 0%.johan d schreef: weet iemand waarom er bij ethias first Invest onder 2008, 0% staat? er is toch 3% gegarandeerd?
https://www.spaargids.be/sparen/tak-21.html
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
neen want 2007 en 2006 is wel correct. ik heb het hier over de pensioenspaarverzekering... dat is toch die TAK21?
First Invest is niet hetzelfde als First Pensioensparenjohan d schreef: neen want 2007 en 2006 is wel correct. ik heb het hier over de pensioenspaarverzekering... dat is toch die TAK21?
En nog iemand met concrete raad voor mij?
je hebt bij ethias verschillende first rekeningen:johan d schreef: weet iemand waarom er bij ethias first Invest onder 2008, 0% staat? er is toch 3% gegarandeerd?
http://www.ethias.be/nl/stc/ETIF044/Par ... /First.htm
Bij First Pensioensparen is 3% gegarandeerd.
Bij de First Invest is 0% gegarandeerd.
http://www.ethias.be/upload/pdf/nl/part ... est_nl.pdf
Ik denk dat je het een beetje door elkaar gooit
ik heb de 2 idd door elkaar gegooid - bedankt voor de uitlegFilip3 schreef:je hebt bij ethias verschillende first rekeningen:johan d schreef: weet iemand waarom er bij ethias first Invest onder 2008, 0% staat? er is toch 3% gegarandeerd?
http://www.ethias.be/nl/stc/ETIF044/Par ... /First.htm
Bij First Pensioensparen is 3% gegarandeerd.
Bij de First Invest is 0% gegarandeerd.
http://www.ethias.be/upload/pdf/nl/part ... est_nl.pdf
Ik denk dat je het een beetje door elkaar gooit
1) die BBB-rating heeft geen enkele invloed op het pensioenspaarfonds. Als je belegt in een fonds, koop je eigenlijk deelbewijzen van dat fonds. Stel dat Argenta morgen failliet gaat, dan is iedereen die in het pensioenspaarfonds gespaard heeft nog steeds eigenaar van die deelbewijzen, en de waarde van die deelbewijzen wordt niet beinvloed door de prestaties van Argenta. Dat fonds wordt beheerd door Petercam, Argenta verdeelt het alleen maar.Tomasz schreef: Ben nu in drie banken langsgeweest, dit zijn mijn mogelijkheden:
1) Fonds bij Argenta, lijkt wel okee, maar die rating van BBB staat me niet zo aan... En loop ik niet veel risico om verlies te lopen met zo'n fonds op lange termijn?
2) Fortis: heb daar uitleg gekregen van twee uur, leek me heel onduidelijk, iemand ervaring daar?
3) Ethias: vrij ontgoocheld toen ik ging, kreeg enkel foldertje mee van de verzekering, meer niet...
Op lange termijn is het juist waarschijnlijker dat je meer winst gaat maken met een fonds dan met een verzekering.
Indien je je daar echter niet goed bij voelt, raad ik je aan toch een pensioenspaarverzekering te nemen, met een gegarandeerd minimumrendement van tenminste 2.5%. Let erop dat de beheerskosten weinig of niks zijn, en de instapkosten zeker niet meer dan 3%.
2) de pensioenspaarverzekering van fortis heeft niet zo'n geweldige rendementen gehaald in het verleden. waarschijnlijk zijn de instapkosten ook torenhoog?
3)dat getuigt inderdaad niet van veel klantvriendelijkheid. misschien moet je eens een afspraak maken en duidelijk zeggen dat je meer info wil over die pensioenspaarverzekering als je niet voldoende hebt aan het foldertje.
Voor pensioensparen vind ik het nog niet zo'n slecht idee om voor een spaarverzekering ipv een beursfonds te kiezen.cp1234 schreef:Waarom zou je een beursfonds niet vertrouwen ? Wat vertrouw je er dan niet aan ?Tomasz schreef: Ik zou sowieso niet voor het beursfonds gaan, ik ken er niet veel van en ik vertrouw het ook niet zo... Ik zou dus sowieso kiezen voor een verzekering... Ik zit momenteel bij twee banken (Fortis en Argenta). Is die verzekering bij Argenta ook goed? En valt Argenta wel te vertrouwen?
alvast bedankt voor de ruime replies, leuk dat er zoiets bestaat!
Ik zou sowieso niet al mijn geld in beursfondsen steken. Steek dan een deel van je veilige beleggingen in die spaarverzekering. Waarom niet de fondsen? Omdat je door de regelgeving veel minder gemakkelijk je pensioenfonds kan verkopen dan een gewoon fonds/aandeel.
Het beste is alletwee nemen: een verzekering én een fonds. Tijdens de jaren dat de beurs hoog staat stort je in de verzekering en staat de beurs laag (zoals nu) dan stort je in het fonds. Zo haal je er een maximale opbrengst uit.
1 regel waar je je om van het fiscaal voordeel te kunnen genieten moet aan houden: je mag niet in het zelfde jaar én in de verzekering én in het fonds storten. Voor de rest kan je doen wat je wil.
1 regel waar je je om van het fiscaal voordeel te kunnen genieten moet aan houden: je mag niet in het zelfde jaar én in de verzekering én in het fonds storten. Voor de rest kan je doen wat je wil.
Ik ben zelf aan het uitkijken naar een pensioenspaarverzekering. Heb momenteel 2 opties: Ethias First pensioensparen of Generali Self life Dynamico.
Generali is wel iets duurder (3% kosten), maar de optie Dynamico spreekt mij wel aan: laag gegarandeerd rendement 0,5%, maar winstdeelname ligt wel een stuk hoger tov van de gewone Self life van generali en first pensioensparen ethias.
De self life dynamico bestaat wel nog maar een aantal jaar. Heeft iemand dit produkt?
Andere opties?
Generali is wel iets duurder (3% kosten), maar de optie Dynamico spreekt mij wel aan: laag gegarandeerd rendement 0,5%, maar winstdeelname ligt wel een stuk hoger tov van de gewone Self life van generali en first pensioensparen ethias.
De self life dynamico bestaat wel nog maar een aantal jaar. Heeft iemand dit produkt?
Andere opties?
Voor zover ik op de hoogte ben kan je storten in een pensioenfonds en in dat TAK 21 gedoe (langetermijnsparen). De fiscale voordelen zijn cumuleerbaar, toch moet je opletten met de hypothekaire lening.Jay schreef: Het beste is alletwee nemen: een verzekering én een fonds. Tijdens de jaren dat de beurs hoog staat stort je in de verzekering en staat de beurs laag (zoals nu) dan stort je in het fonds. Zo haal je er een maximale opbrengst uit.
Nu ik heb nog geen huis of appartement gekocht. Mijn vraag is, kan je bijvoorbeeld 5 jaar storten in dat TAK 21 product en wanneer je een woonlening hebt afgesloten stoppen met de storting in het tak 21 product? Ik ben nog niet zo erg goed geïnformeerd over dit product en de fiscale voordelen.
Mijn ouders doen al vele jaren aan pensioensparen bij Fortis (balanced).
Wat denken de kenners hier op het forum van dit fonds?
Wat denken de kenners hier op het forum van dit fonds?
Je verwart twee dingen. Er zijn twee soorten sparen met fiscaal voordeel:Pieterjan schreef:Voor zover ik op de hoogte ben kan je storten in een pensioenfonds en in dat TAK 21 gedoe (langetermijnsparen). De fiscale voordelen zijn cumuleerbaar, toch moet je opletten met de hypothekaire lening.Jay schreef: Het beste is alletwee nemen: een verzekering én een fonds. Tijdens de jaren dat de beurs hoog staat stort je in de verzekering en staat de beurs laag (zoals nu) dan stort je in het fonds. Zo haal je er een maximale opbrengst uit.
Nu ik heb nog geen huis of appartement gekocht. Mijn vraag is, kan je bijvoorbeeld 5 jaar storten in dat TAK 21 product en wanneer je een woonlening hebt afgesloten stoppen met de storting in het tak 21 product? Ik ben nog niet zo erg goed geïnformeerd over dit product en de fiscale voordelen.
1. pensioensparen: ofwel via pensioenfonds, ofwel via pensioenspaarverzekering (tak 21). Dit zit in een apparte korf op je belastingsbrief, en je kan tot 870 euro per jaar storten. In 1 zelfde jaar mag je slechsts stortingen invullen op je belastingsaangifte, van 1 pensioenspaarcontract. Je kan wel ieder jaar wisselen.
2. langetermijnsparen: via levensverzekering (tak 21), in zelfde korf op belastingsbrief als de hypothecaire lening (dus tot +-1990 euro per jaar). Dit is eigenlijk dezelfde soort verzekering als een pensioenspaarverzekering, maar hier moet je 1.1% instaptax betalen.
Een pensioenspaarverzekering of pensioenfonds staat totaal los van het langetermijnsparen, je kan allebei doen als je wil (ik heb ze allebei).
En je kan inderdaad langetermijnsparen doen zolang je geen hypothecaire lening hebt, en van zodra je er wel één hebt stoppen met langetermijnsparen (dat is ook mijn plan).
Als je een levensverzekering afsluit kan je trouwens altijd stoppen met premies te betalen. Dit is wettelijk zo geregeld, een levensverzekeringsmaatschappij mag de premiebetaling nooit verplichten.
Als je dan een hypothecaire lening afsluit, kan je nog altijd rustig verder doen met pensioensparen (omdat het in een andere fiscale korf zit), ofwel via een pensioenspaarverzekering (tak 21) ofwel via een pensioenspaarfonds.
maar over iedereen zeuren en dan blijkt da ge zelf bij argenta werkt ofzo, jonges tochcp1234 schreef: Als ik het netto-rendement van mijn argenta pensioenfonds bekijk, klaag ik echt niet hoor.
Werd al verschillende keren tot beste pensienfonds van het jaar verkozen.
Wou dat mijn pensioenfonds op het werk er in de buurt kwam, das huilen met de pet op als je dat rendement bekijkt.