pensioensparverzekeringen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Newbie
- Contacteer:
pensioensparverzekeringen
Beste,
Ik doe mijn thesis over pensioensparen en ik vroeg me af of de netto rendementen die gegeven zijn bij de pensioenspaarverzekeringen inclusief winstdeelname zijn, en zo ja, hoe ik deze rendementen zelf kan berekenen als ik de winstdeelnames en de gewaarborgde rendementen per jaar vind.
En zijn er op deze site ook tak 23 - pensioenspaarverzekeringen te vinden? of enkel tak 21?
Groetjes
Jona
Ik doe mijn thesis over pensioensparen en ik vroeg me af of de netto rendementen die gegeven zijn bij de pensioenspaarverzekeringen inclusief winstdeelname zijn, en zo ja, hoe ik deze rendementen zelf kan berekenen als ik de winstdeelnames en de gewaarborgde rendementen per jaar vind.
En zijn er op deze site ook tak 23 - pensioenspaarverzekeringen te vinden? of enkel tak 21?
Groetjes
Jona
- KapiteinHaak
- Newbie
- Contacteer:
Re: pensioensparverzekeringen
Heeft uw universiteit of hogeschool geen bibliotheek waar u naar de juiste info kunt zoeken?
Zou u niet beter verzekeringsmaatschappijen zelf aanschrijven?
Denkt u dat u een wetenschappelijk verantwoord proefschrift kunt maken op basis van wat anonieme mensen op het internet schrijven?
Ik zou eens met uw promotor gaan praten over hoe u best aan uw onderwerp begint, of een interessanter onderwerp uitkiezen.
Zou u niet beter verzekeringsmaatschappijen zelf aanschrijven?
Denkt u dat u een wetenschappelijk verantwoord proefschrift kunt maken op basis van wat anonieme mensen op het internet schrijven?
Ik zou eens met uw promotor gaan praten over hoe u best aan uw onderwerp begint, of een interessanter onderwerp uitkiezen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je zult de gewaarborgde rendementen nergens vinden want zelfs voor eenzelfde spaarverzekering kunnen die verschillen afhankelijk van wanneer je het contract afgesloten hebt. Een verzekeringsmaatschappij kon bijvoorbeeld in 2016 op spaarverzekering X een gewaarborgd rendement geven van 1,5% en voor nieuwe contracten in 2017 nog maar 1%. Je gaat nergens op internet tabellen vinden die die percentages uit het verleden weergeven. Of de verzekeringsmaatschappijen zelf je daarbij zullen helpen betwijfel ik.
Als je je thesis over pensioensparen wil maken, maak dan liever een vergelijking tussen de rendementen van pensioensparen met een belegging in de Bel 20 bijvoorbeeld.
Als je je thesis over pensioensparen wil maken, maak dan liever een vergelijking tussen de rendementen van pensioensparen met een belegging in de Bel 20 bijvoorbeeld.
Ga uit van de productfiches van de verzekeraars, daar staan historische rendementen op, en jawel voor tak 21mag je intrest en wd schaamteloos optellen (zou me te ver leiden, maar heeft te maken met dotatietaks op wd die niet van toepassing is op psp)jonalaenen schreef:Beste,
Ik doe mijn thesis over pensioensparen en ik vroeg me af of de netto rendementen die gegeven zijn bij de pensioenspaarverzekeringen inclusief winstdeelname zijn
neem excel, ga uit van de totale rendementen, trek een beheerskost op premie af, evt kost op reserve, en ja... het wordt bijzonder moeilijk om terug te gaan in de tijd omdat klanten vaak een hogere intrestvoet (lees hoger dan huidige rendementen) genieten op een deel van hun reserves, je zal moeten aannames doen en ook abstractie maken van de kost van aanvullende waarborgenjonalaenen schreef:Beste,
en zo ja, hoe ik deze rendementen zelf kan berekenen als ik de winstdeelnames en de gewaarborgde rendementen per jaar vind.
Ga best te rade bij verzekeraars of makelaars.jonalaenen schreef: En zijn er op deze site ook tak 23 - pensioenspaarverzekeringen te vinden? of enkel tak 21?
Zoals hierboven al gezegd zal het zeer moeilijk zijn de historische intrestvoeten (van... tot...) in kaart te brengen, verschilt per provider en soms zelfs per product.
Als het voor een thesis is die dit jaar nog moet ingediend worden dan is het al "behoorlijk" laat daarvoorKapiteinHaak schreef: ↑24 april 2018, 15:52 hoe u best aan uw onderwerp begint, of een interessanter onderwerp uitkiezen.
("behoorlijk" = eufemisme)
Ik heb jaren aan pensioensparen gedaan via een verzekering, omdat we van thuis uit meekregen om met ons geld zeer voorzichtig om te springen.
Het zal niet elk jaar geweest zijn, maar globaal genomen toch zeker om de 2 jaar, dat ik een brief kreeg dat voor toekomstige stortingen de gewaarborgde intrest ging dalen.
Het zal niet elk jaar geweest zijn, maar globaal genomen toch zeker om de 2 jaar, dat ik een brief kreeg dat voor toekomstige stortingen de gewaarborgde intrest ging dalen.
Een "winstdeelname" is niet elk jaar gegarandeerd. Het is op de jaarlijkse "Algemene Vergadering" van de verzekeringsmaatschappijen dat er beslist wordt of er een winstdeelname uitgekeerd wordt (of niet) en hoe hoog die moet zijn. Dat hangt onder meer af van de cijfers die het vorige boekjaar gehaald werden.jonalaenen schreef: ↑24 april 2018, 13:35 ... ik vroeg me af of de netto rendementen die gegeven zijn bij de pensioenspaarverzekeringen inclusief winstdeelname zijn, ...
Bijgevolg kan een, door de verzekeringsmaatschappij op voorhand opgegeven, rendement nooit inclusief winstdeelname zijn.
Bij hun cijfers die ze achteraf geven, zal dat waarschijnlijk wél het geval zijn.
Vreemd dat een student eind april nog aan zijn thesis moet beginnen, blijkbaar nog niet veel van het onderwerp afweet en dan maar informatie komt vragen op een internetforum. Gaat Spaargids in de lijst van geraadpleegde bronnen staan?
Ik kan u de lijst bezorgen voor Allianz, heb deze vergelijking onlangs gekregen. Ook een tabel om voor dit aanslagjaar na te gaan welk fiscaal voordeel juist mogelijk is.jonalaenen schreef: ↑24 april 2018, 13:35 Beste,
Groetjes
Jona