persoonlijke woninglening
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
persoonlijke woninglening
Hoi,
Mijn vriendin en ik wonen in het huis dat we van haar ouders huren. We zijn feitelijk samenwonend. Wij willen samen dat huis kopen 50/50. Ikzelf heb de financiële middelen om mijn deel te betalen, mijn vriendin niet, en dus moet ze het geld lenen. Zij heeft een erfgename, en ik niet.
Onze relatie is goed, en we blijven de rest van ons leven bij elkaar. Dat is toch de bedoeling, en we hopen beiden ook nog héél lang te mogen leven. Maar in het leven gaat niet als zoals bedoeld en gewenst is.
Bij overlijden van een van ons beiden moet het huis gaan naar de overlevende partner. De verkoopsovereenkomst zal aldus worden opgesteld met een beding van aanwas.
Ik kan haar het geld lenen dat zij ontbreekt middels een persoonlijke laagrentende of renteloze lening. De vraag is nu hoe ik er mij kan verzekeren dat het resterende bedrag van deze lening terugbetaald wordt, als de relatie ten einde zou komen.
Als zij eerst zou overlijden en de lening nog loopt, is er niet echt een probleem, want dan is het huis sowieso van mij als ik het beding van aanwas inroep en de registratierechten daarop betaal (voor zover dat nodig zal zijn.. maar wetten veranderen wel eens).
Als ik eerst zou overlijden en de lening loopt nog, dan is het huis van haar, maar dan is zij schuldenaar t.o.v. mijn erfgenamen voor het resterende deel van de lening. Dat wil ik niet. Ik wil dat de lening dan vervalt, en zij het resterende deel cadeau krijgt. Iemand een idee hoe?
En als wij uit elkaar gaan... Dan blijft zij in het huis wonen dat van ons beiden is, maar dan wil ik wel het resterende bedrag van de persoonlijke lening nog ontvangen van haar, en wil ik een compensatie zien voor het feit dat zij woont in het huis dat voor de helft mijn eigendom is (huur). Ook iemand een idee hoe dit best geregeld wordt?
Mijn vriendin en ik wonen in het huis dat we van haar ouders huren. We zijn feitelijk samenwonend. Wij willen samen dat huis kopen 50/50. Ikzelf heb de financiële middelen om mijn deel te betalen, mijn vriendin niet, en dus moet ze het geld lenen. Zij heeft een erfgename, en ik niet.
Onze relatie is goed, en we blijven de rest van ons leven bij elkaar. Dat is toch de bedoeling, en we hopen beiden ook nog héél lang te mogen leven. Maar in het leven gaat niet als zoals bedoeld en gewenst is.
Bij overlijden van een van ons beiden moet het huis gaan naar de overlevende partner. De verkoopsovereenkomst zal aldus worden opgesteld met een beding van aanwas.
Ik kan haar het geld lenen dat zij ontbreekt middels een persoonlijke laagrentende of renteloze lening. De vraag is nu hoe ik er mij kan verzekeren dat het resterende bedrag van deze lening terugbetaald wordt, als de relatie ten einde zou komen.
Als zij eerst zou overlijden en de lening nog loopt, is er niet echt een probleem, want dan is het huis sowieso van mij als ik het beding van aanwas inroep en de registratierechten daarop betaal (voor zover dat nodig zal zijn.. maar wetten veranderen wel eens).
Als ik eerst zou overlijden en de lening loopt nog, dan is het huis van haar, maar dan is zij schuldenaar t.o.v. mijn erfgenamen voor het resterende deel van de lening. Dat wil ik niet. Ik wil dat de lening dan vervalt, en zij het resterende deel cadeau krijgt. Iemand een idee hoe?
En als wij uit elkaar gaan... Dan blijft zij in het huis wonen dat van ons beiden is, maar dan wil ik wel het resterende bedrag van de persoonlijke lening nog ontvangen van haar, en wil ik een compensatie zien voor het feit dat zij woont in het huis dat voor de helft mijn eigendom is (huur). Ook iemand een idee hoe dit best geregeld wordt?
Re: persoonlijke woninglening
Hier zelfde situatie, ook met onderlinge renteloze lening (bij notaris beschreven.)
bij overlijden: vruchtgebruik woning gaat naar langstlevende (naakte eigendom gaat in nalatenschap).
Nalatenschap geregeld via testament (waarin mijn partner oa de lening 'ontvangt').
Indien de relatie afspringt moet de lening uiteraard mee in de verdeling verrekend worden. Of er iemand in de woning blijft wonen (en aan welke huurprijs) hebben wij niet nagedacht. Dat zien we dan wel.
bij overlijden: vruchtgebruik woning gaat naar langstlevende (naakte eigendom gaat in nalatenschap).
Nalatenschap geregeld via testament (waarin mijn partner oa de lening 'ontvangt').
Indien de relatie afspringt moet de lening uiteraard mee in de verdeling verrekend worden. Of er iemand in de woning blijft wonen (en aan welke huurprijs) hebben wij niet nagedacht. Dat zien we dan wel.
verloren met arco, teruggewonnen met barco.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: persoonlijke woninglening
Veiligste manier is een notariële akte laten opstellen van je persoonlijke lening. Op die manier heb je een uitvoerbare titel en kun je desnoods beslag laten leggen op de goederen van je op dat moment "ex-partner".
Indien je bij een bank zou lenen dan zou een schuldsaldoverzekering hiervoor een oplossing zijn. Maar je kan dit ook altijd in een testament laten opnemen dat je openstaande lening in het geval van jouw overlijden, kwijtgescholden wordt.VTX0 schreef: ↑29 januari 2020, 10:58 Als ik eerst zou overlijden en de lening loopt nog, dan is het huis van haar, maar dan is zij schuldenaar t.o.v. mijn erfgenamen voor het resterende deel van de lening. Dat wil ik niet. Ik wil dat de lening dan vervalt, en zij het resterende deel cadeau krijgt. Iemand een idee hoe?
Voorzie maar een opzegbaar beding van aanwas dan in je notariële akte. Indien je dit niet zou doen en jij zou sterven dan zou het huis voor je ex zijn. Tenzij dat voor jou geen probleem zou zijn uiteraard.VTX0 schreef: ↑29 januari 2020, 10:58 En als wij uit elkaar gaan... Dan blijft zij in het huis wonen dat van ons beiden is, maar dan wil ik wel het resterende bedrag van de persoonlijke lening nog ontvangen van haar, en wil ik een compensatie zien voor het feit dat zij woont in het huis dat voor de helft mijn eigendom is (huur). Ook iemand een idee hoe dit best geregeld wordt?
Hou ook rekening met je personenbelasting indien je niet langer zelf in het huis zou wonen.
Als laatste zou ik in het huurcontract uitdrukkelijk zetten dat de huur "inituitu personae" wordt aangegaan en dat de huur dus eindigt met haar overlijden. Ik ga er immers vanuit dat je niet met haar erfgenamen, zaken zal willen doen.
Voor de lening zelf, zie vraag 1 (notariële akte) waarbij je beslag kunt laten leggen op haar goederen.