Picanol
TIP
Re: Picanol
Het is een oprechte en terechte vraag. Waarom zou de trend keren?
Publicis, RTL, RPS Group, ... ze hadden allemaal mooie FCF's. Ik heb er nog een kater van.
Publicis, RTL, RPS Group, ... ze hadden allemaal mooie FCF's. Ik heb er nog een kater van.
Ik ken de theorie van "value" beleggen, maar het werkt al een paar jaar niet meer. Mijn 2 centen: als de koers blijft dalen ondanks een mooie FCF, dan gaat de markt er vanuit dat de FCF niet duurzaam is.
En dan is het aan de belegger om de zaakjes uit te spitten waar de markt verkeerd zit.
Gokje naar de EBITDA van de Picanol Group in 2020? Ik schat zo'n 330 miljoen.
De EV van Picanol moet ongeveer 1,2 miljard zijn (marktcap - kleine cash positie). Van de positie in TESB maak ik abstractie, want die zit in het resultaat van de Picanol Group al meegeteld. Gisteren nog maar eens 100.000 stuks TESB bijgekocht door PIC. Maar die zullen pas in het resultaat van het huidige jaar effect hebben.
EV/EBITDA = 3,62 !
Zou al lang opnieuw boven de €100 moeten noteren
De EV van Picanol moet ongeveer 1,2 miljard zijn (marktcap - kleine cash positie). Van de positie in TESB maak ik abstractie, want die zit in het resultaat van de Picanol Group al meegeteld. Gisteren nog maar eens 100.000 stuks TESB bijgekocht door PIC. Maar die zullen pas in het resultaat van het huidige jaar effect hebben.
EV/EBITDA = 3,62 !
As of Jan. 2020, the average EV/EBITDA for the S&P 500 was 14,2
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Darling Ingrediënts, een collega van Tessenderlo uit de VS noteert aan een EV/EBITDA van 25...
Zonder Tack zou er al lang zijn geboden op Tessenderlo imo.
Hoop nog altijd dat er in de toekomst een soort Berkshire-Tackaway conglomeraat van komt.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
De vraag is: waar beleg je beter in? In Picanol of in Tessenderlo?
Zal de markt op den duur niet opnieuw een holdingkorting toepassen op het belang van Tessenderlo?
Zal de markt op den duur niet opnieuw een holdingkorting toepassen op het belang van Tessenderlo?
Heb ze beide aan hetzelfde gewicht. In de huidige cyclus zal Tessenderlo het beste presteren. Maar dat heeft een zodanig grote impact op de cijfers van Picanol dat het minder en minder uitmaakt welk van de 2 je koopt.Svennovitch schreef: ↑4 februari 2021, 12:41 De vraag is: waar beleg je beter in? In Picanol of in Tessenderlo?
Die holdingkorting maakt Picanol in feite interessanter. Van zodra ze cash omzetten in (nog steeds goedkope) Tessenderlo aandelen zijn ze dan zogezegd minder waard, terwijl de winst van die bijkomende aandelen er gewoon bijkomt. En die cash brengt niets op. Er zijn ook geen schulden bij Picanol, dus hoe meer holding ze worden, hoe interessanter.
In een ideaal scenario koopt Picanol vandaag nog voor 80 miljoen Tessenderlo aandelen aan €35. Maar ik vrees dat ze daar geen verkoper voor zullen vinden.
Ik neig hier lichtjes naar Picanol.
De cijfers van Picanol zijn een boeltje door de volledige consolidatie van Tessenderlo. Hier beduidend zwaarder gewicht voor TESB. De markt verkiest ook pure plays.
-
- Full Member
- Contacteer:
Als je EV/EBITDA van picanol group wilt berekenen moet je wel enkel de EBITDA nemen die de picanol group toekomt en niet de volledige Tessenderlo EBITDA meetellen.reteiP schreef: ↑3 februari 2021, 09:15 Gokje naar de EBITDA van de Picanol Group in 2020? Ik schat zo'n 330 miljoen.
EV/EBITDA = 3,62 !
As of Jan. 2020, the average EV/EBITDA for the S&P 500 was 14,2
EBITDA Picanol group: HY20: 13,5 + 44% * 185 = 94,9 m in eerste jaar helft
ik denk dat picanol wat beter draaide in de 2de jaar helft en tessenderlo is 2 de jaar helft meestal beetje minder (seizoen effect) dus 70 - 85m in 2 de jaar helft zou al mooi zijn. - > dus een ebitda van 165m - 180m toewijsbaar aan Picanol aandeelhouders EV/EBITDA van 7.
Laatst gewijzigd door Duvellover op 5 februari 2021, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ok het jaarverslag van Picanol is niet echt duidelijk omdat daar Picanol Group staat maar het betreft het volledig resultaat van Tessenderlo en niet enkel hun participatie. En als je in het verslag van Tessenderlo gaat kijken vind je licht afwijkende cijfers.Duvellover schreef: ↑5 februari 2021, 19:57Als je EV/EBITDA van picanol group wilt berekenen moet je wel enkel de EBITDA nemen die de picanol group toekomt en niet de volledige Tessenderlo EBITDA meetellen.reteiP schreef: ↑3 februari 2021, 09:15 Gokje naar de EBITDA van de Picanol Group in 2020? Ik schat zo'n 330 miljoen.
EV/EBITDA = 3,62 !
EBITDA Picanol group: HY20: 13,5 + 44% * 185 = 94,9 m in eerste jaar helft
ik denk dat picanol wat beter draaide in de 2de jaar helft en tessenderlo is 2 de jaar helft meestal beetje minder (seizoen effect) dus 70 - 85m in 2 de jaar helft zou al mooi zijn. - > dus een ebitda van 165m - 180m toewijsbaar aan Picanol aandeelhouders EV/EBITDA van 7.
Heb zelf ook eens gerekend en kom aan een schatting van 182 miljoen EBITDA voor Picanol voor 2020. Net boven jouw range.
En de EV/EBITDA zou dan ~6,6 zijn
En Tessenderlo zou met dezelfde schatting qua cijfers ergens tussen de 5,5 en 6 zitten.