Picanol
TIP
Re: Picanol
Ik las het deze morgen ook, veelbelovend. Ze werkten volgens mij wel al samen met NASA. Had het logo toch al eerder gezien op hun website dacht ik.
CEO haalt tegelijk eens lekker uit naar Amerikaanse 3D-bedrijven. "Ze zien ons als een technologiepionier in 3D-printing. Nochtans gebeurt in die sector in de VS ook heel wat. ‘Het is niet omdat ze daar enkele, beursgenoteerde bedrijven hebben die veel lawaai maken dat ze verder staan dan de Belgische bedrijven. Integendeel"
CEO haalt tegelijk eens lekker uit naar Amerikaanse 3D-bedrijven. "Ze zien ons als een technologiepionier in 3D-printing. Nochtans gebeurt in die sector in de VS ook heel wat. ‘Het is niet omdat ze daar enkele, beursgenoteerde bedrijven hebben die veel lawaai maken dat ze verder staan dan de Belgische bedrijven. Integendeel"
Jup, midden december was er al voor het eerst sprake van NASA
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Pagina van Picanol even opvissen nu het jaarresultaat er is.
De koersreactie is alleszins negatief met een -6 à -7%. Ondanks recordwinsten.
Ze hebben natuurlijk een (momenteel) verlieslatend Tessenderlo aan hun been, maar die koers gaat wel omhoog.
Het verschil zit hem in de vooruitzichten zo blijkt, dat positiever is voor Tessenderlo.
Resultaat Picanol 2013 : 73,17 miljoen nettowinst +32,3% tov 2012 met 55,3 miljoen.
Tessenderlo geeft in het 2013 resultaat een verlies van 2,4 miljoen.
Nettowinst per aandeel Picanol : 4,13 euro.
Zelfs met waarschuwingen zou een daling van de winst naar pakweg 3 euro per aandeel nog steeds een koers van 30 euro rechtvaardigen. Noteert nu echter €27,6. Met dus een K/W kleiner dan 7
De vooruitzichten:
Dan vind ik de huidige afstraffing nogal zwaar
De koersreactie is alleszins negatief met een -6 à -7%. Ondanks recordwinsten.
Ze hebben natuurlijk een (momenteel) verlieslatend Tessenderlo aan hun been, maar die koers gaat wel omhoog.
Het verschil zit hem in de vooruitzichten zo blijkt, dat positiever is voor Tessenderlo.
Resultaat Picanol 2013 : 73,17 miljoen nettowinst +32,3% tov 2012 met 55,3 miljoen.
Tessenderlo geeft in het 2013 resultaat een verlies van 2,4 miljoen.
Nettowinst per aandeel Picanol : 4,13 euro.
Zelfs met waarschuwingen zou een daling van de winst naar pakweg 3 euro per aandeel nog steeds een koers van 30 euro rechtvaardigen. Noteert nu echter €27,6. Met dus een K/W kleiner dan 7
De vooruitzichten:
Zal dus waarschijnlijk eerder naar 3 à 3,5 euro per aandeel gaan voor het boekjaar 2014.Vooruitzichten
De Picanol Group houdt voor 2014 rekening met een sterke afkoeling van de wereldwijde weefmachinemarkt, onder meer als gevolg van de lagere groeiverwachtingen en muntfluctuaties in belangrijke textielmarkten in Azië. Ondanks tekenen van herstel in de VS en Europa verwacht de divisie Weaving Machines een moeilijker 2014, met een aanzienlijk zwakker orderboek dan bij de start van 2013. Door de verwachte afkoeling van de weefmachinemarkt mikt Industries in 2014 voornamelijk op verdere groei bij klanten in andere markten. Voor de eerste jaarhelft 2014 verwacht de Picanol Group een omzet te realiseren lager dan 2013, meer in lijn met de eerste jaarhelft van 2012.
Dan vind ik de huidige afstraffing nogal zwaar
Picanol had enkele maanden geleden al expliciet gewaarschuwd voor 2014. Waarom de koers in de afgelopen weken alsnog fors is opgelopen, is me een raadsel. Stevige afstraffing lijkt me terecht.
Stevige afstraffing terecht? De cashpositie situeert zich nu ongeveer rond de 5 euro per aandeel. Dus om de koers-winst te berekenen zou je 5 euro van de koers moeten aftrekken. Een afstraffing lijkt me niet terecht. Maar slechte verwachtingen worden altijd slecht onthaald. Al moet hier ook gezegd worden dat Picanol altijd heel conservatief is in zijn prognose.
Ik wil niet zeggen dat Picanol duur is, alles behalve, maar hoe fel zijn ze gestegen de laatste maand? Als prognoses dan tegenvallen speel je die winst sneller kwijt.
Tessenderlo boekt een mooie winst de laatste maand, weinig effect op Picanol:
(ieder aandeel Picanol omvat nu ongeveer 0,5 aandelen Tessenderlo)
http://i.imgur.com/cVgSTym.png" onclick="window.open(this.href);return false;
(ieder aandeel Picanol omvat nu ongeveer 0,5 aandelen Tessenderlo)
http://i.imgur.com/cVgSTym.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Bekendmaking halfjaarresultaten H1 2014: 27/08/2014
Op 6 maand is er bij Picanol maar €0,1 bijgekomen als ik het effect van de stijging van Tessenderlo over dezelfde periode aftel.
Ik verwacht gewoon weer erg goeie resultaten en dan zou er minstens €1,6 per aandeel bij moeten komen en dan blijft de ongelooflijke goedkope waardering zelfs gewoon overeind.
Mijn koersdoel tegen eind van deze maand: minstens €29 (+5,5%)
Op 6 maand is er bij Picanol maar €0,1 bijgekomen als ik het effect van de stijging van Tessenderlo over dezelfde periode aftel.
Ik verwacht gewoon weer erg goeie resultaten en dan zou er minstens €1,6 per aandeel bij moeten komen en dan blijft de ongelooflijke goedkope waardering zelfs gewoon overeind.
Mijn koersdoel tegen eind van deze maand: minstens €29 (+5,5%)
Halfjaarresultaten:
Slaagt Tack erin om het cyclisch karakter van Picanol zo te verzachten?
18% van de winst al afkomstig van Tessenderlo chemie.De Picanol Group (NYSE Euronext: PIC) realiseerde in de eerste jaarhelft van 2014 een geconsolideerde omzet van 219,9 miljoen euro, een daling van 28% in vergelijking met de uitzonderlijke sterke eerste jaarhelft van 2013 maar zoals eerder aangekondigd in lijn met de omzet van de eerste helft van 2012.
In de eerste jaarhelft van 2014 werd de divisie Weaving Machines geconfronteerd met een sterke afkoeling van de wereldwijde machinemarkt. De divisie Industries kende in de eerste jaarhelft van 2014 een lagere vraag vanuit Weaving Machines, maar kon in vergelijking met de eerste jaarhelft van 2013 een verdere groei bij andere klanten realiseren.
Deze activiteiten zorgden in de eerste jaarhelft van 2014 voor een nettowinst van 24,6 miljoen euro in vergelijking met 42,4 miljoen euro in dezelfde periode in 2013. Daarnaast zorgde Tessenderlo Chemie NV in het eerste halfjaar van 2014 voor een positieve bijdrage in het nettoresultaat van 5,5 miljoen euro. De Picanol Group sluit de eerste jaarhelft van 2014 af met een nettowinst van 30,1 miljoen euro.
Op basis van de huidige marktsituatie houdt de Picanol Group voor de tweede jaarhelft van 2014 voor zijn activiteiten rekening met een omzet- en winstdaling in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar, in lijn met de daling van de eerste jaarhelft.
De bouwwerkzaamheden voor de nieuwe proefdraaizone en het nieuwe trainingscentrum voor weefmachines in Ieper zijn afgerond. De nieuwe gebouwen worden op 11 september 2014 plechtig geopend. In combinatie met verdere productiviteits- en kwaliteitsverbeteringen wil de Picanol Group in Ieper zijn concurrentiepositie verbeteren.
De Picanol Group blijft inzetten op productontwikkeling en -vernieuwing om zijn hoog-technologische activiteiten verder uit te bouwen. In juni 2014 stelde Picanol zijn nieuwe grijperweefmachine GTMax-i voor op de vakbeurs ITMA Asia + CITME 2014 in Shanghai (China).
In 2014 viert Picanol 50 jaar aanwezigheid op de Chinese markt.
Slaagt Tack erin om het cyclisch karakter van Picanol zo te verzachten?
Toch weer een mooie winst van omgerekend 1,7 euro per aandeel Picanol. Zelfs al is de winst lager, het blijft een cashmachine
De laatste tweets van Mario Fleurinck (CEO van Melotte, onderdeel van Picanol):
Het is wat vaag allemaal, maar ziet er toch goed nieuws uit
Het is wat vaag allemaal, maar ziet er toch goed nieuws uit
Iemand een idee hoeveel Melotte bijdraagt?
Als antwoord op een vraag van reteiP:
Ik waardeer Picanol op €1142,4 miljoen (= €64,54 per aandeel), hetzij 21x de gemiddelde vrije kasstroom van de voorbije 4 boekjaren (waarbij voor betaalde/ontvangen rente enkel het cijfer van 2013 wordt gebruikt) (= €54,4 miljoen). Met andere woorden, bedrijf is m.i. fors ondergewaardeerd op de beurs. Wat opvalt zijn de sterke balans en hoge vrije kasstroom-marges.
Ik waardeer Picanol op €1142,4 miljoen (= €64,54 per aandeel), hetzij 21x de gemiddelde vrije kasstroom van de voorbije 4 boekjaren (waarbij voor betaalde/ontvangen rente enkel het cijfer van 2013 wordt gebruikt) (= €54,4 miljoen). Met andere woorden, bedrijf is m.i. fors ondergewaardeerd op de beurs. Wat opvalt zijn de sterke balans en hoge vrije kasstroom-marges.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Allé een dividend aan 0,2% rendement (koers €36)De aandeelhouders van Picanol krijgen een dividend 10 cent per aandeel, de eerste uitkering sinds 2008 en het eerste dividend sinds Luc Tack de macht greep bij de Ieperse wereldmarktleider in weefgetouwen.
Opmerkelijk, want Tack staat bekend als koele minnaar van dividenden. Hij hield bijvoorbeeld jarenlang alle cash in het bedrijf, om die vervolgens grotendeels te spenderen aan een instap door de grote poort bij chemiegroep Tessenderlo. Bij Tessenderlo ging overigens na de instap het dividend meteen voor de bijl.
Overigens is het niet zo dat Picanol onder Tack nu plots een rendementsaandeel geworden is: met het dividend van 10 cent - bij de huidige koers goed voor een rendement van 0,2 procent - laat Tack welgeteld 3 procent van de nettowinst van 2,96 euro per aandeel naar de aandeelhouders – in de eerste plaats zichzelf als grootaandeelhouder – vloeien.
Weefmachines
Financieel vergaat het het bedrijf wat minder. Maar echt een verrassing is dat niet. De textielmarkt is er bij uitstek één met cyclische pieken en dalen en na recordjaar 2013 was een minder jaar verwacht. De omzet zakt naar 418,2 miljoen euro. In 2013 werd nog 559,9 miljoen euro omzet genoteerd. De bedrijfswinst daalt met de helft tot 54,1 miljoen euro. De nettowinst tot 52,4 miljoen euro of 2,96 euro per aandeel.
De voornaamste reden voor de omzetdaling is een zwakke prestatie van de afdeling weefmachines. Doordat er minder orders waren aan het einde van 2013, ging het jaar 2014 sputterend van start. 'Bovendien werd de eerste jaarhelft van 2014 gekenmerkt door een forse daling van het aantal bestellingen', klinkt het in een persbericht. In het vierde kwartaal was er weer een hoge vraag.
2015
Daardoor hoopt het bedrijf het in de eerste helft van 2015 beter te doen dan vorig jaar. 'We verwachten een omzetstijging te realiseren, zodat we in het eerste deel van 2015 landen op een omzet tussen die van 2013 en 2014.'
4% rendement had nochtans ook perfect mogelijk geweest maar laat Tack maar doen met de winst zou ik zeggen.
K/W na een flauw jaar van 12,2
Dit jaar belooft weer beter te worden, dus waardering lijkt me nog steeds aan de lage kant.