Picanol
TIP
Re: Picanol
Zie nu pas dat de koers gisteren even -10% ging. Als ik dat had geweten
Waarom dit verwaarloosbare dividend uitkeren?
K/W 12 zeg je, maar wat als we Tessenderlo en de cash van Picanol eruit halen?
Waarom dit verwaarloosbare dividend uitkeren?
K/W 12 zeg je, maar wat als we Tessenderlo en de cash van Picanol eruit halen?
Voila jens_dev. Als je Tessenderlo en de huidige cashpositie eraf trekt blijft Picanol aan deze koersen nog steeds buitengewoon goedkoop.
Zou op de Tessenderlo positie toch wel een décote rekenen. Dan is dat €10 per aandeel Picanol ongeveer.
Cash is iets anders natuurlijk, kon het niet terugvinden want hun (nieuwe) website kon het niet trekken vanmorgen.
Blijft inderdaad aantrekkelijk gewaardeerd, en blijft ook de grootste positie in mijn port.
Cash is iets anders natuurlijk, kon het niet terugvinden want hun (nieuwe) website kon het niet trekken vanmorgen.
Blijft inderdaad aantrekkelijk gewaardeerd, en blijft ook de grootste positie in mijn port.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Ik heb toch wat conservatief gerekend zo te zien.
Picanol controleert 30,2% van Tessenderlo of 12,8 miljoen aandelen.
Aan een koers van €26 zijn deze €332,9 miljoen waard. (men heeft in totaal €264 miljoen betaald hiervoor)
Per aandeel Picanol (17,7 miljoen stuks) representeert het belang in Tessenderlo dus een waarde van €18,8
Cashreserve is ongeveer €2 per aandeel.
Picanol controleert 30,2% van Tessenderlo of 12,8 miljoen aandelen.
Aan een koers van €26 zijn deze €332,9 miljoen waard. (men heeft in totaal €264 miljoen betaald hiervoor)
Per aandeel Picanol (17,7 miljoen stuks) representeert het belang in Tessenderlo dus een waarde van €18,8
Cashreserve is ongeveer €2 per aandeel.
Die 30,2% is zonder de aandelen die Tack persoonlijk aanhoudt?
Die 30,2% komt uit het jaarverslag van Picanol, is het nieuwe getal na de kapitaalsverhoging.
Dus exclusief wat Tack persoonlijk koopt.
Dus exclusief wat Tack persoonlijk koopt.
Al meer dan 50% gestegen dit jaar, hoewel er eigenlijk niets gebeurd is. Operationeel geen verrassingen, enkel Tack die onlangs wat pakketjes kocht. Kleine free float zal wel meespelen.
Dat de euro verzwakt was tov de yen kon men natuurlijk al veel langer zien dan vandaag. Dus raar dat dit 'nieuws' voor +6% kan zorgen. Maar ik klaag niet. Ik ga akkoord met een koersdoel van 55 euro, wel raar dat dit dan blijkbaar gecorrigeerd moet worden naar 46 euro.KBC Securities verhoogt het koersdoel voor Picanol tot 46 euro. Het aandeel is vandaag de sterkste stijger op Euronext Brussel. En wat gaat Luc Tack doen als de cash zich bij Picanol weer begint op te stapelen?
'Dat bewijst nogmaals in wat voor beursklimaat we zitten. Mensen zijn op zoek naar goede ideeën', aldus Sips.
Sips heeft zijn prognoses wat aangepast om rekening te houden met de evolutie van de wisselkoersen. Vooral de evolutie van de euro tegenover de yen is van cruciaal belang voor Picanol aangezien de grootste concurrenten Japans zijn. Sips verwacht dat de nettowinst van Picanol dit jaar met 38 procent zal stijgen tot 72,5 miljoen euro. De omzet zal volgens zijn schattingen in 2018 boven het half miljard uitkomen.
Sips schat de waarde van Picanol op 55,7 euro per aandeel. Kortom, het bedrijf is 985 miljoen euro waard, waarvan een derde toe te schrijven is aan het belang van 30,2 procent in het chemiebedrijf Tessenderlo. Maar omdat het Picanol-aandeel moeilijk verhandelbaar is op de beurs, corrigeert hij dat met een zogeheten illiquiditeitskorting. Resultaat is een koersdoel van 46 euro.
En zelfs aan die koers noemt Sips het aandeel 'niet duur'. De koers/winst-verhouding (op basis van de prognoses voor 2015 en 2016) bedraagt respectievelijk 11,2 en 10,6.
De analist merkt nog op dat Picanol - 'echt een cashmachine' - eind dit jaar opnieuw op een hoge cashberg zal zitten, zo'n 60 miljoen euro volgens Sips. En daarbij houdt hij nog geen rekening met de zowat 16 miljoen euro die klanten storten als voorafbetaling voor de levering van machines.
Wat Luc Tack, de grootaandeelhouder van Picanol daarmee gaat doen? 'Hij heeft graag cash op de rekening staan om moeilijke periodes door te komen. Maar de vraag is natuurlijk hoeveel cash je daarvoor nodig hebt. Er zal wel wat speculatie ontstaan over wat de volgende zet van Picanol wordt', zegt Sips.
In 2013 verraste Picanol vriend en vijand door een belang in Tessenderlo te kopen. Vorig jaar pompte het daar nog eens tientallen miljoenen extra in bij de kapitaalverhoging. Het heeft nu 30,2 procent in handen.
Bron: Tijd
De cashberg gaat dus dit jaar weer richting 3,25 à 3,5 euro per aandeel.
De Tijd:
Picanol gaat op korte termijn 100 mensen aanwerven in zijn productievestiging in Ieper. Het bedrijf wil zo beter inspelen op de grotere vraag naar weefmachines.
Picanol is van plan 75 tijdelijke werknemers aan te werven in Ieper en heeft daarnaast nog 25 openstaande vacatures, zo laat de weefgetouwenproducent weten. Picanol wil de hogere vraag naar weefmachines opvangen en wil daarom vrij snel extra mensen aanwerven. Picanol gaat er van uit dat ook in de komende maanden de hogere vraag zal aanhouden, gezien het orderboek voor de tweede jaarhelft al goed is gevuld.
Picanol heeft in zijn productievestiging in Ieper nood aan monteurs, CNC-bedieners en productie-arbeiders. De 25 openstaande vacatures zijn onder meer voor weeftechniekers, ingenieurs en sales managers. De jobaanbiedingen worden uitgelegd op de website van de weefgetouwenproducent.
Picanol, in handen van de West-Vlaamse ondernemer Luc Tack, telt vandaag 1.303 werknemers in Ieper. Wereldwijd zijn dat er ongeveer 1.900. Picanol haalde in 2014 een omzet van 418,2 miljoen euro.
Picanol gaat op korte termijn 100 mensen aanwerven in zijn productievestiging in Ieper. Het bedrijf wil zo beter inspelen op de grotere vraag naar weefmachines.
Picanol is van plan 75 tijdelijke werknemers aan te werven in Ieper en heeft daarnaast nog 25 openstaande vacatures, zo laat de weefgetouwenproducent weten. Picanol wil de hogere vraag naar weefmachines opvangen en wil daarom vrij snel extra mensen aanwerven. Picanol gaat er van uit dat ook in de komende maanden de hogere vraag zal aanhouden, gezien het orderboek voor de tweede jaarhelft al goed is gevuld.
Picanol heeft in zijn productievestiging in Ieper nood aan monteurs, CNC-bedieners en productie-arbeiders. De 25 openstaande vacatures zijn onder meer voor weeftechniekers, ingenieurs en sales managers. De jobaanbiedingen worden uitgelegd op de website van de weefgetouwenproducent.
Picanol, in handen van de West-Vlaamse ondernemer Luc Tack, telt vandaag 1.303 werknemers in Ieper. Wereldwijd zijn dat er ongeveer 1.900. Picanol haalde in 2014 een omzet van 418,2 miljoen euro.
Ongelofelijk hoe goed Picanol het doet op de beurs, mede doordat de perspectieven voor Tessenderlo ook erg verbeterd zijn.
Mijn positie in Picanol is bijna verdrievoudigd en ik heb nog niets verkocht, maar het begint toch te kriebelen om wat winst van tafel te nemen. Tack is een terechte manager van het jaar. Hij heeft ondertussen al 2 bedrijven uit het slop gehaald. Sjapoo.
Mijn positie in Picanol is bijna verdrievoudigd en ik heb nog niets verkocht, maar het begint toch te kriebelen om wat winst van tafel te nemen. Tack is een terechte manager van het jaar. Hij heeft ondertussen al 2 bedrijven uit het slop gehaald. Sjapoo.
Sinds begin dit jaar verdubbeld.
reteiP wrijft in zijn handen
reteiP wrijft in zijn handen
Ik heb zonet een derde van mijn pakket verkocht. De rest hou ik nog mooi bij
Woordvoerder van Picanol reageerde al eerder op China in De Standaard:
Weefgetouwenproducent Picanol uit Ieper, die veel levert aan China, is in elk geval nog niet ongerust. ‘We hebben al sinds 1994 een fabriek in China’, zegt woordvoerder Frederic Dryhoel. Doordat het al in de Chinese markt produceert, kan het bedrijf de devaluatie opvangen. En er misschien van profiteren, want in China produceert Picanol veel voor de export.
Heb Picanol gisterenavond gekocht aan 44.57€ en sta momenteel op een kleine 9% winst.
Houden of verkopen?
Houden of verkopen?