Poll: Looptijd van jullie hypothecaire lening?
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Poll: Looptijd van jullie hypothecaire lening?
Zaaalige aanpak. Focus op wat belangrijk is!Delete schreef: ↑2 augustus 2017, 17:55 Net genoeg voor de fiscaliteit ^^
Zelf betaal ik een 500-600 euro / maand. Afbetaling is nog wel een 24 jaar.
Ik had 10 jaar ook kunnen nemen, maar is niet perse interessanter.
dankzij die lage afbetaling kunnen we trouwens beide deeltijds werken. Dat is gewoon niet te koop
Wij houden voorlopig onze cash om te beleggen, eerdar dan versneld af te betalen.rentoet is 1,14pct. Op de resterende looptijd brengt de beurs wellicht meer op
https://ambertreeleaves.wordpress.com
In de poll ontbreekt de mogelijkheid "0 jaar" of m.a.w. "geen hypothecaire lening" voor verwerving van een woning.
Dat bestaat ook en ik zou wel eens willen weten of er hier meer mensen in dit geval zijn.
Ongeveer 20 jaar geleden heb ik al mijn spaargeld bijeengelegd met dat van mijn (tweede) man om samen de aankoop van onze bescheiden rijwoning contant te betalen: een pak hypothecaire leningskosten en notariskosten uitgespaard.
Dat bestaat ook en ik zou wel eens willen weten of er hier meer mensen in dit geval zijn.
Ongeveer 20 jaar geleden heb ik al mijn spaargeld bijeengelegd met dat van mijn (tweede) man om samen de aankoop van onze bescheiden rijwoning contant te betalen: een pak hypothecaire leningskosten en notariskosten uitgespaard.
Zeker sinds de woonbonus in 2005 is dat financieel dom om te doen. Wij konden ook zonder lening, maar dat heb ik niet gedaan. Ik trek erg graag 20 jaar lang een paar 1.000 euro van de belasting af door het minimum te gaan lenen om maximaal voor de woonbonus in aanmerking te komen. Dit jaar leverde de woonbonus ons 2.857,60 euro op (ik in 50% schaal, vriendin niet, deels 45% schaal, ook nog niet te vergeten, door de aftrek ook geen gemeentebelasting te betalen op dat bedrag).Nefertari schreef: ↑3 augustus 2017, 10:58 In de poll ontbreekt de mogelijkheid "0 jaar" of m.a.w. "geen hypothecaire lening" voor verwerving van een woning.
+1Nefertari schreef: ↑3 augustus 2017, 10:58 In de poll ontbreekt de mogelijkheid "0 jaar" of m.a.w. "geen hypothecaire lening" voor verwerving van een woning.
Het grootste deel van de (steeds kleiner wordende) voordelen van de woonbonus kan je ook ondervangen door aan langetermijnsparen te doen. Brengt het nog wat op als extra ook ipv rente te kosten. En het verschil tussen langetermijnsparen en de woonbonus wordt steeds kleiner, in het nadeel van de woonbonus.
En niet vergeten dat als je van de woonbonus wil genieten, ook al is het maar 10 jaar, er voor 30 jaar een hypotheek op je onroerend goed rust. Kosten die de verkoper ook moet ophoesten als hij wil verkopen.
Als je dat allemaal samentelt blijft er netto niet veel meer over als voordeel voor de woonbonus.
Als jij mijn keuze dom vindt, is dat jouw goed recht.Galactic schreef: ↑3 augustus 2017, 13:11Zeker sinds de woonbonus in 2005 is dat financieel dom om te doen. ...Nefertari schreef: ↑3 augustus 2017, 10:58 ... Dat bestaat ook en ik zou wel eens willen weten of er hier meer mensen in dit geval zijn.
Maar ik heb (samen met mijn man) een eigen persoonlijke keuze gemaakt op basis van andere voorkeuren.
Wij waren geen jonge mensen meer toen we (na elk een mislukte langdurige relatie achter de rug) hertrouwden. Daarom verkoos ik om ons niet vast te kluisteren aan een afbetaling voor 20 à 25 jaar. We hebben een onmiddellijke besparing gedaan door contante betaling en we konden met een propere lei herbeginnen te sparen vanaf nul.
En ik heb nog geen ogenblik spijt gehad over die keuze.
Langetermijnsparen is dan ook iets waarmee we begonnen zijn zodra we de voordelen ervan kenden, en we zijn daar nog steeds mee bezig.
Lijkt mij zeker geen domme keuze.Nefertari schreef: ↑4 augustus 2017, 11:13Als jij mijn keuze dom vindt, is dat jouw goed recht.
Maar ik heb (samen met mijn man) een eigen persoonlijke keuze gemaakt op basis van andere voorkeuren.
Wij waren geen jonge mensen meer toen we (na elk een mislukte langdurige relatie achter de rug) hertrouwden. Daarom verkoos ik om ons niet vast te kluisteren aan een afbetaling voor 20 à 25 jaar. We hebben een onmiddellijke besparing gedaan door contante betaling en we konden met een propere lei herbeginnen te sparen vanaf nul.
Ik denk dat dit op termijn wel een goede beslissing is. Nu kan je volop sparen en moet je je niet druk maken.Nefertari schreef: ↑4 augustus 2017, 11:13Als jij mijn keuze dom vindt, is dat jouw goed recht.
Wij hebben net een lening voor ons huis afgesloten. Een deel variabel op 15 jaar, en ander deel vast op 25 jaar. Zo valt er na 15 jaar toch al een deel van de last weg... :-)
Hallo iedereen, ik ben 22 jaar en door veel te sparen en dankzij een mooie spaarboek van mijn grootouders zou het mogelijk zijn om mijn eigen woning te kopen. Mijn vraag is eigenlijk welke banken een hypothecaire lening geven aan een looptijd van 30 jaar. Ik weet dat veel banken niet meer happig zijn om een lening te geven met een looptijd van 30 jaar. Alvast bedankt.
Hallo iedereen, ik ben 22 jaar en door veel te sparen en dankzij een mooie spaarboek van mijn grootouders zou het mogelijk zijn om mijn eigen woning te kopen. Mijn vraag is eigenlijk welke banken een hypothecaire lening geven aan een looptijd van 30 jaar. Ik weet dat veel banken niet meer happig zijn om een lening te geven met een looptijd van 30 jaar. Alvast bedankt.
anderhalf jaar geleden heb ik lening gekregen op 30 jaar bij VDK, aan 1,6% variabel tarief (om de 3 jaar). Was voor overname van huis, dus lening enkel op mijn naam, ongeveer 200.000 euro, Q = 80% (allé, 79,9% dacht ik). Ik heb voorstel toen wel op de site hier gezet.
Wij hebben een deel op 12j en een deel op 20j.
We konden ook alles op 15j maar was fiscaal minder interessant. Na 12j is het grootste deel afbetaald
We konden ook alles op 15j maar was fiscaal minder interessant. Na 12j is het grootste deel afbetaald