Poll: Looptijd van jullie hypothecaire lening?
TIP
Re: Poll: Looptijd van jullie hypothecaire lening?
Je moet toch maar eens een inflatie berekening maken, want de Euro van 30 jaar geleden is veel meer waard dan de Euro van vandaag.lop schreef: ↑30 oktober 2023, 02:39De mensen die zeggen dat het goedkoper is te lenen op 30 jaar dan op 10 jaar zijn gewoonweg de sukkelaars .
Op 10 jaar betaal je een stuk minder rente .
De inflatie die iedereen hier noemt en als winst rekenen kan iemand die gedaan heeft met aflossen zuiver beleggen .
Het kost pakken meer om te lenen op lange termijn maar een blinde zal nooit zien .
Ze geloven de simpele woordjes van deze die er geld mee verdienen
Op 100 k betaal je vandaag op 10 jaar 936 € = 112320 € op 10 jaar
Op 100 k betaal je vandaag 446 € op 30 jaar =160560€ op 30 jaar
Verschil = 48240 €
Of met andere woorden de winst dat iedereen hier noemt de inflatie geef je 100 % aan de bank terug .
Zakt de inflatie onder de 2 % dan doe je al verlies en betaal je meer terug aan de bank .
En iemand die zegt je kan het aftrekken van de belastingen akkoord maar de eerste 10 jaar trek je meer terug en het verschil daarna kun je eenvoudig oplossen door lange termijn sparen waarvan je ook terug trekt .
Lenen kost altijd geld je zult er nooit winst op maken .
En in mijn berekening leg ik het verschil nu onder mijn matras dus brengt 0 op .
Het werkelijke verschil zal dus nog pakken hoger liggen afhankelijk wat je doet met geld .
Ik heb het even voor je uitgerekend om hoeveel verschilm het gaat.
Als jij een huis kocht in 1993 van 100000 Euro dan moet je voor datzelfde pand (in dezelfde staat!) vandaag 206914 Euro betalen.
Of te wel het dubbele, maar jij betaald wel nog steeds de aflossing voor 100000 Euro van 30 jaar geleden.
Jouw 100000 Euro van 30 jaar terug als je er niets mee doet is vandaag nog maar € 48.329 waard.
Dus ja, lenen op 30 jaar is veel voordeliger dan op 10 jaar.
Als je het zelf wil berekenen: https://www.berekenhet.nl/modules/beleg ... ml#calctop
De bank weet dit ook en verdient veel meer aan jouw op 10 jaar dan op 30 jaar, daarom vertellen ze iedereen zo snel mogelijk af te lossen
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Bassie vergeet telkens dat geld ook geld opbrengt .
En als 1euro binnen 30 jaar veel meer waard is zou ik zeggen zeker niet lenen
In mijn ogen is die 1 € binnen 30 jaar juist stukken minder waard
Goed lezen is ook en vak want ik schreef precies hetzelfde
Groeten Bas.
Nooit uw tekst gelezen juist de quote
Zal er niet voor strijden maar vastgoed is niet beter dan een andere belegging .
Voor het zelfde geld is iemand die zijn geld onder zijn matras steekt binnen 30 jaar de rijkste .
Als je dat weet ben je de slimste .
Al die zever praatjes van vastgoed , ETF's , aandelen , spaarrekeningen , termijnrekeningen enz
het enige verschil in rendement zit in het verleden .
Dus niemand weet iets .
Dit maakt dat spaargids eigenlijk een volledig overbodig forum is .
En toch blijft het maar draaien maar ja het is ook een ander zijn brood
Interesse discussie. Ik weet het zelf ook nog niet goed. Of ik nu 200.000 euro leen (voor mijn bouwgrond) op 10 jaar, 15 of 20 jaar.
Een aantal zaken dien je wel in overweging te nemen.
1) Eén lening op bouwgrond kun je 0% fiscaal inbrengen.
2) Hoe langer je leent, hoe hoger je SSV bijdragen
3) Hoe hoger ook je intrestvoet.
4) Hoe groter ook je intrestlast (+16.000 op 15 jaar en daar nog eens +18000 bij als je op 20 jaar leent). Dat is veel geld dat je niet meteen met de inflatie recupereert, denk ik zo. Op 5 jaar tijd verlies of verdien je toch geen 16.000 euro aan inflatie terug ? Op een bedrag van pakweg 100.000 euro. Of juist wel.
En wat met een variabele versus een vaste rentevoet.
Dit topic is ook interessant
lening-op-korte-of-lange-termjn-t13669.html
Een aantal zaken dien je wel in overweging te nemen.
1) Eén lening op bouwgrond kun je 0% fiscaal inbrengen.
2) Hoe langer je leent, hoe hoger je SSV bijdragen
3) Hoe hoger ook je intrestvoet.
4) Hoe groter ook je intrestlast (+16.000 op 15 jaar en daar nog eens +18000 bij als je op 20 jaar leent). Dat is veel geld dat je niet meteen met de inflatie recupereert, denk ik zo. Op 5 jaar tijd verlies of verdien je toch geen 16.000 euro aan inflatie terug ? Op een bedrag van pakweg 100.000 euro. Of juist wel.
En wat met een variabele versus een vaste rentevoet.
[/quote]
Je kan de auteur een dikke 10 jaar na datum alleen maar gelijk geven:
- huisprijzen zijn gigantisch gestegen
- rentevoeten zijn drastisch verlaagd en een herziening aan <2%/jaar had zelfs het kleinste kind kunnen doen
- fiscaal voordeel voor een langere termijn gelocked
Die tijden zijn voorbij. En of het 20 jaar geleden een pak makkelijker was op de huizenmarkt.
Ja, de ontlener had meer interesten betaald, maar had met een tweede pand een gigantische meerwaarde gehad tov single home owner.
Of de extra cash flow geïnvesteerd in een aandelenfonds en ook daar een grote return gehad.
[/quote]
Je kan de auteur een dikke 10 jaar na datum alleen maar gelijk geven:
- huisprijzen zijn gigantisch gestegen
- rentevoeten zijn drastisch verlaagd en een herziening aan <2%/jaar had zelfs het kleinste kind kunnen doen
- fiscaal voordeel voor een langere termijn gelocked
Die tijden zijn voorbij. En of het 20 jaar geleden een pak makkelijker was op de huizenmarkt.
Ja, de ontlener had meer interesten betaald, maar had met een tweede pand een gigantische meerwaarde gehad tov single home owner.
Of de extra cash flow geïnvesteerd in een aandelenfonds en ook daar een grote return gehad.