Poll: Looptijd van jullie hypothecaire lening?
TIP
Poll: Looptijd van jullie hypothecaire lening?
Wat is jullie looptijd van de hypothecaire lening? Geef ook jullie mening wat volgens jullie de "ideale looptijd" is. Wat vind jij te lang? Of is te kort ook niet goed?
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Re: Poll: Looptijd van jullie hypothecaire lening?
Ik denk dat je geen hypothecaire lening van minder dan 10 jaar gaat vinden, omdat die m.i. fiscaal niet aftrekbaar is
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wij hebben geopteerd voor een lening op 30 jaar.
- Beginjaren zijn zowiezo de moeilijkste, dus iets minder terugbetalen is dan mooi meegenomen. Dit was bij ons niet anders.
- Voor volgend jaar staat er een vervroegde terugbetaling geprogrammeerd in ons budget.
- We vermoeden om de 3 jaar een vervroegde terugbetaling te doen.
Uiteindelijk zal de lening ongeveer 25 jaar lopen. (Mits geen onverwachte wendingen in ons leven natuurlijk) Indien dit wel zo is, dan is onze lening op 54 jarige leeftijd afgelopen, nog veel jaren voor onze pensioengerechtigde leeftijd!
- Beginjaren zijn zowiezo de moeilijkste, dus iets minder terugbetalen is dan mooi meegenomen. Dit was bij ons niet anders.
- Voor volgend jaar staat er een vervroegde terugbetaling geprogrammeerd in ons budget.
- We vermoeden om de 3 jaar een vervroegde terugbetaling te doen.
Uiteindelijk zal de lening ongeveer 25 jaar lopen. (Mits geen onverwachte wendingen in ons leven natuurlijk) Indien dit wel zo is, dan is onze lening op 54 jarige leeftijd afgelopen, nog veel jaren voor onze pensioengerechtigde leeftijd!
Hetzelfde hier, ook op 30 jaar gekozen voor moest er eens een tegenslag komen.
Verwacht de lening afbetaald te hebben na +/- 12 jaar.
Verwacht de lening afbetaald te hebben na +/- 12 jaar.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
11 jaar. Hoe sneller ervan af, hoe beter. Voel mij dan beter op mijn gemak.
Je moet het natuurlijk wel kunnen afbetalennuyttie schreef: 11 jaar. Hoe sneller ervan af, hoe beter. Voel mij dan beter op mijn gemak.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
nuyttie schreef: 11 jaar. Hoe sneller ervan af, hoe beter. Voel mij dan beter op mijn gemak.
Dan heb je ook maar 11 jaar van de fiscale aftrek kunnen genieten.
Er zijn mensen die zelfs als ze een huis kunnen kopen zonder lening, toch een lening nemen omwille van het fiscale voordeel.
Kan later nog altijd een heropname doen voor mijn zwembad aan te leggenpaul schreef:nuyttie schreef: 11 jaar. Hoe sneller ervan af, hoe beter. Voel mij dan beter op mijn gemak.
Dan heb je ook maar 11 jaar van de fiscale aftrek kunnen genieten.
Er zijn mensen die zelfs als ze een huis kunnen kopen zonder lening, toch een lening nemen omwille van het fiscale voordeel.
Je mag niet enkel naar de belastingaftrek kijken. Als je leent kan je dat geld ook nog eens al die jaren laten opbrengen op bijvoorbeeld een termijnrekening of tak21 verzekering.
Veel kans dat je dan wel voordeel doet als je een lening aan een goede rentevoet hebt kunnen afsluiten!
Veel kans dat je dan wel voordeel doet als je een lening aan een goede rentevoet hebt kunnen afsluiten!
Er zijn tak21 producten die in 2008 0% opleverden (fortis, ethias, delta lloyd, ....). Het toekomstig rendement is altijd onzeker. There is no such thing as free lunch.Jay schreef: Je mag niet enkel naar de belastingaftrek kijken. Als je leent kan je dat geld ook nog eens al die jaren laten opbrengen op bijvoorbeeld een termijnrekening of tak21 verzekering.
Heb een lening lopen op 15 jaar, 2/3 bedrag lening staat op een termijnrekening welke meer opbrengt dan de intrest welke ik nu betaal, mijn lening is driejaarlijks herzienbaar met een cap van -2 / +2, daarbij heb ik nog de fiscale aftrok, dus beter lenen dan al je spaarcenten in je vastgoed beleggen.
Is het mogelijk om een hypothecaire lening af te sluiten en het geld dan voor iets anders gebruiken (bv.: termijnrekening)? Moet je niet met je facturen naar de bank zodat ze het geld in schijven kunnen vrijgeven?
Ik ben een leek op het gebied van hypothecaire leningen aangezien ik me heb ingekocht in het appartement van mijn vriendin en heb dus zelf geen lening moeten afsluiten.
Lijkt me wel interessant
Groeten
Viper
Ik ben een leek op het gebied van hypothecaire leningen aangezien ik me heb ingekocht in het appartement van mijn vriendin en heb dus zelf geen lening moeten afsluiten.
Lijkt me wel interessant
Groeten
Viper
idd, het geld krijg je dacht ik nooit fysiek in handen...
bij aankoop van een vastgoed wordt dus altijd rechtstreeks door de bank aan de verkoper (al dan niet in schijven) betaalt
bij aankoop van een vastgoed wordt dus altijd rechtstreeks door de bank aan de verkoper (al dan niet in schijven) betaalt
Klopt, bij mij gaf de bankdirecteur de cheque van de lening rechtstreeks aan de notaris.
Van een hypolening wordt normaal ook een notariele akte gemaakt, de kans dat je dat geld zelf in handen krijgt voor andere doeleinden is normaal nihil.
Van een hypolening wordt normaal ook een notariele akte gemaakt, de kans dat je dat geld zelf in handen krijgt voor andere doeleinden is normaal nihil.
Bij ons op 25 jaar. Er zijn ondertussen al een paar jaar verstreken (4 of 5 denk ik).
De keuze om zo'n lening vervroegd terug te betalen hangt nogal af van de voordelen die je erop kan doen.
- Belastingsaftrek
- renteverschil tussen jouw spaargeld en de schulden.
Ik heb de lening aangegaan op een 1/1/1 strategie, op het moment dat iedereen voorstander was om een vaste te nemen (door lage rentestand). Totnogtoe heeft de 1/1/1 al meer opgeleverd:
- aangegaan aan 2,74% (de vaste was toen 4,1). Maximum is begrensd tot 5,48%
- vorig jaar even een maximum gezien van 4,3%
- Dit jaar gezakt naar 1,67% (!!!). Spontaan heb ik een telefoontje gekregen van de bank met de vraag of ik vervroegd wou terugbetalen (yeah right ;-)
Mijn leuze is, ofwel vast, ofwel zo variabel als kan zijn. formules zoals 10/5/5 en 5/5/5 hebben het nadeel dat de beginrente bijna even hoog ligt als de vaste. Het plafond van maximale rente ligt ook hoger (2x de beginrente).
Zelfs met een vaste kan je bij een plotse lage rentestand de lening herniewen.
De keuze om zo'n lening vervroegd terug te betalen hangt nogal af van de voordelen die je erop kan doen.
- Belastingsaftrek
- renteverschil tussen jouw spaargeld en de schulden.
Ik heb de lening aangegaan op een 1/1/1 strategie, op het moment dat iedereen voorstander was om een vaste te nemen (door lage rentestand). Totnogtoe heeft de 1/1/1 al meer opgeleverd:
- aangegaan aan 2,74% (de vaste was toen 4,1). Maximum is begrensd tot 5,48%
- vorig jaar even een maximum gezien van 4,3%
- Dit jaar gezakt naar 1,67% (!!!). Spontaan heb ik een telefoontje gekregen van de bank met de vraag of ik vervroegd wou terugbetalen (yeah right ;-)
Mijn leuze is, ofwel vast, ofwel zo variabel als kan zijn. formules zoals 10/5/5 en 5/5/5 hebben het nadeel dat de beginrente bijna even hoog ligt als de vaste. Het plafond van maximale rente ligt ook hoger (2x de beginrente).
Zelfs met een vaste kan je bij een plotse lage rentestand de lening herniewen.