Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

portefeuille

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
Tomasz
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Tomasz
Verstuur privébericht

portefeuille

• Citeer

Bericht door Tomasz » 29 april 2010, 14:10

Hoi

ik ben een absolute beginner, maar na lang research gedaan te hebben, zou ik me graag volgende portefeuille 'aanschaffen'. Ik heb in totaal 7500 euro ter beschikking.

Dit zou ik doen:

- 3500 euro spreiden in twee fondsen: 2000 in Carmignac Patrimoine en 1500 in Carmignac Commodities (kwestie van wat in grondstoffen te investeren ook)

- 1000 euro in aandelen stoppen: Umicore, Telenet, Nyrstar, Punch International (ben er nog niet echt uit welke aandelen..)

- 2000 euro in vastgoedbevaks: Warehouses Estate Belgium en Cofinimmo.

- Ik zou ook nog duizend euro in obligaties willen steken, maar vind het zeer moeilijk om via site Keytrade een goeie te vinden, tips?

Wat denken jullie van deze spreiding, goed of niet goed?

Groeten

kvaruni
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer kvaruni
Verstuur privébericht

Re: portefeuille

• Citeer

Bericht door kvaruni » 29 april 2010, 15:45

Ik denk dat we toch nog wat informatie ontbreken om je een goed advies te kunnen geven. Wat is je beleggingshorizon? Waarom wil je beleggen? Hoeveel risico wil je nemen? Ben je bereid om verliezen te leiden?

Alvast een paar opmerkingen. Als we er even vanuit gaan dat een transactie 10 EUR kost, en je koopt 4 aandelen, zal je al 80 EUR nodig hebben om deze aandelen te kopen en op een gepast tijdstip te verkopen. Je boekt dus al een verlies van 10% op je bedrag, wat je dan uiteraard moet recupereren door een goede groei van de aandelen. Misschien dat je dan beter kijkt naar een aandelenfonds, zoals Carmignac Investissement.

Wat fondsen betreft koop je meestal een deelbewijs van dat fonds. Momenteel kost een deelbewijs van Patrimoine een 5089 EUR. Hopen dus dat je bij jouw bank een deel van een deelbewijs kan kopen. Een fonds kopen dat in grondstoffen belegt, gewoon om wat grondstoffen te hebben, is misschien ook niet de beste motivatie ... . Persoonlijk moet ik zeggen dat mijn grondstof-beleggingen toch niet de meest spectaculaire zijn.

Ik heb helaas geen ervaring met vastgoedbevaks, daar kan ik dus geen advies over geven. Wat je obligaties betreft hangt het wat af of je ze op de primaire of secundaire markt wil kopen. Persoonlijk ben ik een voorstander van de primaire markt, maar dan moet je uiteraard nemen wat je kan krijgen. Sowieso hebben veel obligaties een minimuminleg en die bereik je al snel met de 1000 EUR die je ter beschikking hebt.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Tomasz
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Tomasz
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tomasz » 29 april 2010, 15:57

Bedankt alvast om te willen antwoorden, ik besef dat er info ontbreekt.

Mijn beleggingshorizon is drie a vier jaar. Ik wil beleggen omdat ik vind dat mijn spaarboekje veel te weinig oplevert. Ik laat veilige som staan op spaarrekening en ik neem ongeveer de helft van mijn kapitaal (iets minder) mee naar de beurs. Ik wil risico nemen, maar door te spreiden hoop ik de risico's dan weer te beperken.

Kan ik bij Keytrade niet alle transacties bundelen en tegelijkertijd aankopen? Bij Keytrade kan je deelbewijzen kopen van Patrimoine, geen probleem. En ik ga niet van alles aandelen kopen hé, ik ga één van die bedrijven kiezen. Umicore geniet voorlopig de voorkeur. Op die manier verlies ik weinig aankoopkosten.

En dat fonds dat in grondstoffen belegt lijkt me een vrij goed fonds, of zou je alles in Patrimoine stoppen?

Ik zou graag obligaties kopen op de primaire markt bij Keytrade, en ik wil binnen de euro blijven. Ik vraag me af waar ik moet op letten daar. Zo waren er anderhalve maand interessante obligaties van Nyrstar te koop, maar ik was helemaal niet op de hoogte. Hoe kom je zo'n zaken te weten? tegen dat ik het wist, waren ze al uitverkocht. Desnoods investeer ik nog wat meer geld in obligaties.

Alle tips/comments zijn welkom, alvast bedank!t

kvaruni
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer kvaruni
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door kvaruni » 29 april 2010, 16:22

Tomasz schreef:Mijn beleggingshorizon is drie a vier jaar. Ik wil beleggen omdat ik vind dat mijn spaarboekje veel te weinig oplevert. Ik laat veilige som staan op spaarrekening en ik neem ongeveer de helft van mijn kapitaal (iets minder) mee naar de beurs. Ik wil risico nemen, maar door te spreiden hoop ik de risico's dan weer te beperken.
Een slimme beslissing. Op zich zit je spreiding wel goed hoor, het was zeker niet de bedoeling om je voorstel al te hard af te breken :).
Tomasz schreef:Kan ik bij Keytrade niet alle transacties bundelen en tegelijkertijd aankopen? Bij Keytrade kan je deelbewijzen kopen van Patrimoine, geen probleem. En ik ga niet van alles aandelen kopen hé, ik ga één van die bedrijven kiezen. Umicore geniet voorlopig de voorkeur. Op die manier verlies ik weinig aankoopkosten.
Ik heb eigenlijk geen idee of je transactie kan bundelen bij Keytrade. Hou me hier alvast van op de hoogte als het zover komt, ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig :).
Tomasz schreef:En dat fonds dat in grondstoffen belegt lijkt me een vrij goed fonds, of zou je alles in Patrimoine stoppen?
Wat dacht je van een fonds dat belegt in (aandelen in) Azië? Dit ontbreekt momenteel in je portefeuille en kan misschien beter renderen dan grondstoffen. Het risico is er uiteraard ook wel. Wil je helemaal riskant gaan, zoek dan een fonds op in dollar dat belegt in China. Zo profiteer je van een mogelijke stijging van de waarde van de dollar én geniet je mee van de economie die terug opleeft in China. Let dus wel op dat dit een behoorlijk riskante strategie is. De winsten kunnen bijzonder hoog liggen, de verliezen ook. Alles in Patrimoine steken kan uiteraard ook (en Patrimoine is een fonds dat toch jaar na jaar mooi presteert), maar kijk misschien nog wat rond tot je een fonds vindt waar je volledig voor te vinden bent. Besef daarbij wel dat Patrimoine een vrij uniek fonds is. Misschien kan een website zoals morningstar.be je beter op weg helpen om meerdere fondsen met elkaar te vergelijken.
Tomasz schreef:Ik zou graag obligaties kopen op de primaire markt bij Keytrade, en ik wil binnen de euro blijven. Ik vraag me af waar ik moet op letten daar. Zo waren er anderhalve maand interessante obligaties van Nyrstar te koop, maar ik was helemaal niet op de hoogte. Hoe kom je zo'n zaken te weten? tegen dat ik het wist, waren ze al uitverkocht. Desnoods investeer ik nog wat meer geld in obligaties.
Spaargids is één van de betere bronnen voor informatie omtrent obligaties. Houdt gewoon goed de nieuwe posts op het forum in de gaten, die bevatten meestal waardevolle informatie. Mooie obligaties zijn echter vaak heel snel uitverkocht. Het is zoals je zelf zegt: iedereen vindt ondertussen dat zijn spaarboekje te weinig opbrengt :).

Tomasz
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Tomasz
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tomasz » 29 april 2010, 16:37

Kan er iemand meer info geven over de vastgoedbevaks? Ik hoop dat ik juist kies...

En kvaruni, merci voor uw tijd, leuk dat iemand me wat wil helpen. Misschien moet ik wel wat meer geld in aandelen steken? Ik dacht om me oorspronkelijk te beperken tot Bel20, dat kan ik altijd goed volgen in de nationale pers etc... Aziatische markt lijkt idd wel rendabel te kunnen zijn, maar toch moeilijker om op te volgen hé

robokat
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer robokat
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door robokat » 29 april 2010, 20:17

Tomasz schreef: Dit zou ik doen:

- 3500 euro spreiden in twee fondsen: 2000 in Carmignac Patrimoine en 1500 in Carmignac Commodities (kwestie van wat in grondstoffen te investeren ook)

- 1000 euro in aandelen stoppen: Umicore, Telenet, Nyrstar, Punch International (ben er nog niet echt uit welke aandelen..)

- 2000 euro in vastgoedbevaks: Warehouses Estate Belgium en Cofinimmo.

- Ik zou ook nog duizend euro in obligaties willen steken, maar vind het zeer moeilijk om via site Keytrade een goeie te vinden, tips?
Als je een fonds koopt, moet je goed weten wat je koopt, vooraleer je dat aanvult met iets anders.

Patrimoine is een wereldwijd mix fonds met momenteel volgende samenstelling:

- 52% obligaties (je koopt een stukje van ongeveer 220 kwaliteitsobligaties elk)
- 12% energie & materialen

D.w.z dat je met extra obligaties en extra grondstoffen geen enkele verdere spreiding aanbrengt, maar in feite meer van hetzelfde koopt.

De beheerders van Patrimoine zorgen ervoor dat hun fonds al goed gespreid is in zich, je kan dit dus gerust kopen zonder de noodzaak om dit aan te vullen met iets anders.

ps: Warehouses estates & Cofinimmo zijn momenteel correct tot licht overgewaardeerd, aankopen is nu niet aangeraden.

Tomasz
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Tomasz
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tomasz » 29 april 2010, 22:04

Robokat, ook niet omwille van de dividenten? Wat denk je van De Pauw Warehouses?

zeverare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer zeverare
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door zeverare » 30 april 2010, 00:37

Tomasz schreef:Robokat, ook niet omwille van de dividenten? Wat denk je van De Pauw Warehouses?
dat is het hem juist de dividenden worden gespiegeld aan interesten op obligatie en spaarboekjes
momenteel lage rente dus koersen bevaks gaan omhoog

als je twijfelt tussen verschillende bevaks, maak tabelletje met
-schuldgraad (WDP liep vorig jaar tegen maximum aan, nu misschien al beter)
-leegstand (kantoren cofinimmo???)
-waarde vastgoed en over, onderwaardering koers
-dividendrendement
-samenstelling naar soort gebouw en regio

en maak een inschatting van de verwachtingen

robokat
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer robokat

• Citeer

Bericht door robokat » 30 april 2010, 18:56

Heel wat bevaks zijn momenteel licht tot zwaar overgewaardeerd, d.w.z. dat hun koers hoger noteert dan de intrinsieke waarde.

WDP is bvb. momenteel meer dan 25% overgewaardeerd tov de intrinsieke waarde. Alhoewel het dividend heel mooi is (>7% netto) loop je wegens de zwakkere fundamentals de kans dat WDP in de toekomst corrigeert. En dan kan je lang wachten om het verlies goed te maken.

Ik koop enkel ondergewaardeerde bevaks (met goede fundamentals) om het risico te verminderen. Dat zijn er momenteel niet veel.

Een uitzondering is Wereldhave Belgium (BE0003724383) die momenteel een decote van meer dan 20% heeft. Heeft de laatste dagen een flinke daling gekend, dus het bestuderen waard. Doe echter zelf je huiswerk voor je koopt en zorg dat je de risico's kent.

Tomasz
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Tomasz
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tomasz » 30 april 2010, 19:23

Bedankt in elk geval, je hebt de gave om zaken duidelijk uit te leggen. Eén ding dat jammer is, ik ken er niet genoeg van om mijn huiswerk te kunnen maken, maar dat komt wss wel :)

robokat
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer robokat

• Citeer

Bericht door robokat » 1 mei 2010, 13:29

Tomasz schreef:Bedankt in elk geval, je hebt de gave om zaken duidelijk uit te leggen. Eén ding dat jammer is, ik ken er niet genoeg van om mijn huiswerk te kunnen maken, maar dat komt wss wel :)
Je kan al heel wat speurwerk verrichten op het internet. Zoek maar eens op of het vastgoedbedrijf positief of negatief in het nieuws is geweest. In openbare bibliotheken kan je soms ook diverse beleggingsmagazines inkijken, waar je opnieuw op zoek kunt gaan naar de bevak.

Je zal merken dat lagere koersen meestal wel een oorzaak hebben (Wereldhave had een groot proces aan hun broek) maar je moet ook zien of er goede toekomstperspectieven zijn (arrest tegen Wereldhave is in cassatie grotendeels vernietigd, toekomst ziet er relatief goed uit).

Wat ik maar wil zeggen: als je in individuele aandelen of bevaks wil investeren, moet je zelf zorgen dat je grondig op de hoogte bent van de gezondheid van het bedrijf en de toekomstperspectieven. Anders kom je voor verrassingen te staan. En je moet dat echt zelf doen omdat je nooit zomaar mag geloven wat men op een forum vertelt ;)

Als je je huiswerk niet wil maken (teveel moeite?), ben je veel beter af met een fonds zoals Carmignac Patrimoine.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy