Portefeuille voor 2022-2030 en langer
TIP
Re: Voorbeeld portefeuilles voor 2022-2030 en langer
Ja maar na 2 jaar heb je toch ook geen overzicht meer qua rendement en dergelijke.B7H4long schreef: ↑9 december 2021, 16:50Ik zag het heel simpel.lop schreef: ↑9 december 2021, 16:24 Hoe ga je dit dan beheren ? Via spaargids lijkt dit mij niet mogelijk of toch zeer moeilijk .
Als je belegd in etf's heb je ander platform nodig dan in aandelen , voor te beleggen in aandelen kun je bv tipranks gebruiken en openbaar maken , maar dit werkt niet voor etf's . In elk geval is het een goed idee
Als je een transactie maakt post je het hier op spaargids.
Iets zoals:
vandaag aangekocht 100x ABCD.L op de Londense beurs aan 125 GBP; stamp duty 12 GBP; totaal aankoop 1450 Euro; TOB 5,08 Euro; transactiekost 12,5 Euro.
rekeningstand voor transactie: 78250 Euro
transactie: 1.467,58
rekeningstand na transactie: 76.782,42 Euro
Het is iets zoals tipranks dat je nodig hebt .Maar werkt niet voor etf's
Of misschien moeten we drie profielen erkennen: agressief (vooral aandelen), neutraal(half/half), defensief (weinig aandelen)?
Op die manier is deze oefening nuttig voor meerdere profielen.
Is dat mogelijk?pmu schreef: ↑9 december 2021, 15:46Idealiter zijn de transactiekosten (alsook wisselkosten) voor iedereen gelijk en realistisch in de Belgische context. Best zijn die dan ook relatief laag om de actievere belegger niet te benadelen. Een broker als Bolero is dan allicht niet geschikt voor bvb. Amerikaanse aandelen.De opvolging zal ook rekening moeten houden met kosten en taksen om zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te blijven. Hoe doen we dit? kiest ieder zijn eigen broker of definiëren we een virtuele broker voor onze virtuele portefeuilles?
bvb ;
voor de een buy en hold strategie koop je beter fondsen met een lage jaarlijkse kost maar met instapkosten.
voor iemand die frequent fondsen verhandelt kan het beter zijn om zonder instapkosten te verhandelen maar wel een hogere beheerstkost te betalen
Misschien moet ieder zijn eigen broker bekendmaken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wat mij betreft nemen we allemaal (quasi) enkel aandelen(fondsen) om zo het overzicht niet te verliezen, maar dan blijft het probleem wel dat je risico in beschouwing moet nemen als je de rendementen weergeeft. Sommige portefeuilles zijn namelijk volatieler dan andere, zelfs indien iemand voor 100% aandelen koos.
Drie profielen kiezen lijkt mij ook goed, maar dan betwijfel ik mij dat iemand "defensief" zou kiezen.
Eens, maar dan moeten uiteraard alle kosten in rekening genomen worden. Bij sommige brokers ligt dat wat moeilijker (bvb. connectiviteitskosten Degiro, wisselkosten Bolero...).B7H4long schreef: ↑9 december 2021, 17:02Is dat mogelijk?pmu schreef: ↑9 december 2021, 15:46
Idealiter zijn de transactiekosten (alsook wisselkosten) voor iedereen gelijk en realistisch in de Belgische context. Best zijn die dan ook relatief laag om de actievere belegger niet te benadelen. Een broker als Bolero is dan allicht niet geschikt voor bvb. Amerikaanse aandelen.
bvb ;
voor de een buy en hold strategie koop je beter fondsen met een lage jaarlijkse kost maar met instapkosten.
voor iemand die frequent fondsen verhandelt kan het beter zijn om zonder instapkosten te verhandelen maar wel een hogere beheerstkost te betalen
Ben ik het mee eens! Is het niet mogelijk om een Excel-template te gebruiken die zich automatisch bijwerkt aan de hand van data uit bvb. Yahoo Finance?
Via spaargids lijkt me dat wel te doen,op voorwaarde dat je het niet te moeilijk maakt. Ieder geeft zijn beleggingen op met het gewicht met eindtotaal van 100000 euro op 1 jan 2022.Op 1 jan 2023 heeft iedereen 112000 ingebracht en zien we wel.De één gaat op verlies staan ,de andere op winst.Het is wel belangrijk iedere aan en verkoop te melden en eerlijk te zijn.Natuurlijk als je alles in grafieken gaan willen gieten en visueel voor te stellen,dan ga je met spaargids er niet komen.
Het is wel van belang dat de deelnemers voldoende lang meedoen.Een beleggingsstrategie kun je niet beoordelen op korte termijn!
Natuurlijk,ieder zijn eigen broker.
Het is wel van belang dat de deelnemers voldoende lang meedoen.Een beleggingsstrategie kun je niet beoordelen op korte termijn!
Natuurlijk,ieder zijn eigen broker.
Ook hier zou ik het simpel houden door naar de stand van de portefeuille te kijken (som van de posities + cash).
Zij die wensen kunnen daaruit een (jaarlijks) rendement berekenen met de standaard "intern rendement/XIRR()/IR.schema(); alle stortingen inbrengen samen met de stand van de portefeuille.
Na twee jaar heb je de volgende getallen in de spreadsheet.
01/01/2022: 100k
01/02/22: 1k
...
01/12/2023: 1k
09/12/2023: - 134679 (stand van de portefeuille).
Dit geeft dan een geannualiseerd rendement van 5,30%
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Daar heb je een punt. De meer actieve beleggers zullen dikwijls posten.Divi schreef: ↑9 december 2021, 16:16 Stel dat we 5 mensen vinden die meedoen,of nog beter 10. Dan krijg je hier een overbevolkte topic,waar niemand nog iets gaat terug in vinden.Daarom blijf ik voorstander om eenieder toch zijn eigen topic aan te maken . Natuurlijk met verwijzing naar dit topic hier en misschien hier de disscussies en beschouwingen te voeren.
Wat denken de anderen? Ieder een eigen thread?
-
- Newbie
- Contacteer:
"Beleggen doet men steeds op de lange termijn" -> voor elke aankoop gaat men dan steeds 10 jaar wachten om het rendement te evalueren?
Zal dit topic niet overspoeld worden door gokkers die toevallig een positief rendement halen op korte termijn?
Zal dit topic niet overspoeld worden door gokkers die toevallig een positief rendement halen op korte termijn?
Indien je hypothetisch een gedeeld Excel-document zou gebruiken, dan hoef je niet alle transacties hier te posten (enkel periodiek een update). Dan zou deze thread volstaan. Indien er aparte threads gemaakt worden, zou ik die uniform trachten te labelen (in de titel) om duidelijk te maken dat het om hetzelfde initiatief gaat.B7H4long schreef: ↑9 december 2021, 17:17Daar heb je een punt. De meer actieve beleggers zullen dikwijls posten.Divi schreef: ↑9 december 2021, 16:16 Stel dat we 5 mensen vinden die meedoen,of nog beter 10. Dan krijg je hier een overbevolkte topic,waar niemand nog iets gaat terug in vinden.Daarom blijf ik voorstander om eenieder toch zijn eigen topic aan te maken . Natuurlijk met verwijzing naar dit topic hier en misschien hier de disscussies en beschouwingen te voeren.
Wat denken de anderen? Ieder een eigen thread?
Het is de stand van de (volledige) portefeuille dat belangrijk is.WarrenBullett schreef: ↑9 december 2021, 17:27 "Beleggen doet men steeds op de lange termijn" -> voor elke aankoop gaat men dan steeds 10 jaar wachten om het rendement te evalueren?
We zullen zien hoeveel er deelnamen aan de thread op binnen 3 weken. Hopelijk houden de meeste het jaren vol.
Ik zou eerder denken aan een beperkt aantal fictieve portefeuilles met als startdatum 01/01/2022.
B.v. één port gebaseerd op ETF's, één op holdings en dan nog één of meer gemengde portefeuilles.
Zolang alles maar vastligt op 01/01/2022, kan ieder ook zijn eigen port bijhouden en desgewenst checken hoe het met de andere portefeuiles gaat.
B.v. één port gebaseerd op ETF's, één op holdings en dan nog één of meer gemengde portefeuilles.
Zolang alles maar vastligt op 01/01/2022, kan ieder ook zijn eigen port bijhouden en desgewenst checken hoe het met de andere portefeuiles gaat.
Zou de portefeuilles ook beperken.
Gedeelde excel files lijken me ook handig.
Motivaties van aan- en verkopen ook.
Gedeelde excel files lijken me ook handig.
Motivaties van aan- en verkopen ook.
Niet iedereen betaald de zelfde tarieven bij de zelfde broker .B7H4long schreef: ↑9 december 2021, 17:02Of misschien moeten we drie profielen erkennen: agressief (vooral aandelen), neutraal(half/half), defensief (weinig aandelen)?
Op die manier is deze oefening nuttig voor meerdere profielen.
Is dat mogelijk?pmu schreef: ↑9 december 2021, 15:46
Idealiter zijn de transactiekosten (alsook wisselkosten) voor iedereen gelijk en realistisch in de Belgische context. Best zijn die dan ook relatief laag om de actievere belegger niet te benadelen. Een broker als Bolero is dan allicht niet geschikt voor bvb. Amerikaanse aandelen.
bvb ;
Laat ons uit gaan van iemand die een portefeuille heeft van 100-200k