Pensioenspaarfonds of Pensioenspaarverzekering in 2012?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioenspaarfonds of Pensioenspaarverzekering in 2012?
Beste forumleden,
Ik zit de laatste weken met een prangende vraag. Door de beurscrisis vraag ik mij af of mijn pensioensparen in een pensioenspaarfonds nog wel rendabel genoeg is voor de komende jaren en of ik niet beter in een pensioenspaarverzekering zou stappen.
Ik heb zo een voorgevoel dat de eerst komende tien jaar we niet echt op een stabiele beurs kunnen rekenen.
Nu is mijn vraag wat jullie zouden aanraden of doen?
Ik zit de laatste weken met een prangende vraag. Door de beurscrisis vraag ik mij af of mijn pensioensparen in een pensioenspaarfonds nog wel rendabel genoeg is voor de komende jaren en of ik niet beter in een pensioenspaarverzekering zou stappen.
Ik heb zo een voorgevoel dat de eerst komende tien jaar we niet echt op een stabiele beurs kunnen rekenen.
Nu is mijn vraag wat jullie zouden aanraden of doen?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Pensioenspaarfonds of Pensioenspaarverzekering in 2012?
Dat is altijd een beetje de vraag natuurlijk. Spijtig genoeg heb ik geen glazen bol Een pensioenspaarfonds is op langere termijn ( +-30 jaar ) normaal gezien steeds rendabeler dan een pensioenspaarfonds. Een pensioenspaarverzekering heb je wel een stabiel rendement, maar amper genoeg om de inflatie te overstijgen ... Hier op spaargids kan je wel in een of andere onderdeel van het forum de rendementen van de pensioenspaarfondsen terug vinden. En normaal gezien, op een slecht beursmoment is het aan te raden om zo veel mogelijk te storten in een pensioenspaarfondsen wanneer deze op een laag punt staat. Wat normaal gezien nu wel het geval is. Waarschijnlijk gaat het nu nog even de slechte kant uit, maar de stijging ( huh .. ) pak je dan achteraf wel dubbel mee .... En het fiscaal voordeel dat je krijgt van de fiscus is normaal gezien wel voldoende om het eventuele (tijdelijke) verlies op te vangen. Ik wacht nog even om te storten in het pensioenspaarfonds en zo snel mogelijk begin volgend jaar 2012.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt Freetotax,
Ik zou mijn huidig pensioenspaarfonds willen overdragen naar Rabobank eventueel dan. Omdat je daar de keuze hebt om van defensief naar iets meer dynamisch te gaan. Momenteel denk ik dan om dynamisch te nemen. Al zeggen andere dan weer dat ik nu juist beter begin 2012 naar defensief zou gaan.
Ik zou mijn huidig pensioenspaarfonds willen overdragen naar Rabobank eventueel dan. Omdat je daar de keuze hebt om van defensief naar iets meer dynamisch te gaan. Momenteel denk ik dan om dynamisch te nemen. Al zeggen andere dan weer dat ik nu juist beter begin 2012 naar defensief zou gaan.
De beste situatie voor een pensioenspaarfonds is dat er :
- bij aanvang veel slechte beursjaren zijn want dan koop je elk jaar goedkoop aandelen.
- op datum van pensioen ( of enkele jaren ervoor) een serieuze beurshausse is zodat je eindkapitaal fors is gestegen.
De vele slechte beursjaren is al deels vervuld, de rest is zoals altijd bij beleggen in aandelen onzeker. De toekomst is trouwens per definitie altijd onzeker. Als je niet slaapt van deze onzekerheid m.b.t. mogelijke rendementen, kan je beter voor de verzekering gaan want er is niemand die de toekomst systematisch kan voorspellen.
Als je al een eigen woning hebt (die afbetaald is voor je op pensioen gaat), kan je overwegen om toch in een pensioenspaarfonds te gaan. Op die manier spreid je je risico : enerzijds een afbetaalde woning geeft een redelijke zekere opbrengst door uitgespaarde huur en anderzijds een risicovoller pensioenspaarfonds (met belastingvoordeel om één of meerdere eventuele beursdippen te verzachten).
Bijkomend wordt dikwijls aangeraden om jong te beginnen met pensioensparen in de vorm van een aandelenfonds. Bij een crash koop je dan goedkoop en je hebt nog vele jaren tijd om te wachten op een hausse. Bij deze aankopen in een beurscrisis voel je zelf het meeste weerstand om te kopen maar dikwijls zullen het deze aankopen zijn die in retrospect het meeste rendementen opleveren. Later (ergens tussen 45 en 55 jaar en liefst op een moment dat de beurzen in goede doen zijn) word er aangeraden om het pensioenspaarfonds om te zetten in de defensieve variant (= pensioenspaarfonds met meer obligaties). Dit zou ervoor moeten zorgen dat je in de jaren voor je pensioen minder onderhevig bent aan de neerwaartse grillen van de beurs.
Een andere mogelijkheid is te kiezen om (ergens tussen 45 en 55 jaar en beurzen in goede doen zijn) niet meer bij te storten in je pensioenspaarfonds (en dit eventueel om te zetten naar defensieve variant) en op die leeftijd te beginnen met een pensioenspaarverzekering. Dit alles om het neerwaartse risico voor je pensioen wat te temperen. Dit alles in veronderstelling dat je je pensioenkapitaal wil opvragen rond je 60 à 65 jaar.
- bij aanvang veel slechte beursjaren zijn want dan koop je elk jaar goedkoop aandelen.
- op datum van pensioen ( of enkele jaren ervoor) een serieuze beurshausse is zodat je eindkapitaal fors is gestegen.
De vele slechte beursjaren is al deels vervuld, de rest is zoals altijd bij beleggen in aandelen onzeker. De toekomst is trouwens per definitie altijd onzeker. Als je niet slaapt van deze onzekerheid m.b.t. mogelijke rendementen, kan je beter voor de verzekering gaan want er is niemand die de toekomst systematisch kan voorspellen.
Als je al een eigen woning hebt (die afbetaald is voor je op pensioen gaat), kan je overwegen om toch in een pensioenspaarfonds te gaan. Op die manier spreid je je risico : enerzijds een afbetaalde woning geeft een redelijke zekere opbrengst door uitgespaarde huur en anderzijds een risicovoller pensioenspaarfonds (met belastingvoordeel om één of meerdere eventuele beursdippen te verzachten).
Bijkomend wordt dikwijls aangeraden om jong te beginnen met pensioensparen in de vorm van een aandelenfonds. Bij een crash koop je dan goedkoop en je hebt nog vele jaren tijd om te wachten op een hausse. Bij deze aankopen in een beurscrisis voel je zelf het meeste weerstand om te kopen maar dikwijls zullen het deze aankopen zijn die in retrospect het meeste rendementen opleveren. Later (ergens tussen 45 en 55 jaar en liefst op een moment dat de beurzen in goede doen zijn) word er aangeraden om het pensioenspaarfonds om te zetten in de defensieve variant (= pensioenspaarfonds met meer obligaties). Dit zou ervoor moeten zorgen dat je in de jaren voor je pensioen minder onderhevig bent aan de neerwaartse grillen van de beurs.
Een andere mogelijkheid is te kiezen om (ergens tussen 45 en 55 jaar en beurzen in goede doen zijn) niet meer bij te storten in je pensioenspaarfonds (en dit eventueel om te zetten naar defensieve variant) en op die leeftijd te beginnen met een pensioenspaarverzekering. Dit alles om het neerwaartse risico voor je pensioen wat te temperen. Dit alles in veronderstelling dat je je pensioenkapitaal wil opvragen rond je 60 à 65 jaar.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Overstappen naar rabo pensioenspaarfonds gaat heel gemakkelijk en duurt zo een +- 3 weken ( in mijn geval ) Als U eens even kijkt in de rubriek 'vraag het aan rabobank' gaat U zeker en vast meer informatie vinden
Het is moeilijk de beurs te voorspellen en exact te timen. Het is gewoon een te complex dynamisch systeem. Die "anderen" waarnaar je verwijst kunnen trouwens ook niet in de toekomst kijken en systematisch de beurs voorspellen. Wat zij zeggen is maar één persoonlijke inschatting van de markt. Maar waarom zouden zij het trouwens beter weten ? Zijn zij misschien rijk geworden van de markt telkens juist in te schatten ?Monisstev schreef:Bedankt Freetotax,
Momenteel denk ik dan om dynamisch te nemen. Al zeggen andere dan weer dat ik nu juist beter begin 2012 naar defensief zou gaan.
Mijn persoonlijk standpunt is nederigheid : ik kan de beurs niet timen. Ik los dit probleem als volgt op : ik gok op bv. defensief en koop elke maand één twaalfde van het jaarlijkse pensioenspaarbedrag. (Wel opletten dat je daardoor geen extra kosten moet betalen : nagaan bij je prospectus). Als er dan in de loop van de komende 5 jaar, vroeg of laat, een crash is van 10% of meer, zal ik nadenken om van defensief naar dynamisch te gaan. Komt de crash er niet ? : spijtig maar dan heb ik verkeerd gegokt en heb ik minder rendement dan iemand die dynamisch is gegaan. Maar normaal heb je dan defensief ook wel een zeker rendement : ik zal dan tevreden zijn met wat ik heb. Systematisch het onderste uit de kan halen is niet mogelijk. Er zullen altijd andere mensen zijn die betere rendementen halen, al of niet systematisch : het is hen van harte gegund.
Bedankt allemaal voor de raad!
Ik ben toch al een stuk wijzer geworden.
Ik ben toch al een stuk wijzer geworden.
Arpe(Argenta)neemt uw pensioenfonds gratis over.Zij hebben ook een dynamisch en defensief pensioenfonds.
Zolang de arpe-aandelen onder de 80 Euro blijven stort ik daar in. Boven de 80 Euro stort ik in een pensioenverzekering.
Zo doe ik het vanaf nu.
Zo doe ik het vanaf nu.
Stel een vraag terug.
wanneer hebt ge die centjes nodig op 65 j of later.
op 65 j pensioen spaar verzekering = gegarandeerde opbrengst ( wat het ook nog waard moge zijn)
als vb 30000 € van voor 20 jaar een mooi bedrag en nu nog ........
maar alvast al wel het belastings voordeel genoten al die jaren ook al een mooi extraatje.
na 65 j pensioen fonds = ge kunt wachten tot en met een hausse.
wanneer hebt ge die centjes nodig op 65 j of later.
op 65 j pensioen spaar verzekering = gegarandeerde opbrengst ( wat het ook nog waard moge zijn)
als vb 30000 € van voor 20 jaar een mooi bedrag en nu nog ........
maar alvast al wel het belastings voordeel genoten al die jaren ook al een mooi extraatje.
na 65 j pensioen fonds = ge kunt wachten tot en met een hausse.
Ik lees hier dat de beurs moeilijk te voorspellen en exact te timen is.
Sinds ik me in technische analyse verdiep ben ik van het tegendeel overtuigd: Het is als biljarten. Wanneer Raymond Ceulemans met zijn keu de witte bal lanceert dan weet hij nagenoeg feilloos waar de gele en de rode bal drie banden verder terecht komen.
Zie http://www.youtube.com/watch?v=G7yCFJ3X ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
On topic : Ik bezit een pensioenspaarfonds dat ik kosteloos kan omzetten tussen een dynamisch en een defensief compartiment. Momenteel zit ik volledig defensief, en in februari 2013 switch ik opnieuw volledig naar dynamisch.
Sinds ik me in technische analyse verdiep ben ik van het tegendeel overtuigd: Het is als biljarten. Wanneer Raymond Ceulemans met zijn keu de witte bal lanceert dan weet hij nagenoeg feilloos waar de gele en de rode bal drie banden verder terecht komen.
Zie http://www.youtube.com/watch?v=G7yCFJ3X ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
On topic : Ik bezit een pensioenspaarfonds dat ik kosteloos kan omzetten tussen een dynamisch en een defensief compartiment. Momenteel zit ik volledig defensief, en in februari 2013 switch ik opnieuw volledig naar dynamisch.
een reactie,
sommigen zeggen ik kan switchen van offensief naar defensief.
dit zal wel zo zijn , maar wanneer nu nog offensief wat is dan de meerwaarde van naar defensief te gaan.
de beurs hoog staan ( bvb voor de zomer en dan in de zomer switchen ) lijkt me logisch.
na een crash nog switchen het nut ??
sommigen zeggen ik kan switchen van offensief naar defensief.
dit zal wel zo zijn , maar wanneer nu nog offensief wat is dan de meerwaarde van naar defensief te gaan.
de beurs hoog staan ( bvb voor de zomer en dan in de zomer switchen ) lijkt me logisch.
na een crash nog switchen het nut ??
Beste Burcht1,
Ik heb je een persoonlijk bericht (pb) gestuurd.
Ik heb je een persoonlijk bericht (pb) gestuurd.
het lijkt mij momenteel ook wel zowat het slechtste ogenblik om te switchen naar een defensief fonds. Eerder het omgekeerde.
Ik doe al 25 jaar aan pensioensparen (Star Fund). Nu heb ik onlangs Testaankoop gelezen waar men aanraadt om vanaf 45 jaar niet meer te beleggen in dynamisch pensioenfonds en meer voor zekerheid te kiezen.
Ik ben 52 jaar. Stel dat de beurzen het nóg slechter gaan doen dan nu het geval is, maak ik dan kans dat er van mijn gespaarde geld belegd in Star Fund weinig of helemaal niets overblijft, maw veel minder dan wat ik er in die 27 jaar al heb ingestoken?
Is het dan misschien te overwegen om, in plaats van naar een defensiever pensioenfonds over te stappen, de boel maar te incassseren met alle fiscale boetes er bovenop en het resterende bedrag te herbeleggen in een levensverzekering?
Ik lees nergens dat ik zo'n pensioenfonds ongestraft kan omruilen voor een of andere verzekering.
Zijn er nog andere wegen te bewandelen? Hoor graag!
Ik ben 52 jaar. Stel dat de beurzen het nóg slechter gaan doen dan nu het geval is, maak ik dan kans dat er van mijn gespaarde geld belegd in Star Fund weinig of helemaal niets overblijft, maw veel minder dan wat ik er in die 27 jaar al heb ingestoken?
Is het dan misschien te overwegen om, in plaats van naar een defensiever pensioenfonds over te stappen, de boel maar te incassseren met alle fiscale boetes er bovenop en het resterende bedrag te herbeleggen in een levensverzekering?
Ik lees nergens dat ik zo'n pensioenfonds ongestraft kan omruilen voor een of andere verzekering.
Zijn er nog andere wegen te bewandelen? Hoor graag!