Staatsbon of OLO ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Staatslening 3-5-8 jaar
Kasbons van de Belgische Staat met of zonder tussenkomst van een bank.
http://www.debtagency.be/nl_products_statenotes.htm
Olo rendement vandaag: 3 jaar 4,95% ; 5 jaar 5,18% ; 10 jaar 5,51%
http://www.debtagency.be/nl_products_statenotes.htm
Olo rendement vandaag: 3 jaar 4,95% ; 5 jaar 5,18% ; 10 jaar 5,51%
Laatst gewijzigd door Flytox op 23 november 2011, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Staatslening 3-5-8 jaar
Wow, mooi rendement! 3,50 % op 3j, waar krijg je dat nog? En gezien België lijkt het mij een aanvaardbaar risico. Ik teken in morgen!
Re: Kasbon/Termijnrekening
moet ge daar geen roerende voorheffing op betalen? ik dacht van wel; en ging di rupo die niet verhogen? ik dacht ook van wel
conclusie: ge kunt uw geld beter op een goede spaarrekening zetten
conclusie: ge kunt uw geld beter op een goede spaarrekening zetten
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Kasbon/Termijnrekening
Die 3,5% op 3 jaar, is dat bruto of netto?
Staatsbon is echt geen goed idee
Op de secundaire markt bvb. de OLO met ISIN code BE0000303124Stabilo86 schreef:Wow, mooi rendement! 3,50 % op 3j, waar krijg je dat nog?
De loopt nog 2 jaar en 10 maanden, biedt een coupon van 4,25% en kan je kopen aan 98%.
Dat geeft ergens een rendement van rond de 4,8% !
Het zou heel dom zijn om de staatsbon aan 3,5% te kopen als je 4,8% kan krijgen op de secundaire markt.
En er zijn OLO's met allerlei resterende looptijden, zoals Flytox aangeeft krijg je dus vlot meer dan 5%.
Staatslening 3-5-8 jaar
http://www.debtagency.be/nl_products_st ... cality.htmadelin1967 schreef:Die 3,5% op 3 jaar, is dat bruto of netto?
Re: Staatslening 3-5-8 jaar
In princiepe zullen ze dus hun nieuwe staatsbons aan de straatstenen zelfs niet kwijtkunnen ?
( tenzij later eens op de secundaire markt )
( tenzij later eens op de secundaire markt )
@paul: er zijn genoeg mensen die totaal niet geïnformeerd zijn en daar dus in trappen.
Ik denk dat het toch zullen verkocht krijgen, maar in feite bedriegt men de mensen. Een echte goede bankadviseur zou dit dus moeten afraden en de mensen richting secundaire markt sturen.
Misschien kan je binnen enkele dagen zelfs 7% krijgen
Ik denk dat het toch zullen verkocht krijgen, maar in feite bedriegt men de mensen. Een echte goede bankadviseur zou dit dus moeten afraden en de mensen richting secundaire markt sturen.
Misschien kan je binnen enkele dagen zelfs 7% krijgen
Ik zie niet in waarom ik als kleine belegger gretig de overheidsobligaties zou moeten inslaan die door de grote beleggers gedumpt worden. Of zijn die grote beleggers dan zo verkeerd in het inschatten van de financiële situatie van ons land?
Re: Staatsbon is echt geen goed idee
Waar kan ik informatie vinden over OLO's (coupons, rentes, kosten, risico's, looptijden, hoe aankopen)? Website van debtagency vindk nogal onduidelijkrobokat schreef:Op de secundaire markt bvb. de OLO met ISIN code BE0000303124Stabilo86 schreef:Wow, mooi rendement! 3,50 % op 3j, waar krijg je dat nog?
De loopt nog 2 jaar en 10 maanden, biedt een coupon van 4,25% en kan je kopen aan 98%.
Dat geeft ergens een rendement van rond de 4,8% !
Het zou heel dom zijn om de staatsbon aan 3,5% te kopen als je 4,8% kan krijgen op de secundaire markt.
En er zijn OLO's met allerlei resterende looptijden, zoals Flytox aangeeft krijg je dus vlot meer dan 5%.
@yaris: Terechte vraag.
Ofwel geloof je dat het op lange termijn nog goedkomt met ons Belgenlandje, en dan kan je nu van de paniek profiteren.
Ofwel geloof je dat onze staat niet meer aan haar verplichtingen zal kunnen voldoen, wat ook betekent dat alle waarborgen aan Ethias, Dexia, ... waardeloos zijn, met een kettingreactie en ineenstorting van het financiele systeem tot gevolg. Wie dat gelooft kan beter voedsel in blik beginnen inslaan.
Even afwachten tot het nog verder zakt is misschien wel aangewezen.
Ofwel geloof je dat het op lange termijn nog goedkomt met ons Belgenlandje, en dan kan je nu van de paniek profiteren.
Ofwel geloof je dat onze staat niet meer aan haar verplichtingen zal kunnen voldoen, wat ook betekent dat alle waarborgen aan Ethias, Dexia, ... waardeloos zijn, met een kettingreactie en ineenstorting van het financiele systeem tot gevolg. Wie dat gelooft kan beter voedsel in blik beginnen inslaan.
Even afwachten tot het nog verder zakt is misschien wel aangewezen.
Laatst gewijzigd door robokat op 23 november 2011, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben hier weer fameus aan 't bijleren
Versta ik het goed: als ik op de secundaire markt zo'n staatsbon koop (bijv. BE0000312216), dan krijg ik voor de resterende tijd de coupons aan de intrest waarmee deze bon op de markt gekomen is?
En na de vervaldatum krijg ik nominale waarde terug?
in mijn voorbeeld: BE0000312216, wordt nu verhandeld aan 92,5 €, heeft coupons van 4%, verloopt op 28/03/2018 en heeft dus nog 5 coupons te gaan. De uitgifteprijs, veronderstel ik, was 100€. (Is dat altijd 100€ misschien?)
Dus ik koop nu aan 92,5 € (+kosten), krijg 5 jaar lang 4€ bruto intrest, en daarna 100 €.
Na 5 jaar heb ik dus 120 € ontvangen, wat neerkomt op een brutorente van ong. 5,3%
Maak ik fouten, of is dit correct?
Versta ik het goed: als ik op de secundaire markt zo'n staatsbon koop (bijv. BE0000312216), dan krijg ik voor de resterende tijd de coupons aan de intrest waarmee deze bon op de markt gekomen is?
En na de vervaldatum krijg ik nominale waarde terug?
in mijn voorbeeld: BE0000312216, wordt nu verhandeld aan 92,5 €, heeft coupons van 4%, verloopt op 28/03/2018 en heeft dus nog 5 coupons te gaan. De uitgifteprijs, veronderstel ik, was 100€. (Is dat altijd 100€ misschien?)
Dus ik koop nu aan 92,5 € (+kosten), krijg 5 jaar lang 4€ bruto intrest, en daarna 100 €.
Na 5 jaar heb ik dus 120 € ontvangen, wat neerkomt op een brutorente van ong. 5,3%
Maak ik fouten, of is dit correct?
Voila, mooi samengevat. Hoewel het nog 6 jaar is, geen vijf. Maar het principe is correct
-
- Jr. Member
- Contacteer:
wordt er ook roerende voorheffing afgehouden op het verschil tussen 100€ en 92,5€, zijnde is de 7,5€ netto of brutto?in mijn voorbeeld: BE0000312216, wordt nu verhandeld aan 92,5 €, heeft coupons van 4%, verloopt op 28/03/2018 en heeft dus nog 5 coupons te gaan. De uitgifteprijs, veronderstel ik, was 100€. (Is dat altijd 100€ misschien?)
Ik lees ook dat er kosten zijn verbonden bij het kopen van obligaties. Bij welke bank zijn er dan de minste kosten?
Dan is het inderdaad te gek om nieuwe staatsbons te kopen, aangezien het risico identiek is.
Nu vind ik een rendement van > 5% op een AA+ belegging lang niet slecht. Ik overweeg dit zeker op te nemen als verdere diversifiëring van mijn portefeuille.
Ik volg ook verder de redenering van Robokat: als je er vanuit gaat dat België niet gaat kunnen terugbetalen, dan kan je beter emigreren of hamsteren, want dan zal je spaarrekening ook niet veel veiligheid meer bieden ...
Ik vind het altijd vreemd hoe die doemscenario's altijd weer tevoorschijn komen bij een crisis. Ik denk hierbij spontaan aan de millenium bug, internet bubble, vogelgriep, mexicaanse griep, ...
Nu vind ik een rendement van > 5% op een AA+ belegging lang niet slecht. Ik overweeg dit zeker op te nemen als verdere diversifiëring van mijn portefeuille.
Ik volg ook verder de redenering van Robokat: als je er vanuit gaat dat België niet gaat kunnen terugbetalen, dan kan je beter emigreren of hamsteren, want dan zal je spaarrekening ook niet veel veiligheid meer bieden ...
Ik vind het altijd vreemd hoe die doemscenario's altijd weer tevoorschijn komen bij een crisis. Ik denk hierbij spontaan aan de millenium bug, internet bubble, vogelgriep, mexicaanse griep, ...