Welke langetermijnsparen kiezen?
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Re: Welke langetermijnsparen kiezen voor dit jaar in te stap
Beste DeJos,DeJos schreef:Er durft precies niemand een uitspraakt te doen
Je hengelt hier al heel lang dat iemand zal zeggen: Jos, dit is het ideale product voor jou.
Niemand kan in de toekomst kijken en niemand kan nu zeggen welke binnen 20 jaar het beste product zal geweest zijn. Vandaar dat je ook geen rechtstreeks antwoord krijgt.
We hebben je al veel tips gegeven hoe je producten kan beoordelen, het is nu aan jou om daar mee aan te slag te gaan en "je huiswerk te maken". Niemand kan/zal dat voor jou doen. Je hebt dat al voor een stuk gedaan, ik hoor hier niemand die jou argumenten tegenspreekt.
Inderdaad Jos, ik heb te lang geleden mijn keuze al gemaakt en nu een uitspraak doen, zou een slag in 't water zijn en geen grondslag hebben. Dus liever geen uitspraak.
Ik denk dat in het verleden velen gekozen hebben voor Ethias First Fiscaal.
Waarbij nu de vraag kan gesteld worden of het nog zinvol is om hierop nog stortingen te doen.
En dan komen we terug bij de hamvraag van Jos : Waar een nieuw contract afsluiten ?
Waarbij nu de vraag kan gesteld worden of het nog zinvol is om hierop nog stortingen te doen.
En dan komen we terug bij de hamvraag van Jos : Waar een nieuw contract afsluiten ?
De langetermijnrente staat momenteel extreem laag. Waarom niet wachten? Zet je geld op een hoogrentende spaarrekening en bekijk de situatie binnen een jaar nog eens opnieuw.
Yaris, ken jij een "hoogrentende spaarrekening" ( met de nadruk op hoogrentend ) die meer opbrengt dan het gegarandeerde minimumrendement van een pensioenspaarverzekering ?Yaris schreef:De langetermijnrente staat momenteel extreem laag. Waarom niet wachten? Zet je geld op een hoogrentende spaarrekening en bekijk de situatie binnen een jaar nog eens opnieuw.
Nee. Ik wil maar zeggen dat het gegarandeerde minimumrendement van een pensioenspaarverzekering volgend jaar hoger kan liggen dan nu en dat het daarom niet opportuun is om je geld nu voor lange tijd aan een laag minimumrendement vast te zetten. In afwachting zet je je geld dan op een hoogrentende spaarrekening.
Oké, maar als die verzekering ( met misschien niet de hoogste garantie ) volgend jaar meer rendement geeft, dan gaat dat terecht komen bij de winstdeelname. Ik zou me bij pensioensparen ( het gaat dikwijls over een termijn van meer dan 20 jaar ) niet blindstaren op de garantie. De termijn is zo lang dat je toch niet weet wat die binnen 5 jaar, binnen 10 jaar... gaat doen.Yaris schreef:Nee. Ik wil maar zeggen dat het gegarandeerde minimumrendement van een pensioenspaarverzekering volgend jaar hoger kan liggen dan nu en dat het daarom niet opportuun is om je geld nu voor lange tijd aan een laag minimumrendement vast te zetten. In afwachting zet je je geld dan op een hoogrentende spaarrekening.
De grootste winst komt van de belastingaftrek. Dus elk jaar dat je wacht met pensioensparen geef je minstens 250 euro cadeau aan de belastingen !
Ik ben ook aan het uitkijken om nog deze maand met langetermijnsparen te starten om zo wat minder belastingen te betalen. En heb een beetje rondgekeken op het forum. Ondermeer die Integrale 786 fiscaal ziet er mij ook wel interessant uit.
Toch nog enkele vragen.
Begrijp ik het goed dat die 3,25% gegarandeerde rentevoet toch niet echt gegarandeerd is en dat ze die jaarlijks kunnen wijzigen? (Wat dan bij alle aanbieders volgens hetzelfde principe zo is) En ook de instapkosten kunnen dus jaarlijks veranderen ook al teken je nu een contract? Waarom noemt het dan gewaarborgde rente?
Toch nog enkele vragen.
Begrijp ik het goed dat die 3,25% gegarandeerde rentevoet toch niet echt gegarandeerd is en dat ze die jaarlijks kunnen wijzigen? (Wat dan bij alle aanbieders volgens hetzelfde principe zo is) En ook de instapkosten kunnen dus jaarlijks veranderen ook al teken je nu een contract? Waarom noemt het dan gewaarborgde rente?
Het gewaarborgd rendement slaat enkel op de stortingen die je maakt terwijl dit van kracht is. Stort je nu 5000 euro, dan geldt dus 3,25% enkel voor die 5000 euro.
Als het gewaarborgd rendment volgende maand bvb. op 3% staat en je stort 1000 euro bij, dan zal die laatste dus aan 3% zijn.
Als het gewaarborgd rendment volgende maand bvb. op 3% staat en je stort 1000 euro bij, dan zal die laatste dus aan 3% zijn.
Rabokat, bij wie doe jij langetermijnsparen ? en (+/- welke voorwaarden).
p.s. voor pensioensparen lijkt mij het ARPE fonds het meest interessante (Argenta Pensioensparen van Petercam).
hoewel ik moet toegeven dat Rabobank met hun actie 1 maand gratis (73 euro) in verwarring heeft gebracht. Suggesties?
p.s. voor pensioensparen lijkt mij het ARPE fonds het meest interessante (Argenta Pensioensparen van Petercam).
hoewel ik moet toegeven dat Rabobank met hun actie 1 maand gratis (73 euro) in verwarring heeft gebracht. Suggesties?
Off topic, maar laat u vooral niet in de war brengen door die actie van Rabo maar kijk naar de langetermijnrendementen.
Met het langetermijn rendement van ARPE wordt een storting van 880 euro na 10 jaar 1.525 euro. Bij Rabo wordt dat 1.275 euro. Of een verschil van 250 euro. Op 20 jaar loopt dit op tot bijna 800 euro
Nu heb je een eenmalige actie van 73 euro, maar op lange termijn is die 73 euro insignificant. Laat je dus vooral niet leiden door die actie en kijk naar de lange termijn.
Hoewel er dus geen garanties zijn dat ARPE het in de toekomst even goed blijft doen, slagen ze er toch al jarenlang in om tot de top van de markt te behoren. En nu ook tijdens de huidige crisis, zijn ze zowat de beste leerling van de klas, en doen ze het stukken beter dan een aantal defensieve pensioenspaarfondsen.
robokat.
Met het langetermijn rendement van ARPE wordt een storting van 880 euro na 10 jaar 1.525 euro. Bij Rabo wordt dat 1.275 euro. Of een verschil van 250 euro. Op 20 jaar loopt dit op tot bijna 800 euro
Nu heb je een eenmalige actie van 73 euro, maar op lange termijn is die 73 euro insignificant. Laat je dus vooral niet leiden door die actie en kijk naar de lange termijn.
Hoewel er dus geen garanties zijn dat ARPE het in de toekomst even goed blijft doen, slagen ze er toch al jarenlang in om tot de top van de markt te behoren. En nu ook tijdens de huidige crisis, zijn ze zowat de beste leerling van de klas, en doen ze het stukken beter dan een aantal defensieve pensioenspaarfondsen.
robokat.
bedankt robokat
en welke langetermijnformule vindt jij interessant ?
en welke langetermijnformule vindt jij interessant ?
- Michael C.
- Newbie
- Contacteer:
Als je ARPE vergelijkt met Rabobank moet je inzake langetermijnbeleggingen rekening houden met een verschil in rating en de eruit voortvloeiende kostprijs voor jezelf, want je neemt een risico op die instelling in nu al onzekere tijden.
1% verschil geeft op 10 jaar tegen de 15% lagere geactualiseerde waarde. Dergelijke oefening is nodig om je scherper te focussen op het risico.
Ik ga een concreet voorbeeld geven.
Zelf ben ik zo'n 15 jaar geleden uit Dexiabank gestapt als personeelslid met meename van mijn reserve in het pensioenfonds, hetgeen mij een taxatie opleverde van 33%. Op zichzelf is dat gekkenwerk, maar ik had simpel de berekening gemaakt van de kostprijs van een lening door mezelf aan Dexia over een periode van 30 jaar. En daarbij rekening gehouden met de clausules van het fonds. Ik vond toen dat het risico te groot was in verhouding tot het rendement.
Vandaag vrees ik dat er in dat fonds simpel niet genoeg over is om een minieme inflatiebescherming te hebben, en op 30 jaar loopt dat snel op tot 100% (gerekend aan 3% inflatie).
1% verschil geeft op 10 jaar tegen de 15% lagere geactualiseerde waarde. Dergelijke oefening is nodig om je scherper te focussen op het risico.
Ik ga een concreet voorbeeld geven.
Zelf ben ik zo'n 15 jaar geleden uit Dexiabank gestapt als personeelslid met meename van mijn reserve in het pensioenfonds, hetgeen mij een taxatie opleverde van 33%. Op zichzelf is dat gekkenwerk, maar ik had simpel de berekening gemaakt van de kostprijs van een lening door mezelf aan Dexia over een periode van 30 jaar. En daarbij rekening gehouden met de clausules van het fonds. Ik vond toen dat het risico te groot was in verhouding tot het rendement.
Vandaag vrees ik dat er in dat fonds simpel niet genoeg over is om een minieme inflatiebescherming te hebben, en op 30 jaar loopt dat snel op tot 100% (gerekend aan 3% inflatie).