Visakaart Argenta wordt Mastercard
Re: Visakaart Argenta wordt Mastercard
Ik heb de vraag in die mail ook getoond aan een medewerker van mijn Argenta-kantoor.A380 schreef:@Louise - Geen haar op mijn hoofd dat er aan zou denken cijfers ( 6 ? - uw kaartnummer bestaat toch uit 4 reeksen van 4 cijfers !) van een kaart door te sturen via onbeschermde mail naar een instelling waar je geen impact op hebt.
Deze heeft mij aangeraden om dat risico niet te nemen. Hij zij o.a. : "Men weet nooit in wiens handen deze gegevens terecht komen, en ook niet wat men tegenwoordig allemaal al kan."
Zélf had ik ook al bedacht : een kredietkaart-nummer bestaat uit 4 X 4 cijfers.
Een deel van die cijfers staan mogelijk voor een code van de uitgever van die kaart.
Als ik een deel van die cijfers opgeef, én zij weten dat het een BCC Mastercard van Argenta België is, dan kunnen ze misschien de overige cijfers ook vinden.
Het verbaast me dat ze genoegen nemen met enkel de eerste 6 cijfers, maar als ze daar het probleem mee kunnen oplossen.. Stel nu dat ze je kaartnummer hebben... Dan beschikken ze nog steeds niet over de vervaldatum, de kaart verificatie code, noch jouw Argenta digipass, noch de PIN code om eventuele online betalingen mee te bevestigen. En langs de andere kant, geloof je nu echt dat medewerkers van de webshop, laat staan het bedrijf dat de betalingen verwerkt, zich zomaar even gaan verlagen tot het niveau van een online crimineel? De transactiegegevens moeten sowieso worden opgeslagen waar de betalingen verwerkt worden, dus als ze het echt zó hard willen misbruiken, kan er wel iemand "gewoon even" in de beveiligde database gaan rondneuzen.
Bij de bank moeten ze natuurlijk oppassen wat ze zeggen, ze kennen ten eerste al niks van IT en moeten daarbovenop nog eens hun "ass coveren", stel je voor dat ze je als bank het advies zouden geven om wel zomaar je kaartgegevens door te sturen, tjah... Alternatief kan je proberen Argenta het probleem te laten uitzoeken, als je daar het geduld voor hebt...
Een tiental jaren geleden was ik zo eens slachtoffer van een malafide shop-uitbater, die had wél mijn kaartgegevens want verwerkte zelf de betalingen. Ik had een pakket "shell hosting" afgesloten bij e.o.a. kersverse Amerikaanse hosting service, en betaalde met Visa. Toen ik niet meer zo tevreden was van de dienstverlening en mijn abbo wou opzeggen, bleef de persoon halsstarrig doen en wou mij verleiden met extra diensten om toch maar te blijven, mijn kaart werd intussen nog een tweetal maanden door gefactureerd. Na een kwade mail heeft hij eindelijk het abbo opgezegd, zoals ik vroeg. Een maand later zo'n 2000 EUR kosten op de Visa, die ik niet had gemaakt. Wat blijkt, mijn vriend de shop uitbater wou wraak nemen omdat ik het af trapte (kun je het geloven), meneer had ff een nieuwe server en een T1 aansluiting op mijn kaart gekocht... Gebeld met de dienst kredietkaarten van de bank en duidelijk het probleem aangekaart (nl. hoop betalingen die niet door mij waren uitgevoerd), verder niets moeten betalen van die niet-door-mij-gemaakte kosten, niets meer van gehoord.
Bij de bank moeten ze natuurlijk oppassen wat ze zeggen, ze kennen ten eerste al niks van IT en moeten daarbovenop nog eens hun "ass coveren", stel je voor dat ze je als bank het advies zouden geven om wel zomaar je kaartgegevens door te sturen, tjah... Alternatief kan je proberen Argenta het probleem te laten uitzoeken, als je daar het geduld voor hebt...

Een tiental jaren geleden was ik zo eens slachtoffer van een malafide shop-uitbater, die had wél mijn kaartgegevens want verwerkte zelf de betalingen. Ik had een pakket "shell hosting" afgesloten bij e.o.a. kersverse Amerikaanse hosting service, en betaalde met Visa. Toen ik niet meer zo tevreden was van de dienstverlening en mijn abbo wou opzeggen, bleef de persoon halsstarrig doen en wou mij verleiden met extra diensten om toch maar te blijven, mijn kaart werd intussen nog een tweetal maanden door gefactureerd. Na een kwade mail heeft hij eindelijk het abbo opgezegd, zoals ik vroeg. Een maand later zo'n 2000 EUR kosten op de Visa, die ik niet had gemaakt. Wat blijkt, mijn vriend de shop uitbater wou wraak nemen omdat ik het af trapte (kun je het geloven), meneer had ff een nieuwe server en een T1 aansluiting op mijn kaart gekocht... Gebeld met de dienst kredietkaarten van de bank en duidelijk het probleem aangekaart (nl. hoop betalingen die niet door mij waren uitgevoerd), verder niets moeten betalen van die niet-door-mij-gemaakte kosten, niets meer van gehoord.

Ik heb geen flauw idee waarom de webwinkel mij slechts de eerste 6 cijfers vraagt en zegt : "Docdata payments kan hiermee mogelijk de oorzaak wel achterhalen."
Of het doorgeven hiervan per e-mail nu wél of niet risico's kan inhouden, daar bestaan verschillende meningen over.
In elk geval : het is mijn probleem niet meer. Ik heb intussen mijn bestelling met wat vertraging ontvangen, nadat ik ze per bankoverschrijving betaald heb.
Ik had deze ervaring hier gepost omdat ik me afvroeg of het aan mijn nieuwe Argenta Mastercard lag.
Een ander forumlid heeft intussen bevestigd dat hij wél al online betalingen kon doen naar het buitenland met zijn kaart.
Daar noch mijn kaartnummer, noch dat van mijn man aanvaard werd door Docdata payments, zal het probleem vermoedelijk bij hen liggen. Ik heb de moeite gedaan om de webwinkel ervan op de hoogte te brengen en ik neem aan dat er nog meer klanten zijn met hetzelfde probleem. Het is aan hen om dit verder uit te zoeken. (Vroeger betaalde ik daar altijd met Visa, maar ik denk dat ze toen met een andere beveiligde betaalsite werkten.)
Intussen heb ik met mijn Mastercard al verschillende online betalingen kunnen uitvoeren (zij het dan bij Belgische bedrijven).
Of het doorgeven hiervan per e-mail nu wél of niet risico's kan inhouden, daar bestaan verschillende meningen over.
In elk geval : het is mijn probleem niet meer. Ik heb intussen mijn bestelling met wat vertraging ontvangen, nadat ik ze per bankoverschrijving betaald heb.
Ik had deze ervaring hier gepost omdat ik me afvroeg of het aan mijn nieuwe Argenta Mastercard lag.
Een ander forumlid heeft intussen bevestigd dat hij wél al online betalingen kon doen naar het buitenland met zijn kaart.
Daar noch mijn kaartnummer, noch dat van mijn man aanvaard werd door Docdata payments, zal het probleem vermoedelijk bij hen liggen. Ik heb de moeite gedaan om de webwinkel ervan op de hoogte te brengen en ik neem aan dat er nog meer klanten zijn met hetzelfde probleem. Het is aan hen om dit verder uit te zoeken. (Vroeger betaalde ik daar altijd met Visa, maar ik denk dat ze toen met een andere beveiligde betaalsite werkten.)
Intussen heb ik met mijn Mastercard al verschillende online betalingen kunnen uitvoeren (zij het dan bij Belgische bedrijven).
Van de webwinkel heb ik op 24 november 2010 de volgende mail gekregen :
"Geachte mw XXX XXX,
Het probleem is het volgende. U kaart hoewel uitgegeven door Argenta staat geregistreerd als zijnde uitgegeven in Macau.
Omdat wij een controle hebben tegen fraude wordt vanwege de discrepantie tussen land van afleveradres en land van uitgifte de kaart geblokkeerd.
Wij weten op dit moment nog niet of wij deze controle zullen aanpassen.
Met vriendelijke groet,
XXX XXX
Vitatheek.nl"
Ik heb deze mail onmiddellijk doorgestuurd naar Argenta en deze hebben beloofd dit te zullen uitzoeken en mij op de hoogte te houden.
Tot op vandaag heb ik geen nieuws gekregen hierover.
PS : intussen heb ik voor alle zekerheid een Visa kaart aangevraagd én bekomen bij Europabank en heb ik bij afhaling in het kantoor deze onmiddellijk laten activeren voor wereldwijd gebruik. Met deze 2 creditcards op zak, hoop ik met een gerust hart op vakantie te kunnen gaan buiten Europa.
(tenminste als dat gevalletje met mijn Argenta Mastercard "uitgegeven in Macau" in orde komt)
"Geachte mw XXX XXX,
Het probleem is het volgende. U kaart hoewel uitgegeven door Argenta staat geregistreerd als zijnde uitgegeven in Macau.
Omdat wij een controle hebben tegen fraude wordt vanwege de discrepantie tussen land van afleveradres en land van uitgifte de kaart geblokkeerd.
Met vriendelijke groet,
XXX XXX
Vitatheek.nl"
Ik heb deze mail onmiddellijk doorgestuurd naar Argenta en deze hebben beloofd dit te zullen uitzoeken en mij op de hoogte te houden.
PS : intussen heb ik voor alle zekerheid een Visa kaart aangevraagd én bekomen bij Europabank en heb ik bij afhaling in het kantoor deze onmiddellijk laten activeren voor wereldwijd gebruik. Met deze 2 creditcards op zak, hoop ik met een gerust hart op vakantie te kunnen gaan buiten Europa.
(tenminste als dat gevalletje met mijn Argenta Mastercard "uitgegeven in Macau" in orde komt)

Kan er iemand mij vertellen wanneer de afrekening wordt gemaakt voor een Argenta Mastercard, en wanneer het geld van de rekening wordt gehaald? Ik zit nl. met een kersverse Argenta MC en ga op vakantie van 24/05 t.e.m. 07/06, juist in een overlapping (ik vermoed dat de rekening wordt gemaakt op het einde van de maand)? Bedankt.
De rekening wordt gemaakt tot de 5e (mei bvb), en dat gaat dan de 13e (mei) van je rekening af, als ik het allemaal goed heb.
Bijna goed : limiet loopt van de 4de van elke maand tot de 5e van de maand erop.Zonnekind schreef:De rekening wordt gemaakt tot de 5e (mei bvb), en dat gaat dan de 13e (mei) van je rekening af, als ik het allemaal goed heb.
Gelden blijven wel gereserveerd tot betaling op de 13de.
Ik heb ook een MC aangevraagd bij Argenta maar kzit wel met een vraagje. Ik heb ooit geleerd 'There ain't no such thing as a free lunch', wat er op wijst dat er nooit iets gratis is.
Nu bij Argenta is de zichtrekening gratis, de MC ook gratis, en er wordt geen interst gevraagd (als je op tijd betaalt).
Je krijgt dus echt een renteloze lening van een aantal dagen...
Ik kan nog begrijpen dat Argenta dit uit commercieel oogpunt gratis aanbiedt hoewel dit wel iets kost voor hun, maar hoe 'verdient' Mastercard daar dan zelf aan ? Weet iemand dit ? Gewoon uit interesse.
Nu bij Argenta is de zichtrekening gratis, de MC ook gratis, en er wordt geen interst gevraagd (als je op tijd betaalt).
Ik kan nog begrijpen dat Argenta dit uit commercieel oogpunt gratis aanbiedt hoewel dit wel iets kost voor hun, maar hoe 'verdient' Mastercard daar dan zelf aan ? Weet iemand dit ? Gewoon uit interesse.
Winkeliers betalen een zeker percentage van het aankoopbedrag als transactiekost aan VISA/MasterCard. Een deel daarvan stroomt terug naar de bank die de kaart uitgeeft. Je hebt dus gelijk, "there ain't no such thing as a free lunch"nuyttie schreef:Ik heb ook een MC aangevraagd bij Argenta maar kzit wel met een vraagje. Ik heb ooit geleerd 'There ain't no such thing as a free lunch', wat er op wijst dat er nooit iets gratis is.

Ook reeds verschillende keren tegengekomen sinds de invoering van Argenta vanhet nieuwe beveiligingssysteem met de digipas voor het betalen met de mastercard van Argenta. O.m. voor een betaling van Thalys-ticketten. Na een paar minuten mededelinggekregen dat de betaling niet kon doorgaan.Nefertari schreef:Van de webwinkel heb ik op 24 november 2010 de volgende mail gekregen :
"Geachte mw XXX XXX,
Met vriendelijke groet,
XXX XXX
Vitatheek.nl"
Met Visakaart van andere bank: zelfde procedure gevolgd en onmiddellijk O.K..
Wel eigenaardig dat kaarten geregistreerd zijn in Macau ( belastingparadijs!). Argenta liet onlangs al zijn Visakaarten van bestaande klanten vervangen door Master Cards.... Toch een bizar verhaal. Hopelijk geen negatieve gevolgen voor de klanten bij problemen met één of andere transactie van de Master Card (frauduleus gebruik e.d.)
Het antwoord van de Nederlandse webwinkel als zou mijn Argenta Mastercard (én ook die van mijn man) geregistreerd staan als "uitgegeven in Macau", heb ik toen doorgegeven aan mijn Argenta-kantoor.
Daar heb ik nog steeds geen antwoord over gekregen, maar ik heb gemerkt dat de medewerker die zich daarmee zou bezighouden niet meer in dat Argenta-kantoor werkt. Misschien werd dit dossier daardoor niet meer opgevolgd.
Opmerking : Toevallig heb ik een paar dagen geleden iets besteld bij een andere Nederlandse online winkel. Ik heb deze keer mijn betaling zonder problemen kunnen uitvoeren met mijn Argenta Mastercard.
Ik neem aan dat het probleem intussen dus opgelost is.
Daar heb ik nog steeds geen antwoord over gekregen, maar ik heb gemerkt dat de medewerker die zich daarmee zou bezighouden niet meer in dat Argenta-kantoor werkt. Misschien werd dit dossier daardoor niet meer opgevolgd.
Opmerking : Toevallig heb ik een paar dagen geleden iets besteld bij een andere Nederlandse online winkel. Ik heb deze keer mijn betaling zonder problemen kunnen uitvoeren met mijn Argenta Mastercard.
Ik neem aan dat het probleem intussen dus opgelost is.
Ik dacht ook aan Europabank voor VISA, maar ze vragen 4% (!) bij iedere som die je afhaalt, dat is wel erg veel.Nefertari schreef:PS : intussen heb ik voor alle zekerheid een Visa kaart aangevraagd én bekomen bij Europabank en heb ik bij afhaling in het kantoor deze onmiddellijk laten activeren voor wereldwijd gebruik. Met deze 2 creditcards op zak, hoop ik met een gerust hart op vakantie te kunnen gaan buiten Europa.
Mij lijkt de combinatie Argenta bankkaart Maestro voor afhalingen buiten Eurozone en Visa Europabank voor betalingen buiten Eurozone de beste combinatie. Wat denken jullie?
Hierover heb ik nooit antwoord gekregen van Argenta.Nefertari schreef:Van de webwinkel heb ik op 24 november 2010 de volgende mail gekregen :
"Geachte mw XXX XXX,
Met vriendelijke groet,
XXX XXX
Vitatheek.nl"
Vandaag heb ik terug een bestelling geplaatst bij dezelfde online-winkel en heb zonder problemen kunnen betalen met dezelfde Argenta Mastercard als toen (=verleden jaar).
Dus het probleem "uitgegeven in Macau" is blijkbaar opgelost...