Pensioensparen Rabobank
Re: Pensioensparen Rabobank
Bedankt voor het heldere antwoord!
Een pensioenspaarverzekering ( gewaarborgde intrestvoet en winstdeling) wordt blijkbaar niet aangeboden door Rabobank. Correct ? Indien correct: Wordt dit niet overwogen om dit ook in het gamma op te nemen?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Momenteel bieden wij inderdaad geen pensioenspaarverzekering aan, maar we zijn dit jaar van start gegaan met een pensioenspaarfonds met 3 verschillende beleggingsstrategieën. We zullen in ieder geval uw suggestie verder bestuderen!
Pensioensparen Rabobank
Hallo,
ik heb al ruim 10 jaar pensioensparen gedaan bij Dexia pensiun fund dynamic. Voor dit jaar is het potje volgestort. Ik zou ook in jan. willen overstappen naar Rabobank. Maar stel me de vraag of dit wel wijs is omdat die aandelen zo gekelderd zijn de laatste maanden. Is het niet verstandiger over te stappen als de aandelen terug wat bekomen zijn?
Groetjes,
Anna
ik heb al ruim 10 jaar pensioensparen gedaan bij Dexia pensiun fund dynamic. Voor dit jaar is het potje volgestort. Ik zou ook in jan. willen overstappen naar Rabobank. Maar stel me de vraag of dit wel wijs is omdat die aandelen zo gekelderd zijn de laatste maanden. Is het niet verstandiger over te stappen als de aandelen terug wat bekomen zijn?
Groetjes,
Anna
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Wat de goede timing is om over te stappen, hangt van uw overtuiging af. Wij bieden 3 verschillende profielen aan: Growth (tot 70 % aandelen), Balanced (50 % aandelen) of Stability (30 % aandelen). Gelooft u sterk dat de markten terug zullen aantrekken, zit u goed met zowel het Dexia dynamic als met het Rabo Pension Fund growth. Met een groot stuk aandelen, profiteert u maximaal van de stijging van de beurs.
Gelooft u dat we het laagste punt nog niet gezien hebben op de financiële markten, stapt u beter over naar een fonds met een beperkter deel dat in aandelen belegt.
In ieder geval moet u zich comfortabel voelen met uw belegging! Dit hangt af van uw persoonlijke situatie zoals uw leeftijd en of u wakker ligt als uw belegging in waarde daalt ...
Gelooft u dat we het laagste punt nog niet gezien hebben op de financiële markten, stapt u beter over naar een fonds met een beperkter deel dat in aandelen belegt.
In ieder geval moet u zich comfortabel voelen met uw belegging! Dit hangt af van uw persoonlijke situatie zoals uw leeftijd en of u wakker ligt als uw belegging in waarde daalt ...
Ik zit in hetzelfde +/- schuitje als anna, ben al 11 jaar aan het pensioensparen bij ING (star fund), maar het aandeel is van 135 naar 115 gedonderd. Dit is dus een verlies! Als ik eerlijk ben, wil ik af van dat plan. Ze rekenen daar ook 3% instapkosten, hhrrrr! Ik wil een realistische keuze maken geen impulsieve!
Bij Rabobank kan ik ergens 73 euro terugwinnen. Als dertiger, zou ik niet weigerachtig staan tegen een growth plan, om dan misschien over 10 jaar naar iets neutraler te gaan. Heb nog een paar weken de tijd om te beslissen.
Wat ik ook kan doen is, Star fund laten maar niet meer bijstorten.
Een nieuwe openen bij Rabobank en daar mee verder gaan.
Dat mag toch he?
Vraagje aan Rabobank, kan ik dan bvb in 2015 die 2 samenvoegen?
Verder dikke pluim aan Rabobank, ben al 8 jaar klant en heel tevreden.
Hun transparantie verhaal klopt echt!
Bij Rabobank kan ik ergens 73 euro terugwinnen. Als dertiger, zou ik niet weigerachtig staan tegen een growth plan, om dan misschien over 10 jaar naar iets neutraler te gaan. Heb nog een paar weken de tijd om te beslissen.
Wat ik ook kan doen is, Star fund laten maar niet meer bijstorten.
Een nieuwe openen bij Rabobank en daar mee verder gaan.
Dat mag toch he?
Vraagje aan Rabobank, kan ik dan bvb in 2015 die 2 samenvoegen?
Verder dikke pluim aan Rabobank, ben al 8 jaar klant en heel tevreden.
Hun transparantie verhaal klopt echt!
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
U kan zeker een nieuwe pensioenspaarrekening openen bij Rabobank.be en uw vorige pensioenspaarfonds 'laten staan' bij een andere bank.
Het enige dat u in het oog moet houden, is dat u de rekening voor uw 55ste opent en dat u er minstens 5 stortingen op doet. Dat zijn de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de gunstige tax lange termijnsparen op uw 60ste.
Als u uw pensionspaarfonds 'Star Fund' laat overzetten, wordt de 'fiscale historiek' mee overgedragen, dus ook de openingsdatum van de pensioenspaarrekening en het aantal stortingen, dus hoeft u met het bovenstaande geen extra rekening te houden.
En u kan zeker nog op een later tijdstip uw vorig pensioenspaarfonds laten overdragen. Indien u liever wacht tot de koers zich terug hersteld heeft, moet u zich afvragen welk pensioenspaarfonds het meeste 'herstelpotentieel' in zich heeft bij hernemende markten. Het pensioenkapitaal blijft bij overdracht natuurlijk hetzelfde.
Het enige dat u in het oog moet houden, is dat u de rekening voor uw 55ste opent en dat u er minstens 5 stortingen op doet. Dat zijn de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de gunstige tax lange termijnsparen op uw 60ste.
Als u uw pensionspaarfonds 'Star Fund' laat overzetten, wordt de 'fiscale historiek' mee overgedragen, dus ook de openingsdatum van de pensioenspaarrekening en het aantal stortingen, dus hoeft u met het bovenstaande geen extra rekening te houden.
En u kan zeker nog op een later tijdstip uw vorig pensioenspaarfonds laten overdragen. Indien u liever wacht tot de koers zich terug hersteld heeft, moet u zich afvragen welk pensioenspaarfonds het meeste 'herstelpotentieel' in zich heeft bij hernemende markten. Het pensioenkapitaal blijft bij overdracht natuurlijk hetzelfde.
Op 9 december bevestigingsmailtje gekregen van Rabobank dat men mijn aanvraag tot overdracht van mijn pensioenspaarfonds van ING naar Rabobank,be goed ontvangen had. Paar dagen geleden bericht van ING dat ze het bedrag hadden overgeboekt en inderdaad vandaag 22 december staan de deelbewijzen reeds op de rekening bij Rabobank.be Dus al bij al duurt het proces maar een 2-tal weken.
Vanaf januari betaal ik geen instapkosten meer voor een pensioenspaarfonds bij Rabobank.be en bovendien krijg ik nog 73 euro cadeau (als ik in januari begin met storten). Ik ben tevreden das wel duidelijk.
Vanaf januari betaal ik geen instapkosten meer voor een pensioenspaarfonds bij Rabobank.be en bovendien krijg ik nog 73 euro cadeau (als ik in januari begin met storten). Ik ben tevreden das wel duidelijk.
ssst, stillekes, ... straks komt Elio met een extra taks van 25% op gratis geld dat je van een bank hebt gekregen!
niets is gratis in dit land!
niets is gratis in dit land!
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
Bij mij komt het van Axa en daar is het nog niet in orde. Ook op 9 december vestuurd.tourist schreef:Dus al bij al duurt het proces maar een 2-tal weken.
Maar dit stond ook in de mail:
Da's meteen een duidelijke communicatie vanwege Rabobank!De opdracht werd inmiddels doorgestuurd naar uw huidige financiële instelling en de duurtijd voor de volledige afhandeling duurt ongeveer één maand. Overdrachten gebeuren immers bij AXA Bank maandelijks.
Al vanaf 12 december staat het pensioensparen niet meer in ons overzicht bij Axa Online Banking. Dus daar hebben ze het alleszins ontvangen. Nu nog wachten tegen dat Axa dit eens wilt doorsturen...
Beste Rabobank.be-adviseur,
Zoals eerder gemeld heb ik al gedurende drie jaar een Self Life Dynamico-polis lopen (telkens netjes gestort in januari). Vermits deze polis grotendeels bonusafhankelijk ' lees 'beursafhankelijk' is, vroeg ik mij af of er ook voor mij een overname in zit?
In het andere geval laat ik de polis gewoon premievrij maken of stop ik met storten en begin ik gewoon met een schone lei bij jullie
Mvg,
Mats
Zoals eerder gemeld heb ik al gedurende drie jaar een Self Life Dynamico-polis lopen (telkens netjes gestort in januari). Vermits deze polis grotendeels bonusafhankelijk ' lees 'beursafhankelijk' is, vroeg ik mij af of er ook voor mij een overname in zit?
In het andere geval laat ik de polis gewoon premievrij maken of stop ik met storten en begin ik gewoon met een schone lei bij jullie
Mvg,
Mats
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Beste Mats,
Een overname is helaas niet mogelijk in uw geval. Dit komt omdat u momenteel aan pensioensparen doet via een pensioenspaarverzekering, dat is een ander type product dan de pensioenspaarfondsen die Rabobank.be aanbiedt. Wij kunnen een pensioenspaarverzekering helaas niet omzetten in fondsen.
Wat u als alternatief aangeeft is inderdaad wel mogelijk: u kan gewoon stoppen met storten in uw bestaande pensioenspaarverzekering, en opnieuw beginnen pensioensparen via pensioenspaarfondsen bij Rabobank.be.
Hou er wel rekening mee dat de risico-categorie van fondsen over het algemeen wat hoger is dan het risico verbonden aan pensioensparen via een spaarverzekering. Het is daarbij zelfs mogelijk dat uw gespaard bedrag in waarde vermindert. Over het algemeen leveren pensioenfondsen echter een gemiddeld hoger rendement op dan de spaarverzekeringen.
Uw gespaarde kapitaal in uw huidige pensioenspaarformule blijft dan gewoon behouden en blijft verder intresten opbrengen. Los daarvan spaart u via een nieuwe formule bij Rabobank.be
Een overname is helaas niet mogelijk in uw geval. Dit komt omdat u momenteel aan pensioensparen doet via een pensioenspaarverzekering, dat is een ander type product dan de pensioenspaarfondsen die Rabobank.be aanbiedt. Wij kunnen een pensioenspaarverzekering helaas niet omzetten in fondsen.
Wat u als alternatief aangeeft is inderdaad wel mogelijk: u kan gewoon stoppen met storten in uw bestaande pensioenspaarverzekering, en opnieuw beginnen pensioensparen via pensioenspaarfondsen bij Rabobank.be.
Hou er wel rekening mee dat de risico-categorie van fondsen over het algemeen wat hoger is dan het risico verbonden aan pensioensparen via een spaarverzekering. Het is daarbij zelfs mogelijk dat uw gespaard bedrag in waarde vermindert. Over het algemeen leveren pensioenfondsen echter een gemiddeld hoger rendement op dan de spaarverzekeringen.
Uw gespaarde kapitaal in uw huidige pensioenspaarformule blijft dan gewoon behouden en blijft verder intresten opbrengen. Los daarvan spaart u via een nieuwe formule bij Rabobank.be
Ik lees hier net op mijn Generali-infofiche dat de looptijd vrij is, maar minimum 5 jaar. Bijgevolg denk ik sowieso voor de komende twee jaar beknot te zijn in mijn vrijheid, daar mijn contract dateert uit 2009. Misschien pas een evaluatie maken met het oog op 2014 dan?
Mats.
De laatste dagen is hier al dikwijls in andere topics gezegd geweest dat men NIET VERPLICHT is om 5 stortingen te doen in een PSV.
De laatste dagen is hier al dikwijls in andere topics gezegd geweest dat men NIET VERPLICHT is om 5 stortingen te doen in een PSV.
Ok,
Mijn excuses, toch bedankt voor de info. Vermits ik, na enig onderzoek, geen onregelmatigheden (zoals oorspronkelijk gesugereerd door een mede-forummer) heb ontdekt in mijn Generali-polis, houd ik het - voor wat volgend jaar betreft althans - voorlopig nog bij een storting in de SLD-polis.
Mijn excuses, toch bedankt voor de info. Vermits ik, na enig onderzoek, geen onregelmatigheden (zoals oorspronkelijk gesugereerd door een mede-forummer) heb ontdekt in mijn Generali-polis, houd ik het - voor wat volgend jaar betreft althans - voorlopig nog bij een storting in de SLD-polis.