Valutadatum
Valutadatum
--Het is storend dat de topictitel in drukletters staat! V.--
Wie weet wanneer men precies geld kan afhalen om bijv. de getr.premie niet te verliezen.
Op 18 dec. 2010 staat er een VALUTAbedrag op mijn rekening van 2000 E. Dit wil ik in december 2011 overschrijven naar een andere rekening. Om de getr.premie niet te verliezen: schrijf ik over op 19 dec. of mag het al op 18 dec.? WHO KNOWS?
Dank je.
Wie weet wanneer men precies geld kan afhalen om bijv. de getr.premie niet te verliezen.
Op 18 dec. 2010 staat er een VALUTAbedrag op mijn rekening van 2000 E. Dit wil ik in december 2011 overschrijven naar een andere rekening. Om de getr.premie niet te verliezen: schrijf ik over op 19 dec. of mag het al op 18 dec.? WHO KNOWS?
Dank je.
Re: VALUTADATUM
Als je zeker wil zijn op 1 of 2 januari. Die paar dagen zal de zaak ni maken.
De getrouwheidspremie krijgt u bovenop de basispremie voor gelden die minstens twaalf maanden op een rekening staan.
Tot 1 april 2009 gold bij afhalingen het principe van lifo: last in first out of in het Nederlands laatst in, eerst uit. Dat betekende dat bij afhalingen de getrouwheidspremie van de laatste stortingen eerst werd afgebroken.
Sindsdien geldt een nieuwe regeling. Nu wordt immers de renteperiode afgebroken die het minst ver is gevorderd. Dat is voordeliger voor de consument, maar tegelijk ook moeilijker te volgen.
De getrouwheidspremie krijgt u bovenop de basispremie voor gelden die minstens twaalf maanden op een rekening staan.
Tot 1 april 2009 gold bij afhalingen het principe van lifo: last in first out of in het Nederlands laatst in, eerst uit. Dat betekende dat bij afhalingen de getrouwheidspremie van de laatste stortingen eerst werd afgebroken.
Sindsdien geldt een nieuwe regeling. Nu wordt immers de renteperiode afgebroken die het minst ver is gevorderd. Dat is voordeliger voor de consument, maar tegelijk ook moeilijker te volgen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Valutadatum
18 december 2011 valt op een zondag !
U kunt dus zonder problemen op maandag 19 december 2011 overboeken naar uw zichtrekening en vandaar onmiddellijk naar een andere spaarrekening.
Wachten tot nà nieuwjaar zou nadelig zijn voor de boekingsdatum van uw getrouwheidspremie ( 31 dec 2013 ! ) op uw nieuwe spaarrekening.
U kunt dus zonder problemen op maandag 19 december 2011 overboeken naar uw zichtrekening en vandaar onmiddellijk naar een andere spaarrekening.
Wachten tot nà nieuwjaar zou nadelig zijn voor de boekingsdatum van uw getrouwheidspremie ( 31 dec 2013 ! ) op uw nieuwe spaarrekening.
bedankt, urbain. inderdaad 18 dec. is een zondag. daardoor lost het probleem zich vanzelf op !
toch had ik graag het principe gekend: om geen getr.premie te verliezen: kan ik - algemeen gesproken - geld overmaken op de valutadag (bijv. indien 19 dec. 2010 valutatdag was, kan ik dan op 19 dec. 2011 overschrijven?) - of moet ik valutadag +1 tellen om geen getr.premie te verliezen?
toch had ik graag het principe gekend: om geen getr.premie te verliezen: kan ik - algemeen gesproken - geld overmaken op de valutadag (bijv. indien 19 dec. 2010 valutatdag was, kan ik dan op 19 dec. 2011 overschrijven?) - of moet ik valutadag +1 tellen om geen getr.premie te verliezen?
Misschien stel je die vraag beter aan Rabobank. Vraag aan een moderator om dit draadje te verplaatsen naar 'Vraag het aan Rabobank.be'.
yaris, hoe vraag ik dat aan een moderator?
Ik zal je topic nu verplaatsen. Je kan dat in de toekomst vragen via het "!"-teken dat je ziet in je geplaatste bericht.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
lev schreef:--Het is storend dat de topictitel in drukletters staat! V.--
Dank je.
Als het geld met valutadatum 18 december 2010 op de rekening is toegekomen moet dit gedurende 12 opeenvolgende maanden ononderbroken op de rekening blijven staan. 18 december is daarbij de eerste rentedag. Om de getrouwheidspremie te verwerven moet het geld daarom tot en met 17 december 2011 op de rekening blijven staan. Als u het geld de 18e nog zou overschrijven (even buiten beschouwing gelaten dat de 18e dit jaar op een zondag valt) dan zou u toch nog uw getrouwheidspremie verworven hebben. Enkel wanneer het met valutadatum 17 december van uw rekening zou worden afgehaald, zou de premieperiode niet vervolledigd zijn, met verlies van de getrouwheidspremie tot gevolg.
Voor de zekerheid er toch nog bij vermelden dat dit de manier is waarop Rabobank.be omgaat met valutadata en start/einde van getrouwheidsperiodes. Uiteraard kunnen wij niet garanderen dat dit altijd op exact dezelfde manier bij andere banken zo wordt toegepast.
de wet zegt dat de getrouwheidspremie opnieuw start iedere "verjaardag" van de storting valutadatum
valuta datum krediet 18 december 2010
verjaardag 18 december 2011
dus t/m 17 december 2011 moet het geld op je rekening blijven (= 12 maanden - niet 12 maanden + 1 dag)
en je kunt je geld vanaf 18 december 2011 zonder verlies van G.P.opnemen
wat er gebeurd met een bissextiel jaar van 366 dagen: verjaardag is verjaardag onhafhankelijk van het feit of het een bissextiel jaar is of niet
valuta datum krediet 18 december 2010
verjaardag 18 december 2011
dus t/m 17 december 2011 moet het geld op je rekening blijven (= 12 maanden - niet 12 maanden + 1 dag)
en je kunt je geld vanaf 18 december 2011 zonder verlies van G.P.opnemen
wat er gebeurd met een bissextiel jaar van 366 dagen: verjaardag is verjaardag onhafhankelijk van het feit of het een bissextiel jaar is of niet
ik begrijp perfect wat hierboven staat, toch nog even deze vraag.
op 3 januari 2012 staat xxxx euro er precies 1 jaar op.
stel ik neem dat geld weg naar een andere rekening.
dan is de getrouwheidspremie verworven.
hier komt de vraag:
wanneer wordt die getrouwheidspremie gestort?
A. op 3 januari?
B. of op het einde van het jaar, zinde 31 december 2012?
C. of moet ik die getrouwheidspremie opvragen, door de rekening te sluiten?
help want het is bijna zover
op 3 januari 2012 staat xxxx euro er precies 1 jaar op.
stel ik neem dat geld weg naar een andere rekening.
dan is de getrouwheidspremie verworven.
hier komt de vraag:
wanneer wordt die getrouwheidspremie gestort?
A. op 3 januari?
B. of op het einde van het jaar, zinde 31 december 2012?
C. of moet ik die getrouwheidspremie opvragen, door de rekening te sluiten?
help want het is bijna zover

Antwoord B is juist. C is ook mogelijk maar omslachtig en je moet je afvragen of het sop de kool wel waard is. Een gebruiksklare spaarrekening kan altijd nog eens van pas komen.
A in geen geval.
A in geen geval.
Bedankt Yaris.
- dus die getrouwheidspremie is er wel na 3 jan 2012, maar je ziet ze niet, tot op 31 dec 2012!
- dus die getrouwheidspremie is er wel na 3 jan 2012, maar je ziet ze niet, tot op 31 dec 2012!
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Antwoord van Yaris klopt effectief.
Op 3 januari heeft u daadwerkelijk de getrouwheidspremie verworven (u kan deze ook niet meer verliezen), maar u krijgt deze pas uitbetaald op 31 december 2012. De reden hiervoor is dat we de rente op spaarrekeningen slechts éénmaal per jaar mogen uitbetalen. Dat gebeurt bij Rabobank.be altijd op 31 december.
Vorig jaar was er wel een speciale regeling waarbij stortingen op 3 januari nog in aanmerking kwamen voor uitbetaling op 31 december van dit jaar. Het zou dus best kunnen dat u uw getrouwheidspremie nog op het einde van dit jaar zal ontvangen.
Om één en ander na te kijken voor de exacte valutadatum van uw storting en of u daadwerkelijk nog binnen deze speciale regeling viel is het misschien goed om eens even contact op te nemen met onze Klantendienst (03/289.28.88 of info@rabobank.be).
Als u uw geld nog op de rekening laat staan, dan zal u sowieso in 2012 uw getrouwheidspremie nog op het einde van het jaar uitbetaald krijgen. Vanaf 2012 voert Rabobank.be immers de zogenaamde 11-maanden regel in waarbij bedragen waarvan de getrouwheidspremie begint te lopen in januari en het bedrag tot het einde van het jaar onafgebroken op de rekening blijft staan, nog in hetzelfde jaar getrouwheidspremie opleveren.
Op 3 januari heeft u daadwerkelijk de getrouwheidspremie verworven (u kan deze ook niet meer verliezen), maar u krijgt deze pas uitbetaald op 31 december 2012. De reden hiervoor is dat we de rente op spaarrekeningen slechts éénmaal per jaar mogen uitbetalen. Dat gebeurt bij Rabobank.be altijd op 31 december.
Vorig jaar was er wel een speciale regeling waarbij stortingen op 3 januari nog in aanmerking kwamen voor uitbetaling op 31 december van dit jaar. Het zou dus best kunnen dat u uw getrouwheidspremie nog op het einde van dit jaar zal ontvangen.
Om één en ander na te kijken voor de exacte valutadatum van uw storting en of u daadwerkelijk nog binnen deze speciale regeling viel is het misschien goed om eens even contact op te nemen met onze Klantendienst (03/289.28.88 of info@rabobank.be).
Als u uw geld nog op de rekening laat staan, dan zal u sowieso in 2012 uw getrouwheidspremie nog op het einde van het jaar uitbetaald krijgen. Vanaf 2012 voert Rabobank.be immers de zogenaamde 11-maanden regel in waarbij bedragen waarvan de getrouwheidspremie begint te lopen in januari en het bedrag tot het einde van het jaar onafgebroken op de rekening blijft staan, nog in hetzelfde jaar getrouwheidspremie opleveren.