Snelheid webtoepassing NIBC Direct
Re: Snelheid webtoepassing NIBC Direct
Bart, ik heb de overschrijving wel maandagavond gedaan. Dus ik verwachtte niet dat die er dinsdag al zou opstaan. Maar normaal zou het er toch vandaag moeten opstaan.
Ik moet wel zeggen dat ik deze keer niet via het sepa-formaat heb gewerkt omdat ik niet direct de BIC code vond, dus ik heb het oude formaat van bankrekeningnr gebruikt. Is de regel dat het de volgende dag op de andere rekening moet staan enkel voor het sepa-formaat? Ik heb er eigenlijk nog nooit op gelet of dat sneller gaat, maar meestal gebruik ik sowieso het sepa-formaat.
Ik moet wel zeggen dat ik deze keer niet via het sepa-formaat heb gewerkt omdat ik niet direct de BIC code vond, dus ik heb het oude formaat van bankrekeningnr gebruikt. Is de regel dat het de volgende dag op de andere rekening moet staan enkel voor het sepa-formaat? Ik heb er eigenlijk nog nooit op gelet of dat sneller gaat, maar meestal gebruik ik sowieso het sepa-formaat.
Re: Snelheid webtoepassing NIBC Direct
Ook hier verschillende stortingen gedaan en nog geen spoor van de stortingen op mijn rekeningen. Dus het lijkt een algemene vertraging bij NIBC te zijn.
Re: Snelheid webtoepassing NIBC Direct
@Nightwolf:
Volgens de wet moet een elektronische SEPA overschrijving de volgende bankwerkdag toekomen bij de begunstigde.
Art. 45. § 1. De betalingsdienstaanbieder van de betaler zorgt er voor dat de rekening van de betalingsdienstaanbieder van de begunstigde uiterlijk aan het einde van de eerstvolgende werkdag na het tijdstip van ontvangst overeenkomstig artikel 40 voor het bedrag van de betalingstransactie wordt gecrediteerd. Deze termijn kan voor betalingstransacties die op papier worden geïnitieerd, met een bijkomende werkdag worden verlengd
Volgens de wet moet een elektronische SEPA overschrijving de volgende bankwerkdag toekomen bij de begunstigde.
Art. 45. § 1. De betalingsdienstaanbieder van de betaler zorgt er voor dat de rekening van de betalingsdienstaanbieder van de begunstigde uiterlijk aan het einde van de eerstvolgende werkdag na het tijdstip van ontvangst overeenkomstig artikel 40 voor het bedrag van de betalingstransactie wordt gecrediteerd. Deze termijn kan voor betalingstransacties die op papier worden geïnitieerd, met een bijkomende werkdag worden verlengd
- NIBC Direct
- Woordvoerder
- Berichten: 412
- Lid geworden op: 22 dec 2011
- Contacteer:
Re: Snelheid webtoepassing NIBC Direct
Er zijn hier ondertussen een aantal zaken een beetje door elkaar beginnen lopen dus bij deze een antwoord op hopleijk de meeste van de vragen.
1: Traagheid van het systeem. Er is gisterenavond een probleem ontstaan met een server waar vooral afbeeldingen en dergelijk opstaand ie gebruikt worden voor de site. Ook de secure omgeving gebruikt deze en doordat deze omgeving steeds maar naar die afbeeldingen ging gaan zoeken werd het systeem zeer traag. Het probleem is ondertussen gevonden en opgelost. Bovendien wordt ook het nodige gedaan zodat het niet nog een keer voorkomt.
2: Openen twee rekeningen
De normale procedure is zo dat je een eerste rekening opent, wacht tot deze volledig geactiveerd is en dan de tweede doet. Voor wie dit toepast is er normaal gezien geen probleem. Het probleem ontstaan als je de twee rekeningen kort na elkaar probeert te openen. Wij zijn ons bewust van het feit dat dit niet duidelijk is en zijn aan het kijken hoe we het ten eerste kunnen oplossen voor de aanvragen en ten tweede ervoor zorgen dat dit duidelijker wordt. In ieder geval willen we er in de toekomst voor zorgen dat het openen van een 2de rekening enkel nog kan via de secure omgeving.
3: Foute tegenrekening.
We constateren bij een aantal mensen een probleem met de tegenrekeningen. Het uitgangspunt van de tegenrekening is hetvolgende. De eerste storting om de rekening te activeren dient te komen van de opgegeven tegenrekening. Indien de storting niet van die rekening komt gaat de storting niet door en wordt het geld teruggestort. Eens de rekening geactiveerd is kan er wel gestort worden vanop andere Belgische rekeningen. Bovendien is het ook zo dat de tegenrekening op dezelfde naam moet staan als de naam de persoon of personen die de rekening openen. Met andere woorden als u een gemeenschappelijke rekening opent dan dient de tegenrekening ook gemeenschappelijk te zijn en op dezelfde naam te staan als beide openers, als u een individuele rekening opent moet de tegenrekening ook individueel zijn en op dezelfde naam staan van de aanvrager.
De problemen die wij constateren zijn drieledig
a: Mensen die een eerste storting doen die niet van de opgegeven tegenrekening komt,
b: Mensen die een eerste storting doen van de juiste tegenrekening maar deze staat niet op naam van de aanvrager,
c: Mensen die een eerste storting die van een individuele tegenrekening naar een gezamenlijke spaarrekening en vice versa.
Niettegenstaande het meeste van dit bovenstaande beschreven staat in het openingsproces en in de mails die als gevolg daarvan gestuurd worden blijkt het toch voor een aantal mensen niet altijd even duidelijk te zijn. Wij gaan de komende uren en dagen aan de slag om dit in onze communicatie te verduidelijken en om ervoor te zorgen dat bij de mensen waar het probleem zich nu voordoet er zo snel mogelijk een adequaat voorstel tot oplossing komt.
1: Traagheid van het systeem. Er is gisterenavond een probleem ontstaan met een server waar vooral afbeeldingen en dergelijk opstaand ie gebruikt worden voor de site. Ook de secure omgeving gebruikt deze en doordat deze omgeving steeds maar naar die afbeeldingen ging gaan zoeken werd het systeem zeer traag. Het probleem is ondertussen gevonden en opgelost. Bovendien wordt ook het nodige gedaan zodat het niet nog een keer voorkomt.
2: Openen twee rekeningen
De normale procedure is zo dat je een eerste rekening opent, wacht tot deze volledig geactiveerd is en dan de tweede doet. Voor wie dit toepast is er normaal gezien geen probleem. Het probleem ontstaan als je de twee rekeningen kort na elkaar probeert te openen. Wij zijn ons bewust van het feit dat dit niet duidelijk is en zijn aan het kijken hoe we het ten eerste kunnen oplossen voor de aanvragen en ten tweede ervoor zorgen dat dit duidelijker wordt. In ieder geval willen we er in de toekomst voor zorgen dat het openen van een 2de rekening enkel nog kan via de secure omgeving.
3: Foute tegenrekening.
We constateren bij een aantal mensen een probleem met de tegenrekeningen. Het uitgangspunt van de tegenrekening is hetvolgende. De eerste storting om de rekening te activeren dient te komen van de opgegeven tegenrekening. Indien de storting niet van die rekening komt gaat de storting niet door en wordt het geld teruggestort. Eens de rekening geactiveerd is kan er wel gestort worden vanop andere Belgische rekeningen. Bovendien is het ook zo dat de tegenrekening op dezelfde naam moet staan als de naam de persoon of personen die de rekening openen. Met andere woorden als u een gemeenschappelijke rekening opent dan dient de tegenrekening ook gemeenschappelijk te zijn en op dezelfde naam te staan als beide openers, als u een individuele rekening opent moet de tegenrekening ook individueel zijn en op dezelfde naam staan van de aanvrager.
De problemen die wij constateren zijn drieledig
a: Mensen die een eerste storting doen die niet van de opgegeven tegenrekening komt,
b: Mensen die een eerste storting doen van de juiste tegenrekening maar deze staat niet op naam van de aanvrager,
c: Mensen die een eerste storting die van een individuele tegenrekening naar een gezamenlijke spaarrekening en vice versa.
Niettegenstaande het meeste van dit bovenstaande beschreven staat in het openingsproces en in de mails die als gevolg daarvan gestuurd worden blijkt het toch voor een aantal mensen niet altijd even duidelijk te zijn. Wij gaan de komende uren en dagen aan de slag om dit in onze communicatie te verduidelijken en om ervoor te zorgen dat bij de mensen waar het probleem zich nu voordoet er zo snel mogelijk een adequaat voorstel tot oplossing komt.
Re: Snelheid webtoepassing NIBC Direct
Normaal kan je dus na 2 minuten een 2de rekening openen. Aléé toch volgens de reclamebanner van NIBC Direct hierboven op deze pagina. De slogan luidt immers : "OPEN HIER UW GRATIS SPAAREKENING IN 2 MINUTEN"NIBC Direct schreef:2: Openen twee rekeningen
De normale procedure is zo dat je een eerste rekening opent, wacht tot deze volledig geactiveerd is en dan de tweede doet. Voor wie dit toepast is er normaal gezien geen probleem.
of zie ik dat verkeerd ?
Re: Snelheid webtoepassing NIBC Direct
Man man man, stop whining Zoé.
Er staat trouwens toch niet dat je een 2de rekening kan openen in 2 minuten?
Er staat trouwens toch niet dat je een 2de rekening kan openen in 2 minuten?
Re: Snelheid webtoepassing NIBC Direct
@ zoé
Op alle bankensites staat dat je op 5 minuten een rekening kan openen, echter heb ik het nog nooit zo snel geweten als bij NIBC. Meestal moet je papieren afdrukken en die per post opsturen. Als je er dan op een week vanaf bent, dan heb je een snelle service gehad. Als je alles letterlijk moet geloven wat er geafficheerd staat, dan kom je vaak bedrogen uit.
Op alle bankensites staat dat je op 5 minuten een rekening kan openen, echter heb ik het nog nooit zo snel geweten als bij NIBC. Meestal moet je papieren afdrukken en die per post opsturen. Als je er dan op een week vanaf bent, dan heb je een snelle service gehad. Als je alles letterlijk moet geloven wat er geafficheerd staat, dan kom je vaak bedrogen uit.

vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Snelheid webtoepassing NIBC Direct
idd. Je kan NIBC verwijten dat ze niet de beloofde 24u halen maar da's een opstartprobleem volgens mij. Het is de enige bank volgens mij waar je echt 100% een bankrekening kan openen zonder enige kost (geen postzegels). Zelfs bij het hier veelgeprezen Rabobank duurt het minstens een week eer je je codes en digipass hebt.
Re: Snelheid webtoepassing NIBC Direct
@vagannza : Achzo, op die manier
Ik dacht wel dat ik het met een kilo zout moest nemen:)

Re: Snelheid webtoepassing NIBC Direct
Ach, dit is nibc versie 1.0 en zoals met elke eerste release van een nieuw product zitten er nog wat typische 'issues' in.
Nibc heeft hier prima EQA gebruikers die hun sites en procedures binnen de korste keren op punt helpen stellen.
Ze zullen ons nog bedanken, met een extra percentje
Nibc heeft hier prima EQA gebruikers die hun sites en procedures binnen de korste keren op punt helpen stellen.
Ze zullen ons nog bedanken, met een extra percentje

Re: Snelheid webtoepassing NIBC Direct
Heb vandaag een aanvraag gedaan voor een rekening. Mijn tegenrekening staat op onze beide namen (gehuwd) en ik heb een aanvraag gedaan voor een rekening op mijn naam alleen. Is dat een probleem?
Want ik was dan nog van plan om in de toekomst nog een rekening te openen voor mijn partner. Ook voor mijn partner zou de tegenrekening op onze twee namen staan.
Want ik was dan nog van plan om in de toekomst nog een rekening te openen voor mijn partner. Ook voor mijn partner zou de tegenrekening op onze twee namen staan.
Re: Snelheid webtoepassing NIBC Direct
Volgens de reactie van NIBC zou dat wel eens voor problemen kunnen zorgen,ik citeer uit zijn antwoord:
Met andere woorden als u een gemeenschappelijke rekening opent dan dient de tegenrekening ook gemeenschappelijk te zijn en op dezelfde naam te staan als beide openers, als u een individuele rekening opent moet de tegenrekening ook individueel zijn en op dezelfde naam staan van de aanvrager.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
- WebsterMC
- Sr. Member
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jan 2010
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Snelheid webtoepassing NIBC Direct
Dan heb ik het goed gedaan! Ik heb gelukkig ook onze gemeenschappelijke zichtrekening van Rabobank gekozen als tegenrekening.
Had ik onze Axa zichtrekening genomen dan zaten we in de problemen. Dit is eigenlijk onze hoofdrekening, maar staat op naam van mijn vrouw met mij als gevolmachtigde. Dit omdat toen we de rekening openden, mijn vrouw jonger was dan 26 en dit dan goedkoper was.
Maar gisterenvoormiddag gestort, nu nog altijd niet op de rekening. We zullen wel zien wanneer dit arriveert...
Had ik onze Axa zichtrekening genomen dan zaten we in de problemen. Dit is eigenlijk onze hoofdrekening, maar staat op naam van mijn vrouw met mij als gevolmachtigde. Dit omdat toen we de rekening openden, mijn vrouw jonger was dan 26 en dit dan goedkoper was.
Maar gisterenvoormiddag gestort, nu nog altijd niet op de rekening. We zullen wel zien wanneer dit arriveert...
- NIBC Direct
- Woordvoerder
- Berichten: 412
- Lid geworden op: 22 dec 2011
- Contacteer:
Re: Snelheid webtoepassing NIBC Direct
Er zijn een aantal gevallen waar het probleem van de foute tegenrekening zich heeft voorgedaan. Blijkbaar is de combinatie van dit relatief nieuw concept met onze communicatie niet altijd duidelijk. Globaal zijn er 4 situaties mogelijk
.
1: De storting komt niet van de opgegeven tegenrekening
In dit geval kan de storting niet aanvaard worden. het geld zal worden teruggestort. Pas wanneer de 1ste storting vanop de aangegeven tegenrekening beurt kan de rekening gevalideerd worden. Na validatie van de rekening (u ontvangt een bericht) kunnen betalingen vanop elke ander ebelgische rekening worden aanvaard.
2: De storting komt vanop de aangegeven tegenrekening maar de naam klopt niet met de opgegeven naam.
In dit geval wordt u gecontacteerd. De oplossing bestaat erin om de tegenrekening te wijzigen naar een tegenrekening die wel op de juiste naam staat.
3: U heef een gemeenschappelijke NIBC rekening geopend maar de tegenrekening staat maar op één naam.
Hoe graag wij dit ook zouden toestaand, navraag bij de fiscale administratie heeft ons geleerd dat wij dit niet mogen toestaan. De reden die hiervoor wordt opgegeven is dat sommige mensen dit zouden kunnen gebruiken om meer vrijstelling van roerende voorheffing te krijgen dan wettelijk toegelaten (op de gezamenlijke rekening kan immers een dubbele vrijstelling worden aangevraagd)
Indien u in dit geval bent zal u worden gecontacteerd en zijn er 3 mogelijkheden:
a: We passen de NIBC rekening ook aan naar een individuele rekening
b: U geeft een andere tegenrekening op die wel gezamenlijk is (ik begreep uit uw mail dat dit niet de bedoeling is)
c: Indien geen van beide scenario's voor u haalbaar zijn kunnen wij jammer genoeg geen rekening opzetten en wordt het bedrag teruggestort. Wij zouden u uiteraard graag als klant verwelkomen maar u begrijpt dat wij als bank uiteraard niets kunnen doen dat tegen de wet ingaat.
4: U heeft een individuele NIBC rekening geopend en de tegenrekening is een gemeenschappelijke rekening.
Initieel was dit niet de bedoeling maar verder nazicht heeft ons geleerd dat wij deze wel kunnen goedkeuren. Dit gebeurt vanaf vandaag. Indien u in dit geval zat kan het zijn dat uw initiële storting wat vertraging heeft opgelopen.
.
1: De storting komt niet van de opgegeven tegenrekening
In dit geval kan de storting niet aanvaard worden. het geld zal worden teruggestort. Pas wanneer de 1ste storting vanop de aangegeven tegenrekening beurt kan de rekening gevalideerd worden. Na validatie van de rekening (u ontvangt een bericht) kunnen betalingen vanop elke ander ebelgische rekening worden aanvaard.
2: De storting komt vanop de aangegeven tegenrekening maar de naam klopt niet met de opgegeven naam.
In dit geval wordt u gecontacteerd. De oplossing bestaat erin om de tegenrekening te wijzigen naar een tegenrekening die wel op de juiste naam staat.
3: U heef een gemeenschappelijke NIBC rekening geopend maar de tegenrekening staat maar op één naam.
Hoe graag wij dit ook zouden toestaand, navraag bij de fiscale administratie heeft ons geleerd dat wij dit niet mogen toestaan. De reden die hiervoor wordt opgegeven is dat sommige mensen dit zouden kunnen gebruiken om meer vrijstelling van roerende voorheffing te krijgen dan wettelijk toegelaten (op de gezamenlijke rekening kan immers een dubbele vrijstelling worden aangevraagd)
Indien u in dit geval bent zal u worden gecontacteerd en zijn er 3 mogelijkheden:
a: We passen de NIBC rekening ook aan naar een individuele rekening
b: U geeft een andere tegenrekening op die wel gezamenlijk is (ik begreep uit uw mail dat dit niet de bedoeling is)
c: Indien geen van beide scenario's voor u haalbaar zijn kunnen wij jammer genoeg geen rekening opzetten en wordt het bedrag teruggestort. Wij zouden u uiteraard graag als klant verwelkomen maar u begrijpt dat wij als bank uiteraard niets kunnen doen dat tegen de wet ingaat.
4: U heeft een individuele NIBC rekening geopend en de tegenrekening is een gemeenschappelijke rekening.
Initieel was dit niet de bedoeling maar verder nazicht heeft ons geleerd dat wij deze wel kunnen goedkeuren. Dit gebeurt vanaf vandaag. Indien u in dit geval zat kan het zijn dat uw initiële storting wat vertraging heeft opgelopen.
Re: Snelheid webtoepassing NIBC Direct
Aansluitend heb ik toch de vraag hoe strikt gelijkend de naam moet zijn, afgaande op het online inschrijvingsformulier moet de familienaam gelijk zijn met de naam op de identiteitskaart, bij de voornaam staat dergelijke opmerking niet.
Iemand met een verouderde vorm of latijnse voornaam zoals Robertus of Hieronymus mag die als voornaam Robert of Rob / Rony of Ron gebruiken als die naam ook wordt gebruikt op de tegenrekening.
Zelf heb ik een dubbele familienaam zoals bvb Jacobs-Sels alleen gebruik ik (en de ganse familie) enkel de familienaam Jacobs, ook op bankrekeningen en dus ook op de tegenrekening. Kan dat problemen opgeven want op de Identiteitskaart staat wel een dubbele familienaam.
Iemand met een verouderde vorm of latijnse voornaam zoals Robertus of Hieronymus mag die als voornaam Robert of Rob / Rony of Ron gebruiken als die naam ook wordt gebruikt op de tegenrekening.
Zelf heb ik een dubbele familienaam zoals bvb Jacobs-Sels alleen gebruik ik (en de ganse familie) enkel de familienaam Jacobs, ook op bankrekeningen en dus ook op de tegenrekening. Kan dat problemen opgeven want op de Identiteitskaart staat wel een dubbele familienaam.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---