Pensioensparen: de meesten doen het altijd verkeerd
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen: de meesten doen het altijd verkeerd
Bekijk deze kaart eens: http://dshort.com/charts/SP-returns-rol ... -dividends" onclick="window.open(this.href);return false;
Het kan dus nog lager maar het verleden is geen...
Het kan dus nog lager maar het verleden is geen...

When asked how Fascism starts, Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Ik heb een heel goede reden om zowel privé als via het werk voor een defensief pensioen-profiel te kiezen:
Ik investeer namelijk zelf regelmatig in aandelen.
Als je dan ook nog eens 2 pensioenplannen zou lopen hebben in aandelen, en het gaat mis, dan ben je 3 keer geschoren.
Juist omdat je via een fonds geen inspraak hebt in welke aandelen belegd wordt, blijf ik daar van weg.
Ik investeer namelijk zelf regelmatig in aandelen.
Als je dan ook nog eens 2 pensioenplannen zou lopen hebben in aandelen, en het gaat mis, dan ben je 3 keer geschoren.
Juist omdat je via een fonds geen inspraak hebt in welke aandelen belegd wordt, blijf ik daar van weg.
Dirk2: Ik ben het volledig eens met jou. Jouw voorbeeld geeft echter het perfecte schoolvoorbeeld van de noodzaak tot spreiding. Beleg nooit in één fonds, in één land, in één grondstof, zelfs niet in één munt...
Voor de defensieve beleggers kan het zelfs met kapitaalgarantie zoals ik twee voorbeelden geef op mijn fondsenblog. Daar haal ik nu in deze woelige beurstijden een jaarlijks rendement van meer dan 3 %....
Voor de defensieve beleggers kan het zelfs met kapitaalgarantie zoals ik twee voorbeelden geef op mijn fondsenblog. Daar haal ik nu in deze woelige beurstijden een jaarlijks rendement van meer dan 3 %....
DJTW: wel straf als je denkt het beter te kunnen dan een goeie professionele beheerder.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Een professionele beheerder laat zich dikwijls leiden door "eigen gewin". Hoe komt het dat "de aap" dikwijls beter belegt dan de professionele belegger. (En met "de aap" bedoel ik niet djtw maar de aap die dikwijls in het begin van het jaar balletjes moet trekken uit 'n trommel en het dan in de meeste gevallen nog beter doet dan de professionele beleggers)
Al Fonds: Daar heeft het nu eens niets mee te maken.
Als ik privé beleg, heb ik de keuze een bepaalde periode niets te doen en m'n geld in cash aan te houden.
Overigens presteren de meeste fondsen ondermaats.
http://www.bankshopper.be/nl/pensioen/v ... ndsen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Slechts één (Argenta) haalt meer dan wat je met 'n verzekering haalt als je op 10 jaar kijkt.
Op 5 jaar is er geen enkele die positief uitkomt.
Ook niet vergeten dat de taxatie minder gunstig is: je wordt getaxeerd op 4,75 % fictief rendement per jaar.
Als ik privé beleg, heb ik de keuze een bepaalde periode niets te doen en m'n geld in cash aan te houden.
Overigens presteren de meeste fondsen ondermaats.
http://www.bankshopper.be/nl/pensioen/v ... ndsen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Slechts één (Argenta) haalt meer dan wat je met 'n verzekering haalt als je op 10 jaar kijkt.
Op 5 jaar is er geen enkele die positief uitkomt.
Ook niet vergeten dat de taxatie minder gunstig is: je wordt getaxeerd op 4,75 % fictief rendement per jaar.
Ik heb er in mijn leven al velen ontmoet die alles beter wisten. Vroeger zou ik in duscussie zijn gegaan.
In het kaartspel is het soms beter te passen met goede kaarten.
In het kaartspel is het soms beter te passen met goede kaarten.
30 j terug was 50000 € veel geld.
wat koopt ge er nu nog mee .......
een psp verzekering zet een bedrag voorop dat ge krijgt als ge 65 wordt.
maar wat stelt dat bedrag dan nog voor.
Met die 50000 € van vroeger kon men een huis kopen indertijd.
daarom als jong volop in aandelen gaan.
met 2 personen een in aandelen en een psp (laagste inkomen) verzekering.
is spreiden.
wat koopt ge er nu nog mee .......
een psp verzekering zet een bedrag voorop dat ge krijgt als ge 65 wordt.
maar wat stelt dat bedrag dan nog voor.
Met die 50000 € van vroeger kon men een huis kopen indertijd.
daarom als jong volop in aandelen gaan.
met 2 personen een in aandelen en een psp (laagste inkomen) verzekering.
is spreiden.
Met alleen pensioensparen ga je er natuurlijk niet komen maar...
Geen pensioensparen en elk jaar 300 euro meer belastingen betalen, gaat je zeker niet helpen.
Geen pensioensparen en elk jaar 300 euro meer belastingen betalen, gaat je zeker niet helpen.