hoeveel jaar moet men minstens pensioensparen
Re: hoeveel jaar moet men minstens pensioensparen
Er blijft hier maar twijfel bestaan over het aantal stortingen dat men moet doen wat betreft pensioensparen.
Al Fonds heeft al een zeer goede reputatie opgebouwd qua kennis op dit forum en beweerd 1x storten is voldoende.
Rabobank ea instellingen houden vast aan 5x storten.
Wat is nu de juiste en of waar kunnen we dit eventueel vinden om van deze discussie af te zijn?
Al Fonds heeft al een zeer goede reputatie opgebouwd qua kennis op dit forum en beweerd 1x storten is voldoende.
Rabobank ea instellingen houden vast aan 5x storten.
Wat is nu de juiste en of waar kunnen we dit eventueel vinden om van deze discussie af te zijn?
En ik ben er zeker van dat Al Fonds deze maal gelijk heeft.paul schreef:Ik denk dat enkel rabobank.be het bij het rechte einde heeft
Het is niet omdat de fiscus in de praktijk het bijna nooit controleert, dat het juist bij jou gaat zijn dat die minimaal 5 stortingen ( over 5 jaar) WEL gaan gecontroleerd worden.
De link is hier al geplaatst door Svekke onmiddellijk na de oorspronkelijke vraag waarmee de discussie werd opgestart. Je zal daar niks vinden van 5 verplichte stortingen.
Ik heb hier een vademecum over fiscaliteit naast me liggen waarin de auteur letterlijk in vetjes vermeld dat er een misvatting bestaat over verplichte stortingen. Als de auteur ( die leeft van de fiscale cursussen en boeken ) er niet zeker van was dan zou die dat niet op die manier vermelden.
Ook ikzelf heb meer dan 20 jaar opleiding gegeven over verzekeringen.
Ik heb hier een vademecum over fiscaliteit naast me liggen waarin de auteur letterlijk in vetjes vermeld dat er een misvatting bestaat over verplichte stortingen. Als de auteur ( die leeft van de fiscale cursussen en boeken ) er niet zeker van was dan zou die dat niet op die manier vermelden.
Ook ikzelf heb meer dan 20 jaar opleiding gegeven over verzekeringen.
Als er een verplichting zou bestaan dan zouden daar ook uitzonderingen bij vermeld staan. Anders zouden al de doden en de gefailleerden een probleem hebben.
Dus financieele instellingen blijven tegen beter weten in zich vasthouden aan het verspreiden van foutieve informatie.
Hallo Rabobank?
Kunnen de moderators geen algemene vraagstelling formuleren aan alle bankmoderators die op dit forum aanwezig zijn om hun stelling hierover te formuleren?
Hallo Rabobank?
Kunnen de moderators geen algemene vraagstelling formuleren aan alle bankmoderators die op dit forum aanwezig zijn om hun stelling hierover te formuleren?
hoeveel van die bankmoderatoren zijn er misschien al dood ?
Buiten rabobank.be en NIBC zijn er niet veel bankmoderatoren actief
De bankmoderatoren zijn onschuldig tot het bewijs van het tegendeel
Buiten rabobank.be en NIBC zijn er niet veel bankmoderatoren actief
De bankmoderatoren zijn onschuldig tot het bewijs van het tegendeel
Ik vind deze discussie hol en zinloos. Waarom zou je nu aan pensioensparen beginnen om er dan maar één keer in te storten? Of verwachten jullie dat een éénmalige storting van 910€ later tot 10.000€ gegroeid is? PSP bestaat al sedert eind 1986, en degenen die er van in het begin bijwaren en het maximum gespaard hebben (zoals ik) die hebben nu een kapitaal 'leven' opgebouwd van tussen de 30.000 en 40.000€, en al die jaren tevens fiscale aftrek genoten. Ik heb ook enkele jaren 'overgeslagen' en niets betaald als het wat moeilijker was. Later, op 65, kan ik kiezen tussen een éénmalige uitkering, of gedurende 5 jaren. Die keuze hangt natuurlijk af van je levensverwachting en gezondheidstoestand op dat moment. Maar, het bedrag zal tenminste de moeite zijn. Wat ben je met pensioensparen, één keer betalen, en later 1000€ terugkrijgen??? Dus, ik adviseer om jaarlijks te storten, al was het maar 100€ als je het moeilijk hebt. Ik beklaag mensen die al hun geld opgeleefd hebben, geen eigendom hebben, en later tot hun 95ste huishuur kunnen betalen en geen nagel hebben om aan hun olleke te krabben.
@Sjablo
Wie zegt dat die mensen maar 1 keer willen storten voor hun pensioensparen?
Het kan handig weten zijn hoeveel keer je minstens moet storten, om in verschillende PSP's te stappen.
Voor mensen die bijvoorbeeld vorig jaar gestart zijn met een PensioenSpaarVerzekering bij een bank, maar nu gezien hebben dat dat geen goed idee was. Die kunnen deze gewoon premievrij behouden, na dus 1 jaar storten, en bij een andere bank een PensioenSpaarFonds beginnen. En eventueel enkele jaren later nog een PSF bij een andere bank...
Uiteraard hangt dit af of je verplicht kan worden om verschillende keren te storten!
Het is vooral daar dat het om draait.
Wie zegt dat die mensen maar 1 keer willen storten voor hun pensioensparen?
Het kan handig weten zijn hoeveel keer je minstens moet storten, om in verschillende PSP's te stappen.
Voor mensen die bijvoorbeeld vorig jaar gestart zijn met een PensioenSpaarVerzekering bij een bank, maar nu gezien hebben dat dat geen goed idee was. Die kunnen deze gewoon premievrij behouden, na dus 1 jaar storten, en bij een andere bank een PensioenSpaarFonds beginnen. En eventueel enkele jaren later nog een PSF bij een andere bank...
Uiteraard hangt dit af of je verplicht kan worden om verschillende keren te storten!
Het is vooral daar dat het om draait.
ok, kan ik enigszins begrijpen, maar ik vraag mij af als je dus inschrijft voor een PSPV in bank A en PSPF in bank B, en dan nog een paar keer van bank wijzigt....wordt dat dan geen totaal onoverzichtelijk administratief kluwen, alwaar je een uur zit te tellen hoe je situatie op een bepaald ogenblik is? Ik neem één papiertje uit de kast en daar staat alles op van het laatste jaar.
Het kan wel interessant zijn ter diversificatie om wat te spreiden, misschien niet alleen tussen PSF en PSV maar bvb. het kapitaal te verdelen over 2 PSF en 2 PSV. Als je er echter overal eentje lopen hebt, en het allemaal net even te veel wordt, zou ik gewoon die handel consolideren en al je verschillende producten laten overdragen naar het best presterende PSF en de best presterende PSV.
Bij de anticipatieve heffing ( die ingehouden wordt door de bank en doorgestort wordt aan de fiscus normaal op de leeftijd van 60 jaar van de pensioenspaarder ) is er geen sprake meer van 5 stortingen. Men hoeft dus zelf niets meer in de aangifte in de personenbelasting te vermelden .
Thans niet meer geregeld in het Wetboek der Inkomstenbelastingen maar in het Wetboek "Diverse rechten en taksen" .
Voor 1993 moest men de kapitalen van pensioenspaarcontracten zelf vermelden in de aangifte in de personenbelasting . In het Wetboek van Inkomstenbelastingen werden dan ook 5 stortingen in verschillende belastbare periodes vereist om het gunstigste belastingstarief te verkrijgen .
Ik weet eigenlijk niet hoe gedetailleerd de berekening van de taks is die men van de bank ontvangt op 60 jaar . Ongetwijfeld hebben andere spaargidsers daar ervaring mee. Een gedeelte gevormd door stortingen voor 1993 wordt aan een anticipatieve heffing onderworpen van 16,5% . Het gedeelte gevormd door de stortingen vanaf 1993 à 10% . De anticipatieve taks wordt afgetrokken van het beschikbare spaartegoed .
Thans niet meer geregeld in het Wetboek der Inkomstenbelastingen maar in het Wetboek "Diverse rechten en taksen" .
Voor 1993 moest men de kapitalen van pensioenspaarcontracten zelf vermelden in de aangifte in de personenbelasting . In het Wetboek van Inkomstenbelastingen werden dan ook 5 stortingen in verschillende belastbare periodes vereist om het gunstigste belastingstarief te verkrijgen .
Ik weet eigenlijk niet hoe gedetailleerd de berekening van de taks is die men van de bank ontvangt op 60 jaar . Ongetwijfeld hebben andere spaargidsers daar ervaring mee. Een gedeelte gevormd door stortingen voor 1993 wordt aan een anticipatieve heffing onderworpen van 16,5% . Het gedeelte gevormd door de stortingen vanaf 1993 à 10% . De anticipatieve taks wordt afgetrokken van het beschikbare spaartegoed .
Ik heb van mijn verzekeraar een document gekregen waarop de bedragen staan ( aan de respectievelijke intresten ) die werden doorgestort en waarop ook het bedrag staat van de aangepaste reserve. Er staat ook nog bij dat er op de stortingen die ik nu nog zou doen, er geen taks meer wordt afgetrokken.
paul schreef:Ik denk dat enkel rabobank.be het bij het rechte einde heeft
paul,
of rabo het bij het rechte eind heeft denk van wel.
trouwens als diegene die anders beweren nu eens een papierke ondertekenen als het anders is ze zelf de vergoeding betalen.
en de betrokkene het verschil bijpassen.
denk dat er niet veel dat papierke gaan tekenen.
en ja zullen dan schoorvoetend toegeven dat visie Rabo de correcte is. (of ze ooit gaan zeggen dat Rabo gelijk heeft ??)
maar ja tussen vertellen en zeggen om te verkopen .......
zij verkopen , zeggen het is niet en betrokkene zit vele jaren later met de gebakken peren.
Toch spijtig dat je aan mijn woorden twijfelt. Nochtans heb ik gelijk.
Ik kan moeilijk mijn boek inscannen want daar staat een verbod tot vermenigvuldiging op ( zonder toelating van de auteur ).
Ik zou het zo stellen: dat Rabo eens het document voorlegt waarop staat dat er 5 verplichte stortingen zijn of ons een link geeft waar we dat kunnen vinden. Hallo Rabo ik wacht !
Diegenen die komen verkondigen dat het bij de aanvang wel zo was, die hebben zelfs ongelijk. Ik weet nog dat we verschillende jaren na mekaar systematisch aan mensen van 55 adviseerden om een éénmalige storting te doen voor een belegging op 5 jaar. Als men die zaak opvroeg op 60 kwam men tot rendementen boven de 10 % per jaar. Toen was de garantie nog 4,75 % en kreeg je daar nog een bonus bovenop. De goeie ouwe tijd.
Ik kan moeilijk mijn boek inscannen want daar staat een verbod tot vermenigvuldiging op ( zonder toelating van de auteur ).
Ik zou het zo stellen: dat Rabo eens het document voorlegt waarop staat dat er 5 verplichte stortingen zijn of ons een link geeft waar we dat kunnen vinden. Hallo Rabo ik wacht !
Diegenen die komen verkondigen dat het bij de aanvang wel zo was, die hebben zelfs ongelijk. Ik weet nog dat we verschillende jaren na mekaar systematisch aan mensen van 55 adviseerden om een éénmalige storting te doen voor een belegging op 5 jaar. Als men die zaak opvroeg op 60 kwam men tot rendementen boven de 10 % per jaar. Toen was de garantie nog 4,75 % en kreeg je daar nog een bonus bovenop. De goeie ouwe tijd.