Uitstapkosten bij verkoop belegginsfonds.
Uitstapkosten bij verkoop belegginsfonds.
Ik heb diverse beleggingsrekeningen bij Rabobank, waarvan ik sommige terug na enkele maanden (>6 m) terug wil verkopen. Op welk bedrag geldt die 0.65%... op het volledig ingetekend bedrag?
Sommige zaken kunnen ook gratis verkocht worden...
Hoe vind ik het verschil tussen beide zodat ik weet wat een vroege verkoop mij extra kan kosten?
Ik lees bvb dat aankoopkosten gratis zijn, met uitzondering van CP en Petercam, voor welke fondsen zijn de uitstapkosten gratis, en voor welk niet. En... indien niet gratis, altijd 0.65%? Doch op welk bedrag, de winst, totaal ingelegd bedrag bij aankoop of verkoop?
mvg en dank
Luc
Hoe vind ik het verschil tussen beide zodat ik weet wat een vroege verkoop mij extra kan kosten?
Ik lees bvb dat aankoopkosten gratis zijn, met uitzondering van CP en Petercam, voor welke fondsen zijn de uitstapkosten gratis, en voor welk niet. En... indien niet gratis, altijd 0.65%? Doch op welk bedrag, de winst, totaal ingelegd bedrag bij aankoop of verkoop?
mvg en dank
Luc
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Re: Uitstapkosten bij verkoop belegginsfonds.
Rabobank.be rekent geen uitstapkosten aan over het algemeen, buiten enkele uitzonderingen.
Over het algemeen bedraagt de beurstax 0.65% (aandelenfondsen - kapitalisatie), inderdaad berekend op de inventariswaarde.
Om zeker te zijn: wij hebben een handige tab waar u alle aan- en verkoopkosten kan terugvinden per fonds.
http://www.rabobank.be/nl/producten/var ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Via deze link komt u op ons algemeen overzicht van aangeboden fondsen (complete funds), u kiest daar de tab 'Tarieven'.
Over het algemeen bedraagt de beurstax 0.65% (aandelenfondsen - kapitalisatie), inderdaad berekend op de inventariswaarde.
Om zeker te zijn: wij hebben een handige tab waar u alle aan- en verkoopkosten kan terugvinden per fonds.
http://www.rabobank.be/nl/producten/var ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Via deze link komt u op ons algemeen overzicht van aangeboden fondsen (complete funds), u kiest daar de tab 'Tarieven'.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Om even te verduidelijken:
In geval van een fonds met 0% instapkosten, uitstapkosten en beurstaks instap, maar mét 0,65% beurstaks uitstap:
Stel ik koop vandaag voor 1000 € en verkoop volgende maand als de NIW 1100 € staat, dan betaal ik:
0,65% op 1100 = 7,15 €
Klopt mijn veronderstelling?
In geval van een fonds met 0% instapkosten, uitstapkosten en beurstaks instap, maar mét 0,65% beurstaks uitstap:
Stel ik koop vandaag voor 1000 € en verkoop volgende maand als de NIW 1100 € staat, dan betaal ik:
0,65% op 1100 = 7,15 €
-
- Newbie
- Contacteer:
Onlangs carmignac patrimoine verkocht via Rabobank: +- 0,50% kosten.Hun tabel zegt 0%Luc B. schreef:Ik heb diverse beleggingsrekeningen bij Rabobank, waarvan ik sommige terug na enkele maanden (>6 m) terug wil verkopen. Op welk bedrag geldt die 0.65%... op het volledig ingetekend bedrag?
mvg en dank
Luc
-
- Newbie
- Contacteer:
*** overbodige quote werd verwijderd. @moonshadow, gelieve geen quote te gebruiken indien je reageert op het vorige bericht. K. ***
Rabobank spreekt over enkele uitzonderingen.Waarom worden die niet kenbaar gemaakt op hun tabel?
Rabobank spreekt over enkele uitzonderingen.Waarom worden die niet kenbaar gemaakt op hun tabel?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Dat klopt, op een paar uitzonderingen na.anonymous schreef:Om even te verduidelijken:
0,65% op 1100 = 7,15 €
Bij Rabobank.be zijn er geen instapkosten, voor zover toegelaten door de fondsbeheerder. Beurstaks instap en uitstapkosten zijn er nooit, voor geen enkel fonds. De 0,65% beurstaks geldt enkel voor kapitalisatiefondsen.
De uitzonderingen zijn de fondsen die in scope zijn voor de meerwaardebelasting op opbrengsten uit vastrentende beleggingen. Het betreft fondsen die voor meer dan 40% in vastrentende producten beleggen. Deze meerwaarde wordt berekend bij de verkoop, voor de volledige looptijd dat u het fonds in portefeuille had, en belast tegen een tarief van 21%.
Carmignac Patrimoine is zo'n fonds dat in scope is voor de meerwaardebelasting. Het belegt immers voor minstens 50% in obligaties. Bij verkoop van Carmignac Patrimoine zal er dus een meerwaardebelasting van 21% worden aangerekend op het gedeelte van de meerwaarde dat voortkomt uit vastrentende beleggingen (het obligatiegedeelte). Daarnaast is Carmignac Patrimoine nog een extra uitzondering omdat het hier een kapitalisatiefonds betreft waarop toch géén beurstaks bij uitstap betaald dient te worden. De reden hiervoor is dat Carmignac Patrimoine een GBF is naar Frans recht zonder eigen rechtspersoonlijkheid. Daardoor lopen een aantal fiscale zaken anders dan bij bv. een BEVEK. Eén van de gevolgen is dat er een ruling is met de Belgische fiscus waardoor geen beurstaks dient te worden betaald bij de verkoop van dit fonds. Anderzijds dienen houders van dit fonds wel zelf jaarlijks via hun belastingaangifte een opgave te doen van de dividenden die in het fonds werden uitbetaald.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Waarschijnlijk gaat het hier om de meerwaardebelasting die werd ingehouden. Zie eveneens de post hierboven.moonshadow schreef:Onlangs carmignac patrimoine verkocht via Rabobank: +- 0,50% kosten.Hun tabel zegt 0%