verkoopsstrategie
TIP
Re: verkoopsstrategie
Ik ben het voor het grootste deel met u eens.
Soms verkoop ik toch fondsen terwijl ik nog geloof in het opwaarts potentieel van dat fonds.
Ik heb namelijk de volatiliteit van de fondsen gekoppeld aan mijn portefeuille: ik kan dus niet alleen op elk moment "de risicofactor" van mijn portefeuille raadplegen maar ook zien welk fonds daar het meest invloed op heeft.
Nu hebben de meest volatiele fondsen de "slechte" gewoonte om in goede beursperiodes heel hard gaan te stijgen. Heel snel wordt je portefeuille erg riskant want als het slecht gaat, doen die fondsen het tegenovergestelde.
Als een fonds dus te sterk stijgt, verkoop ik een gedeelte ( om het weer binnen mijn norm te brengen) en koop ik met dat bedrag één of meerdere fondsen met een lager risicoprofiel.
Ik boet alzo misschien een klein beetje potentieel in maar ik win wel wat zekerheid. De laatste jaren ben ik daar al goed mee weggekomen.
Soms verkoop ik toch fondsen terwijl ik nog geloof in het opwaarts potentieel van dat fonds.
Ik heb namelijk de volatiliteit van de fondsen gekoppeld aan mijn portefeuille: ik kan dus niet alleen op elk moment "de risicofactor" van mijn portefeuille raadplegen maar ook zien welk fonds daar het meest invloed op heeft.
Nu hebben de meest volatiele fondsen de "slechte" gewoonte om in goede beursperiodes heel hard gaan te stijgen. Heel snel wordt je portefeuille erg riskant want als het slecht gaat, doen die fondsen het tegenovergestelde.
Als een fonds dus te sterk stijgt, verkoop ik een gedeelte ( om het weer binnen mijn norm te brengen) en koop ik met dat bedrag één of meerdere fondsen met een lager risicoprofiel.
Ik boet alzo misschien een klein beetje potentieel in maar ik win wel wat zekerheid. De laatste jaren ben ik daar al goed mee weggekomen.
Herbalanceren, iets wat je op gezette tijden moet doen. Kopen wat goedkoop geworden is en verkopen wat duur is geworden.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Al fonds: wat jij doet is de meer cyclische/volatielere fondsen en aandelen vervangen door de meer defensievere. Dat lijkt me een goede strategie wanneer er een sterke stijging achter de rug is.
Waar ik op doelde is dat vele mensen het ene aandeel/fonds vervangen door een gelijkaardig aandeel/fonds en het enige wat je dan feitelijk doet is gewoon transactiekosten betalen.
Eigenlijk moet je voordat je instapt weten op welke voorwaarden je eruit zal stappen. Een 'plan' hebben is belangrijk om de emoties van het moment niet te veel je beslissingen te laten kleuren.
Waar ik op doelde is dat vele mensen het ene aandeel/fonds vervangen door een gelijkaardig aandeel/fonds en het enige wat je dan feitelijk doet is gewoon transactiekosten betalen.
Eigenlijk moet je voordat je instapt weten op welke voorwaarden je eruit zal stappen. Een 'plan' hebben is belangrijk om de emoties van het moment niet te veel je beslissingen te laten kleuren.
Ik las vandaag in de Tijd: als je een aandeel/fonds wil verkopen, dan moet je je de vraag stellen: "waarom heb ik dat aandeel/fonds nu weer aangekocht ?"
Er zullen er velen zijn die die vraag niet kunnen beantwoorden of het vergeten zijn. Is dat zo, dan heb je die aankoop voor de verkeerde redenen gedaan en je huiswerk niet gemaakt. Dan wordt beleggen een gokspelletje.
Er zullen er velen zijn die die vraag niet kunnen beantwoorden of het vergeten zijn. Is dat zo, dan heb je die aankoop voor de verkeerde redenen gedaan en je huiswerk niet gemaakt. Dan wordt beleggen een gokspelletje.
waarom? ... om winst* te maken natuurlijk ...
(*) meer dan op een spaarboekje
(*) meer dan op een spaarboekje
't is goed om eens zowat ideeën uit te wisselen. Het wordt al een beetje helderder in mijn hoofd
Ik ben wel gewonnen voor het 'herbalanceren' zoals Spaarplan dat zo mooi zegt. Op laagtepunten (zoals nu) meer verschuiven naar de volatielere, (maar wel goede!) fondsen. Bij hoogtepunten meer verschuiven naar meer zekerheid. Ook de goudprijs zal ik regelmatig evalueren.
Sommige aandelen ga ik wel verkopen als ze voldoende hersteld zijn, maar die heb ik dan ook gekocht met het oog op 'snelle winst'.
Verder is het inderdaad zinloos om fondsen te verkopen die het zeer goed doen, want waarin ga je het vrijgekomen geld dan steken? Het gespreid uit- en instappen kan volgens mij ook helpen om het risico van een 'verkeerde' beslissing te temperen.
Ik ben wel gewonnen voor het 'herbalanceren' zoals Spaarplan dat zo mooi zegt. Op laagtepunten (zoals nu) meer verschuiven naar de volatielere, (maar wel goede!) fondsen. Bij hoogtepunten meer verschuiven naar meer zekerheid. Ook de goudprijs zal ik regelmatig evalueren.
Sommige aandelen ga ik wel verkopen als ze voldoende hersteld zijn, maar die heb ik dan ook gekocht met het oog op 'snelle winst'.
Verder is het inderdaad zinloos om fondsen te verkopen die het zeer goed doen, want waarin ga je het vrijgekomen geld dan steken? Het gespreid uit- en instappen kan volgens mij ook helpen om het risico van een 'verkeerde' beslissing te temperen.
Zwiertje: Wie zegt dat "nu" een laagtepunt is?
Integendeel, de beurzen zijn al ruim 20% hersteld sinds eind vorig jaar.
Tegelijk zijn de cijfers van Spanje (25% werkloosheid) en Ierland (hogere schuldgraad per hoofd dan Griekenland) alles behalve bemoedigend, en natuurlijk zijn de problemen in Griekenland (noch Italië) nog niet van de baan.
Op dit moment is het niet slecht regelmatig eens winst te nemen, en na een nieuwe correctie opnieuw in te stappen.
Structureel zijn de problemen nog steeds niet aangepakt.
Integendeel, de beurzen zijn al ruim 20% hersteld sinds eind vorig jaar.
Tegelijk zijn de cijfers van Spanje (25% werkloosheid) en Ierland (hogere schuldgraad per hoofd dan Griekenland) alles behalve bemoedigend, en natuurlijk zijn de problemen in Griekenland (noch Italië) nog niet van de baan.
Op dit moment is het niet slecht regelmatig eens winst te nemen, en na een nieuwe correctie opnieuw in te stappen.
Structureel zijn de problemen nog steeds niet aangepakt.
@djtw: inderdaad: ik ben dan ook 2 à 3 maanden geleden volop ingestapt, en ik heb al een heel mooie, misschien erg tijdelijke winst
Maar 'gemiddeld' gesproken, staan de beurzen nog steeds relatief laag. Ik vind het momenteel wel opportuun om iets meer de nadruk te leggen op stijgingspotentieel (dus iets volatieler).
De problematiek is zeker nog niet structureel aangepakt.
Meer nog: de problematiek bestaat al decennia lang, is nog nooit structureel aangepakt geweest, en IMHO zal ze ook nooit structureel opgelost worden, wegens politiek niet haalbaar. Dat neemt niet weg dat er ondertussen veel geld kan verdiend worden op de beurs. Het gaat hem meer om sentiment dan om de werkelijke problemen. Op een bepaald ogenblik zal het optimisme het weer halen.
Ik hou er rekening mee dat er nog een nieuwe dip(je) kan komen, maar je moet er ook rekening mee houden dat er al een zeer grote correctie is gebeurd. Nu al zie je af en toe die opflakkering van (overdreven) optimisme, waarbij aandelen plots even 10% omhoog vliegen.
Maar 'gemiddeld' gesproken, staan de beurzen nog steeds relatief laag. Ik vind het momenteel wel opportuun om iets meer de nadruk te leggen op stijgingspotentieel (dus iets volatieler).
De problematiek is zeker nog niet structureel aangepakt.
Meer nog: de problematiek bestaat al decennia lang, is nog nooit structureel aangepakt geweest, en IMHO zal ze ook nooit structureel opgelost worden, wegens politiek niet haalbaar. Dat neemt niet weg dat er ondertussen veel geld kan verdiend worden op de beurs. Het gaat hem meer om sentiment dan om de werkelijke problemen. Op een bepaald ogenblik zal het optimisme het weer halen.
Ik hou er rekening mee dat er nog een nieuwe dip(je) kan komen, maar je moet er ook rekening mee houden dat er al een zeer grote correctie is gebeurd. Nu al zie je af en toe die opflakkering van (overdreven) optimisme, waarbij aandelen plots even 10% omhoog vliegen.
Ik werk iets anders: pak nu winst, en koop daarna terug als ze iets lager staan. Als ze dan opnieuw stijgen, heb je 2x winst.
En wat er ook gebeurt, de eerste winst is zeker, die heb je "in the pocket".
Je schrijft zelf dat je denkt dat de beurs een dipje zal kennen... Wat weerhoudt u om nu te verkopen, en na dat dipje opnieuw te kopen...?
En wat er ook gebeurt, de eerste winst is zeker, die heb je "in the pocket".
Code: Selecteer alles
Zo ben ik ooit op de beurs begonnen. Het was 1997 of 98, ik zat in 1e lic aan ehsal en had maar 3 dagen les per week. Internet was er nog niet, dus ik volgde de beurs via TT, vooral NOS, en speculeerde op (call-) opties.
Ik kocht een eerste keer voor ongeveer 30.000 bfr ING call-opties. Die verkocht ik minder dan 3 weken later voor 52.000 bfr, staat nog in m'n geheugen gegrifd. Ik had op voorhand een papier moeten tekenen dat ik de risico's besefte, etc, en ik dus die donderdag met m'n fietske naar het Gemeentekrediet.
Vervolgens heb ik die 22.000 bfr op m'n spaarrekening gezet, en ben opnieuw die 30.000 bfr gaan beleggen, call-opties Philips. Mijn risico was in mijn ogen toen geen 30.000 bfr meer, maar slechts 8.000 bfr. De eerste 22.000 bfr had ik immers gerecupereerd, en veilig gesteld. Die Philips-calls heb ik veel te vroeg verkocht, maar ik redeneerde dat het tijd was, want dat ik m'n geld terug had, ttz, ik had 8.000 bfr winst.
Vanaf toen speel ik "gratis" op de beurs, met gewonnen geld.
Ik heb nog twee keer "vers" kapitaal naar de beurs gebracht, zo rond 2003 en 2007 (dat laatste was geen goeie zet). Ik ben ook getroffen door de Fortis-affaire, maar ik troost me met de wetenschap dat het enkel om winsten gaat die vervlogen zijn. Zo vaak mogelijk winsten nemen en veiligstellen, is mijn motto.
(ik speel overigens al sinds 1999 niet meer met opties, geen tijd om zo actief te volgen, en het is niet altijd rozengeur en manenschijn: heb één keer een optiecontract gehad dat niet in the money kwam, en uiteindelijk niet verkocht voor vervaldag, dus toen de volle 27.000 bfr kwijt. Maar m'n intitiële 30.000 fr stond allang terug veilig, dat is op zo'n moment toch een slimme zet gebleken.)
Je schrijft zelf dat je denkt dat de beurs een dipje zal kennen... Wat weerhoudt u om nu te verkopen, en na dat dipje opnieuw te kopen...?
Dat schrijf ik helemaal niet! Beter lezendjtw schreef:Je schrijft zelf dat je denkt dat de beurs een dipje zal kennen...
Momenteel geloof ik meer in een stijgend scenario dan in een dip. Maar ik hou er rekening mee dat er nog een dip kan komen.
Beurzen percentje lager in negatieve stemming en in aanloop naar eurotop.
Na de rally van de afgelopen weken was dit wel te verwachten.
Mogelijks biedt dat enkele extra kansen.
Ik had gehoopt dat Wavin wat verder zou zakken, maar die houden (uiteraard) stand. Staan 9.35 versus een overnamebod van 10 EUR per aandeel. Da's maar 7% opwaarts potentieel (tenzij bod nog eens verhoogd wordt), da's te weinig om opnieuw in te stappen.
Na de rally van de afgelopen weken was dit wel te verwachten.
Mogelijks biedt dat enkele extra kansen.
Ik had gehoopt dat Wavin wat verder zou zakken, maar die houden (uiteraard) stand. Staan 9.35 versus een overnamebod van 10 EUR per aandeel. Da's maar 7% opwaarts potentieel (tenzij bod nog eens verhoogd wordt), da's te weinig om opnieuw in te stappen.
Voila. Mexichem trekt het bod op tot 10,5 EUR per aandeel, en Wavin raadt haar aandeelhouders aan dit te aanvaarden.
Wavin staat nu op 10,35 EUR versus 4 EUR begin december, en 7 EUR versus toen ik ze oppikte.
Wavin staat nu op 10,35 EUR versus 4 EUR begin december, en 7 EUR versus toen ik ze oppikte.
Momenteel heb ik een paar oude fondsen (meer dan 10 jaar) verkocht om wat cash te hebben tegen slechtere tijden en te investeren in andere wereldwijde topfondsen. Verkocht :
- ING prestige en luxe : goed fonds maar nu staat het bijna op zijn hoogste waarde
- ING Invest Belgium : bel20 presteert niet al te goed vind ik
- P&V euro equity Invest : tak23 : men wil mij niet mededelen bij P&V welke aandelen dit fonds bevat en ik vind ook niets terug op
internet, dus kan ik het beter verkopen.
Ik ben van plan om bijna niets meer in tak23 te kopen. Het gaat moeizaam (kopie identiteitskaart, schriftelijke mededeling met handtekening en hopen dat je een goede koers hebt bij aankoop en verkoop (soms wekelijks).
- ING prestige en luxe : goed fonds maar nu staat het bijna op zijn hoogste waarde
- ING Invest Belgium : bel20 presteert niet al te goed vind ik
- P&V euro equity Invest : tak23 : men wil mij niet mededelen bij P&V welke aandelen dit fonds bevat en ik vind ook niets terug op
internet, dus kan ik het beter verkopen.
Ik ben van plan om bijna niets meer in tak23 te kopen. Het gaat moeizaam (kopie identiteitskaart, schriftelijke mededeling met handtekening en hopen dat je een goede koers hebt bij aankoop en verkoop (soms wekelijks).
Van dat fonds van P&V Euro Eq Invest vind je inderdaad niet veel terug. En als je al iets terug vind, dan is het niet veel positiefs.
Ik blijf erbij: koop nooit zuivere Tak23-fondsen: tot hiertoe heb ik er nog NOOIT ééntje gevonden dat een beetje deftig is om niet te zeggen dat het allemaal rommel is.
Op Tijd.be vond ik toch enkele cijfers ( maar geen inhoud of details ):
1 jaar -9.45
2 jaar 3.02 op jaarbasis
3 jaar 6.94 op jaarbasis
5 jaar -7.94 op jaarbasis
10 jaar: -0.93 op jaarbasis.
Op 3/02/2002 stond het op 21.45 euro. Op 8/02/2012 :19.54 euro = waardeloos !
Daar rekenen ze dan instapkosten en beheerskosten voor aan. Wie houdt wie hier voor de gek ?
Ik blijf erbij: koop nooit zuivere Tak23-fondsen: tot hiertoe heb ik er nog NOOIT ééntje gevonden dat een beetje deftig is om niet te zeggen dat het allemaal rommel is.
Op Tijd.be vond ik toch enkele cijfers ( maar geen inhoud of details ):
1 jaar -9.45
2 jaar 3.02 op jaarbasis
3 jaar 6.94 op jaarbasis
5 jaar -7.94 op jaarbasis
10 jaar: -0.93 op jaarbasis.
Op 3/02/2002 stond het op 21.45 euro. Op 8/02/2012 :19.54 euro = waardeloos !
Daar rekenen ze dan instapkosten en beheerskosten voor aan. Wie houdt wie hier voor de gek ?
Af en toe duikt het terug op, die TAK23 en het blijft me steeds verbazen