Arcofin, Arcoplus en Arcopar gaan in vereffening
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Arcofin, Arcoplus en Arcopar gaan in vereffening
Mss niet bij Arcopar, maar mss wel bij je Dexia kantoorhouder?J Lawieck schreef:Daar werd in het jaar '97, toen m'n ouders intekenden, niets over vermeld. Ik vind er in de papieren niets over terug.Jeffer schreef:Eigenlijk een vraag naar diegenen die Arco aandelen hebben: heeft de bank jullie indertijd een prospectus e.d. gegeven?
Wat ik wel terugvond was de brochure (1 A4'tje) uit '97. met "zonder risico" en "absoluut veilige belegging op naam waar u met gesloten ogen op mag intekenen".
M'n ouders hebben geen internet, dus 'klikken' was niet van toepassing.Bvb bij Binck en Rabobank moet je door verschillende schermen klikken dat je deze idd hebt gelezen en ook bij Fortis idd moest ik de nodige papaieren tekenen dat ik deze heb gekregen en gelezen.
Het papier dat getekend werd, meldt ook niets bijzonders, tenzij iets over een wet ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer, en dat hun gegevens mogen gebruikt worden voor commerciele doeleinden in het kader van Groep Arco.
Een kei kan je niet stropen, dus een schadeclaim naar Arco(par) toe, lijkt mij nutteloos.Ik denk dat iedereen wel weet wat mijn standpunt is in het debat, maar dit is een eerlijke vraag. Indien je dit niet hebt gekregen, zou je dan effectief bij je bank geen schadeclaim kunnen eisen?
Wat mij meer zorgen baart, is de belofte in 2008 dat arcopar cooperatieve aandelen onder de staatsgarantie zouden vallen. Nu er efffectief moet uitbetaald worden, krabbelt men terug, waarbij men gemakkelijkheidshalve doorverwijst naar "Europa".
Hoe betrouwbaar is de depositogarantie dan voor bvb TAK21, ... ?
Mijn ouders hebben zich ook allerhande rare producten (toevallig ook bij Dexia) laten aanpraten. Nu was dit op zich nog te doen (nog iet of wat percenten), maar ze hadden geen idee wat ze hebben gekocht. Nu, hetzelfde gebeurt bij de aankoop/herstelling van wagens, electronica, verbouwingen,... Je moet vaak in het wereldje zitten of er serieus tijd in steken om je weg te weten. Maar hier kan je ook niet je verhalen op de gemeenschap.
Een van de grote lacunes in ons onderwijssysteem: geldbeheer.
Zijn er geen regels voor TAK21 dat deze een zekere waarde opzij moeten houden? Ik dacht dat een tak 21 niet snel een lege doos kan worden.Davy V schreef:In theorie 100%.In praktijk (hopelijk nooit) een heel pak minder.J Lawieck schreef:Hoe betrouwbaar is de depositogarantie dan voor bvb TAK21, ... ?
Het waren , zoals iemand hier reeds zei, andere tijden. Ik herinner mij dat ik me Arcopar heb laten aansmeren, naar aanleiding van inlichtingen rond hypothecaire tarieven. Ik had niets concreets voor ogen, ik wilde enkel informatie. Dit was vóór internet en info was schaars...Ik was alleenstaande en liet me toen al een verzekeringsspaarformule aansmeren die later als schuld-saldoverzekering kon dienen en tegelijkertijd ook een vorm van langetermijnparen was. Ik moest dan wel een Arco aandeel kopen....maar ook dat was geen probleem, want dat was veilig en je kreeg jaarlijks een dividend. Je ondertekende een formulier en dat was het! Banken waren veilig en mensen vertrouwden hierop. Zelfs tot in oktober werd ons verteld dat er een garantie was en niemand zich hoefde zorgen te maken. Toen de termijn verstreken was waarop men kon verkopen, kwamen plots de geruchten dat Arco en Co in serieuze problemen zaten en volgde de vereffening.Jeffer schreef:Eigenlijk een vraag naar diegenen die Arco aandelen hebben: heeft de bank jullie indertijd een prospectus e.d. gegeven?
Bvb bij Binck en Rabobank moet je door verschillende schermen klikken dat je deze idd hebt gelezen en ook bij Fortis idd moest ik de nodige papaieren tekenen dat ik deze heb gekregen en gelezen.
Ik kan u verzekeren , dat de meeste Arco-coöperanten , kleine spaarders zijn ,waarvan de meeste nauwelijks benul hadden wat ze gekocht hadden. Er zit een bitter nasmaak aan dit hele verhaal.
Ik blijf erbij dat dit geen speculanten waren en zijn , de meesten weten niet eens hoe de beurs ineen zit, laat staan dat ze beseften wat een aandeel is. Men heeft op grote schaal misbruik gemaakt van het geld van goedgelovige en naieve spaarders. Hoe noem je deze heren achter dit hele Dexia verhaal , politekers zowel als CEO's, om hun geld te verkwanselen en als onderpand te laten dienen in het Dexia debacle. Wie had daar als coöperant iets over te zeggen? Dit gebeurde over de hoofden heen. De gewone aandeelhouders konden tenminste nog hun aandelen verkopen toen het begon nat te worden onder hun voeten, coöperanten niet!
Het Arcofin aandeel ( toen 50.000 BEF) had ik gekocht op aanraden mijn ouders omwille van de 'hogere intrest' ( we wisten toen niet eens wat het verschil met een dividend was).Ook hier maar één document te ondertekenen, zonder meer info....
Toont nog maar eens hoe revolutionair het internet wel niet is. Stel je voor dat de financiele crisis was gebeurd in een pre internet tijdperk, dan hadden we enkel het nieuws als bron, en natuurlijk de bankdirecteur, beiden zoals aangetoond niet erg betrouwbaar.
Maar mss sliepen we dan ook beter als niet-wetenden.
Maar mss sliepen we dan ook beter als niet-wetenden.
Dit gaat over Nederland. Of je dat zomaar kan toepassen op België ?davido72 schreef:Op wikipedia lees ik dit :
Bij rating (bv) rabobank lees ik toch ook : Land beschermingsfonds Nederland
Als we niet meer kunnen vertrouwen op een regering die in 2008 belooft dat de cooperatieve aandelen veilig waren , wie kunnen we dan wel nog vertrouwen .
Als de aandelen niet terug betaald worden dan stel ik voor dat alle 750000 aandeelhouders nooit meer gaan stemmen nog vlaams , nog federaal , nog europees .
Als de aandelen niet terug betaald worden dan stel ik voor dat alle 750000 aandeelhouders nooit meer gaan stemmen nog vlaams , nog federaal , nog europees .
Buiten dat niet gaan stemmen een overtreding is, wat als die overige 10.000.000 mensen zeggen (bij je die aandeel waarborg uiteindelijk gaat halen) ook dreigen: betaal niks uit van waarborg aan mensen die aandelen kopen?
Wij man en vrouw hebben ook een aandeel van Arcopar en in 2008 werd als volgt vermeld
1. Waarom krijgen coöperatieve vennoten van Groep Arco een staatswaarborg en de aandeelhouders van Dexia niet?
Omdat er bij wet en bij Koninklijk Besluit een fundamenteel verschil wordt gemaakt tussen enerzijds coöperatieve aandelen, zoals deze in Arcopar, Arcofin en Arcoplus, en anderzijds “gewone” aandelen, zoals deze in Dexia NV of in om het even welke beursgenoteerde onderneming.
Het onderscheid is bij wet vastgelegd:
•Al in 2008, bij de eerste bankencrisis, heeft de federale regering beslist om de waarborgregeling voor spaarrekeningen te verbeteren en een gelijkaardige regeling uit te werken voor Tak 21-levensverzekeringen en voor het coöperatief kapitaal van erkende coöperatieve vennootschappen, waarvan minstens de helft van het vermogen geïnvesteerd is in financiële instellingen.
•De Groep ARCO-vennootschappen Arcofin, Arcopar en Arcoplus kwamen van bij aanvang in aanmerking voor deze voorgestelde waarborgregeling. In 2009 werd de noodzakelijke wetswijziging goedgekeurd door het parlement om deze waarborgregeling mogelijk te maken.
Daarnaast zijn er ook grote verschillen tussen coöperatieve aandelen en beursgenoteerde aandelen. Coöperatieve aandelen:
•geven enkel recht op een strikt gereglementeerd coöperatief dividend, begrensd tot een matige rentevoet;
•geven geen recht op meerwaarden op het onderliggend vermogen waarin de erkende coöperatieve vennootschap heeft geïnvesteerd;
•kunnen niet vrij verhandeld worden, waardoor er niet mee gespeculeerd kan worden;
•dividenden genieten tot een bepaald bedrag van een fiscale vrijstelling, analoog met deze die geldt voor een gereglementeerde spaarrekening.
Bovendien zijn de erkende coöperatieve vennootschappen zelf ook onderworpen aan regels waarop wordt toegezien door de overheidsadministratie (Federale Overheidsdienst Economie).
NB:Als veel onder ons toen wisten wat er nu te gebeuren viel, gingen er niet veel aandelen meer overblijven !!!!
1. Waarom krijgen coöperatieve vennoten van Groep Arco een staatswaarborg en de aandeelhouders van Dexia niet?
Omdat er bij wet en bij Koninklijk Besluit een fundamenteel verschil wordt gemaakt tussen enerzijds coöperatieve aandelen, zoals deze in Arcopar, Arcofin en Arcoplus, en anderzijds “gewone” aandelen, zoals deze in Dexia NV of in om het even welke beursgenoteerde onderneming.
Het onderscheid is bij wet vastgelegd:
•Al in 2008, bij de eerste bankencrisis, heeft de federale regering beslist om de waarborgregeling voor spaarrekeningen te verbeteren en een gelijkaardige regeling uit te werken voor Tak 21-levensverzekeringen en voor het coöperatief kapitaal van erkende coöperatieve vennootschappen, waarvan minstens de helft van het vermogen geïnvesteerd is in financiële instellingen.
•De Groep ARCO-vennootschappen Arcofin, Arcopar en Arcoplus kwamen van bij aanvang in aanmerking voor deze voorgestelde waarborgregeling. In 2009 werd de noodzakelijke wetswijziging goedgekeurd door het parlement om deze waarborgregeling mogelijk te maken.
Daarnaast zijn er ook grote verschillen tussen coöperatieve aandelen en beursgenoteerde aandelen. Coöperatieve aandelen:
•geven enkel recht op een strikt gereglementeerd coöperatief dividend, begrensd tot een matige rentevoet;
•geven geen recht op meerwaarden op het onderliggend vermogen waarin de erkende coöperatieve vennootschap heeft geïnvesteerd;
•kunnen niet vrij verhandeld worden, waardoor er niet mee gespeculeerd kan worden;
•dividenden genieten tot een bepaald bedrag van een fiscale vrijstelling, analoog met deze die geldt voor een gereglementeerde spaarrekening.
Bovendien zijn de erkende coöperatieve vennootschappen zelf ook onderworpen aan regels waarop wordt toegezien door de overheidsadministratie (Federale Overheidsdienst Economie).
NB:Als veel onder ons toen wisten wat er nu te gebeuren viel, gingen er niet veel aandelen meer overblijven !!!!
- Michael C.
- Newbie
- Contacteer:
Ik vrees dat deze tien miljoen mensen simpelweg niet weten wat juridisch gezien een vennootschap is. De mogelijkheid om zowel in winst als verlies te delen is een essentieel bestanddeel van een vennootschap. Als hieraan getornd wordt is er geen vennootschap, ook geen onregelmatig opgerichte. Er is dan sprake van geldschieters, niet van aandelen of aandeelhouders. Je kan daar niet van afwijken door onderlinge overeenkomst, omdat deze regel van openbare orde is. De positie van de cooperanten is de positie van een geldschieter.
Het volstaat een handboek over vennootschapsrecht te consulteren.
Het volstaat een handboek over vennootschapsrecht te consulteren.
Het blijft een eeuwige discussie.
Misschien kan de regering nu eens de spelregels klaar en duidelijk vastleggen en uitleggen ook voor andere cooperatieve vennootschappen, met een overgangsperiode, zodat mensen de kans hebben om te verkopen als ze geen risico willen.
Veel aandeelhouders van ARCO wisten van niet beter dan dat hun geld veilig zat. Dexia-aandeelhouders wisten wel degelijk dat ze roulette speelden. Deze laatste konden nog vlug verkopen, de andere niet.
Misschien kan de regering nu eens de spelregels klaar en duidelijk vastleggen en uitleggen ook voor andere cooperatieve vennootschappen, met een overgangsperiode, zodat mensen de kans hebben om te verkopen als ze geen risico willen.
Veel aandeelhouders van ARCO wisten van niet beter dan dat hun geld veilig zat. Dexia-aandeelhouders wisten wel degelijk dat ze roulette speelden. Deze laatste konden nog vlug verkopen, de andere niet.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
en nog nieuws hierover, ben niet zo op de hoogte...
wij hebben een woning gekocht, en kan mijn arcopar (en mijn vriend ook) nu goed gebruiken ...
wij hebben een woning gekocht, en kan mijn arcopar (en mijn vriend ook) nu goed gebruiken ...
Het blijft wachten, lang wachten....Ik wil je niet ontmoedigen maar eerlijk gezegd denk ik dat je het mag vergeten! Ik denk niet dat we ooit dat geld nog gaan terugzien. De 'Dexia story' wordt met de dag rampzaliger.
-
- Newbie
- Contacteer:
²mouche schreef:Het blijft wachten, lang wachten....Ik wil je niet ontmoedigen maar eerlijk gezegd denk ik dat je het mag vergeten! Ik denk niet dat we ooit dat geld nog gaan terugzien. De 'Dexia story' wordt met de dag rampzaliger.
Wij zitten hier in de familie ook met Arcopar opgescheept, ikzelf ga er ook van uit dat het bedrag aan Arcopar-aandelen dat daar in m'n netbanking staat te blinken met de noorderzon verdwenen is.
Krijg ik binnen 2-3j nog iets is dat mooi meegenomen, in het andere geval is dit zacht gezegd spijtig, maar je kan er nu toch niets meer aan veranderen

Ze kunnen dan al schermen met waarborgen hier en ginder, wie gelooft er nog in politici als puntje bij paaltje komt...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
ge hoort er niks meer van... t'was nu de moment om het op te zeggen, vanaf deze maand
verdikke