Volmacht spaarrekening
Volmacht spaarrekening
Is het mogelijk om bij Rabobank de volmacht te geven aan iemand anders?
Indien dit niet mogelijk is, zijn er dan andere mogelijkheden dat in geval van bvb overlijden iemand anders aan m'n centen kan.
Indien dit niet mogelijk is, zijn er dan andere mogelijkheden dat in geval van bvb overlijden iemand anders aan m'n centen kan.
Re: Volmacht spaarrekening
Zie hier het antwoord:
Rabobank.be schreef:Volmacht geven op Rabobank.be rekeningen is niet mogelijk via een registratie. Bij Rabobank.be gebeuren alle transacties met de rekeningen immers volledig elektronisch, door gebruik te maken van een Digipass. Het principe van de volmacht laat u toe om aan iemand anders de toestemming te geven om op uw rekeningen verrichtingen uit te voeren middels een handtekening. Aangezien transacties door middel van handtekening bij Rabobank.be sowieso niet mogelijk zijn, heeft de registratie van een (handtekening) volmacht dan ook niet veel zin.
Uiteraard is het wel mogelijk om de Digipass, waarmee de transacties kunnen worden uitgevoerd, te delen met andere personen. Door de Digipass beschikbaar te stellen aan andere personen en hen de PIN code door te geven kan u zelf beslissen om andere mensen toegang te geven tot uw rekeningen en verrichtingen uit te voeren, zonder dat u dit bij Rabobank.be dient te registreren. Wij raden echter aan om de Digipass uitsluitend strikt persoonlijk te gebruiken. Het delen van uw Digipass en PINcode met andere personen houdt immers risico's in. Doe dit dan ook zeker niet onbezonnen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Hier toch nog wat extra toelichting bij:
Een volmacht aan iemand geven op uw rekeningen biedt geen oplossing om er bij uw eventueel overlijden voor te zorgen dat de tegoeden onmiddellijk kunnen worden opgevraagd door uw nabestaanden.
Als u een rekening op uw persoonlijke naam heeft en u overlijdt, dan zijn uw nabestaanden wettelijk verplicht om uw overlijden onmiddellijk aan de bank door te geven en is de bank verplicht de rekeningen onmiddellijk te blokkeren. Het is de nabestaanden niet toegestaan om nog geld van de rekeningen af te halen, zelfs niet indien er een volmacht op de rekeningen werd verstrekt. Het afhalen van geld van een rekening op naam van een overleden persoon zou kunnen worden beschouwd als het ontvreemden van gelden uit een erfenis en kan leiden tot geschillen. Bij een overlijden dient de bank eveneens een staat op te maken van de situatie op de rekeningen op de dag vóór het overlijden, dus eventueel afgehaalde bedragen zullen altijd duidelijk zichtbaar zijn.
Het feit dat de nabestaanden niet meer door middel van een volmacht geld van uw rekeningen kunnen afhalen betekent natuurlijk niet dat de gelden geblokkeerd blijven.
Bij de verdeling van tegoeden in de erflating zullen de erfgenamen de mogelijkheid krijgen om aan de bank door te geven op welke rekening hun erfdeel dient te worden overgeschreven. Dat hoeft niet via internet te gebeuren maar kan gewoon op de 'klassieke' manier via een ondertekend schrijven.
Daarnaast werden ook mogelijkheden voorzien om dringende openstaande facturen, zoals bv. huishuur, verwarming, begrafeniskosten, ... , te laten betalen met geld dat van de rekeningen afkomstig is. Daartoe dienen eventuele facturen aan de bank te worden verstrekt die de betalingen kan uitvoeren.
Een volmacht aan iemand geven op uw rekeningen biedt geen oplossing om er bij uw eventueel overlijden voor te zorgen dat de tegoeden onmiddellijk kunnen worden opgevraagd door uw nabestaanden.
Als u een rekening op uw persoonlijke naam heeft en u overlijdt, dan zijn uw nabestaanden wettelijk verplicht om uw overlijden onmiddellijk aan de bank door te geven en is de bank verplicht de rekeningen onmiddellijk te blokkeren. Het is de nabestaanden niet toegestaan om nog geld van de rekeningen af te halen, zelfs niet indien er een volmacht op de rekeningen werd verstrekt. Het afhalen van geld van een rekening op naam van een overleden persoon zou kunnen worden beschouwd als het ontvreemden van gelden uit een erfenis en kan leiden tot geschillen. Bij een overlijden dient de bank eveneens een staat op te maken van de situatie op de rekeningen op de dag vóór het overlijden, dus eventueel afgehaalde bedragen zullen altijd duidelijk zichtbaar zijn.
Het feit dat de nabestaanden niet meer door middel van een volmacht geld van uw rekeningen kunnen afhalen betekent natuurlijk niet dat de gelden geblokkeerd blijven.
Bij de verdeling van tegoeden in de erflating zullen de erfgenamen de mogelijkheid krijgen om aan de bank door te geven op welke rekening hun erfdeel dient te worden overgeschreven. Dat hoeft niet via internet te gebeuren maar kan gewoon op de 'klassieke' manier via een ondertekend schrijven.
Daarnaast werden ook mogelijkheden voorzien om dringende openstaande facturen, zoals bv. huishuur, verwarming, begrafeniskosten, ... , te laten betalen met geld dat van de rekeningen afkomstig is. Daartoe dienen eventuele facturen aan de bank te worden verstrekt die de betalingen kan uitvoeren.
Ik heb 1 zus en 6 bankenRabobank.be schreef: Als u een rekening op uw persoonlijke naam heeft en u overlijdt, dan zijn uw nabestaanden wettelijk verplicht om uw overlijden onmiddellijk aan de bank door te geven
Hoe zal mijn zus weten welke banken (online) ik bezit ?
Stel ik overlijd en er heeft maar 1 persoon volmacht over mijn rekening, is het dan wettelijk niet toegestaan om al het geld af te halen en de rekening te sluiten? Uit bovenstaande quote is het blijkbaar niet strafbaar maar alleen om geschillen te vermijden.Rabobank.be schreef:Het afhalen van geld van een rekening op naam van een overleden persoon zou kunnen worden beschouwd als het ontvreemden van gelden uit een erfenis en kan leiden tot geschillen.
Indien het volgens de regels gebeurd (aangifte bij rabo,...), krijgt de nabestaande dan het totale bedrag of moeten er rechten op betaald worden?
Uw zus, haar notaris of advocaat kan dat aanvragen bij febelfin.davido72 schreef: Ik heb 1 zus en 6 banken
Hoe zal mijn zus weten welke banken (online) ik bezit ?
Dit zal haar wel 125 euro kosten.
http://www.febelfin.be/nl/dienstverleni ... overlijden
dank je werkpaard maar ..
ik heb geen notaris en advocaat ..
davido72 schreef:dank je werkpaard maar ..
Je hebt wel een zus, en die kan het ook aanvragen kost eveneens 125 euro voor uw zus
Wel te verstaan ENKEL voor banken in belgie gevestigd ( rabobank.be valt daar ook onder )
Reken maar een hoog tarief aan erfenisrechten ( minimum 30% denk ik uit losse pols ), indien vermogend kan het ook 50% en meer zijn
Volmacht spaarrekening en overlijden
De tarieven van de successierechten staan hier.
Maar net als M4TTHI4S ben ik benieuwd of het transfereren van gelden van een overledene door een volmachthouder een strafbaar feit is.
Maar net als M4TTHI4S ben ik benieuwd of het transfereren van gelden van een overledene door een volmachthouder een strafbaar feit is.
Zodra iemand is overleden moet men de bank verwittigen.
De bank geeft oa aan de FISCUS de saldo op datum van overlijden door. Ook al zou een 'slimmerik' slechts een aangifte na 1 jaar doen, dan nog wordt het saldo op datum van overlijden vermeld.
Geld transferen na het overlijden ontsnapt niet aan het oog van de fisus bijgevolg, tenzijn men nooit het overlijden meldt. De bank zal dan wel na het verloop van de geldigheid van de ID kaart vragen om een nieuwe IDkaart op te sturen. Mogelijk loopt men dan tegen de lamp. Verjaringstermijn 10 jaar en 5 maandenMi is het transferen van geld NA het overlijden op zijn zacht gezegd op het randje van het legale, en in princiepe ZINLOOS, vanwege de aangifte die toch moet gebeuren en waar RETROACTIEF het saldo door de bank op datum nul uur nul minuten van overlijden wordt doorgegeven.
Bij overlijden vervalt de volmacht, nog een strafbaar feit dus. Best effen Jef Vermassen bellen voor een vrijspraak te bezorgen.
Bovendien worden alle geleden tot 3 jaar voor het overlijden geacht nog tot de erfenis te behoren.
TARIEVEN VOOR EEN ZUS
Gedeelte van het netto-aandeel in EUR Heffingspercentage per schijf Totaalbedrag van de heffing over de voorafgaande schijven
van tot
0,01 75 000 30 %
75 000,01 125 000 55 % 22 500 €
Boven de 125 000 65 % 50 000 €
De bank geeft oa aan de FISCUS de saldo op datum van overlijden door. Ook al zou een 'slimmerik' slechts een aangifte na 1 jaar doen, dan nog wordt het saldo op datum van overlijden vermeld.
Geld transferen na het overlijden ontsnapt niet aan het oog van de fisus bijgevolg, tenzijn men nooit het overlijden meldt. De bank zal dan wel na het verloop van de geldigheid van de ID kaart vragen om een nieuwe IDkaart op te sturen. Mogelijk loopt men dan tegen de lamp. Verjaringstermijn 10 jaar en 5 maandenMi is het transferen van geld NA het overlijden op zijn zacht gezegd op het randje van het legale, en in princiepe ZINLOOS, vanwege de aangifte die toch moet gebeuren en waar RETROACTIEF het saldo door de bank op datum nul uur nul minuten van overlijden wordt doorgegeven.
Bij overlijden vervalt de volmacht, nog een strafbaar feit dus. Best effen Jef Vermassen bellen voor een vrijspraak te bezorgen.
Bovendien worden alle geleden tot 3 jaar voor het overlijden geacht nog tot de erfenis te behoren.
TARIEVEN VOOR EEN ZUS
Gedeelte van het netto-aandeel in EUR Heffingspercentage per schijf Totaalbedrag van de heffing over de voorafgaande schijven
van tot
0,01 75 000 30 %
75 000,01 125 000 55 % 22 500 €
Boven de 125 000 65 % 50 000 €
Tenzij je heel erg veel moet erven zal het dan waarschijnlijk goedkoper zijn om braafjes alles aan te gevenpaul schreef:Bij overlijden vervalt de volmacht, nog een strafbaar feit dus. Best effen Jef Vermassen bellen voor een vrijspraak te bezorgen.

- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Of het afhalen van geld na een overlijden een strafbaar feit is, durf ik niet met zekerheid te stellen. Wel zal het afhalen van gelden tot gevolg hebben dat diegene die de afhaling deed zijn of haar aandeel in de nalatenschap verliest ten belope van het afgehaalde bedrag. Bovendien zal de afhaling beschouwd worden als een automatische aanvaarding van de nalatenschap door de persoon die de afhaling doet, wat ook betekent dat eventuele schulden ook verhaald kunnen worden op de afhaler. Niet zonder risico dus.
In elk geval: zoals paul al zeer duidelijk stelde: het afhalen van gelden direct na het overlijden heeft eigenlijk weinig zin omdat sowieso melding wordt gemaakt van de tegoeden op de rekening op de datum vóór overlijden. De successierechten kan je dus niet ontlopen en voor de beschikbaarheid van gelden voor dringende betalingen (ook voor langstlevende echtgenoten) zijn er andere en betere oplossingen. Het afhalen van geld onmiddellijk na overlijden brengt in onze ogen dan ook alleen maar mogelijke problemen met zich mee en kan best vermeden worden. Als de wettelijke regels gevolgd worden en de bank bij een overlijden onmiddellijk op de hoogte wordt gesteld, dan kunnen zich geen problemen voordoen.
In elk geval: zoals paul al zeer duidelijk stelde: het afhalen van gelden direct na het overlijden heeft eigenlijk weinig zin omdat sowieso melding wordt gemaakt van de tegoeden op de rekening op de datum vóór overlijden. De successierechten kan je dus niet ontlopen en voor de beschikbaarheid van gelden voor dringende betalingen (ook voor langstlevende echtgenoten) zijn er andere en betere oplossingen. Het afhalen van geld onmiddellijk na overlijden brengt in onze ogen dan ook alleen maar mogelijke problemen met zich mee en kan best vermeden worden. Als de wettelijke regels gevolgd worden en de bank bij een overlijden onmiddellijk op de hoogte wordt gesteld, dan kunnen zich geen problemen voordoen.
Een mederekeninghouder is niet noodzakelijk strafbaar als die transacties doet na het overlijden ( zelfs buiten die 5000 euro ),
Maar bij iemand die ENKEL volmachthouder is, heb ik er mijn twijfels wat over. Bij het overlijden vervalt meestal de volmacht.
Maar bij iemand die ENKEL volmachthouder is, heb ik er mijn twijfels wat over. Bij het overlijden vervalt meestal de volmacht.
Allemaal al hartelijk bedankt voor de antwoorden! Weet wat bijgeleerd. 

Me too. Zelden heb ik een draadje met zoveel interesse gevolgd als dit. Ik was van plan een volmacht op mijn Rabo spaarrekening aan mijn zus te geven om de successierechten te ontwijken als mij iets zou overkomen. Maar nu blijkt het allemaal niet nodig te zijn.