KBC Ifima 5/5/5 / KBC Groep 5/5/5
TIP
Re: KBC Ifima 5/5/5 / KBC Groep 5/5/5
luc willems schreef:Heb vorige week een schrijven gericht aan de dienst individuele hulpverlening van testaankoop , heb vandaag telefonisch antwoord ontvangen . Ze staan open voor de problemen en denken eraan een gezamelijke aktie op te starten .
Zijn er kosten verbonden aan een gezamenlijke actie door Test-Aankoop ? Of is dat een gratis dienstverlening voor leden ?
Wordt er op de website van Test-Aankoop een melding gemaakt van de gezamenlijke actie eens ze is opgestart ? Of moeten we dat op een andere manier te weten komen ?
-
- Newbie
- Contacteer:
Beste forumleden,
bij deze mijn eerste post op dit forum, waar ik al een tijdje kom lezen.
Ik ben niet zo actief op de beurs maar ik heb nu van een familielid gehoord dat zij ook dit product voor 10,000 euro heeft aangekocht in 2008, dit zonder de risico's in te schatten.
Nu is er op 16 maart 2012 een brief van KBC gekomen, waarop een aantal bedragen onder voorbehoud staan, omdat er nog op 19 maart een veiling van Grieks papier moest komen:
Als voorlopige bedragen schrijft kbc in die brief:
(1):restwaarde zoals te bepalen op veiling: 2500 euro
(2): verlopen rente uit 2012 : 425 euro
(3) bijzondere tegemoetkoming: 5575 euro
En de som is - samen met de coupons van 500 euro in 2009,2010 en 2011 ...exact 10,000 euro.
Mijn vraag: hoe wordt die "restwaarde" berekend?? Ik snap niet hoe dat slechts een kwart van die 10,000 euro kan zijn, als Griekenland slechts één van de vijf landen was? Ik heb in de prospectus en dergelijke zitten zoeken maar ik begrijp nog steeds niet hoe zo'n getal kan opduiken:
https://www.kbc.be/IPA/D9e01?t=~/news/s ... 012ab.pxml" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan iemand dit verduidelijken?
bij deze mijn eerste post op dit forum, waar ik al een tijdje kom lezen.
Ik ben niet zo actief op de beurs maar ik heb nu van een familielid gehoord dat zij ook dit product voor 10,000 euro heeft aangekocht in 2008, dit zonder de risico's in te schatten.
Nu is er op 16 maart 2012 een brief van KBC gekomen, waarop een aantal bedragen onder voorbehoud staan, omdat er nog op 19 maart een veiling van Grieks papier moest komen:
Als voorlopige bedragen schrijft kbc in die brief:
(1):restwaarde zoals te bepalen op veiling: 2500 euro
(2): verlopen rente uit 2012 : 425 euro
(3) bijzondere tegemoetkoming: 5575 euro
En de som is - samen met de coupons van 500 euro in 2009,2010 en 2011 ...exact 10,000 euro.
Mijn vraag: hoe wordt die "restwaarde" berekend?? Ik snap niet hoe dat slechts een kwart van die 10,000 euro kan zijn, als Griekenland slechts één van de vijf landen was? Ik heb in de prospectus en dergelijke zitten zoeken maar ik begrijp nog steeds niet hoe zo'n getal kan opduiken:
https://www.kbc.be/IPA/D9e01?t=~/news/s ... 012ab.pxml" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan iemand dit verduidelijken?
@goedbelegen: dit is volledig volgens de regels van deze note, zoals beschreven in de productfiche (en de final terms).
Daarin staat dat de terugbetalingswaarde als volgt wordt berekend:
terugbetalingsbedrag = (A x B) - C
“A”is het Totaal NominaalBedrag (dus 1.000 euro per stuk);
“B”is de Finale Prijs;
“C”is de Ontbindingskost;
De "finale prijs" wordt bepaald door de waarde van de relevante referentie entiteit, in dit geval de Griekse obligaties. Die hebben nog een waarde van 21% en dat bepaalt uiteindelijk de terugbetalingswaarde van het product.
Voor wie dit alles als chinees klinkt: de Ifima 5-5-5 notes hebben nooit in die staatsobligaties belegd, maar wel in complexe kredietderivaten. De restwaarde wordt dus niet bepaald door de waarde van die obligaties, maar wel door de waarde van die complexe derivaten. En die zijn momenteel bijna niets meer waard.
De volledige waarde van het product wordt m.a.w. bepaald door de waarde van die ene referentieobligatie van het land dat een schuldherschikking heeft gedaan. Wie dus dacht dat het maximale verlies een 20% was, zit er dus glad naast.
En dat stond dus allemaal in de voorwaarden van het product. Maar absoluut niet in begrijpbare taal voor een gewone mens, zelfs een expert zal moeite hebben om dat er uit te halen!
Deze belangrijke informatie werd evenmin in begrijpbare taal omgezet voor de productfiche. Zelfs wie destijds zou getwijfeld hebben aan het mondelinge advies van KBC ("dit is een veilige belegging"), en de productfiche had geraadpleegd, zou niet wijzer zijn geworden. Belangrijke informatie werd dus achtergehouden voor de klant.
En dat is volgens mij een sterke poot om op te staan bij het indienen van een klacht tegen de praktijken van KBC. Want die productfiche is een bewijs (zwart op wit) terwijl de mondelinge verkooppraktijken veel vluchtiger en moeilijk te bewijzen zijn.
“B”is de Finale Prijs;
De "finale prijs" wordt bepaald door de waarde van de relevante referentie entiteit, in dit geval de Griekse obligaties. Die hebben nog een waarde van 21% en dat bepaalt uiteindelijk de terugbetalingswaarde van het product.
Voor wie dit alles als chinees klinkt: de Ifima 5-5-5 notes hebben nooit in die staatsobligaties belegd, maar wel in complexe kredietderivaten. De restwaarde wordt dus niet bepaald door de waarde van die obligaties, maar wel door de waarde van die complexe derivaten. En die zijn momenteel bijna niets meer waard.
De volledige waarde van het product wordt m.a.w. bepaald door de waarde van die ene referentieobligatie van het land dat een schuldherschikking heeft gedaan. Wie dus dacht dat het maximale verlies een 20% was, zit er dus glad naast.
En dat stond dus allemaal in de voorwaarden van het product. Maar absoluut niet in begrijpbare taal voor een gewone mens, zelfs een expert zal moeite hebben om dat er uit te halen!
Deze belangrijke informatie werd evenmin in begrijpbare taal omgezet voor de productfiche. Zelfs wie destijds zou getwijfeld hebben aan het mondelinge advies van KBC ("dit is een veilige belegging"), en de productfiche had geraadpleegd, zou niet wijzer zijn geworden. Belangrijke informatie werd dus achtergehouden voor de klant.
En dat is volgens mij een sterke poot om op te staan bij het indienen van een klacht tegen de praktijken van KBC. Want die productfiche is een bewijs (zwart op wit) terwijl de mondelinge verkooppraktijken veel vluchtiger en moeilijk te bewijzen zijn.
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt, al blijf ik het dan wel vreemd vinden. Je zegt zelf dat het complexe kredietderivaten zijn, maar hoe zijn die dan in lekentaal opgebouwd dat een "credit event" in één van de vijf landen de hele boel zo aantast?robokat schreef:@goedbelegen: dit is volledig volgens de regels van deze note, zoals beschreven in de productfiche (en de final terms).
“B”is de Finale Prijs;
Is dit eigenlijk gebruikelijk? ZIjn er in het verleden in België al talloze obligaties uitgegeven met zulke "details" in de fiche, zonder dat er uiteindelijk ook maar iets verkeerd loopt?
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik had vroeger reeds een brief geschreven naar de dienst individuele hulpverlening van testaankoop , na het credit event heb ik terug kontakt opgenomen en kreeg ik telefonisch antwoord , zoals eerder vermeld .
Ikzelf hebeen obligatie KBC ifima achtergesteld certificaat op 7j aan 4,8%.Gaat dit over hetzelfde produkt?
Dank
Dank
Op vraag van VTM plaatsen we volgende bericht
Hallo,
Het VTM-Nieuws wil graag een korte reportage maken over mensen die zich gedupeerd voelen door de ‘obligatie’ 555 van Ifima-KBC, die blijkbaar niet de opbrengst biedt die hun beloofd werd. Mensen die daarover hun ongenoegen (of genoegen) kwijt willen en dat ook voor de camera willen uiten, kunnen contact opnemen – zo spoedig mogelijk– met KEN VAN BEVERSLUYS op de VTM-redactie : 0486/32 258 45.
Dank
Hallo,
Het VTM-Nieuws wil graag een korte reportage maken over mensen die zich gedupeerd voelen door de ‘obligatie’ 555 van Ifima-KBC, die blijkbaar niet de opbrengst biedt die hun beloofd werd. Mensen die daarover hun ongenoegen (of genoegen) kwijt willen en dat ook voor de camera willen uiten, kunnen contact opnemen – zo spoedig mogelijk– met KEN VAN BEVERSLUYS op de VTM-redactie : 0486/32 258 45.
Dank
Ook wij hebben hierover ondertussen een onderhoud met onze bank gehad. Ze geven grif toe dat de obligatie verkocht werd als een risicoloze belegging met 5% bruto opbrengst/jaar op een termijn van 5 jaar. Volgens hun is Griekenland de schuldige en hebben zij reeds een inspanning/tegemoetkoming gedaan. Voor ons gaat het echter om het vertrouwen dat we stellen in de medewerkers van de bank.
Risicoloos houdt voor ons in dat we minstens onze inzet zouden terugkrijgen, maar dat zit er niet in. We verliezen dus de reeds ontvangen rente van de afgelopen 4 jaar maar ook nog een deel van ons ingelegd kapitaal. Risicoloos bij KBC heeft blijkbaar een andere betekenis dan voor ons de kleine spaarder......bedankt KBC
Risicoloos houdt voor ons in dat we minstens onze inzet zouden terugkrijgen, maar dat zit er niet in. We verliezen dus de reeds ontvangen rente van de afgelopen 4 jaar maar ook nog een deel van ons ingelegd kapitaal. Risicoloos bij KBC heeft blijkbaar een andere betekenis dan voor ons de kleine spaarder......bedankt KBC
Of is deze belegging veiliger?redbulke schreef:Ikzelf hebeen obligatie KBC ifima achtergesteld certificaat op 7j aan 4,8%.Gaat dit over hetzelfde produkt?
Dank
-
- Newbie
- Contacteer:
Als VTM een reportage wil maken dan kan hopelijk de druk richting KBC wat opgevoerd worden ...
Hopelijk komt het dan grondig aan bod en wordt eventuele sensatie vermeden.
En als VTM zich geroepen voelt, dan zal VRT met mijn eerdere suggestie om het bijvoorbeeld in VOLT te brengen, niet willen achterblijven
We kunnen als gedupeerden enkel maar hopen ...
Hopelijk komt het dan grondig aan bod en wordt eventuele sensatie vermeden.
En als VTM zich geroepen voelt, dan zal VRT met mijn eerdere suggestie om het bijvoorbeeld in VOLT te brengen, niet willen achterblijven
We kunnen als gedupeerden enkel maar hopen ...
ik raad jullie dan toch zeker aan om de journalist van VTM te contacteren, want in het verleden is het vaak zo geweest dat zij niemand vinden die wil getuigen over geldzaken
Voor sommige klanten van CENTEA (gelijkgesteld met KBC) die KBC Ifima bij Centea kochten maar later hun effecten op een andere bank deponeerden krijgen buiten de reeds geïnde intresten en 21,5 % waarde GEEN tegemoetkoming van KBC = verlies van 70 % !!!
Zijn er nog mensen in dit geval en wat kan je daaraan doen. Heb horen zeggen dat er een artikel hierover verschenen is in de financieel economische tijd van 17/4/2012 maar ben hierop niet geabonneerd. Kan iemand mij de inhoud van dit artikel in de TIJD toemailen ??
Graag reacties
Zijn er nog mensen in dit geval en wat kan je daaraan doen. Heb horen zeggen dat er een artikel hierover verschenen is in de financieel economische tijd van 17/4/2012 maar ben hierop niet geabonneerd. Kan iemand mij de inhoud van dit artikel in de TIJD toemailen ??
Graag reacties
Zijn er al mensen die de reporter van VTM-nieuws hebben gecontacteerd ?
Indien er niemand is die zich geroepen voelt om deze taak op zich te nemen, zou er dan iemand van Test-Aankoop in deze nieuwsreportage, of in een andere (bv. Volt), de groep gedupeerden van KBC en Centea willen vertegenwoordigen ?
Er kan tijdens de reportage een meldpunt, met contactgegevens, voor gedupeerden kenbaar gemaakt worden. Op die manier denk ik dat er nog een groot aantal gedupeerden die niet weten waar te gaan aankloppen met dit probleem, zich waarschijnlijk wel zal willen aansluiten bij een gezamenlijke actie (georganiseerd door bv. Test-Aankoop) en zich daar dan ook zal aanmelden.
Als de groep groter wordt, maken we meer kans.
Indien er niemand is die zich geroepen voelt om deze taak op zich te nemen, zou er dan iemand van Test-Aankoop in deze nieuwsreportage, of in een andere (bv. Volt), de groep gedupeerden van KBC en Centea willen vertegenwoordigen ?
Er kan tijdens de reportage een meldpunt, met contactgegevens, voor gedupeerden kenbaar gemaakt worden. Op die manier denk ik dat er nog een groot aantal gedupeerden die niet weten waar te gaan aankloppen met dit probleem, zich waarschijnlijk wel zal willen aansluiten bij een gezamenlijke actie (georganiseerd door bv. Test-Aankoop) en zich daar dan ook zal aanmelden.
Als de groep groter wordt, maken we meer kans.
ik heb geprobeerd om de journalist van VTM te contacteren maar het telefoonnummer klopt niet.
ilorac schreef:ik heb geprobeerd om de journalist van VTM te contacteren maar het telefoonnummer klopt niet.
Na even googelen kom ik aan het volgende nummer : 0486/32.25.45.
Waarschijnlijk een typefoutje : een 8 te veel in dat nummer...