Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
Dus om het systeem in de war te brengen zou iedereen die een relatie heeft met Electrabel de betalingen van de laatste 13 maand kunnen laten terugbetalen (Ze hebben waarschijnlijk geen ondertekende mandaten) en dan moet Ebel schoon het geld opnieuw vragen.
(theorie natuurlijk)
(theorie natuurlijk)
Ik denk dat opletten voor het nieuwe systeem van domiciliering (SDD) vlug zal moeten gaan.
In verschillende presentaties op het net wordt Electrabel opgevoerd :
"Lessons learnt from Electrabel, the early mover to SDD" (03/05/2012)
"Case study migration to SDD. Electrabel, the early mover" (19/01/2012)
Electrabel was dus een beetje een pilootproject, de anderen zullen nu vlug volgen.
In verschillende presentaties op het net wordt Electrabel opgevoerd :
"Lessons learnt from Electrabel, the early mover to SDD" (03/05/2012)
"Case study migration to SDD. Electrabel, the early mover" (19/01/2012)
Electrabel was dus een beetje een pilootproject, de anderen zullen nu vlug volgen.
Tegen eind 2012 zijn alle oude domicilliéringen automatisch overgezet naar het europese model. De bestaande mandaten worden automatisch overgezet, zodat er geen nieuwe moeten ondertekend worden. ( ongeveer 30.000.000 )
Verder heb ik ondekt dat via pc banking van fortis de bestaande domi.( electrabel ) overgezet is naar het nieuwe systeem, en via mandaten in pc banking, zou ik dit mandaat in mijn pc banking toch nog kunnen blokkeren.
Je kan uiteraard je rekening met bestaande domi. en of mandaten opzeggen, en dan moeten ze de faktuur maar opsturen, en kan je betalen via gewone overschrijving. Lekker en simpel zoals we het vroeger ook deden, en we nog kontrole hadden over ons eigen geld. Toch is diep over nadenken........................
Verder heb ik ondekt dat via pc banking van fortis de bestaande domi.( electrabel ) overgezet is naar het nieuwe systeem, en via mandaten in pc banking, zou ik dit mandaat in mijn pc banking toch nog kunnen blokkeren.
Je kan uiteraard je rekening met bestaande domi. en of mandaten opzeggen, en dan moeten ze de faktuur maar opsturen, en kan je betalen via gewone overschrijving. Lekker en simpel zoals we het vroeger ook deden, en we nog kontrole hadden over ons eigen geld. Toch is diep over nadenken........................
Maar het (gedeeltelijke) wonder is geschiedt: het mandaat staat eindelijk als "geschorst" op mijn PC banking. Waarom ik hier en elders zoveel kabaal heb moeten maken ?
Er was blijkbaar een week geleden nog iemand die wakker geworden was en krek hetzelfde vroeg als ik. Nu had men dat mandaat al geschorst en dacht men dat ik diezelfde persoon was die opnieuw kwam klagen.
Of hoe mijn bewering (er worden om de haverklap menselijke fouten gemaakt met domicilieringen) al meteen bewaarheid wordt.
Blijft dat ik het nog altijd ongehoord blijf vinden dat zo'n ding 3 jaar blijft "hangen".
Febelfin heeft zelfs de moeite gedaan om zich te registreren op het forum van Belgiumdigital.com om me te verzekeren dat het nu in orde zou komen. Redelijk straf. Even bellen was waarschijnlijk te eenvoudig....
Nu goed, het is dus min of meer opgelost.
En wie hier meeleest is meteen verwittigd dat vanaf nu tot 2014 alle domicilieringen ZONDER kennisgeving zullen overgeschakeld worden naar SEPA. Dat het in feite een totaal ander contract is is voor Europa blijkbaar onvoldoende om even de klant te vragen of hij akkoord is. In feite kompleet onwettelijk.
Er was blijkbaar een week geleden nog iemand die wakker geworden was en krek hetzelfde vroeg als ik. Nu had men dat mandaat al geschorst en dacht men dat ik diezelfde persoon was die opnieuw kwam klagen.
Of hoe mijn bewering (er worden om de haverklap menselijke fouten gemaakt met domicilieringen) al meteen bewaarheid wordt.
Blijft dat ik het nog altijd ongehoord blijf vinden dat zo'n ding 3 jaar blijft "hangen".
Febelfin heeft zelfs de moeite gedaan om zich te registreren op het forum van Belgiumdigital.com om me te verzekeren dat het nu in orde zou komen. Redelijk straf. Even bellen was waarschijnlijk te eenvoudig....
Nu goed, het is dus min of meer opgelost.
En wie hier meeleest is meteen verwittigd dat vanaf nu tot 2014 alle domicilieringen ZONDER kennisgeving zullen overgeschakeld worden naar SEPA. Dat het in feite een totaal ander contract is is voor Europa blijkbaar onvoldoende om even de klant te vragen of hij akkoord is. In feite kompleet onwettelijk.
@Nete
Straf dat ze op het forum van seniorennet een slot zetten op het onderwerp. Ze zouden juist daar méér info moeten geven.
SeniorenNet Forum Index-> Geld en werk
http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=158731" onclick="window.open(this.href);return false; (GESLOTEN!)
Straf dat ze op het forum van seniorennet een slot zetten op het onderwerp. Ze zouden juist daar méér info moeten geven.
SeniorenNet Forum Index-> Geld en werk
http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=158731" onclick="window.open(this.href);return false; (GESLOTEN!)
Ik heb een tweede topic opgestart aldaar met als titel "hoopgevend".
Maar blijkbaar zit dat forumonderdeel daar vol bankmedewerkers die natuurlijk als lemmingen de zienswijze van Febelfin volgen.
Maar blijkbaar zit dat forumonderdeel daar vol bankmedewerkers die natuurlijk als lemmingen de zienswijze van Febelfin volgen.
.Dit vindt ik terug op de FOD Economie
http://economie.fgov.be/nl/binaries/Bro ... 128429.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
4. Overgang lopende domiciliëring DOM’80 naar Europese domiciliëring
Een ander punt over domiciliëring is dat “SEPA” voorziet dat – op termijn – alle verschillende nationale varianten van domiciliëring zullen verdwijnen en dat er zal worden overgeschakeld naar de “Europese domiciliëring” (of de “SEPA- Direct Debit”)66. Dit betekent o.a. dat de huidige domiciliëringsmandaten “DOM80” wordt overgedragen door de bank van de schuldenaar aan de schuldeiser, via de bank van de schuldeiser.
Het is niet nodig om een volledig nieuw mandaat te ondertekenen, maar wel is vereist dat de gebruiker minstens twee maanden voor de toepassing van de wijzigingen individueel op de hoogte wordt gebracht van zijn nieuwe rechten en plichten en de gebruiker uitdrukkelijk de mogelijkheid wordt gegeven om de domiciliëring te beëindigen.[/b]
66 http://www.sepabelgium.be/nl/node/177" onclick="window.open(this.href);return false;.
http://economie.fgov.be/nl/binaries/Bro ... 128429.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
4. Overgang lopende domiciliëring DOM’80 naar Europese domiciliëring
Een ander punt over domiciliëring is dat “SEPA” voorziet dat – op termijn – alle verschillende nationale varianten van domiciliëring zullen verdwijnen en dat er zal worden overgeschakeld naar de “Europese domiciliëring” (of de “SEPA- Direct Debit”)66. Dit betekent o.a. dat de huidige domiciliëringsmandaten “DOM80” wordt overgedragen door de bank van de schuldenaar aan de schuldeiser, via de bank van de schuldeiser.
Het is niet nodig om een volledig nieuw mandaat te ondertekenen, maar wel is vereist dat de gebruiker minstens twee maanden voor de toepassing van de wijzigingen individueel op de hoogte wordt gebracht van zijn nieuwe rechten en plichten en de gebruiker uitdrukkelijk de mogelijkheid wordt gegeven om de domiciliëring te beëindigen.[/b]
66 http://www.sepabelgium.be/nl/node/177" onclick="window.open(this.href);return false;.
Laatst gewijzigd door ludo op 24 mei 2012, 02:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hetgeen me wel opvalt is //// ik heb meerdere lopende domicilliéringen allerlei bij fortis, en enkel alléén dat van electrabel is overgezet naar een europese domicilliéring...... raar......... De andere zijn nog gewone domiciliéringen... en werden nog niet overgezet.....
Ook raar is dat voorzien is dat de bank je zogezegd terugbetaling verzekerd als er onterechte bedragen van je rekening afgaan,,, en je verzet aantekend,,,,,, wat in andere termen wil zeggen dat ze al verwachten dat dit gaat voorvallen, met alle aangetekende verzetsbrieven aan betreffende partijen tot gevolg..
Had electrabel misschien schrik, met de verhoging van hun tarieven, dat de klanten massaal hum dommiciliéring zou stopzetten, en naar een andere energie leverancier zou gaan???????????? en minder miljoenen inkomsten zou hebben?????????,
Ook raar is dat voorzien is dat de bank je zogezegd terugbetaling verzekerd als er onterechte bedragen van je rekening afgaan,,, en je verzet aantekend,,,,,, wat in andere termen wil zeggen dat ze al verwachten dat dit gaat voorvallen, met alle aangetekende verzetsbrieven aan betreffende partijen tot gevolg..
Had electrabel misschien schrik, met de verhoging van hun tarieven, dat de klanten massaal hum dommiciliéring zou stopzetten, en naar een andere energie leverancier zou gaan???????????? en minder miljoenen inkomsten zou hebben?????????,
-
- Newbie
Ik raad IEDEREEN aan, bankdomicilieringen te vermijden, waar mogelijk. Zoals ten overvloede reeds aangetoond op dit forum, zit je op die manier met handen en voeten vast aan zowel je bank als je leverancier. Het lijkt gemakkelijk te beweren dat in geval van moeilijkheden, je dan maar je rekening moet stopzetten. Zo eenvoudig is dat allemaal niet! Je rekening dient als kruispunt voor allerlei ontvangsten en betalingen, waar je na een tijdje nauwelijks nog bij nadenkt. Tot je die rekening in een moment van woede vereffent en jezelf een hoop last bezorgt. Ikzelf WEIGER elke domiciliering. Er zijn voldoende alternatieven zoals Certipost, E-services van Electrabel, enz...en waarom niet de doodgewone factuur. Eigenlijk willen we onder dwang van banken en grootleveranciers ons leven vereenvoudigen maar niets is minder waar. Je levert via domiciliering jezelf met handen en voeten uit aan instellingen die alleen maar jouw geld willen. Niets is zo makkelijk als het bijhouden van je financien als een dik-gekaft notaboek en internet. Hou je lot in eigen handen en betaal enkel wanneer jij dat wil.
Opgelet. Uw domiciliering stopzetten kan U ook veel geld kosten. bvb Belgacom geeft korting op factuur bij domiciliering !!
Veel abonnementen op nutsvoorzieningen hebben een voordeliger tarief bij domiciliering.
Veel abonnementen op nutsvoorzieningen hebben een voordeliger tarief bij domiciliering.
Dan zet je Belgacom toch gewoon voor het blok: zelfde voorwaarden zonder domiciliering of ik ben weg.Wilderick schreef:Opgelet. Uw domiciliering stopzetten kan U ook veel geld kosten. bvb Belgacom geeft korting op factuur bij domiciliering !!
Nog eens gechat met electrabel en daar vertelt men doodleuk dat men hun klanten geen brieven gestuurd heeft OMDAT ER NIKS WIJZIGDE bij de overgang naar SEPA.
Ben je er zeker van dat dit momenteel terug zó is ?Wilderick schreef:Opgelet. Uw domiciliering stopzetten kan U ook veel geld kosten. bvb Belgacom geeft korting op factuur bij domiciliering !!
Want ik ben namelijk een tijd geleden gestopt met Belgacom via domiciliering te betalen, nét omdat ik toevallig gemerkt had dat die korting niet meer op mijn facturen stond : zo plots zonder enige verwittiging van de veranderde voorwaarden.
Omdat ik deze SEPA domicilieringen ook niet zie zitten, vroeg ik aan Keytrade Bank om mij voorafgaand op de hoogte te willen brengen, wanneer mijn bestaande domiciliëringen worden overgezet naar SEPA domiciliëring (zodat ik zélf kan beslissen of ik al dan niet terug via overschrijvingen betaal).
Hieronder het antwoord dat ik kreeg (van een blijkbaar anderstalig medewerker die zijn best doet om in het Nederlands te antwoorden) :
“Geachte X,
Dit situatie gebeurt volledig buiten onze handen. We kunnen niets aan doen. Waarom?
De omruiling is door de tegenpartijen uitgevoerd.
Wanneer een Domiciliering in Direct Debit (of SEPA domiciliering) omgeruild is, heeft Keytrade Bank geen zicht meer op de Direct Debit.
Daardoor is het voor ons onmogelijk om ervoor de informatie aan onze klanten bekend te maken.
Indien u verdere vragen heeft, aarzel dan niet om ze ons te stellen op het adres "mailto:info@keytradebank.com".
Met vriendelijke groeten,
X XXX
Keytrade Bank”
Hieronder het antwoord dat ik kreeg (van een blijkbaar anderstalig medewerker die zijn best doet om in het Nederlands te antwoorden) :
“Geachte X,
Dit situatie gebeurt volledig buiten onze handen. We kunnen niets aan doen. Waarom?
De omruiling is door de tegenpartijen uitgevoerd.
Wanneer een Domiciliering in Direct Debit (of SEPA domiciliering) omgeruild is, heeft Keytrade Bank geen zicht meer op de Direct Debit.
Daardoor is het voor ons onmogelijk om ervoor de informatie aan onze klanten bekend te maken.
Indien u verdere vragen heeft, aarzel dan niet om ze ons te stellen op het adres "mailto:info@keytradebank.com".
Met vriendelijke groeten,
X XXX
Keytrade Bank”
- spaarcalculator
- Newbie
- Contacteer:
ik heb vandaag met mijn bank BNP-Paribas Foris contact opgenomen en heb als antwoord gekregen dat dit gebeurd is boven hun hoofden heen en zij der niks konden aan doen. Daar werd mij dus gevraagd om te bellen met electrabel en de vraag te stellen dit mandaat of domiciliëring te stoppen, daar werd mij dus gezegd dat het genoteerd was en mijn domiciliëring gestopt was. Nu afwachten of zij gaan woord houden bij electrabel.
Ik had ondertussen zelf het mandaat geblokkeerd langs mijn home - banking, maar de mevrouw aan de telefoon zij mij dat dit geen nut had, want dat zij alleen de domiciliëring of het mandaat konden blokkeren.
In een andere bank vertelde men mij, dat BNP-Paris Bas Fortis een speciaal formulier had om in te vullen en zo het mandaat stop te zetten maar dat zij dat niet aan hun klanten vertellen, heeft er hier iemand weet van ?
Ik had ondertussen zelf het mandaat geblokkeerd langs mijn home - banking, maar de mevrouw aan de telefoon zij mij dat dit geen nut had, want dat zij alleen de domiciliëring of het mandaat konden blokkeren.
In een andere bank vertelde men mij, dat BNP-Paris Bas Fortis een speciaal formulier had om in te vullen en zo het mandaat stop te zetten maar dat zij dat niet aan hun klanten vertellen, heeft er hier iemand weet van ?