VAPZ combineren met huidig pensioenspaarplan
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle VAPZ aanbieders
VAPZ combineren met huidig pensioenspaarplan
Beste Spaargidsers,
Reeds enige tijd maak ik gebruik van een Nateus Futura Quartz TAK 21 spaarverzekering als pensioensparen. Ik spaar hier maandelijks een bedrag van € 76,07 (maximum 2012) mee. Nu zat ik te denken aan een extra vorm van pensioensparen onder de vorm van het VAPZ. Het spreekt me aan dat je met een VAPZ naar eigen keuze stortingen kunt uitvoeren. Nu is de vraag of het wel interessant is om een VAPZ af te sluiten wanneer je reeds aan pensioensparen doet door middel van in mijn geval de Nateus Futura Quartz.
Wat de keuze van het VAPZ betreft twijfel ik tussen de Delta Lloyd Scala en de VAPZ van DVV. Ook hier ontvang ik eventueel graag jullie mening over.
Alvast bedankt.
Reeds enige tijd maak ik gebruik van een Nateus Futura Quartz TAK 21 spaarverzekering als pensioensparen. Ik spaar hier maandelijks een bedrag van € 76,07 (maximum 2012) mee. Nu zat ik te denken aan een extra vorm van pensioensparen onder de vorm van het VAPZ. Het spreekt me aan dat je met een VAPZ naar eigen keuze stortingen kunt uitvoeren. Nu is de vraag of het wel interessant is om een VAPZ af te sluiten wanneer je reeds aan pensioensparen doet door middel van in mijn geval de Nateus Futura Quartz.
Wat de keuze van het VAPZ betreft twijfel ik tussen de Delta Lloyd Scala en de VAPZ van DVV. Ook hier ontvang ik eventueel graag jullie mening over.
Alvast bedankt.
Re: VAPZ combineren met huidig pensioenspaarplan
Eigenlijk heeft het één ( pensioensparen ) met het andere ( VAPZ ) niks te maken. Combineren kan zonder problemen.
Voor VAPZ dien je wel een zelfstandig statuut te hebben en de minimumbijdrage te betalen....
Als je moet kiezen: fiscaal is VAPZ het voordeligste van alle stelsels.
Voor de producten: ik heb me laten wijsmaken dat Scala erg goedkoop is voor de bijdekkingen maar of dat waar is ?
Voor VAPZ dien je wel een zelfstandig statuut te hebben en de minimumbijdrage te betalen....
Voor de producten: ik heb me laten wijsmaken dat Scala erg goedkoop is voor de bijdekkingen maar of dat waar is ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Beste Al Fonds,Al Fonds schreef:Eigenlijk heeft het één ( pensioensparen ) met het andere ( VAPZ ) niks te maken. Combineren kan zonder problemen.
Bedankt voor uw reactie! Ik had al zo'n vermoeden, maar weet u toevallig ook of dat eveneens geldt voor het fiscaal voordeel?
Sorry, maar ik begrijp je vraag niet helemaal. Kan je specifiëren ?
Met pensioensparen heb je een fiscaal voordeel van zo'n 30% van het gestorte bedrag.
Met VAPZ gaat die fiscale winst gemiddeld tot meer dan 50 % van het gestorte bedrag en je betaalt daarna ook nog minder sociale bijdragen als zelfstandige.
Met pensioensparen heb je een fiscaal voordeel van zo'n 30% van het gestorte bedrag.
Met VAPZ gaat die fiscale winst gemiddeld tot meer dan 50 % van het gestorte bedrag en je betaalt daarna ook nog minder sociale bijdragen als zelfstandige.
Ik ben ook zelfstandige en je mag niet zeggen dat het fiscaal voordeel altijd 50% is met VAPZ. Zelfstandigen die zo'n 10.000 à 12.000 euro winst maken zullen zo'n 30% à 35% fiscaal voordeel genieten want de premie wordt geboekt als kosten.
Luc, je hebt gelijk en ik weet dat er zelfstandigen zijn die maar zo'n inkomen hebben, maar...
Een zelfstandige die maar een belastbare winst heeft van 12.000 euro ( want daar moeten nog belastingen 30 % en sociale bijdragen af ) die heeft wel degelijk een probleem ( of het moet zijn dat het in bijberoep is of iemand waarvan de partner werkt )...
Een zelfstandige die maar een belastbare winst heeft van 12.000 euro ( want daar moeten nog belastingen 30 % en sociale bijdragen af ) die heeft wel degelijk een probleem ( of het moet zijn dat het in bijberoep is of iemand waarvan de partner werkt )...
Waar ik op doel is het feit dat je op pensioensparen dus een zeker fiscaal voordeel geniet. Zoals gezegd spaar ik het maximum. De vraag is dus als ik er nu nog VAPZ ook bij neem of ik dan nog fiscaal voordeel extra kan krijgen of ik reeds tegen m'n limiet aanzit door het fiscaal voordeel van m'n TAK 21 bij Nateus.
Op die manier bedoel je dat !
Zo lang je belastingen betaalt ( en ik bedoel daarmee in totaal = niet alleen de opleg na de aangifte ) kan je zaken inbrengen die je belasting doen besparen.
Je kan dus perfect VAPZ en pensioensparen cumuleren en misschien zelfs nog een deel van je H.L. in mindering brengen...
Moest je echter zeggen: ik kan zoveel niet opzij zetten, dan ben je beter af met te stoppen met pensioensparen en te starten met VAPZ. Als je later meer mogelijkheden zou hebben, kan je dan nog altijd je pensioensparen heropstarten.
Zo lang je belastingen betaalt ( en ik bedoel daarmee in totaal = niet alleen de opleg na de aangifte ) kan je zaken inbrengen die je belasting doen besparen.
Je kan dus perfect VAPZ en pensioensparen cumuleren en misschien zelfs nog een deel van je H.L. in mindering brengen...
Moest je echter zeggen: ik kan zoveel niet opzij zetten, dan ben je beter af met te stoppen met pensioensparen en te starten met VAPZ. Als je later meer mogelijkheden zou hebben, kan je dan nog altijd je pensioensparen heropstarten.
Perfect! Dan weet ik voldoende! Bedankt voor je deskundige uitleg Al Fonds, ik waardeer het! Mocht er nog iemand ervaringen hebben met de Delta Lloyd Scala of de VAPZ van DVV dan verneem ik deze ook graagAl Fonds schreef:Op die manier bedoel je dat !
-
- VIP member
- Contacteer:
Vapz en svapz zijn gewoon een 'onkost' he. Integraal inboeken als onkost, dat gaat dus af van je beslastbare winst. Fiscaal zeer interessant dus. Minder belastingen, minder sociale bijdrage,....vapz is maximum 8% van je inkomen dacht ik (weet niet 100%) van 3 jaar ervoor. en is geplaffoneerd op zo'n 2900eu per jaar sparen. Opgepast, je moet minimum +/- 10700eu verdienen! Svapz mag je zelfs 15%. Maar svapz is meer dan enkel pensioensparen. Het gewone fiscaal pensioensparen kan je ernaast ook doen.