Andere spaarrekening overzetten en sluiten
Andere spaarrekening overzetten en sluiten
Wat zijn de stappen om een zichtrekening en spaarrekening bij een bank naar NIBC over te hevelen en af te sluiten, als ik geen Zichtrekening bij die andere bank heb?
Ik heb gehoord dat ik dan die andere bank's eigenste rekening kan gebruiken als bronrekening. En wat zijn de kosten van de gehele overheveling en afsluiting?
Graag enige bewijzen van de Belgische overheidssite of het Staatsblad
Ik heb gehoord dat ik dan die andere bank's eigenste rekening kan gebruiken als bronrekening. En wat zijn de kosten van de gehele overheveling en afsluiting?
Graag enige bewijzen van de Belgische overheidssite of het Staatsblad
Re: Andere spaarrekening overzetten en sluiten
Wat een vraag, en dan nog met bewijzen enzo.
Van die bewijzen kan ik je niet helpen, wel met mijn eigen ervaringen bij NIBC.
Bij NIBC is het niet mogelijk om een zichtrekening te openen, wel om spaarrekening(en) & termijnrekening(en) te openen.
Bij NIBC moet je een vaste tegenrekening opgeven, bij mij zijnde een zichtrekening bij BNP Paribas Fortis.
Wat een spaarrekening kost bij NIBC? Niets, je doet alles zelf.
Zij controleren wel bij u eerste storting (vanaf je gekozen tegenrekening) of alles gegevens met elkaar matchen NIBC tov tegenrekening.
Vanaf dan kan je van eender welke rekening storten naar de spaarrekening, maar enkel maar van NIBC overschrijven naar je gekozen tegenrekening.
Hopelijk raak je hiermee al verder...
Van die bewijzen kan ik je niet helpen, wel met mijn eigen ervaringen bij NIBC.
Bij NIBC is het niet mogelijk om een zichtrekening te openen, wel om spaarrekening(en) & termijnrekening(en) te openen.
Bij NIBC moet je een vaste tegenrekening opgeven, bij mij zijnde een zichtrekening bij BNP Paribas Fortis.
Wat een spaarrekening kost bij NIBC? Niets, je doet alles zelf.
Zij controleren wel bij u eerste storting (vanaf je gekozen tegenrekening) of alles gegevens met elkaar matchen NIBC tov tegenrekening.
Vanaf dan kan je van eender welke rekening storten naar de spaarrekening, maar enkel maar van NIBC overschrijven naar je gekozen tegenrekening.
Hopelijk raak je hiermee al verder...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je kan van om het even welke rekening storten naar de spaarrekening van NIBC dus. 't Is dat wat ik moest weten. NIBC zegt zelf ook dat dat klopt.
Centea vertelde me dat het Niet mogelijk is, en daarmee hebben ze me valse informatie verschaft. ''t Zijn niet van de vriendelijkste als het over overstappen van bank gaat.
Ik denk dat ik het bewijs kan teruggevonden heb in 'Wet van 10 december 2009 betreffende de betalingsdiensten (BS 15.01.2010)'.
Zou dit het juiste document zijn?
Centea vertelde me dat het Niet mogelijk is, en daarmee hebben ze me valse informatie verschaft. ''t Zijn niet van de vriendelijkste als het over overstappen van bank gaat.
Ik denk dat ik het bewijs kan teruggevonden heb in 'Wet van 10 december 2009 betreffende de betalingsdiensten (BS 15.01.2010)'.
Zou dit het juiste document zijn?
Uw eerste storting naar NIBC rekening moet gebeuren van je gekozen tegenrekening.
Na de eerste storting kan je van gelijk welke andere rekening storten naar NIBC.
MAAR als je geld wil overzetten van NIBC naar andere rekening kan dat enkel naar de gekozen tegenrekening.
Wees dus eerst en vooral zeker welke tegenrekening (zichtrekening) je kiest en zal behouden in de loop der tijden...
Waarom ben je zo gebrand om het terug te vinden in een wettekst?
Na de eerste storting kan je van gelijk welke andere rekening storten naar NIBC.
MAAR als je geld wil overzetten van NIBC naar andere rekening kan dat enkel naar de gekozen tegenrekening.
Wees dus eerst en vooral zeker welke tegenrekening (zichtrekening) je kiest en zal behouden in de loop der tijden...
Waarom ben je zo gebrand om het terug te vinden in een wettekst?
De manier waarop je van en naar je rekening bij NIBC overschrijft zul je niet in het Staatsblad vinden.
Edit: ik denk dat ik eindelijk je probleem begrijp. Je wil je geld weghalen bij Centea maar dat is niet mogelijk omdat je alleen maar een spaarrekening hebt en je daar geen overschrijvingen naar andere rekeningen mee kan uitvoeren. En nu zoek je een wettekst waarin staat dat de bank in dat geval verplicht is om haar eigen rekening ter beschikking te stellen voor de transfert.
Dat is al eens ter sprake gekomen op Spaargids. Ik zal eens zoeken.
Als je er geen zichtrekening hebt, wat bedoel je dan met de eigen rekening van die bank?kattekop schreef:... als ik geen zichtrekening bij die andere bank heb?
Ik heb gehoord dat ik dan die andere bank's eigenste rekening kan gebruiken als bronrekening.
Edit: ik denk dat ik eindelijk je probleem begrijp. Je wil je geld weghalen bij Centea maar dat is niet mogelijk omdat je alleen maar een spaarrekening hebt en je daar geen overschrijvingen naar andere rekeningen mee kan uitvoeren. En nu zoek je een wettekst waarin staat dat de bank in dat geval verplicht is om haar eigen rekening ter beschikking te stellen voor de transfert.
Dat is al eens ter sprake gekomen op Spaargids. Ik zal eens zoeken.
Gevonden. Dit is wat je moet doen:
1. Open een zichtrekening bij een andere bank (bij sommige banken gratis bv. ING Lion Account).
2. Vraag aan Centea dat ze het geld van je spaarrekening naar de zichtrekening bij die andere bank overschrijven.
3. Als ze moeilijk doen, haal dan je geld af cash of met een bankcheque.
1. Open een zichtrekening bij een andere bank (bij sommige banken gratis bv. ING Lion Account).
2. Vraag aan Centea dat ze het geld van je spaarrekening naar de zichtrekening bij die andere bank overschrijven.
3. Als ze moeilijk doen, haal dan je geld af cash of met een bankcheque.
Ik zocht een wettekst waarin staat dat je van spaarrekening naar gelijk welke rekening, ook buiten de bank dus want dat is nodig om het op de tegenrekening te plaatsen, kan storten. Deze wettekst heb ik dus gevonden in de 'wet betreffende de betalingingsdiensten', bij Artikel 17. Daarbij hoort § 3 en dat maakt wat ik wil, juist wél mogelijk. Juist?
Ik ga niet in wetteksten zitten spitten maar ik weet wel dat het in de praktijk meestal niet (nooit?) mogelijk is om rechtstreeks van je spaarrekening naar een externe rekening over te schrijven. Je moet altijd via je zichtrekening gaan. Als je die niet hebt moet je doen zoals hierboven beschreven.
kattekop schreef:Ik zocht een wettekst waarin staat dat je van spaarrekening naar gelijk welke rekening, ook buiten de bank dus want dat is nodig om het op de tegenrekening te plaatsen, kan storten. Deze wettekst heb ik dus gevonden in de 'wet betreffende de betalingingsdiensten', bij Artikel 17. Daarbij hoort § 3 en dat maakt wat ik wil, juist wél mogelijk. Juist?
De wetgeving laat inderdaad WEL toe om van een externe spaarrekening naar een zichtrekening over te schrijven.
Dat heeft oa ooit de eens met de noorderzon verdwenen bankmoderator van bkcp hier eens bevestigd.
De WETTELIJKe beperking die er al is om nog van een GEREGLEMENTEERDE SPAARREKENING ( 1830 euro vrijstelling ) te mogen spreken is dat de overschrijving uitsluitend gebeurt naar een rekeningnummer met identiek dezelfde rekening houder. bv van de spaarekening van Karl Marx naar de spaarrekeing van Karl Marx
en niet naar de spaarrekening van meneer en madame Marx
( en andere beperking is m.i. eentje die de bank zelf kan instellen en het gewoon verbieden )
Bovendien is bij de opening op afstand van een rekening wettelijk verplicht om de EERSTE overschrijving eveneens vanaf een IDENTIEKE rekening ( bv van Marx naar Marx ) te doen. Om oa fraude tegen te gaan
Zelfde rekeninghouder of niet, bij internetbankieren wordt je gewoon geen andere keuze aangeboden dan je zichtrekening als je van je spaarrekening wil overschrijven.
Inderdaad het kan dus perfect wat ik wou, lees ik in de ProductFiche van Centea Spaarrekening. Mjammie, dit wordt knagen
Wat hebben we vandaag geleerd ?
Ten 1ste, ten 2de en ten 3de: neem nooit een spaarrekening zonder zichtrekening !!
Ten 1ste, ten 2de en ten 3de: neem nooit een spaarrekening zonder zichtrekening !!
als je niet met een tegenrekening wil werken, geld dit ook voor als je termijnrekening hebt of kasbons bij een andere bank dan je huisbank..
Reglement CENTEA-spaarrekening heb ik ook gevonden. Dat mens bij Centea had me nog nooit gezien en ze moet gedacht hebben, ik zal die eens afschepen..
Daar staat inderdaad in dat overschrijvingen naar een rekening op naam van de houder van de spaarrekening mogelijk zijn.