Euro in vrije val ? Escalatie ? Alternatieven ?
Euro in vrije val ? Escalatie ? Alternatieven ?
De Leterme Staatsbons zijn door de lage rente al heel wat in waarde gestegen. Bovendien zijn zij ook nog fiscaal interessant. Mogelijk komt nu de Euro echter vrij snel in woelig vaarwater terecht. Ook zo voor andere beleggingen in Euro. Wat biedt Rabobank als mogelijk alternatief om (mogelijk tijdelijk) de Euro te ontvluchten en wat fiscaal/rendement/risico toch nog enigszins aantrekkelijk is ?
Re: Euro in vrije val ? Escalatie ? Alternatieven ?
Die twee voordelen kun je helaas niet combineren. Ofwel profiteer je van de gestegen waarde en verkoop je de staatsbon. Maar dan kun je niet meer genieten van het fiscale gunstregime. Ofwel houd je de staatsbon als fiscaal interessante belegging maar dan heeft de beurswaarde geen belang meer.SuperDeal schreef:De Leterme Staatsbons zijn door de lage rente al heel wat in waarde gestegen. Bovendien zijn zij ook nog fiscaal interessant.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Eigenlijk zou Rabo eens een lijst moeten publiceren van fondsen in andere munten dan de Euro.
(vb Canadese Dollar, Amerikaanse Dollar, Noorse kroon)
In netto van vandaag staat in de Tijd de vluchtroutes uit de euro voor uw geld, waarheen met uw geld als Europa davert en wat als u niet meer in Europa beleggen.
We kregen vorige week van Rabo allen een mail met "fondsen in de kijker"..... graag eens dringend "fondsen buiten Europa en fondsen niet in Euro". Mail is voldoende, moet geen boekje zijn, ingebonden die veel te duur is.
Ik denk dat de tijd hier een rol begint te spelen.... als Griekenland verkeerd stemt morgen barst een maandag een bom...
(vb Canadese Dollar, Amerikaanse Dollar, Noorse kroon)
In netto van vandaag staat in de Tijd de vluchtroutes uit de euro voor uw geld, waarheen met uw geld als Europa davert en wat als u niet meer in Europa beleggen.
We kregen vorige week van Rabo allen een mail met "fondsen in de kijker"..... graag eens dringend "fondsen buiten Europa en fondsen niet in Euro". Mail is voldoende, moet geen boekje zijn, ingebonden die veel te duur is.
Ik denk dat de tijd hier een rol begint te spelen.... als Griekenland verkeerd stemt morgen barst een maandag een bom...
Ga naar het overzicht van hun fondsen en dan tabje 'Koersen': ik vind er drie in USD en één in CHF.
-
- VIP member
- Contacteer:
Vraag is hoelang de USD nog safe haven is. De schuld van USA, daar kunnen we hier nog een puntje aan zuigen. En dat gaat dus exponentieel omhoog.
Nu ja, ze kunnen altijd bijdrukken he.
De USD behoudt zijn waarde/belang zolang alle olie in USD wordt betaald. Daarna ist gedaan.
Nu ja, ze kunnen altijd bijdrukken he.
De USD behoudt zijn waarde/belang zolang alle olie in USD wordt betaald. Daarna ist gedaan.
Ja, als je euro mijdt, kan je ook beter USD mijden. Dat ene CHF fondsje zou hetgene zijn wat ik eruit zou pikken.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Tot zolang dat de € steeds weer in de spotlights blijft staan blijft de $ wat uit het vizier. Maar gezien de situatie van de $ en de amerikaanse schulden staan ze d'er inderdaad héél slecht voor (slechter dan de €), ze hebben evenwel het voordeel dat de dollar gebruikt wordt als reserve currency (om oa. olie, goud, ...) meer te betalen.
Het is dan ook wel te verwachten dat: eens er weer een nieuwe reeks dollars gaan gedrukt worden of het schuldplafond nogmaals verhoogd zal moeten worden, ook zij in woelig vaarwater gaan komen.
Het is dan ook wel te verwachten dat: eens er weer een nieuwe reeks dollars gaan gedrukt worden of het schuldplafond nogmaals verhoogd zal moeten worden, ook zij in woelig vaarwater gaan komen.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
De beleggingsmogelijkheden in vreemde munten zijn bij Rabobank.be momenteel eerder beperkt. U kan ervoor kiezen om te beleggen in een fonds dat in een andere munt dan de Euro noteert en waarbij het valutarisico niet werd afgedekt.
Voorlopig is het echter niet mogelijk om een fonds te verkopen en de verkoopwaarde te laten uitbetalen in de munt waarin het fonds genoteerd staat. De verkoop van een fonds zal dus steeds Euro's opleveren.
Voorlopig is het echter niet mogelijk om een fonds te verkopen en de verkoopwaarde te laten uitbetalen in de munt waarin het fonds genoteerd staat. De verkoop van een fonds zal dus steeds Euro's opleveren.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ook 'n rekening in 'n buitenlandse munt is geen optie of denkpiste voor in de nabije toekomst. Gezien de bepalingen van het Nederlandse Garantiestelsel zou dit onder de bankgarantie vallen. Misschien 'n piste om te bekijken? NIBC ging het alvast bekijken.
Ik vroeg bij één bank ook eens wat uitleg over een rekening of fonds in Noorse kronen of andere buitenlandse munt.
Bankier wist mij wel te zeggen dat voor Noorse kroon de garantie-regeling geld, doch niet meer voor de chinese Yuan bvb.
Doch... ik citeer hem... garantieregeling kun je toch vergelijken met een lege doos....
Bankier wist mij wel te zeggen dat voor Noorse kroon de garantie-regeling geld, doch niet meer voor de chinese Yuan bvb.
Doch... ik citeer hem... garantieregeling kun je toch vergelijken met een lege doos....
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
De garantieregeling is zeker 'n lege doos en enkel maar in het leven geroepen om goedgelovige burgers af te houden van 'n systemische bankrun. Ik ben ervan overtuigd dat hier de meeste mensen wel beter weten maar dat bij de niet-spaargidsers het percentage 'believers" héél hoog is. Waarom wel Noordse Kronen onder de garantie en de Renminbi niet:
Voor de duidelijkheid: het gaat hem over het Belgische Garantiefonds, Rabobank valt onder de Nederlandse versie.
Uit: Beschermingsfonds.be2. Gewaarborgde deposito's
De waarborg is van toepassing op deposito's van gelden (in EER-munten) die deposanten aanhouden in de vorm van bedragen op rekeningen (op zicht-, termijn- of op spaarrekening). Ook kasbons op naam, gedematerialiseerd of op effectenrekening komen in aanmerking voor de depositobescherming.
Voor de duidelijkheid: het gaat hem over het Belgische Garantiefonds, Rabobank valt onder de Nederlandse versie.
Het ergste vind ik nog het antwoord van Rabo: Ze hebben een 3 tal fondsen in vreemde valuta (noorse kroon en Usd), maar uiteindelijk bij verkoop en zo krijg je toch Euro's terug. Dit kan toch de bedoeling niet zijn....Tomme toch... 

- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Luc B; ik ben blij dat rabo dit zo stelt zo beseft iedereen dat je lang kunt vastzitten aan een bepaalde munt.
Immers bij gelijk welke belegging in een andere munt moet je uiteindelijk terugkomen naar je eigen munt.(de euro of wat die munt ook zal zijn op dat moment)
Als die fondsen goed zijn dan is er eigenlijk geen probleem je laat alles daar staan tot de koers van bv NOK tov de euro OK is en je op dat moment je winst durft te nemen en/of het geld elders beter kunt uitzetten/besteden.
Nogmaals die fondsen moeten wel voor jaren goed hun werk doen...maar dit is volgens mij ook de vraag bij een termijn rekening en nog meer bij een obligatie in bv NOK
Je moet er dus volgens mij van uit geen dat het 20 jaar kan duren voordat je dit terug kan opnemen....er spelen nu immers twee factoren
1) de belegging zelf
2)de munt schommeling.
Niet meer tevreden van uw fonds in vreemde munt ...laat je uitbetalen in de lokale munt en investeer elders weer in dezelfde munt gezien die dan laag staat. Enig verlies is een klein percentage op de wissel koers.
Immers bij gelijk welke belegging in een andere munt moet je uiteindelijk terugkomen naar je eigen munt.(de euro of wat die munt ook zal zijn op dat moment)
Als die fondsen goed zijn dan is er eigenlijk geen probleem je laat alles daar staan tot de koers van bv NOK tov de euro OK is en je op dat moment je winst durft te nemen en/of het geld elders beter kunt uitzetten/besteden.
Nogmaals die fondsen moeten wel voor jaren goed hun werk doen...maar dit is volgens mij ook de vraag bij een termijn rekening en nog meer bij een obligatie in bv NOK
Je moet er dus volgens mij van uit geen dat het 20 jaar kan duren voordat je dit terug kan opnemen....er spelen nu immers twee factoren
1) de belegging zelf
2)de munt schommeling.
Niet meer tevreden van uw fonds in vreemde munt ...laat je uitbetalen in de lokale munt en investeer elders weer in dezelfde munt gezien die dan laag staat. Enig verlies is een klein percentage op de wissel koers.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Deze piste wordt zeker bekeken momenteel maar is nog verre van concreet. Er komen immers een heel pak factoren bij kijken: welke producten (zicht-/spaar-/termijnrekeningen/obligaties/...)? Wisselkoersen, (internationale) overschrijvingen in vreemde munten, kostenstructuur, ... moet allemaal in detail onderzocht worden.Spruitekop schreef:Ook 'n rekening in 'n buitenlandse munt is geen optie of denkpiste voor in de nabije toekomst. Gezien de bepalingen van het Nederlandse Garantiestelsel zou dit onder de bankgarantie vallen. Misschien 'n piste om te bekijken? NIBC ging het alvast bekijken.
Wat betreft het garantiestelsel: ik meen me te herinneren dat het garantiestelsel van toepassing is voor alle munten uit de Europese Economische Ruimte, dat zijn alle lidstaten van de EU + de EFTA landen (Noorwegen, IJsland, Liechtenstein) maar zonder Zwitserland. Dit moet ik echter nog eens bijkomend checken.
U heeft gelijk want dat is inderdaad niet de bedoeling, maar wel een feit als er geen mogelijkheid bestaat om het geld dat vrijkomt uit de verkoop van een fonds in dezelfde munt op een rekening te plaatsen en eventueel over te boeken. We proberen wel enkel de situatie toe te lichten zoals ze op dit ogenblik is bij Rabobank.be. Zoals hierboven toegelicht bekijken we zeker de mogelijkheden hierrond.Luc B. schreef:Het ergste vind ik nog het antwoord van Rabo: Ze hebben een 3 tal fondsen in vreemde valuta (noorse kroon en Usd), maar uiteindelijk bij verkoop en zo krijg je toch Euro's terug. Dit kan toch de bedoeling niet zijn....Tomme toch...