Spaarrekening van het Jaar - Winnaars gekend
Spaarrekening van het Jaar - Winnaars gekend
We lieten de Belgische banken berekenen hoeveel 10.000 euro echt opbracht in 2011. Twee verschillende scenario’s werden voorgelegd: één voor de passiever spaarder, één voor de dynamisch spaarder. We vroegen de banken ook hun berekening voor het jaar 2012 voor de passieve spaarder.
Bekijk alle resultaten en vergelijk met uw bank
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... -2012.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... -2012.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Spaargids heeft het mis!
In jullie mailing staat dit:
Nek aan nek race
Dit jaar was de strijd ongemeen spannend. Het verschil tussen Deutsche Bank en Rabobank.be is slechts 7 cent in het voordeel van Rabobank.be
Dat is fout, ik heb de test zelf gedaan!
En moet jammer genoeg vaststellen dat db mij in de zak zet.
Op db kon je niets op 1 jan plaatsen, omdat dat een zaterdag was, dus valutadatum: pats 3 jan!!
Dus enkel basis rente, geen getrouwheids!
Onze rabobank vrienden doen het wel goed!
Zij hebben een valutadatum aanpassing gedaan, van 3 jan naar 1 jan, dus zij gaan lopen met de troffee, ... Db staat zelfs nog niet op de finishfoto!
Gaan jullie dit nog corrigeren? Want jullie misleiden de mensen, aangezien dit jaar 1 jan op zondag valt is het terug van dat!
Nek aan nek race
Dit jaar was de strijd ongemeen spannend. Het verschil tussen Deutsche Bank en Rabobank.be is slechts 7 cent in het voordeel van Rabobank.be
Dat is fout, ik heb de test zelf gedaan!
En moet jammer genoeg vaststellen dat db mij in de zak zet.
Op db kon je niets op 1 jan plaatsen, omdat dat een zaterdag was, dus valutadatum: pats 3 jan!!
Zij hebben een valutadatum aanpassing gedaan, van 3 jan naar 1 jan, dus zij gaan lopen met de troffee, ... Db staat zelfs nog niet op de finishfoto!
Gaan jullie dit nog corrigeren? Want jullie misleiden de mensen, aangezien dit jaar 1 jan op zondag valt is het terug van dat!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Spaarrekening van het Jaar - Winnaars gekend
Voor de eenvoud van berekening zijn in onze scenario's een aantal veronderstellingen gemaakt die ik graag hier verder toelicht:
- Eén veronderstelling is dat de valutadatum 1 januari 2011 is, wat in de praktijk niet altijd kan.
- Een andere is dat de uitkering van de getrouwheidspremie in de scenario's 'passieve spaarder ' gebeurd op het einde van het jaar, terwijl in de praktijk daar in de meeste gevallen nog een jaar moet op gewacht worden (tenzij de 11 maandenregel van toepassing is)
- Eén veronderstelling is dat de valutadatum 1 januari 2011 is, wat in de praktijk niet altijd kan.
- Een andere is dat de uitkering van de getrouwheidspremie in de scenario's 'passieve spaarder ' gebeurd op het einde van het jaar, terwijl in de praktijk daar in de meeste gevallen nog een jaar moet op gewacht worden (tenzij de 11 maandenregel van toepassing is)
Waarbij vooral de opmerking moet worden gemaakt dat rendementen uit het verleden vooral geen garantie zijn voor de toekomst...
Dus jullie zetten een bank op de 2 de plaats die er eigenlijk niet mag staan.webmaster schreef:Voor de eenvoud van berekening zijn in onze scenario's een aantal veronderstellingen gemaakt die ik graag hier verder toelicht:
Goed om te weten dat ik hier dingen moet lezen, met een veronderstelling in het achterhoofd, ...
We hebben het hier nog al eens meegemaakt dat Spaargids een bank de hemel in prees. De douche daarna was erg koud.
De studie is niet perfect, en wij zijn de eerste om dat toe te geven, maar ze geeft toch een zeer volledig en goed beeld van wat 2011 voor de spaarder gebracht heeft
We zijn heel ver gegaan om waarheidsgetrouwe cijfers te hebben, ik hoop dat u dat ook kan erkennen.
We zijn heel ver gegaan om waarheidsgetrouwe cijfers te hebben, ik hoop dat u dat ook kan erkennen.
Re: Spaarrekening van het jaar - Winnaars gekend
Nog maar eens een bewijs dat sommige banken de wetgeving « onvoldoende » kennen of weigeren hun « systeem software » aan te passen.Jhn schreef:Op db kon je niets op 1 jan plaatsen, omdat dat een zaterdag was, dus valutadatum: pats 3 jan!!
Zo zijn er nog meer banken die deze « valuta regels » aan hun laars lappen.Koninlijk besluit van 7 december 2008 schreef:De deposito's brengen een basisrente op ten laatste vanaf de kalenderdag die volgt op de kalenderdag van de storting en brengen geen rente meer op vanaf de kalenderdag van opvraging.
...
De getrouwheidspremie begint te lopen ten laatste vanaf de kalenderdag die volgt op de kalenderdag van storting
Op de website van BNP Parisbas Fortis staat oa nog altijd te lezen ( zie Spaarrekening : « Gebruik " ):
... en houdt op interest te genereren op de kalenderdag die de opvraging voorafgaat.
Eén dag verschil kan een rol spelen in het wel op niet verkrijgen van de getrouwheidspremie !
Deze bank past vanaf 2012 de « 11 maanden regel » op hun « Premium Online » NIET meer toe !
Rabbobank.be past bovendien « valuta dagzelf » toe. De « valuta correctie » van begin dit jaar was nodig omdat men anders bij overboeking op 31 december 2010 de getrouwheidspremie op de gewone spaarrekening verloor.Jhn schreef: Onze rabobank vrienden doen het wel goed!
Zij hebben een valutadatum aanpassing gedaan, van 3 jan naar 1 jan, dus zij gaan lopen met de troffee,
Wie hun ( vanaf 2012 ) nieuwe « 11 maanden regel » bestudeert, zal moeten erkennen dat geen enkele andere bank zo'n uitleg geeft, laat staan « toepast » !
Spaargids heeft met haar vergelijkende studie alle banken op « dezelfde voet » willen behandelen.
Daarom dat in de berekeningen voor iedereen met « valutadag » gewerkt werd !
De wet laat voor stortingen valuta « ten laatste » de volgende kalenderdag toe.
Dat wil zeggen dat sommige banken valuta « Dagzelf » toepassen, andere « Dag + 1 ».
Voor overboekingen tussen zicht- en spaarrekening geldt hetzelfde.
Naargelang het om een « storting » of een « overschrijving » gaat , geeft dat 4 « mogelijke » valuta-toepassingen !
Wie zou dan de bomen in het bos nog zien ?!
Daarom dat in de berekeningen voor iedereen met « valutadag » gewerkt werd !
De wet laat voor stortingen valuta « ten laatste » de volgende kalenderdag toe.
Dat wil zeggen dat sommige banken valuta « Dagzelf » toepassen, andere « Dag + 1 ».
Voor overboekingen tussen zicht- en spaarrekening geldt hetzelfde.
Naargelang het om een « storting » of een « overschrijving » gaat , geeft dat 4 « mogelijke » valuta-toepassingen !
Wie zou dan de bomen in het bos nog zien ?!
Mooi mooi mooi. Ik vind het in ieder geval interessant dat spaargids dit zo aanpakt. Het verschijnt ook telkens in de pers waardoor er heel misschien meer mensen overstappen van de bedrieglijke grootbanken naar kleinere- en internetbanken die minder of geen kosten rekenen en tegelijk hogere rentes geven.
Spaargeld op een rekening laten staan en zo rentes opstrijken is echter niet meer aan mij besteed. Eens je beseft hoeveel geld je kan verdienen door slim te ondernemen dan stop je gewoon met sparen. Voor veel Belgen is het echter zeker nuttig.
Spaargeld op een rekening laten staan en zo rentes opstrijken is echter niet meer aan mij besteed. Eens je beseft hoeveel geld je kan verdienen door slim te ondernemen dan stop je gewoon met sparen. Voor veel Belgen is het echter zeker nuttig.
Re: Spaargids heeft het mis!
En als 1 januari geen weekenddag is, blijft het een feestdag, wellicht kan het dan de volgende jaren ook niet bij DB en zal de valutadatum dus pas 2 januari zijn?Jhn schreef:Op db kon je niets op 1 jan plaatsen, omdat dat een zaterdag was, dus valutadatum: pats 3 jan!!
eigenlijk zou je dus je geld er moeten opzetten op 31/12 (of als dit een weekenddag is de laatste werkdag voor 01/01), dan zou de berekening correct zijn.
Allemaal misschien wel waar ... Maar mij gaat het om een mailing die iets aankondigd wat eigenlijk onjuist is!
Ze zetten er zelf de data bij zoals 1 jan 2011, perfect wetende dat een dit weekend dag is.
Ze zetten er zelf de data bij zoals 1 jan 2011, perfect wetende dat een dit weekend dag is.
Ik hoop dat die "oefening" midden 2012 (bvb per 01 juli) eens opnieuw gedaan wordt.
We zullen een gans ander beeld zien, vooral als we ook rekening houden met de ratings.
We zullen een gans ander beeld zien, vooral als we ook rekening houden met de ratings.
-
- Full Member
- Contacteer:
webmaster schreef:We lieten de Belgische banken berekenen hoeveel 10.000 euro echt opbracht in 2011. Twee verschillende scenario’s werden voorgelegd: één voor de passiever spaarder, één voor de dynamisch spaarder. We vroegen de banken ook hun berekening voor het jaar 2012 voor de passieve spaarder.
Ik kan die link niet openen.....
Het artikel is verplaatst. Dit is de juiste link: https://www.spaargids.be/sparen/nieuws- ... -2012.html" onclick="window.open(this.href);return false;