cooperatieve aandelen
TIP
Re: cooperatieve aandelen
@jhn :
deel 2 Vak XIII, A.2., b) : code 1167-94 (25% RV) en voor de echtgenote : code 2167-64
code 1168-93 (15% RV) en voor de echtgenote : code 2168-63
De interesten zijn belastbaar tegen 25 pct. of tegen 15 pct.
naargelang ze betrekking hebben op overeenkomsten gesloten
vóór of vanaf 1.3.1990 (zie toelichting boekje deel 2 bladzijde 7 en
deel 2 Vak XIII, A.2., b) : code 1167-94 (25% RV) en voor de echtgenote : code 2167-64
code 1168-93 (15% RV) en voor de echtgenote : code 2168-63
Ik dacht dat er slechts 21 % RV werd afgehouden... Ben je zeker van die 25 % ? In een ander topic werd mbt tot het rendement van coöperatieve aandelen immers gesteld dat voor het gedeelte van investering boven de 3.000 € per persoon aan 6 % (= vrijgesteld max. van 180 €), het rendement toch nog steeds 6% - 21 % Rv = 4,74 % betrof.... Indien er 25 % afgaat van het rendement boven de 180 € dividend, dan is het netto-resultaat echter maar 4,5 %....luc1961 schreef:@jhn :
De 21% RV geldt voor de inkomsten vanaf 2012. Die 25% RV is volgens mij voor overeenkomsten afgesloten vöör 1/3/1990.
Ik lees hier geregeld over aandelen Triodos, heb even gegoogeld en ingeschreven voor ontvangst brochure.
Ik ken Triodos niet, zijn er leden die hierover wat meer kwijt kunnen ivm betrouwbaarheid edm.
Dank bij voorbaat
Ik ken Triodos niet, zijn er leden die hierover wat meer kwijt kunnen ivm betrouwbaarheid edm.
Dank bij voorbaat
Tja, als ik het rendement bekijk en in het achterhoofd hou dat er 25% RV + 15% Nederlandse dividendbelasting in rekening wordt gebracht op de jaarlijkse "rente" die je krijgt, dan blijft er niet veel meer over... Eerlijk gezegd vind ik dat er dan betere investeringen bestaan.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Bij triodos zelf geven ze aan dat je beter je dividend omzet in nieuwe aandelen.
Bij verkoop van deze aandelen rekenen ze 0.50% kost en 0.22% beurstaks.
De opbrengst aan dividend is matig maar er is ook een stijging van het aandeel zelf dat stabiel te noemen is.
Maar eigenlijk hoort deze discussie hier niet thuis; het immers niet over een coöperatieve.
Bij verkoop van deze aandelen rekenen ze 0.50% kost en 0.22% beurstaks.
De opbrengst aan dividend is matig maar er is ook een stijging van het aandeel zelf dat stabiel te noemen is.
Maar eigenlijk hoort deze discussie hier niet thuis; het immers niet over een coöperatieve.
Re: cooperatieve aandelen in 2014
Wat mogen we dit jaar verwachten van Ecopower, groenkracht??, limburg wind, beauvent, ....
Arco aandelen kopen op internet.
Het dividenden seizoen is weer begonnen.
Zo ook deze van de coöperatieve aandelen...
Kan er iemand zeggen waar ik informatie kan vinden inzake de aangifte van deze dividenden??
De eerst schijf van 190 is vrijgesteld.
Maar wat als het nu totaal ontvangen dividend van verschillende coöperatieve vennootschappen bv 200 is.
Ik vermoed dat je dan 10 euro zal moeten invullen in het vak:
Code 1164: Belegde kapitalen coöperatief belastbaar aan 10 %.
of
Code 1165: Belegde kapitalen coöperatief belastbaar aan 25 %.
of
Code 1166: Belegde kapitalen coöperatief belastbaar aan 15 %.
Maar hoe maak je uit aan welk % je moet aangeven?
Zo ook deze van de coöperatieve aandelen...
Kan er iemand zeggen waar ik informatie kan vinden inzake de aangifte van deze dividenden??
De eerst schijf van 190 is vrijgesteld.
Maar wat als het nu totaal ontvangen dividend van verschillende coöperatieve vennootschappen bv 200 is.
Ik vermoed dat je dan 10 euro zal moeten invullen in het vak:
Code 1164: Belegde kapitalen coöperatief belastbaar aan 10 %.
of
Code 1165: Belegde kapitalen coöperatief belastbaar aan 25 %.
of
Code 1166: Belegde kapitalen coöperatief belastbaar aan 15 %.
Maar hoe maak je uit aan welk % je moet aangeven?
Boven €190 zal dan belast worden aan 25%, zoals andere roerende inkomsten, dividenden op gewone aandelen,...
wat een gedoe toch allemaal,
je hebt 10 euro "teveel" ontvangen,
stel dat je 25% belasting op moet betalen, da's dan 2,5 EURO, je tijd niet waard,
reden dat ik er altijd voor gezorgd heb onder het maximum te blijven (ook al heeft de fiscus volgens mij daar geen zicht op, anders hadden ze het wel zelf al pre-ingevuld)
je hebt 10 euro "teveel" ontvangen,
stel dat je 25% belasting op moet betalen, da's dan 2,5 EURO, je tijd niet waard,
reden dat ik er altijd voor gezorgd heb onder het maximum te blijven (ook al heeft de fiscus volgens mij daar geen zicht op, anders hadden ze het wel zelf al pre-ingevuld)
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Wel even opletten je moet van alle verschillend coöperatieven die je in bezit hebt het zootje samentellen om te kijken of je erboven zit. De regel telt dus niet per cooperatie apart.
Bedankt voor jullie reacties!
Gewone dividenden worden reeds belast aan 27%, maatregel uit de tax-shift.jens_dev schreef:Boven €190 zal dan belast worden aan 25%, zoals andere roerende inkomsten, dividenden op gewone aandelen,...
Ja, maar het gaat over inkomstenjaar 2015, waarin de RV nog 25% was.
Ik bezit coöperatieve aandelen van record bank dochter van ing groep.Ing heeft de bedoeling record bank in te lijven en de kantoren van record zouden uit het straatbeeld verdwijnen.Ik vraag mij af of deze coöperatieve aandelen dan kunnen blijven bestaan en indien niet kan het dan mogelijk zijn dat de coöperatieve aandelen op een of andere manier worden omgezet in ing-aandelen of gewoonweg terug betaald aan de houders.