Hoe lang duurt 't vooraleer een hypothecaire wordt toegekend
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Hoe lang duurt 't vooraleer een hypothecaire wordt toegekend
Ik kom net van de bij notaris. Ik heb een huis op 't oog en wil dit kopen.
We hadden 't over de kosten, registratierechten, erelonen, enz....
Toen ik vroeg hoe lang het duurt vooraleer je weet dat je bank x kan lenen, antwoordde hij twee maanden. En ik : wablieft?
Geen commentaar.
Waarom moet dit zo lang duren?
We hadden 't over de kosten, registratierechten, erelonen, enz....
Toen ik vroeg hoe lang het duurt vooraleer je weet dat je bank x kan lenen, antwoordde hij twee maanden. En ik : wablieft?
Geen commentaar.
Waarom moet dit zo lang duren?
Re: Hoe lang duurt 't vooraleer een hypothecaire wordt toege
normaliter 3 a 4 weken!
greetz
jempi25
greetz
jempi25
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
In principe: als je bij je bank langs gaat, duurt het 15minuten.
Ik bedoel goedkeuring via hoofdkantoor, want men moet het goed komen schatten!
greetz
jempi25
greetz
jempi25
Bij sommige banken duurt het 5 à 6 weken, echter als je aangeeft dat je bv. op een bepaalde datum bij de notaris moet zijn om de akte te verlijden, komt het bij de meesten wel sneller goed.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Het goed wordt niet altijd geschat.Dit is afhankelijk van het inkomen van de ontleners en/of de quotiteit.Bij ons zijn ze alleszins niet komen kijken.jempi25 schreef:Ik bedoel goedkeuring via hoofdkantoor, want men moet het goed komen schatten!
greetz
jempi25
Twee maanden vind ik toch erg lang. Maar misschien zegt die notaris dat voor zeker te zijn. Je kan beter 2 maanden zeggen en dat het dan op 1 maand geregeld wordt, dan omgekeerd Of misschien bedoelt hij vooraleer alles rond is (schuldsaldoverz, brandverz)
Nu ja, het is ook wel geen pakje sigaretten dat je gaat kopen, bij wijze van spreken. Niemand gaat jou 200.000 EUR lenen zonder een inschatting te maken van het risico en welke prijs ze er op moeten plakken.
Nu ja, het is ook wel geen pakje sigaretten dat je gaat kopen, bij wijze van spreken. Niemand gaat jou 200.000 EUR lenen zonder een inschatting te maken van het risico en welke prijs ze er op moeten plakken.
Normaal doe je dat voor je definitief iets gaat kopen of nog maar gaat zoeken naar een woning.... Je vraagt aan de bank of de immotheker om een " princiepe akkoord " Dit houdt in dat ze kijken of je aan hun voorwaarden voldoet om te lenen,en als je koopt je al een princiepe-goedkeuring hebt tot het bekomen van de lening.
Zo weet je tot welk bedrag je kan kopen,en of kan lenen.. en weet je ook wat je maandelijks moet terug betalen.
Eens je de geschikte woning hebt gevonden, kan je dan het " compromi " tekenen met vermelding " onder voorbehoud van hypotecair krediet "
Met dit "compromi" ga je dan langs de bank of immotheker om je lening aan te vragen en in orde te maken.
De notaris begint dan ook zijn verplichte opzoekingen te doen,en dit vraagt ook wel enige tijd...
De akte moet binnen de vier maanden ondertekend en de registratie kosten betaald zijn.
De ene bank werkt al iets sneller dan de andere, ik heb geweten op drie weken dat het in orde was, bij andere duurde het dan weer 8 weken... Als het echt moet, kan het supersnel gaan, maar ze moeten willen....
Zo weet je tot welk bedrag je kan kopen,en of kan lenen.. en weet je ook wat je maandelijks moet terug betalen.
Eens je de geschikte woning hebt gevonden, kan je dan het " compromi " tekenen met vermelding " onder voorbehoud van hypotecair krediet "
Met dit "compromi" ga je dan langs de bank of immotheker om je lening aan te vragen en in orde te maken.
De notaris begint dan ook zijn verplichte opzoekingen te doen,en dit vraagt ook wel enige tijd...
De akte moet binnen de vier maanden ondertekend en de registratie kosten betaald zijn.
De ene bank werkt al iets sneller dan de andere, ik heb geweten op drie weken dat het in orde was, bij andere duurde het dan weer 8 weken... Als het echt moet, kan het supersnel gaan, maar ze moeten willen....
Bij mij heeft het bij een bank 2 maanden geduurd bij LBK, bij KBC was het in 4 bankwerkdagen geklaard.
Ik bedoel hier de tijd nodig om met een concreet kredietaanbod te komen, princiepakkoord gaat veel sneller, want dit is helemaal niet bindend.
Notarissen zullen dikwijls pas aan hun werk beginnen eens ze weten dat de financiering rond is. M.a.w. kredietaanbod aanvaard door koper, en de bank die de notaris de opdracht gegeven heeft de kredietakte op te stellen.
Ik bedoel hier de tijd nodig om met een concreet kredietaanbod te komen, princiepakkoord gaat veel sneller, want dit is helemaal niet bindend.
Notarissen zullen dikwijls pas aan hun werk beginnen eens ze weten dat de financiering rond is. M.a.w. kredietaanbod aanvaard door koper, en de bank die de notaris de opdracht gegeven heeft de kredietakte op te stellen.
-
- VIP member
- Contacteer:
Verschil is ook dat men bij bankkantoren met alleen maar bedienden (die dus betaald worden door de hoofdzetel) in het kantoor zelf beslissingsbevoegdheid heeft tot een bepaald bedrag (hangt af van bank tot bank) en dat men bij banken zoals landbouwkrediet en Argenta (die werken met zelfstandige agenten) alles naar de hoofdzetel moet sturen omdat de mensen in het kantoor zelfs niks mogen beslissen.
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
kopen met een ontbindende voorwaarde in de compromis: krijg je geen lening, dan gaat de koop niet door...
En dan zegt de makelaar: ik geef voorrang aan diegene die zonder ontbindende voorwaarde koopt.
Ik zou zeggen, laat de makelaar maar zeggen, doe nooit een bod op papier maar zo snel mogelijk een compromis met ontbindende voorwaarde.
Verkopen zonder ontbindende voorwaarde zijn zeldzaam (afhanlijk van het soort pand).
Het is wel zo dat je vet bent met een ontbinden voorwaarde van 1 maand, als de bank 2 maand neemt om een kredietaanbod te doen. Best dus meerdere kredietaanvragen indienen.
Eerlijkheidshalve, laatst een pand gekocht zonder ontbindende voorwaarde hoewel ik een lening nodig had.
De makelaar vond mijn bod aan de lage kant, maar aangezien geen ontbindende voorwaarde heeft hij dit zo aan zijn klant verkocht gekregen (met deze koper ben je zeker van je geld, maar wacht niet te lang ...). Iedereen content.
Verkopen zonder ontbindende voorwaarde zijn zeldzaam (afhanlijk van het soort pand).
Het is wel zo dat je vet bent met een ontbinden voorwaarde van 1 maand, als de bank 2 maand neemt om een kredietaanbod te doen. Best dus meerdere kredietaanvragen indienen.
Eerlijkheidshalve, laatst een pand gekocht zonder ontbindende voorwaarde hoewel ik een lening nodig had.
De makelaar vond mijn bod aan de lage kant, maar aangezien geen ontbindende voorwaarde heeft hij dit zo aan zijn klant verkocht gekregen (met deze koper ben je zeker van je geld, maar wacht niet te lang ...). Iedereen content.
Je kan dat ook onder opschortende voorwaarde doen: de koop gaat zeker door, maar pas vanaf je een lening hebt verkregen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be