Beleggen in fondsen voor beginners:
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Beleggen in fondsen voor beginners:
En of ik nu voor 100 of 100000 euro koop, de kosten zijn altijd in % toch?
Meestal wel.
Sommige banken rekenen een bewaarloon aan (effectenrekening, per lijn). Dit is dan een vast bedrag (bijv. 8€/lijn).
Vooral bij de grootbanken heb je dat. Bij binck niet, dacht ik.
Sommige banken rekenen een bewaarloon aan (effectenrekening, per lijn). Dit is dan een vast bedrag (bijv. 8€/lijn).
Vooral bij de grootbanken heb je dat. Bij binck niet, dacht ik.
na wat maanden (ook) in fondsen te hebben belegd, probeer ik deze ook wat actief te beheren. soms wat bijkopen, eens een heel slechte verkocht, ...
ik heb hier al gelezen, dat wanneer een fonds meer dan 15% gaat innemen er een stuk wordt verkocht.
...
mijn vraag is de volgende, wanneer kan je nog stukken verkopen?
stel een fonds heeft ergens 7% winst gemaakt!
- is dat tijd om te cashen?
- een deel verkopen?
- behouden en hopen op meer winst?
- verkopen als er een dip is?
- bijkopen (want dan daalt het % ook)
- ...
wat ik vooral wil vermijden is dat er na verloop van tijd geen winst meer is ...
wat zijn jullie technieken?
ik heb hier al gelezen, dat wanneer een fonds meer dan 15% gaat innemen er een stuk wordt verkocht.
...
mijn vraag is de volgende, wanneer kan je nog stukken verkopen?
stel een fonds heeft ergens 7% winst gemaakt!
- is dat tijd om te cashen?
- een deel verkopen?
- behouden en hopen op meer winst?
- verkopen als er een dip is?
- bijkopen (want dan daalt het % ook)
- ...
wat ik vooral wil vermijden is dat er na verloop van tijd geen winst meer is ...

wat zijn jullie technieken?
@Yaris Waarom pas bij 25% winst en waarom (nooit) niets meer (bij)kopen? Ik denk dat je misschien een foute inschatting gemaakt hebt van je risicotolerantie/profiel, je zou van de laatste 4 jaar toch geleerd moeten hebben? Toch, tel eens alles bij elkaar, alle bezittingen die je hebt (je vastgoed, cash, fondsen... enz) en zie dan eens of je der veel op achteruit bent gegaan? Wie denkt dat cash niet gevaarlijk kan zijn moet zich bij de huidige financiële repressie eens een goed pak inflatie voorstellen... 
ps. even aanvullen: zet alle bezittingen (ook bijvoorbeeld de laatste schatting van je vastgoed) in een spreadsheet, dat helpt.

ps. even aanvullen: zet alle bezittingen (ook bijvoorbeeld de laatste schatting van je vastgoed) in een spreadsheet, dat helpt.

When asked how Fascism starts, Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
25% vind ik veel, maar dat mag natuurlijk altijd
jammer voor Yaris, maar fondsen doen het redelijk goed voor mij.
ik hou alles netjes bij, zelfs de verloren intrest rekening ik in min, alsook de verliezen van een fonds die ik met verlies verkocht.
op dit moment, ik zeg wel op dit moment, hout vasthouden, maak ik daarna nog een beetje winst.
niet slecht, ook al ben ik nog maar 5 a 6 maand bezig.
ik heb de laatste tijd wel heel wat bijgekocht (+/- 25% schat ik) en dat heeft heel goed gewerkt!
zelfs voor fondsen die stijgend waren, zelfs die gaan nog steeds hoger, maar daar haal ik nu meer uit, omdat de inzet hoger is.
in een aantal minder goed presterende fondsen heb ik bijgekocht, die staan nu allemaal zo goed als positief.
daarom wil ik het ijzer smeden als het warm is en eventueel mijn winst verzilveren

jammer voor Yaris, maar fondsen doen het redelijk goed voor mij.
ik hou alles netjes bij, zelfs de verloren intrest rekening ik in min, alsook de verliezen van een fonds die ik met verlies verkocht.
op dit moment, ik zeg wel op dit moment, hout vasthouden, maak ik daarna nog een beetje winst.
niet slecht, ook al ben ik nog maar 5 a 6 maand bezig.
ik heb de laatste tijd wel heel wat bijgekocht (+/- 25% schat ik) en dat heeft heel goed gewerkt!
zelfs voor fondsen die stijgend waren, zelfs die gaan nog steeds hoger, maar daar haal ik nu meer uit, omdat de inzet hoger is.
in een aantal minder goed presterende fondsen heb ik bijgekocht, die staan nu allemaal zo goed als positief.
daarom wil ik het ijzer smeden als het warm is en eventueel mijn winst verzilveren
ECB heeft de rente gezakt daarvan hebben de meeste obligatiefondsen van geprofiteerd.
Heb 2 weken geleden voor een groot bedrag ingekocht omdat ik een sterk vermoeden had dat de ECB zijn rente ging zakken.
Met als resultaat dat mijn fondsen algemeen gekeken een positief rendement geven van 5% na 2 weken.
nog eventjes afwachten nu en alles verkopen want de rente zal terug stijgen ook !
Heb 2 weken geleden voor een groot bedrag ingekocht omdat ik een sterk vermoeden had dat de ECB zijn rente ging zakken.
Met als resultaat dat mijn fondsen algemeen gekeken een positief rendement geven van 5% na 2 weken.
nog eventjes afwachten nu en alles verkopen want de rente zal terug stijgen ook !
-
- Newbie
- Contacteer:
iemand suggesties voor fondsen? Er zijn er zoveel bij Binckbank dat ik door de bomen het bos niet meer zie
dat is uw goed recht
iedereen zijn doel

iedereen zijn doel
-
- Hero Member
- Contacteer:
Tja, en indien je na een paar procent winst toch zou verkopen, welke ga je dan in de plaats inkopen ? Aangezien er maar een beperkt aantal fondsen van goede kwaliteit ziijn ?
Mn Henderson global property staat op + 19, de komende weken toch eens bekijken om misschien wat te verzilveren.
Mn Henderson global property staat op + 19, de komende weken toch eens bekijken om misschien wat te verzilveren.
Heel terechte opmerking van nicknamesucks, indien je systematisch al je goed presterende fondsen verkoopt, eindig je uiteindelijk met een verzameling matige en slechte fondsen.
Verkopen bij winst is wel interessant bij fondsen die investeren in cyclische markten, bvb. grondstoffen.
Voor brede fondsen kan je het "wanneer verkopen" probleem deels ondervangen door voor de dividend (uitkerings) versie van het fonds te kiezen. Je krijgt dan een regelmatig inkomen uit het fonds, die gebaseerd is op de onderliggende rentes/dividenden, zonder dat je daarvoor stukjes fonds moet verkopen.
De koers van het fonds zelf zal veel minder snel stijgen dan de CAP versie, en de stijging is dan enkel gebaseerd op een waardestijging van de onderliggende effecten en niet de dividenden/rentes.
Verkopen bij winst is wel interessant bij fondsen die investeren in cyclische markten, bvb. grondstoffen.
Voor brede fondsen kan je het "wanneer verkopen" probleem deels ondervangen door voor de dividend (uitkerings) versie van het fonds te kiezen. Je krijgt dan een regelmatig inkomen uit het fonds, die gebaseerd is op de onderliggende rentes/dividenden, zonder dat je daarvoor stukjes fonds moet verkopen.
De koers van het fonds zelf zal veel minder snel stijgen dan de CAP versie, en de stijging is dan enkel gebaseerd op een waardestijging van de onderliggende effecten en niet de dividenden/rentes.
Iets waar ik ook naar kijk, maar dat kan pas als je al een paar jaar met dezelfde fondsen bezig bent...is hoe goed een fonds recupereert na een serieuze terugval. We hebben nu al een paar dippen gekend , een grote in 2008 en een kleinere in 2010-2011. Sommige fondsen geraken die niet te boven , anderen komen wel vlot terug in een remonte naar de waarde van vóór een dip en stijgen zelfs verder. Dat soort fondsen hou ik aan, ook als ze sterk verliezen omdat ik weet dat ze het zeker terug te boven komen. Diegenen die het daar moeilijker mee hebben verkoop ik van zodra ze licht in winst staan. Dat was dan een verkeerde keuze op een slecht moment voor dat fonds. Zo ben ik nog steeds mijn dip voor Carmignac Investissement niet te boven daar waar ik andere fondsen had , zelfde moment aangekocht, die wel vlot en zelfs nu heel positief staan. Voor CI sta ik nog altijd in het rood. Die vliegt vroeg of laat buiten van zodra het in het groen staat!
Voor aandelenfondsen is dat wel niet interessant want op dividenden betaal je roerende voorheffing, op meerwaarde bij verkoop niet.robokat schreef:
Voor brede fondsen kan je het "wanneer verkopen" probleem deels ondervangen door voor de dividend (uitkerings) versie van het fonds te kiezen.
Welk fonds?
En waarom verkoop je iets dat goed opbrengt? Waar steek je het geld nu in?
En waarom verkoop je iets dat goed opbrengt? Waar steek je het geld nu in?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Een eeuw geleden. 15 april 1912. (Pos. 49°56’49” W, 41°43’32”N) Het orkest speelde "Nearer my God to thee"Yaris schreef:De beurzen zijn lekker aan het stijgen de laatste dagen. Laat de doemdenkers maar bibberen voor de decembercrash en de perfecte storm in 2013.
Luxe, praal, onvergankelijkheid, een open poort naar een nieuwe wereld, een gouden toekomst was beloofd en hemelse muziek was aanwezig. Doch, op dat moment ontnam het koude water de ziel van de massa...
De eerste 3 compartimenten staan al onder water, de rijken zoeken hun uitweg uit het zinkend schip, de lagere klassen slapen nog, het orkest..., het orkest speelde verder... "Nearer my God to thee"
(zoek de link)
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Neem je dan geen extreem hoog risico Yaris als je weet dat de VS met 'n torenhoge staatschuld staat, zowel staten (47 van de 50) vechten tegen het faillissement (net als 'n pak amerikaanse steden) en het feit dat groeimarkten de USD de rug toekeren en handelen in Roepies, Renminbi, Roebels en goud?