roerende voorheffing, belastingsaangifte
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: roerende voorheffing, belastingsaangifte
Van waar haal je die "70%" ?
http://www.hln.be/hln/nl/3424/economisc ... e-af.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik geloof nooit dat veel gewone werkende mensen ( spaarders ) , jaarlijks 20.000 euro aan interesten op hun spaarrekeningen hebben .Daar moet je toch een aanzienlijk kapitaal voor bijeen gespaard hebben .Ik spreek dan over gewone fabrieksarbeiders , mensen in de horeca , kleine ambtenaren enz ...kingsfan schreef:en dan reageren er hier nog mensen dat alleen rijken dit probleem gaan hebben, als je leest hoeveel de belgen op hun rekeningen hebben zijn dat er heel veel!
@ coice
Als je ouders overlijden, en je erft een woning + spaargeld, dan is de grens voor een extra belasting van 4 % snel in zicht.
Als je ouders overlijden, en je erft een woning + spaargeld, dan is de grens voor een extra belasting van 4 % snel in zicht.
Of je hebt rente laten kapitaliseren!! Schande, heb ook zo gevaren. Het spaargeld uit mn jeugd dat ik kon missen vastgezet voor 8 jaar aan een mooie rente en laten kapitaliseren. Dan komt Di Rupo op het toneel, RV van 15 naar 21. Het verval was in juni, dus deraan voor de moeite, kost u direct 1000€. Dan moet ge nog opletten of het is nog niet genoeg. Heb je dan al eens een zaak gedaan, wordt ge na de 1e maal bijna nog voor de 2e maal gepluimd.
@fil
als je spaargeld er al 8 jaar en 1 dag opstaat is er geen roerende voorheffing op. Ik snap dan ook niet waarom je spreekt over 15 en 21 % RV?
als je spaargeld er al 8 jaar en 1 dag opstaat is er geen roerende voorheffing op. Ik snap dan ook niet waarom je spreekt over 15 en 21 % RV?
Kasbon, geen tak 21criticus schreef:@fil
Een ongemeubelde woning is onroerend goed en de belasting van 4% gaat m.i. toch over roerende inkomsten?patrick1 schreef:@ coice
Toen er vroeger zware economische crisissen heersten, dan paste de Staat de regels van Keynes toe om de werkloosheid terug te dringen. Ze gaf met andere woorden veel meer geld uit en benoemde meer ambtenaren en deed meer grote werken...
Gezien de Staat torenhoge schulden heeft, kan ze dit zelf niet meer doen, zonder afgestraft te worden door een ratingbureau en hogere rentes.
Daar er in België enorm veel spaargeld is, kan ze enkel maar proberen om het sparen te ontmoedigen en de consumptie aan te zwengelen. Sparen wordt eigenlijk verlieslatend en dat is misschien terecht bij een crisis van deze internationale omvang?
Wie wenst in een Griekse of Spaanse situatie te verzeilen met 50% werkloosheid bij de jongeren? Ik betaal liever meer belastingen, dan dat onze Vlaamse kinderen werkloos moeten blijven.
Wat mij daarentegen wel beangstigt, is dat er nog zoveel belastinggeld verkwist wordt aan profitariaat, vriendjespolitiek, onbeheersbare criminaliteit, ...............en dat je al belastingen moet betalen vanaf een jaarsalaris van zo'n 7000 euro. Studies wijzen uit dat je maandelijks zo'n 1600 euro nodig hebt om te kunnen overleven. Dat is dan jaarlijks 19200 euro. Schandalig dus dat de Staat al 25% belastingen int op de som boven die 7000 euro.
Ik las deze week dat Dutroux en zijn vrouw Martin beiden gehandicapt waren verklaard en dat de sociale zekerheid nog 400.000 euro zou moeten terugvorderen. Dat Dutroux in 't zwart vloeren legde en meerdere huisjes kon kopen zonder fiscaal eens te worden gecontroleerd, dat zijn zaken die erover zijn....en waarschijnlijk geen uitzonderingen zijn....
Gezien de Staat torenhoge schulden heeft, kan ze dit zelf niet meer doen, zonder afgestraft te worden door een ratingbureau en hogere rentes.
Daar er in België enorm veel spaargeld is, kan ze enkel maar proberen om het sparen te ontmoedigen en de consumptie aan te zwengelen. Sparen wordt eigenlijk verlieslatend en dat is misschien terecht bij een crisis van deze internationale omvang?
Wie wenst in een Griekse of Spaanse situatie te verzeilen met 50% werkloosheid bij de jongeren? Ik betaal liever meer belastingen, dan dat onze Vlaamse kinderen werkloos moeten blijven.
Wat mij daarentegen wel beangstigt, is dat er nog zoveel belastinggeld verkwist wordt aan profitariaat, vriendjespolitiek, onbeheersbare criminaliteit, ...............en dat je al belastingen moet betalen vanaf een jaarsalaris van zo'n 7000 euro. Studies wijzen uit dat je maandelijks zo'n 1600 euro nodig hebt om te kunnen overleven. Dat is dan jaarlijks 19200 euro. Schandalig dus dat de Staat al 25% belastingen int op de som boven die 7000 euro.
Ik las deze week dat Dutroux en zijn vrouw Martin beiden gehandicapt waren verklaard en dat de sociale zekerheid nog 400.000 euro zou moeten terugvorderen. Dat Dutroux in 't zwart vloeren legde en meerdere huisjes kon kopen zonder fiscaal eens te worden gecontroleerd, dat zijn zaken die erover zijn....en waarschijnlijk geen uitzonderingen zijn....
-
- Newbie
- Contacteer:
Voor de belastingaangifte 2013 wordt er van elke bank verwacht dat ze een "fiche" indienen met de intresten die in aanmerking komen voor het plafond van 20.020 euro. Zou het dan voor elke bank niet mogelijk zijn om in 2012 een simulatie uit te werken voor de klanten, waarbij er een idee gegeven wordt hoever het plafond van 20.020 euro reeds opgebruikt is ?
Indien dit zou kunnen, dan zou iedereen voor zichzelf kunnen uitmaken of er gekozen wordt voor 25% roerende voorheffing of niet.
Indien dit zou kunnen, dan zou iedereen voor zichzelf kunnen uitmaken of er gekozen wordt voor 25% roerende voorheffing of niet.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Door m'n reactie dreigen we wel serieus off-topic te gaan, maar ik doe het toch!criticus schreef:Toen er vroeger zware economische crisissen heersten, dan paste de Staat de regels van Keynes toe om de werkloosheid terug te dringen. Ze gaf met andere woorden veel meer geld uit en benoemde meer ambtenaren en deed meer grote werken...

Het is daarmee ook dat er recentelijk in West-Vlaanderen (Jabbeke?) nog diverse bruggen werden afgebroken wegens gevaar voor betonrot en dat we op diverse gewestwegen waar maar 2 rijstroken zijn nu al 30 jaar of meer over bruggen rijden die voorzien zijn van 2X2-rijstroken. Nu staan er dikwijls files op deze gewestwegen, de bruggen zijn voorzien voor uitbreiding, de onteigeningen zijn reeds decennia geleden gedaan maar men vindt het geld niet om 2 extra rijstroken aan te leggen.
De voorbeelden van verspilling zijn legio en wil ze daarom niet allemaal oprakelen.
Het is mede daarom dat we met 'n enorme staatsschuld zitten hé mensen! We zien nu nét hetzelfde gebeuren in de VS. Elke extra dollar die men wil toevoegen aan het BNP kost hun $2.33!
Ondanks de vele commentaren weet ik niet wat je nu eigenlijk best doet als je nooit van zijn leven aan die 20,000 € inkomsten komt.
Vroeg het aan Keytrade, die geven geen "financieel advies" aan hun klanten. Vroeg het aan Rabobank, geen reactie.
Als je alles op zijn beloop laat, worden dan alle intresten door de bank gemeld, ook die onder de belastingvrije limiet op de spaarrekeningen?
Vroeg het aan Keytrade, die geven geen "financieel advies" aan hun klanten. Vroeg het aan Rabobank, geen reactie.
Als je alles op zijn beloop laat, worden dan alle intresten door de bank gemeld, ook die onder de belastingvrije limiet op de spaarrekeningen?
wat je het beste doet is voor iedereen verschillend... Wat wel is, als je niet kiest voor de extra 4%, zal je dit in apparte rubriek moeten invullen op je aangifte,en mogelijks ga je dan op je intresten gemeente belasting( opdeciemen ) betalen.. Ook al spreken ze dit momenteel tegen, ook kan het zijn dat er bepaalde tegemoetkomingen wegvallen, omdat je meer inkomsten hebt.. Of deze roerende inkomsten een invloed gaan hebben op je pensioen, ziekte of werkloos uitkeringen, is nog niet bepaald..
Dus best zelf berekenen wat het best voor jou speciefieke situatie is.
Max. kost je dit als je kiest voor de extra 4% ...800 euro.. (20.020 x 4%) Alles boven 20.020 is sowieso aan 25%
Voor dat je aan die 20.020 euro intresten geraakt zou je al stevig kapitaal moeten hebben van 650.000 x 3% = 19.500 euro.
Dus best zelf berekenen wat het best voor jou speciefieke situatie is.
Max. kost je dit als je kiest voor de extra 4% ...800 euro.. (20.020 x 4%) Alles boven 20.020 is sowieso aan 25%
Voor dat je aan die 20.020 euro intresten geraakt zou je al stevig kapitaal moeten hebben van 650.000 x 3% = 19.500 euro.
Ik zou eerst eens berekenen hoeveel interesten je zult verwerven in 2012, want ik zou geen 4% extra betalen (bijv op 19.000 €), als je de limiet van 20.020 euro niet bereikt.
@ludo
om 20.020€ intersten te hebben ,heb je maar 60.000 € nodig op 8jaar gekapitaliseerd tegen 4% = 22.114,14€, dus geen kapitalist zoals je denkt
grt
@ludo
om 20.020€ intersten te hebben ,heb je maar 60.000 € nodig op 8jaar gekapitaliseerd tegen 4% = 22.114,14€, dus geen kapitalist zoals je denkt
grt
Wanneer iemand meer dan 20.020€ aan roerende inkomsten heeft, betaald hij dan 4% extra op hetgeen hoger is dan die 20.020€ of op de totale inkomsten? (20.020 inbegrepen)
thx for info!!
thx for info!!