Fysiek zilver kopen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Fysiek zilver kopen
Dan moet je kenner zijn he.
Das het voordeel met munten, 'waarde' is gemakkelijker na te gaan. Jaartal, nominatie, toestand, zilver of goud gehalte.
Das het voordeel met munten, 'waarde' is gemakkelijker na te gaan. Jaartal, nominatie, toestand, zilver of goud gehalte.
-
- Jr. Member
optibear schreef:Ik vroeg het me gewoon af. In principe kan je inderdaad zilveren bestek hamsteren als belegging. Het is wat anders dan gouden tanden. Rommelmarkten afschuimen om geld te verdienen, het is wat anders dan op spaargids zitten.
Hoe kan je eigenlijk vaststellen of iets puur zilver is of verzilverd? Ik ga het niet wegdoen, het is een familiestuk en momenteel heb ik nog plaats voor te stockeren.
Als amateur is dat niet eenvoudig, maar heb vroeger nog les in de kernfysica gehad van meneer Archimedes.
De dichtheid van zilver is juist 10,5
1. je weegt met een keukenweegschaal het zilver
2. je stopt het zilver in een badje met water, en tracht de hoeveel water te bepalen dat is verwijderd door het zilver ( door ook het water te wegen )
formule : hoeveelheid verplaatst water ( in liter ) x 10,5 = THEORETISCH gewicht van het zilver in kg
indien je een lager gewicht ( gemeten ) van het zilver uitkomt is het niet zuiver
examenvraag : hoeveel kg zal je optillen als je een emmer met 10 liter goud in optilt.
antwoord : de emmer zal afbreken bij de handvatten, want het gewicht zal ongeveer 200 kg zijn
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Een gewone test: wordt het zwart? En anders: Youtube-filmpie.optibear schreef:Hoe kan je eigenlijk vaststellen of iets puur zilver is of verzilverd? Ik ga het niet wegdoen, het is een familiestuk en momenteel heb ik nog plaats voor te stockeren.
Die truc is leuk, maar wat nu als het een staallegering met dichtheid van 10.5 die verzilverd is?jackderipper schreef:optibear schreef:Ik vroeg het me gewoon af. In principe kan je inderdaad zilveren bestek hamsteren als belegging. Het is wat anders dan gouden tanden. Rommelmarkten afschuimen om geld te verdienen, het is wat anders dan op spaargids zitten.
Hoe kan je eigenlijk vaststellen of iets puur zilver is of verzilverd? Ik ga het niet wegdoen, het is een familiestuk en momenteel heb ik nog plaats voor te stockeren.
Als amateur is dat niet eenvoudig, maar heb vroeger nog les in de kernfysica gehad van meneer Archimedes.
De dichtheid van zilver is juist 10,5
1. je weegt met een keukenweegschaal het zilver
2. je stopt het zilver in een badje met water, en tracht de hoeveel water te bepalen dat is verwijderd door het zilver ( door ook het water te wegen )
formule : hoeveelheid verplaatst water ( in liter ) x 10,5 = THEORETISCH gewicht van het zilver in kg
indien je een lager gewicht ( gemeten ) van het zilver uitkomt is het niet zuiver
examenvraag : hoeveel kg zal je optillen als je een emmer met 10 liter goud in optilt.
antwoord : de emmer zal afbreken bij de handvatten, want het gewicht zal ongeveer 200 kg zijn
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Dat is ook zo met goud waarbij wolfraam wordt gebruikt, wat ongeveer hetzelfde soortelijk gewicht heeft. De centrale banken liggen vol wolfraam.
Een vraag aan de beleggers in zilveren munten:
De 1oz munten die je met de laagste premie boven de spot prijs kan kopen zijn:
Wiener Philharmoniker
Maple Leaf
Silver Eagle
Libertad
stel nu dat je deze alle 4 voor dezelfde prijs kan kopen.
Welke zouden jullie dan het liefst kopen?
Met andere woorden, van welke denken jullie bij verkoop het meest te kunnen krijgen?
De 1oz munten die je met de laagste premie boven de spot prijs kan kopen zijn:
Wiener Philharmoniker
Maple Leaf
Silver Eagle
Libertad
stel nu dat je deze alle 4 voor dezelfde prijs kan kopen.
Welke zouden jullie dan het liefst kopen?
Met andere woorden, van welke denken jullie bij verkoop het meest te kunnen krijgen?
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Maple leaf is de meest zuivere.
Silver eagle de meest internationaal verhandelbare
Wiener het noord europese alternatief voor bovenstaanden.
Opgelet het dal om dit aan te kopen is reeds ongeveer een dikke vier euro per munt erbij.
Maar U vroeg eigenlijk om de inkoop prijzen bij verkoop.
Deze kun je voor Nederaldn hier vinden.(onderaan rechts)
http://www.zilver-inkoop.nl/inkoop.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zou evenwel kunnen dat je in DE iets meer krijgt voor de wiener.
Silver eagle de meest internationaal verhandelbare
Wiener het noord europese alternatief voor bovenstaanden.
Opgelet het dal om dit aan te kopen is reeds ongeveer een dikke vier euro per munt erbij.
Maar U vroeg eigenlijk om de inkoop prijzen bij verkoop.
Deze kun je voor Nederaldn hier vinden.(onderaan rechts)
http://www.zilver-inkoop.nl/inkoop.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zou evenwel kunnen dat je in DE iets meer krijgt voor de wiener.
Laatst gewijzigd door JulusCesar op 5 september 2012, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Om te waarschuwen voor het dal dat voorbij is, is het nu te laat. Dat dal komt IMO nooit meer terug.JulusCesar schreef:Opgelet het dal om dit aan te kopen is reeds ongeveer een dikke vier euro per munt erbij.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Het is toch niet verkeerd om te zeggen dat iets voorbij is
Verder ben ik erg blij voor jouw dat jij weet dat er geen dal meer zal terugkomen.
Ik wou dat ik ook zo slim was.
Maar misschien begrijp ik het weeral niet zo goed en bedoel je eigenlijk dat we nog altijd in een dal zitten sedert de lente van 2011 ?
Ik hoop dat jij toen niet hebt in begin 2011 gekocht op de piek dus.
Of misschien kocht je wel in begin de jaren 80. Vergeleken met toen zitten we nog altijd in dal hoor; het dal moet dus niet meer terugkomen want we zitten er nog in.
dalen en pieken ?
onderaan deze blz in euro/oz en euro/KG
http://www.zilver-inkoop.nl/zilverprijs.html
Verder ben ik erg blij voor jouw dat jij weet dat er geen dal meer zal terugkomen.
Ik wou dat ik ook zo slim was.
Maar misschien begrijp ik het weeral niet zo goed en bedoel je eigenlijk dat we nog altijd in een dal zitten sedert de lente van 2011 ?
Ik hoop dat jij toen niet hebt in begin 2011 gekocht op de piek dus.
Of misschien kocht je wel in begin de jaren 80. Vergeleken met toen zitten we nog altijd in dal hoor; het dal moet dus niet meer terugkomen want we zitten er nog in.
dalen en pieken ?
onderaan deze blz in euro/oz en euro/KG
http://www.zilver-inkoop.nl/zilverprijs.html
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Je hebt zeker niets verkeerd gezegd, maar tenzij je 'n teletijdsmachine hebt komt 'n vorig dal of 'n vorige top niet meer voor.
Je kan 'n nieuw dal krijgen of 'n nieuwe top.
Je kan 'n nieuw dal krijgen of 'n nieuwe top.
Heb daarmee nog steeds geen antwoord op mijn vraag welke munt volgens jullie de beste prijs heeft als je hem terug wil verkopen en ook vlot verkoopbaar is.
Het maakt naar mijn bescheiden mening allemaal niet zo veel uit. Wil je dichter tegen spot price kopen dan koop je Wiener Philharmonikers of Silver Maple Leafs. Voor American Silver Eagles zal je een licht hogere premie moeten betalen. Van deze drie munten kan je er sowieso van op aan dat je er snel een eventuele koper voor kan vinden. Ik bezit ze alledrie en ik maak me er geen zorgen in want ze zijn liquide genoeg.
Iets anders is de vraag wat het beste rendement kan geven. Dat hangt naast de zilverprijs natuurlijk van veel andere (eerder numismatische) factoren af, ik denk hierbij bvb. aan:
- hoeveel munten werden er in jaar x geproduceerd
- blijft de euro bestaan of verdwijnt de munteenheid, dit kan misschien over x aantal jaar een meerwaarde betekenen voor Philharmonikers met euro-denominatie
- een of ander speciaal ontwerp ter gelegenheid van gebeurtenis x
Moeilijk op voorhand te voorspellen dus ik zou gewoon gaan voor een gezonde mix.
Iets anders is de vraag wat het beste rendement kan geven. Dat hangt naast de zilverprijs natuurlijk van veel andere (eerder numismatische) factoren af, ik denk hierbij bvb. aan:
- hoeveel munten werden er in jaar x geproduceerd
- blijft de euro bestaan of verdwijnt de munteenheid, dit kan misschien over x aantal jaar een meerwaarde betekenen voor Philharmonikers met euro-denominatie
- een of ander speciaal ontwerp ter gelegenheid van gebeurtenis x
Moeilijk op voorhand te voorspellen dus ik zou gewoon gaan voor een gezonde mix.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Pierre ik dacht dat ik getracht had dit duidelijk te maken. Maar ik zie nu dat ik een fout heb gemaakt.
Bon met de gegevens van de site van hierboven kom ik als je de munt aankoopt en direct weer verkoopt aan volgende kosten
maple :4,09 euro
eagle : 4,49 euro
phila : 4,56 euro
Nogmaals dit volgens die website. Op duitse websites betaal je maar 7% btw.
De maple wint het hier omdat hij de zuiverste is ? Daarna komt de eagle als meest gekende ?
En dus kan er zich nog wel een dal voordoen (dus niet hetzelfde als het vorige) waarin je eventueel gunstiger kunt kopen.
Bon met de gegevens van de site van hierboven kom ik als je de munt aankoopt en direct weer verkoopt aan volgende kosten
maple :4,09 euro
eagle : 4,49 euro
phila : 4,56 euro
Nogmaals dit volgens die website. Op duitse websites betaal je maar 7% btw.
De maple wint het hier omdat hij de zuiverste is ? Daarna komt de eagle als meest gekende ?
En dus kan er zich nog wel een dal voordoen (dus niet hetzelfde als het vorige) waarin je eventueel gunstiger kunt kopen.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Voor de volledigheid nog even vermelden dat je gebruikte (echte ouwe dus) munten gewoon aan de spotprijs kunt kopen.Pierre schreef:De 1oz munten die je met de laagste premie boven de spot prijs kan kopen zijn:
Natuurlijk krijg je hierbij bij terugverkoop een lagere prijs dan bij oz munten. Maar je hoeft geen btw te betalen dus die 9% ben je dan niet kwijt.
De kwaliteit van oude munten speelt ook een rol.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Eigenlijk is het volgens mij vrij simpel: De premies wijzigen vandaag elke dag tussen de munten onderling, daar gaat in de toekomst niets aan veranderen hoor. Veel verschil zal d'er niet opzitten als je verkoopt. Daarom zou ik zeggen: koop bekende munten (zodat je ze later ook gemakkelijk kan verkopen) en als je munten wil kopen kan je nog steeds je aankoop spreiden. Koop bvb. vandaag Maple Leafs aan een lage premie, koop je nog een deel volgende maand Oostenrijkse Phila's die DAN misschien aan een lage premie verkocht worden enz.Pierre schreef:Heb daarmee nog steeds geen antwoord op mijn vraag welke munt volgens jullie de beste prijs heeft als je hem terug wil verkopen en ook vlot verkoopbaar is.
Wil je later verkopen, dan zal je je verkoop ook waarschijnlijk willen spreiden, en dan kan je net hetzelfde doen met de munt waar je op DAT moment het meest voordeel mee doet.
Dat is mijn standpunt. Maar wie ben ik? ... een weinig begeerde wintergroente.
Bij die oude munten die je aan de spot koopt meen ik dat de kwaliteit juist niet van belang is. De numismatiek waardevolle munten zijn daar reeds uitgehaald,volgens mij is daar enkel het "gewicht in zilver" van belang.JulusCesar schreef:De kwaliteit van oude munten speelt ook een rol.