Raad met betrekking tot aankoop 2de woning
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Raad met betrekking tot aankoop 2de woning
Beste forumgangers, ik had graag wat meer info en vooral raad gekregen van mensen die verstand hebben hiervan. Ik heb 2 jaar geleden een appartement met 1 slaapkamer gekocht aan 140000 euro waarvan 62000 aan hypothecaire lening op 15 jaar. Het overige + notariskosten heb ik volledig zelf bekostigd. Gezien ik en mijn vriendin erover denken om aan kinderen te beginnen, weet ik dat het niet mogelijk is om hier te blijven wonen. Nu ik besef dat de waarde van mijn appartement geen 140000 euro meer waard is. De plannen zijn om een woonst aan te kopen met notariskosten van +- 205000 euro. Ik had altijd de idee om mijn appartement te verhuren. Ik beschik nu over 60000 euro en zou mijn hypotheek kunnen afbetalen en dan ja voor het ganse bedrag hierboven een nieuwe hypotheeklening aangaan. Alleen denk ik niet dat ik beroep kan doen op de woonbonus en heb ook geen idee hoe zwaar je belast wordt op de huur van het appartement dat ik mogelijk kan ontvangen. Ik had graag via dit forum wat raad gekregen of dit al dan niet haalbaar is of wat jullie mij zouden aanraden om te doen want eerlijk gezegd ik weet het totaal niet meer. Ik heb ook de ervaring niet. Dank alvast om jullie ideeën met mij te delen.
- meneer de peer
- Newbie
- Contacteer:
Re: Raad met betrekking tot aankoop 2de woning
Voor de eerste lening, een afbetaling van 62000 eur, zult ge altijd meer opbrengst hebben als ge uw appartement verhuurt ipv verkoopt. Ge moet de huuropbrengst enkel verrekenen met de interest voor de bank en dan vergelijken met de lagere afbetaling die ge zou hebben als ge dat appartement zou verkopen.
Met de goedkope interesten vandaag, neem gewoon een tweede lening en bekostig er uw nieuwe woning mee.
Met de goedkope interesten vandaag, neem gewoon een tweede lening en bekostig er uw nieuwe woning mee.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Raad met betrekking tot aankoop 2de woning
Op privé-verhuur betaal je momenteel nog relatief weinig* belasting:
- Je wordt verondersteld een roerend inkomen te hebben van je Geindexeerd kadastraal inkomen vermenigvuldigd met 1,4. Daarop betaal je dan belastingen.
- Maar je kan dat inkomen op nul brengen door de juiste lening te hebben (de zogenaamde gewone intrestaftrek).
Er bestaan een aantal opties om toch de woonbonus te blijven genieten, enkel jouw verhoogde aftrek zal je verliezen (tenzij je het appartement verkoop en dan het huis koopt). Ik zit in een gelijkaardige situatie: woonbonus voor mij terwijl we als gezin 2 huizen hebben. Als je het financieel haalbaar acht om het huis te kopen en het appartement te houden: doen zou ik zeggen.
*Dit statement = voer voor minstens een avond zeveren aan de toog
- Je wordt verondersteld een roerend inkomen te hebben van je Geindexeerd kadastraal inkomen vermenigvuldigd met 1,4. Daarop betaal je dan belastingen.
- Maar je kan dat inkomen op nul brengen door de juiste lening te hebben (de zogenaamde gewone intrestaftrek).
Er bestaan een aantal opties om toch de woonbonus te blijven genieten, enkel jouw verhoogde aftrek zal je verliezen (tenzij je het appartement verkoop en dan het huis koopt). Ik zit in een gelijkaardige situatie: woonbonus voor mij terwijl we als gezin 2 huizen hebben. Als je het financieel haalbaar acht om het huis te kopen en het appartement te houden: doen zou ik zeggen.
*Dit statement = voer voor minstens een avond zeveren aan de toog