Fortis, Dexia en KBC
TIP
Fortis, Dexia en KBC
Vandaag in De Standaard en op de beurs deze morgen :
- KBC : eigen vermogen per aandeel : €45.5, koers : €66.13
- Dexia : eigen vermogen per aandeel : €7.43, koers : €9.08
- Fortis : eigen vermogen per aandeel : €12.48, koers : €9.34
En Fortis maar afgeschilderd als het zwakke broertje. En oa Ivo van Test-Aankoop gaat optreden tegen Fortis, of ... gaat hij optreden om het aantal klanten omhoog te drijven? Idem dito voor Deminor. Veel succes gehaald in L&H?
Als in normale tijden (die komen wel terug) de bankaandelen genoteerd worden met surplus van 25% tov hun boekwaarde, kan men, volgens mijn bescheiden mening, het koersdoel schatten voor :
- KBC : €56.88, actuële overwaardering : + €9.25 !!!
- Dexia : €9.29, actuële onderwaardering : - €0.21
- Fortis : €15.60, actuële onderwaardering : - €6.26 !!!
Natuurlijk heeft elk aandeel zijn eigen specifieke zorgen :
- KBC : ogenschijnlijk niets
- Dexia : zijn dochter FSA, een stevige verliespost
- Fortis : de overname ABN, een kleine verliespost en een grote winstgenerator.
Welk aandeel dan kopen? Ik zou het wel weten.
- KBC : eigen vermogen per aandeel : €45.5, koers : €66.13
- Dexia : eigen vermogen per aandeel : €7.43, koers : €9.08
- Fortis : eigen vermogen per aandeel : €12.48, koers : €9.34
En Fortis maar afgeschilderd als het zwakke broertje. En oa Ivo van Test-Aankoop gaat optreden tegen Fortis, of ... gaat hij optreden om het aantal klanten omhoog te drijven? Idem dito voor Deminor. Veel succes gehaald in L&H?
Als in normale tijden (die komen wel terug) de bankaandelen genoteerd worden met surplus van 25% tov hun boekwaarde, kan men, volgens mijn bescheiden mening, het koersdoel schatten voor :
- KBC : €56.88, actuële overwaardering : + €9.25 !!!
- Dexia : €9.29, actuële onderwaardering : - €0.21
- Fortis : €15.60, actuële onderwaardering : - €6.26 !!!
Natuurlijk heeft elk aandeel zijn eigen specifieke zorgen :
- KBC : ogenschijnlijk niets
- Dexia : zijn dochter FSA, een stevige verliespost
- Fortis : de overname ABN, een kleine verliespost en een grote winstgenerator.
Welk aandeel dan kopen? Ik zou het wel weten.
Re: Fortis, Dexia en KBC
Ik dacht dat fortis:
- Op korte termijn op zoek is naar 5 miljard EUR. Mogelijk (waarschijnlijk) verplicht actief moet verklopen in een slechte markt.
- Voor ABN Amro ongeveer 20 maal de winst betaald heeft. Vandaag zou dit 5 maal de winst zijn.
15 jaar winst van ABN Amro teveel betaald, een kleine verliespost?
Bovendien het potentieel van ABN Amro benadrukken en niets over de activiteiten van KBC in groeilanden?
Ik zeg niet dat Fortis de slechtste koop is maar enkel dat deze manier van voorstellen niet erg objectief is (Net als deze hierboven).
Als deze kredietcrisistoestand rap uitklaart denk ik dat Fortis geen slechte gok is. Zoniet zal je het veel beter doen (= minder verlies maken) door op KBC te gokken.
De toekomst zal het ons zeggen. Maar de huidige waardering van Fortis heeft een oorzaak.
- Op korte termijn op zoek is naar 5 miljard EUR. Mogelijk (waarschijnlijk) verplicht actief moet verklopen in een slechte markt.
- Voor ABN Amro ongeveer 20 maal de winst betaald heeft. Vandaag zou dit 5 maal de winst zijn.
15 jaar winst van ABN Amro teveel betaald, een kleine verliespost?
Bovendien het potentieel van ABN Amro benadrukken en niets over de activiteiten van KBC in groeilanden?
Ik zeg niet dat Fortis de slechtste koop is maar enkel dat deze manier van voorstellen niet erg objectief is (Net als deze hierboven).
Als deze kredietcrisistoestand rap uitklaart denk ik dat Fortis geen slechte gok is. Zoniet zal je het veel beter doen (= minder verlies maken) door op KBC te gokken.
De toekomst zal het ons zeggen. Maar de huidige waardering van Fortis heeft een oorzaak.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
ABN AMRO een kleine verliespost
zo klein dat ze de centen niet bij elkaar krijgen.
In het geval Fortis is het simpel: wie zijn gat verbrandt, ....
zo klein dat ze de centen niet bij elkaar krijgen.
In het geval Fortis is het simpel: wie zijn gat verbrandt, ....
Ok, ik ben akkoord en pas "de kleine" verliespost aan in een wat grotere, zelfs punctueel gezien een "grote" verliespost. Maar als men de meerwaarde van ABN over een langere periode beschouwt, beschouw ik deze verliespost ook, gespreid over een langere periode als een relatief (tov de meerwaarde) klein verlies. Maw het is waarschijnlijk strategisch een zeer goede zet geweest.
Ik ben wel akkoord dat de (grote) verliespost actueel aan de orde is en Fortis inderdaad 5M euro moet vinden. Het vinden op zich zal geen probleem zijn, het verschil met de geboekte waarde beperken (dat is de kleine verliespost) kan wel een probleem zijn. Maar dan nog :
- het probleem is gekend en in de koers ongeveer verrekend;
- ik geloof nooit dat voor dit probleem nog een kapitaalverhoging zal nodig zijn.
De reden waarom ik Fortis verkies boven KBC, is dat het stijgingspotentieel 'eens de acute problemen achter de rug zijn' van Fortis groter is dan van KBC.
Ik baseer me daarvoor op :
- de topkoersen in het verleden (natuurlijk geen waarborg voor de toekomst);
- mijn berekening in mijn eerder artikel.
Dus samengevat, denk ik dat Fortis eerder aan €15 (afgerond + 50%) zal noteren dan KBC aan €100 (+ 50%).
KBC in de groeilanden : voorlopig beperkt, volgens mijn informatie, tot kleine participaties in Oost-Europese banken. Fortis zit ook in een groeiland, (of toch) bijna, China. Maar ik geef grif toe dat ik noch de ene, noch de andere bedrijvigheid actueel kan inschatten.
KBC vind ik anders ook een goed aandeel, maar spreiding telt ook. Dexia daarentegen, heb ik mijn grootste twijfels over.
Maar ... ik heb natuurlijk geen glazen bol, kan dus mogelijk een verkeerde inschatting maken.
Groetjes
Ik ben wel akkoord dat de (grote) verliespost actueel aan de orde is en Fortis inderdaad 5M euro moet vinden. Het vinden op zich zal geen probleem zijn, het verschil met de geboekte waarde beperken (dat is de kleine verliespost) kan wel een probleem zijn. Maar dan nog :
- het probleem is gekend en in de koers ongeveer verrekend;
- ik geloof nooit dat voor dit probleem nog een kapitaalverhoging zal nodig zijn.
De reden waarom ik Fortis verkies boven KBC, is dat het stijgingspotentieel 'eens de acute problemen achter de rug zijn' van Fortis groter is dan van KBC.
Ik baseer me daarvoor op :
- de topkoersen in het verleden (natuurlijk geen waarborg voor de toekomst);
- mijn berekening in mijn eerder artikel.
Dus samengevat, denk ik dat Fortis eerder aan €15 (afgerond + 50%) zal noteren dan KBC aan €100 (+ 50%).
KBC in de groeilanden : voorlopig beperkt, volgens mijn informatie, tot kleine participaties in Oost-Europese banken. Fortis zit ook in een groeiland, (of toch) bijna, China. Maar ik geef grif toe dat ik noch de ene, noch de andere bedrijvigheid actueel kan inschatten.
KBC vind ik anders ook een goed aandeel, maar spreiding telt ook. Dexia daarentegen, heb ik mijn grootste twijfels over.
Maar ... ik heb natuurlijk geen glazen bol, kan dus mogelijk een verkeerde inschatting maken.
Groetjes
ABN-Amro was zeer actief op de Amerikaanse hypotheekmarkt.
Het is onduidelijk of Fortis erin geslaagd is deze rommel door te schuiven naar Royal Bank of Scotland.
Bovendien weet vandaag niemand hoe monsterachtig groot de verliezen op de rommelhypotheken binnen een paar jaar gaan zijn. (Niemand weet vandaag hoeveel leningen door bedrog tot stand gekomen zijn, en die nooit zullen terugbetaald worden).
Het is onduidelijk of Fortis erin geslaagd is deze rommel door te schuiven naar Royal Bank of Scotland.
Bovendien weet vandaag niemand hoe monsterachtig groot de verliezen op de rommelhypotheken binnen een paar jaar gaan zijn. (Niemand weet vandaag hoeveel leningen door bedrog tot stand gekomen zijn, en die nooit zullen terugbetaald worden).