BKCP Renta Fix 5,6%
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
BKCP Renta Fix 5,6%
Ik heb door een ongeval een redelijke som geld ontvangen en krijg van mijn bank het voorstel om dit in BKCP Renta Fix 2 jaar vast te zetten met een bruto-rendement van 5,6% en een netto rendement van 4,76%, aangezien de intresten op een spaarboekje mij netto minder zullen opbrengen omdat ik over het belastingvrije voordeel ga.
Lijkt dit jullie een goed voorstel of alternatief voor termijnrekeningen?
Re: BKCP Renta Fix 5,6%
Een termijnrekening die beter doet zal je niet vinden.
Bij dhb doet wel beter voor 4 en 5 jaar
4 jaar 5.70% of 5.60 % (intresten jaarlijks betaalbaar)
5 jaar 5.85 % of 5.75 % (intresten jaarlijks betaalbaar)
Bij dhb doet wel beter voor 4 en 5 jaar
4 jaar 5.70% of 5.60 % (intresten jaarlijks betaalbaar)
5 jaar 5.85 % of 5.75 % (intresten jaarlijks betaalbaar)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je kan natuurlijk ook een spaarrekening openen bij een andere bank om de rv te ontwijken waardoor je meer dan 4,76 netto kunt krijgen.asc schreef: Ik heb door een ongeval een redelijke som geld ontvangen en krijg van mijn bank het voorstel om dit in BKCP Renta Fix 2 jaar vast te zetten met een bruto-rendement van 5,6% en een netto rendement van 4,76%, aangezien de intresten op een spaarboekje mij netto minder zullen opbrengen omdat ik over het belastingvrije voordeel ga.
Obligaties vallen ook niet onder het beschermingsfonds. Renta fix wordt uitgegeven door BNP Paribas. Ik verwacht wel niet dat die een faillisement riskeren.
Maar als je absoluut zeker wil zijn moet je je geld spreiden over verschillende banken en beleggen in spaar- of termijnrekeningen of kasbons.
Positief is dat dit product verkocht wordt aan een uitgifteprijs van 100%, en geen instapkosten die aan je rendement vreten.
Je moet dit wel als een product met enig risico beschouwen:
Terugbetaling: aan pari (100% van de nominale waarde) op de eindvervaldag of, voor de vervaldag, in geval van kredietevenement, een bedrag dat overeenstemt met de invorderingswaarde, een bedrag dat lager kan zijn dan de nominale waarde of zelfs nul.
De betaling van de coupons en de terugbetaling van het kapitaal zijn onderworpen aan een kredietrisico bij Dexia. De volgende gebeurtenissen vormen
een kredietevenement:
- faillissement van Dexia
- de niet-betaling van Dexia met betrekking tot een van haar schulden
- de herstructurering van een schuld van Dexia, dit wil zeggen een wijziging van de kenmerken van de schuld die deze minder gunstig zou maken voor
de betreffende schuldeiser.
De prospectus gaat honderden pagina's door over wat allemaal een "gebeurtenis" kan zijn (, maar dit is zo goed als onbegrijpbaar.
Normaal zou ik zeggen dat dit een klein risico is, maar met de credietcrisis zie ik wel een kleine "gebeurtenis" rond Dexia mogelijk.
Terugbetaling: aan pari (100% van de nominale waarde) op de eindvervaldag of, voor de vervaldag, in geval van kredietevenement, een bedrag dat overeenstemt met de invorderingswaarde, een bedrag dat lager kan zijn dan de nominale waarde of zelfs nul.
De betaling van de coupons en de terugbetaling van het kapitaal zijn onderworpen aan een kredietrisico bij Dexia. De volgende gebeurtenissen vormen
een kredietevenement:
- de herstructurering van een schuld van Dexia, dit wil zeggen een wijziging van de kenmerken van de schuld die deze minder gunstig zou maken voor
De prospectus gaat honderden pagina's door over wat allemaal een "gebeurtenis" kan zijn (, maar dit is zo goed als onbegrijpbaar.
Normaal zou ik zeggen dat dit een klein risico is, maar met de credietcrisis zie ik wel een kleine "gebeurtenis" rond Dexia mogelijk.
Ik vraag me eigenlijk af wie zo'n volledige prospectus leest? Meestal heb je een technische fiche, verkorte prospectus en volledige prospectus. Zelfs de verkorte is meestal al vrij lang en slaapverwekkende lectuur..robokat schreef:
Positief is dat dit product verkocht wordt aan een uitgifteprijs van 100%, en geen instapkosten die aan je rendement vreten.
een kredietevenement:
Enige tijd geleden had BKCP ook zo ééntje die gedekt was door Bear Stearns, werd gelanceerd enkele weken voor Bear Stearns in het nieuws kwam. Deze werd dan overgenomen. Ik vermoed dat mensen die toen ingetekend hebben zich nu geen zorgen meer moeten maken en de overnemer van Bear Stearns deze zal aflossen op de vervaldag?
Laatst gewijzigd door Anonymous op 12 augustus 2008, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Normaal gezien wel. Maar indien er een gelijkaardige formulering in de voorwaarden stond, laat dit wel ruimte open voor het slechts gedeeltelijk terugbetalen (Bear Stearns "herstructureert" zijn schuld en ... bingo !).BartVW schreef: Enige tijd geleden had BKCP ook zo ééntje die gedekt was door Bear Stearns, werd gelanceerd enkele weken voor Bear Stearns in het nieuws kwam. Deze werd dan overgenomen. Ik vermoed dat mensen die toen ingetekend hebben zich nu geen zorgen meer moeten maken en de overnemer van Bear Stearns deze zal aflossen op de vervaldag?
Wel makkelijk verdient als het zo zou zijn. Dan wil ook wel wat obligaties uitgeven en dan herstructurerenrobokat schreef:Normaal gezien wel. Maar indien er een gelijkaardige formulering in de voorwaarden stond, laat dit wel ruimte open voor het slechts gedeeltelijk terugbetalen (Bear Stearns "herstructureert" zijn schuld en ... bingo !).BartVW schreef: Enige tijd geleden had BKCP ook zo ééntje die gedekt was door Bear Stearns, werd gelanceerd enkele weken voor Bear Stearns in het nieuws kwam. Deze werd dan overgenomen. Ik vermoed dat mensen die toen ingetekend hebben zich nu geen zorgen meer moeten maken en de overnemer van Bear Stearns deze zal aflossen op de vervaldag?
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
hartelijk dank voor de info
de kans dat dexia failliet gaat lijkt me echter klein, dus misschien moet ik dit toch maar doen...
de kans dat dexia failliet gaat lijkt me echter klein, dus misschien moet ik dit toch maar doen...
Onder het mom van een obligaties, wordt een financieel product(?) verkocht dat bol staat van onbegrijpelijke voorwaarden. Veel te ingewikkeld. Mogelijk gevaarlijk voor uw financiële gezondheid.
Failliet gaan niet direct, maar blijkbaar volstaat het dat Dexia een of andere schuld herschikt om een deel van het kapitaal niet terug te moeten betalen.asc schreef: hartelijk dank voor de info
Met de credietcrisis moeten veel banken afschrijvingen doen, dus dit is geen onmogelijk scenario.
Moet bovendien op dergelijke produkten niet 1,1% taks betaald worden, en op 2 jaar weegt dat toch wel door.Polis23 schreef: Onder het mom van een obligaties, wordt een financieel product(?) verkocht dat bol staat van onbegrijpelijke voorwaarden. Veel te ingewikkeld. Mogelijk gevaarlijk voor uw financiële gezondheid.
Omdat dergelijke produkten echt mijn ding niet zijn, zal ik volgende keer eerst eens kijken of er zo een taks moet betaald worden, en dan pas dat foldertje in de prullenmand gooien.
Gewoon uit nieuwsgierigheid
Geen kosten, geen 1,1% taks, bruto-rendement van 5,6% en een netto rendement van 4,76%. Maar toch blijf ik er van af.paul schreef:Moet bovendien op dergelijke produkten niet 1,1% taks betaald worden, en op 2 jaar weegt dat toch wel door.Polis23 schreef: Onder het mom van een obligaties, wordt een financieel product(?) verkocht dat bol staat van onbegrijpelijke voorwaarden. Veel te ingewikkeld. Mogelijk gevaarlijk voor uw financiële gezondheid.
Omdat dergelijke produkten echt mijn ding niet zijn, zal ik volgende keer eerst eens kijken of er zo een taks moet betaald worden, en dan pas dat foldertje in de prullenmand gooien.
Gewoon uit nieuwsgierigheid
Laatst gewijzigd door pat op 13 augustus 2008, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb die Rentafix 5,6 genomen.
Gezien de korte duur en Dexia kan zich niet permiteren de schuld niet terug te betalen, vond ik het risico niet zo groot.
Die obligatie van Bear Stearns is niet doorgegaan; JP Morgen wou geen dekking geven. BKCP heeft de zaak dan afgeblazen en een andere maatschappij gezocht.
Volgens de kantoorhouder was de obligatie bij uitgifte een alternatief voor klanten die slechts 4% op de excellence rekening kregen.
Gezien de korte duur en Dexia kan zich niet permiteren de schuld niet terug te betalen, vond ik het risico niet zo groot.
Die obligatie van Bear Stearns is niet doorgegaan; JP Morgen wou geen dekking geven. BKCP heeft de zaak dan afgeblazen en een andere maatschappij gezocht.
Volgens de kantoorhouder was de obligatie bij uitgifte een alternatief voor klanten die slechts 4% op de excellence rekening kregen.
Zou dit al als "kredietevenement" gelden, en excuus om niet aan 100% terug te betalen ?
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 86-433.art
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 86-433.art
Er is nu ook een Renta Fix op 3(5,9%) 4(6,1%) en 5 jaar(6,5%).
Vooral die laatste 6,5% bruto (5,52% netto) begint interessant te worden.
Een termijnrekening bij DHB op 5 jaar brengt 5,75% bruto op momenteel.
Vooral die laatste 6,5% bruto (5,52% netto) begint interessant te worden.
Een termijnrekening bij DHB op 5 jaar brengt 5,75% bruto op momenteel.