Reclamecampagne
Reclamecampagne
Beste heren van Rabobank,
Zoals u ook wel weet, zijn uw rendementen niet meer wat ze geweest zijn. Vergeleken met andere banken, kunnen we tegenwoordig slechts van een middelmatige rente spreken. Ik begrijp natuurlijk dat een veilige bank niet meer interest geeft dan ze kan betalen. Wat mij dan echter wel tegen de borst stoot is de huidige reclamecampagne op internet, tv en radio (en nog eventueel andere media?) die toch ook veel moet kosten. U maakt reclame met het hoogste rendement op 10 jaar, terwijl we allemaal natuurlijk elk jaar, dus ook het komende jaar, graag het hoogste rendement willen. Het rendement van 10 jaar geleden, daar hebben we vandaag niet veel aan, maar dat terzijde. Aangezien uw bank altijd voor transparantie pleit, zou u mij op deze vragen kunnen antwoorden?
- Wat kost die reclamecampagne nu eigenlijk?
- Wat zou het aan rabobank.be kosten om de basisrente op de spaarrekening te verhogen met 0,05%?
- En met 0,05% op de plusrekening?
Alvast bedankt!
Zoals u ook wel weet, zijn uw rendementen niet meer wat ze geweest zijn. Vergeleken met andere banken, kunnen we tegenwoordig slechts van een middelmatige rente spreken. Ik begrijp natuurlijk dat een veilige bank niet meer interest geeft dan ze kan betalen. Wat mij dan echter wel tegen de borst stoot is de huidige reclamecampagne op internet, tv en radio (en nog eventueel andere media?) die toch ook veel moet kosten. U maakt reclame met het hoogste rendement op 10 jaar, terwijl we allemaal natuurlijk elk jaar, dus ook het komende jaar, graag het hoogste rendement willen. Het rendement van 10 jaar geleden, daar hebben we vandaag niet veel aan, maar dat terzijde. Aangezien uw bank altijd voor transparantie pleit, zou u mij op deze vragen kunnen antwoorden?
- Wat zou het aan rabobank.be kosten om de basisrente op de spaarrekening te verhogen met 0,05%?
Alvast bedankt!
Re: Reclamecampagne
Alle geheimen prijs geven, waar de concurrentie handig misbruik van kan maken - dan zou rabobank.be geen slimme bank meer zijn
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Met alle respect voor alles en iedereen en de verschillende meningen die er mogen zijn, maar ik heb hier nog nooit een "open brief" aan Belfius gelezen dat ze beter minder geld in Club Brugge zouden steken en meer rente zouden geven in plaats, of aan BNP Paribas Fortis ivm Anderlecht, enzovoort.
Waarom verwacht iedereen van Rabobank een voortrekkersrol voor wat betreft "geheelonthouding" als het op reclame aankomt? Moet Rabo dan gewoon een bank zijn die enkel bekend is via mond-tot-mond-reclame?
Rabobank is het aan zichzelf verplicht om in deze periode (iedereen heeft z'n eindejaarspremie etc gekregen) te proberen wat marktaandeel te winnen. Dat heet goed management. De kost ervan is trouwens beperkt, ten eerste omdat radioreclame niet zo duur is (in 2e kan heb ik ooit de tarieven gezien in een handboek, maar goed, dat is geleden van 1996 of zoiets, daar stond de vergelijking per bereikte persoon in), ten tweede omdat dit kosten zijn die dus in mindering van het fiscaal resultaat worden gebracht.
Critici zullen nu zeggen dat zij dus de facto de Rabo-reclame betalen aangezien Rabo reclame maakt om minder winst te rapporteren en dus minder belasting te betalen. Geld dat onze fiscus dan vervolgens uit onze zakken moet halen. Maar dat is met élke reclame zo.
Moneyou maakt momenteel ook reclame, daar reageert niemand op.
Waarom verwacht iedereen van Rabobank een voortrekkersrol voor wat betreft "geheelonthouding" als het op reclame aankomt? Moet Rabo dan gewoon een bank zijn die enkel bekend is via mond-tot-mond-reclame?
Rabobank is het aan zichzelf verplicht om in deze periode (iedereen heeft z'n eindejaarspremie etc gekregen) te proberen wat marktaandeel te winnen. Dat heet goed management. De kost ervan is trouwens beperkt, ten eerste omdat radioreclame niet zo duur is (in 2e kan heb ik ooit de tarieven gezien in een handboek, maar goed, dat is geleden van 1996 of zoiets, daar stond de vergelijking per bereikte persoon in), ten tweede omdat dit kosten zijn die dus in mindering van het fiscaal resultaat worden gebracht.
Critici zullen nu zeggen dat zij dus de facto de Rabo-reclame betalen aangezien Rabo reclame maakt om minder winst te rapporteren en dus minder belasting te betalen. Geld dat onze fiscus dan vervolgens uit onze zakken moet halen. Maar dat is met élke reclame zo.
Moneyou maakt momenteel ook reclame, daar reageert niemand op.
Wat men hier in de openingspost kan lezen is de naiviteit van een simpele spaarder die er geen enkel benul van heeft hoe een bedrijf werkt. Het enige wat voor zo'n persoon telt is of hij 0,05% per jaar meer kan krijgen op zijn opgepot geld...
Voor wat het waard is:
-De reclame die bedrijven maken kunnen ze inbrengen in hun belastingen
-Men mag het effect van reclame niet onderschatten, men maakt er naambekendheid mee, met bouwt er een reputatie mee op en vanzelfsprekend trekt men er nieuwe klanten mee aan
-Waarom zou men de spaarzame Belg 0,05% per jaar meer geven als men zo goed als gratis kan lenen op de internationale geldmarkt
Voor wat het waard is:
-Men mag het effect van reclame niet onderschatten, men maakt er naambekendheid mee, met bouwt er een reputatie mee op en vanzelfsprekend trekt men er nieuwe klanten mee aan
-Waarom zou men de spaarzame Belg 0,05% per jaar meer geven als men zo goed als gratis kan lenen op de internationale geldmarkt
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
En ik denk ook dat Rabobank.be, als bekendste internetbank, zich nu vooral richt op mensen die weglopen van de grootbank. En ten opzichte van een grootbank bieden zij wel een betere rente....
Om juist die mensen te kunnen aantrekken is immers reclame nodig
Ik denk trouwens dat er veel meer nieuwe klanten bijkomen dan de enkele spaargidsers die weglopen. Ik denk niet dat Rabobank daar echt wakker van ligt....
Om juist die mensen te kunnen aantrekken is immers reclame nodig
Ik denk trouwens dat er veel meer nieuwe klanten bijkomen dan de enkele spaargidsers die weglopen. Ik denk niet dat Rabobank daar echt wakker van ligt....
Je vergelijk is niet helemaal eerlijk:Kermit schreef:Beste heren van Rabobank,
Alvast bedankt!
Wat kost die reclamecampagne en wat brengt die op (bv nieuw spaargeld)?
Wat reclame is natuurlijk niet enkel weggegooid geld...
Yaris schreef:Dat overstappen naar een andere bank for a few dollars more is typisch iets van Spaargids. Je lijkt hier niet normaal als je niet bij ten minste vijf banken klant bent. Ik denk niet dat de gewone mensen in de buitenwereld zulke bankhoppers zijn.
Ik heb daar ook even aan meegedaan maar ben er enkele jaren geleden mee gestopt. zo'n gedrag heeft iets kneuterigs. Ik spendeer mijn tijd én geld liever aan zaken die veel meer opbrengen...
tijd is idd een kostbaar gegeven, je krijgt die maar één keer maar af en toe kneuterig doen kan ook plezant zijn ....
OT natuurlijk is reclame nodig, goede reclame brengt altijd meer op dan het kost en fiscaal aftrekbaar, heb nogal wat oudere kennissen die me al aangesproken hebben ivm die reclamcampage, ze weten dat ik al veul jaren bij rabobank.be spaar en meestal zijn ze erg argwanend tegen dat inernet sparen maar nu met die lage intresten bij de grootbanken hebben sommige toch de neiging om de stap in het ongewisse te wagen
OT natuurlijk is reclame nodig, goede reclame brengt altijd meer op dan het kost en fiscaal aftrekbaar, heb nogal wat oudere kennissen die me al aangesproken hebben ivm die reclamcampage, ze weten dat ik al veul jaren bij rabobank.be spaar en meestal zijn ze erg argwanend tegen dat inernet sparen maar nu met die lage intresten bij de grootbanken hebben sommige toch de neiging om de stap in het ongewisse te wagen
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Als er hier één bank is die open en transparant is , dan is dat wel Rabobank.be. t'Is hier de bank waarop het meest kritiek komt.
Waarom ??? Ze hebben niet de hoogste rente,ok, maar zijn het meest te vertrouwen; ze geven zelfs reactie's op feestdagen( zie1 januari). EN alle bedrijven maken reclame, waarom dan Rabobank.be niet? Ik heb daar geen problemen mee.
Mijn spaarcenten staan er veilig en brengen meer op dan bij de grootbanken.
Waarom ??? Ze hebben niet de hoogste rente,ok, maar zijn het meest te vertrouwen; ze geven zelfs reactie's op feestdagen( zie1 januari). EN alle bedrijven maken reclame, waarom dan Rabobank.be niet? Ik heb daar geen problemen mee.
Ik wil toch even reageren op enkele reacties:
- enerzijds omdat ik vind dat rabobank.be de laatste jaren is afgeweken van haar oorspronkelijke doelen: een hoge rente geven (ze staan nu zelfs niet meer in de top 10 van spaarrekeningen met de hoogste rente)
- anderzijds om eens een idee te hebben van de kosten (vandaar de vraag om de bedragen, gewoon uit interesse)
- wat mij ook motiveerde om het bericht te posten, is dat ik de inhoud van de reclamecampagne nogal flauw vond: het hoogste rendement op 10 jaar, dat is profiteren van het feit dat men vroeger wel nog aan haar eigen principes voldeed
Ik denk niet dat het verstrekken van de gevraagde info enig competitief nadeel kan opleveren. De hoeveelheid spaargelden bij elke bank zijn toch bekend, dus ook de kostprijs van een verhoging van de interest.paul schreef:Alle geheimen prijs geven, waar de concurrentie handig misbruik van kan maken - dan zou rabobank.be geen slimme bank meer zijn
Ik ben dan ook geen klant bij dergelijke grootbanken. Zij zullen hier minder kritiek zijn omdat de mensen die hier op het forum kritischer zijn en daarom net geen klant zijn bij Belfius of Fortis.djtw schreef:Met alle respect voor alles en iedereen en de verschillende meningen die er mogen zijn, maar ik heb hier nog nooit een "open brief" aan Belfius gelezen dat ze beter minder geld in Club Brugge zouden steken en meer rente zouden geven in plaats, of aan BNP Paribas Fortis ivm Anderlecht, enzovoort.
Ik zie niet in wat uw uithaal naar mijn persoon toevoegt aan de discussie. Ik kan u wel verzekeren dat u er helemaal naast zit. Op basis van uw reactie lijkt u zelf niet van de snuggersten. Ik ga niet uitwijden over mijn achtergrond, maar ik kan met 99% zekerheid zeggen dat mijn opleiding hoger is als die van u. Ik heb wel degelijk nagedacht over de inhoud van mijn bericht, en dat had u ook beter gedaan.Wook schreef:Wat men hier in de openingspost kan lezen is de naiviteit van een simpele spaarder die er geen enkel benul van heeft hoe een bedrijf werkt. Het enige wat voor zo'n persoon telt is of hij 0,05% per jaar meer kan krijgen op zijn opgepot geld...
Daar gaat het mij ook allemaal niet over. Het gaat er eigenlijk om dat ik het gevoel heb dat rabobank.be momenteel zijn eigen principes begint te verloochenen door 'maar' een middelmatige rente aan te bieden en een behoorlijk intensieve reclamecampagne te voeren. De bedragen die ik vraag in mijn openingspost zijn eigenlijk gewoon om een idee te hebben over wat dit nu allemaal kost, uit pure interesse. Ik verwacht ook helemaal niet, als er al antwoord op zou komen, dat de kosten van de reclamecampagne nog maar enigszins in de buurt zouden komen van de kostprijs van een verhoging van de rente.Wook schreef: Voor wat het waard is:
Klopt helemaal, maar ik wilde gewoon eens een idee hebben van de bedragen.Lanius schreef: Je vergelijk is niet helemaal eerlijk:
Wat kost die reclamecampagne en wat brengt die op (bv nieuw spaargeld)?
Wat reclame is natuurlijk niet enkel weggegooid geld...
Klopt ook. In die zin komt mijn bericht misschien onterecht hard over en had ik het beter anders gesteld. Ik heb het ook wel meteen genuanceerd door alvast te stellen dat ik het wel apprecieer dat zij een veilige bank zijn en dus niet meer rente geven dan wat ze kunnen. Ik heb het bericht eigenlijk om twee redenen geplaatst:corolla schreef:Als er hier één bank is die open en transparant is , dan is dat wel Rabobank.be. t'Is hier de bank waarop het meest kritiek komt.
- enerzijds omdat ik vind dat rabobank.be de laatste jaren is afgeweken van haar oorspronkelijke doelen: een hoge rente geven (ze staan nu zelfs niet meer in de top 10 van spaarrekeningen met de hoogste rente)
- anderzijds om eens een idee te hebben van de kosten (vandaar de vraag om de bedragen, gewoon uit interesse)
- wat mij ook motiveerde om het bericht te posten, is dat ik de inhoud van de reclamecampagne nogal flauw vond: het hoogste rendement op 10 jaar, dat is profiteren van het feit dat men vroeger wel nog aan haar eigen principes voldeed
Niet dat dit uw job is, maar dan moet ik minder typen. Graag on topic blijven en hou het wat vriendelijk.Yaris schreef:Even voor moderator spelen: "Geen persoonlijke aanvallen alstublieft. Hou het forum gezellig en plezant."
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
En er werken ook dames bij Rabobank.beRabobank.be schreef:Toeval dat u hier net nu om vraagt. Onze Marketing Director is net bezig aan een stukje over de impact van marketing op onze budgetten en werking en hoe Rabobank.be daarmee omgaat. Het verschijnt binnen enkele dagen op de RaboBlog. Ik probeer iets te laten weten van zodra het er op staat. Dan hoort u meteen rechtstreeks de mening van de persoon die hiervoor verantwoordelijk is.
Ow, dus mijnheer zijn opleiding is hoger dus mijnheer heeft gelijk? Mocht je zo'n hoge opleiding gehad hebben dan had je zoiets hier niet komen posten. Ga eerst eens inhoudelijk in op mijn berichten en begin dan op de man te spelen.Kermit schreef:Ik zie niet in wat uw uithaal naar mijn persoon toevoegt aan de discussie. Ik kan u wel verzekeren dat u er helemaal naast zit. Op basis van uw reactie lijkt u zelf niet van de snuggersten. Ik ga niet uitwijden over mijn achtergrond, maar ik kan met 99% zekerheid zeggen dat mijn opleiding hoger is als die van u. Ik heb wel degelijk nagedacht over de inhoud van mijn bericht, en dat had u ook beter gedaan.Wook schreef:Wat men hier in de openingspost kan lezen is de naiviteit van een simpele spaarder die er geen enkel benul van heeft hoe een bedrijf werkt. Het enige wat voor zo'n persoon telt is of hij 0,05% per jaar meer kan krijgen op zijn opgepot geld...
Kermit schreef:Daar gaat het mij ook allemaal niet over. Het gaat er eigenlijk om dat ik het gevoel heb dat rabobank.be momenteel zijn eigen principes begint te verloochenen door 'maar' een middelmatige rente aan te bieden en een behoorlijk intensieve reclamecampagne te voeren. De bedragen die ik vraag in mijn openingspost zijn eigenlijk gewoon om een idee te hebben over wat dit nu allemaal kost, uit pure interesse. Ik verwacht ook helemaal niet, als er al antwoord op zou komen, dat de kosten van de reclamecampagne nog maar enigszins in de buurt zouden komen van de kostprijs van een verhoging van de rente.Wook schreef: Voor wat het waard is:
Als je dan toch zo'n hoge opleiding genoten hebt dan zou je de zaken die ik opsom moeten weten? Dat zijn de feiten en daarom geven ze middelmatige rentes, niet omdat jij een 'bepaald gevoel hebt'. Zoals reeds gebleken is zal Rabobank.be zijn reclamebudgetten niet op een openbaar forum posten.
Op vraag van de moderator ga ik er niet verder op in, ookal kost het mij erg moeite om mijn reactie nu in te slikken. Ik sluit mijn discussie met u hierbij af. Ik kan u enkel nog de tip geven om in de toekomst nooit een persoon aan te vallen, wel zijn boodschap. Zoals u hebt gemerkt kan een aanval steeds een tegenaanval uitlokken. Voor de rest: hou het tof. Goede dag nog.Wook schreef: Ow, dus mijnheer zijn opleiding is hoger dus mijnheer heeft gelijk? Mocht je zo'n hoge opleiding gehad hebben dan had je zoiets hier niet komen posten. Ga eerst eens inhoudelijk in op mijn berichten en begin dan op de man te spelen.
Als je dan toch zo'n hoge opleiding genoten hebt dan zou je de zaken die ik opsom moeten weten? Dat zijn de feiten en daarom geven ze middelmatige rentes, niet omdat jij een 'bepaald gevoel hebt'. Zoals reeds gebleken is zal Rabobank.be zijn reclamebudgetten niet op een openbaar forum posten.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Op zich is de vraag op welke manier Rabobank.be haar budgetten spendeert natuurlijk niet helemaal onlogisch.
In een andere vraag over "reclame op tv" in de "vraag het aan Rabobank.be" -rubriek antwoordden wij ook al eerder dat onze marketing director toevallig net een blogpost aan het schrijven was over de manier waarop Rabobank.be met haar marketing budgetten omspringt en hoe wij reclame voeren. Normaalgezien staat deze binnen enkele dagen online. We zullen een berichtje posten naar deze blog waar u een toelichting meteen rechtstreeks van bij de bron kan lezen.
Op één vraag kunnen we al zeker een duidelijk antwoord geven aangezien dit heel eenvoudig zelf uit te rekenen valt:
Gisteren stuurde Rabobank.be nog een persbericht uit met het totale volume dat momenteel op onze spaarboekjes staat: 7,13 miljard euro.
0,05% meer rendement geven op de spaarboekjes zou per jaar dus 3,5 miljoen euro extra aan intresten kosten.
In een andere vraag over "reclame op tv" in de "vraag het aan Rabobank.be" -rubriek antwoordden wij ook al eerder dat onze marketing director toevallig net een blogpost aan het schrijven was over de manier waarop Rabobank.be met haar marketing budgetten omspringt en hoe wij reclame voeren. Normaalgezien staat deze binnen enkele dagen online. We zullen een berichtje posten naar deze blog waar u een toelichting meteen rechtstreeks van bij de bron kan lezen.
Op één vraag kunnen we al zeker een duidelijk antwoord geven aangezien dit heel eenvoudig zelf uit te rekenen valt:
Gisteren stuurde Rabobank.be nog een persbericht uit met het totale volume dat momenteel op onze spaarboekjes staat: 7,13 miljard euro.
0,05% meer rendement geven op de spaarboekjes zou per jaar dus 3,5 miljoen euro extra aan intresten kosten.