Enkele vraagjes ivm intrest...
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Enkele vraagjes ivm intrest...
Hey,
Ik heb een vraagje ivm intrest bij Dexia en Fortis.
Stel mijn situatie is als volgt:
- 10.000 spaargeld bij Dexia
- 5.500 op een spaarrekening van fortis
- 5.000 bij KBC
Ik open een nieuwe online spaarrekening van fortis en zet daar 5400 van fortis zelf op en 9500 van Dexia.
Mijn vragen:
- Zal ik bij dexia nog intrest krijgen voor die 10k die daar nog 8 maanden van dit jaar op een spaarrekening heeft gestaan? (De spaarrekening blijft behouden met +-500...)
- Als ik de gewone spaarrekening van fortis behoud met +-150 euro erop, krijg ik dan nog iets van intrest op die 5k die ik heb overgezet?
- Ik las hier dat het niet aan te raden is om meer dan 20.000 euro aan 1 bank toe te vertrouwen ivm het beschermingfonds? Of maakt een grootbank als fortis geen deel uit van dat risico?
- Aangezien ik nog maar 18 ben, geniet ik nog van gratis kaarten bij grootbanken... Of loont het toch al de moeite om over te stappen naar een andere bank als DB...?
- Tot slot, ivm de internetspaarrekening van Fortis, wordt die 4(.5)% uitbetaald met valutadatum 31/12/08? En is die rente gegarandeerd?
Ik ben dus op zoek naar de minst risicovolle spaaroplossing die het meest opbrengt, (zoals velen waarschijnlijk
)
Dit was mijn eerste post hier en alvast bedankt!
Ik heb een vraagje ivm intrest bij Dexia en Fortis.
Stel mijn situatie is als volgt:
- 10.000 spaargeld bij Dexia
- 5.500 op een spaarrekening van fortis
- 5.000 bij KBC
Ik open een nieuwe online spaarrekening van fortis en zet daar 5400 van fortis zelf op en 9500 van Dexia.
Mijn vragen:
- Zal ik bij dexia nog intrest krijgen voor die 10k die daar nog 8 maanden van dit jaar op een spaarrekening heeft gestaan? (De spaarrekening blijft behouden met +-500...)
- Als ik de gewone spaarrekening van fortis behoud met +-150 euro erop, krijg ik dan nog iets van intrest op die 5k die ik heb overgezet?
- Ik las hier dat het niet aan te raden is om meer dan 20.000 euro aan 1 bank toe te vertrouwen ivm het beschermingfonds? Of maakt een grootbank als fortis geen deel uit van dat risico?
- Aangezien ik nog maar 18 ben, geniet ik nog van gratis kaarten bij grootbanken... Of loont het toch al de moeite om over te stappen naar een andere bank als DB...?
- Tot slot, ivm de internetspaarrekening van Fortis, wordt die 4(.5)% uitbetaald met valutadatum 31/12/08? En is die rente gegarandeerd?
Ik ben dus op zoek naar de minst risicovolle spaaroplossing die het meest opbrengt, (zoals velen waarschijnlijk
![Tongue :P](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/tongue.gif)
Dit was mijn eerste post hier en alvast bedankt!
Re: Enkele vraagjes ivm intrest...
Indien je de rekeningen niet afsluit zal je op het einde van het jaar de rente ontvangen voor de periode dat het geld op de rekening heeft gestaan.
Aan de basisrente hangen geen voorwaarden vast als 'minimum 6 of 12maanden op de rekening' zoals wel het geval is bij de aangroei -en getrouwheidspremies.
10.000 euro gedurende 8 maanden aan 4% geeft u dus recht op het einde van het jaar op een rente van ((10.000 * 4%) / 12) * 8 = 266 euro
Het beschermingfonds beschermt al het spaargeld in België tot een maximum van 20.000 euro. Aangezien ook Fortis failliet zou kunnen gaan ben je dus maar 100% zeker dat je niets verliest als er max 20.000 euro op staat.
Sommige banken werken volgens het nederlandse garantiestelsel en bieden op de schijf van 20.000 - 40.000 nog eens 90% bescherming.
Aan de basisrente hangen geen voorwaarden vast als 'minimum 6 of 12maanden op de rekening' zoals wel het geval is bij de aangroei -en getrouwheidspremies.
10.000 euro gedurende 8 maanden aan 4% geeft u dus recht op het einde van het jaar op een rente van ((10.000 * 4%) / 12) * 8 = 266 euro
Het beschermingfonds beschermt al het spaargeld in België tot een maximum van 20.000 euro. Aangezien ook Fortis failliet zou kunnen gaan ben je dus maar 100% zeker dat je niets verliest als er max 20.000 euro op staat.
Sommige banken werken volgens het nederlandse garantiestelsel en bieden op de schijf van 20.000 - 40.000 nog eens 90% bescherming.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dus als ik nu pakweg 15 000 op de fortis internetspaarrekening zet, zal ik op het einde van dit jaar niet 4% * 15 000 krijgen (+-600 euro), maar wel ((15 000 * 4%)/12)* 4 aan gezien het er pas sinds augustus opstaat? Of ben ik hier fout?
Ja het zou anders wel gemakkelijk zijn om veel rente op te strijken. De rente begint pas te lopen vanaf de dag dat het erop staat. Je kan geen heel jaar rente krijgen als je het geld er maar 4 maanden op laat staanBuzz schreef: Dus als ik nu pakweg 15 000 op de fortis internetspaarrekening zet, zal ik op het einde van dit jaar niet 4% * 15 000 krijgen (+-600 euro), maar wel ((15 000 * 4%)/12)* 4 aan gezien het er pas sinds augustus opstaat? Of ben ik hier fout?
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Je moet altijd naar de maanden (eigenlijk dagen, meestal 360 dagen per jaar bij de banken) omrekenen dat het er effectief opgestaan heeft
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Oh ja wat betreft de aangroeipremie van 0,5%, die zal je pas op 31/12/2009 krijgen omdat het geld er effectief 6 maanden op de rekening moet blijven staan. Vermits op 31/12/2008 je geld er nog geen 6 maanden opstaat, kan je die aangroeipremie nog niet krijgen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
als je 15000 euro voor 4 maanden, ttz september, october, november, december dit jaar bij fortis aan 4% zou zetten dan krijg je imo...Buzz schreef: Dus als ik nu pakweg 15 000 op de fortis internetspaarrekening zet, zal ik op het einde van dit jaar niet 4% * 15 000 krijgen (+-600 euro), maar wel ((15 000 * 4%)/12)* 4 aan gezien het er pas sinds augustus opstaat? Of ben ik hier fout?
4 maanden of ~ 120 dagen intrest van 4% op 15000 euro...ttz
120/365*4(%) = 1.315 %
in jouw geval is dat dat:
1.315% op 15000 euro voor ~ 120 dagen > 197 euro netto
(geen rekening houdend met aangroeipremie, etc)
Laatst gewijzigd door w00ha op 17 augustus 2008, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus is het niet nadelig om het spaargeld van bij Dexia (3.5%) naar Fortis (4%) te verhuizen vóór het einde van het jaar?
Bedankt!
Bedankt!
dat zou 0,5% verschil maken voor 4 maand op 15000 euroBuzz schreef: Dus is het niet nadelig om het spaargeld van bij Dexia (3.5%) naar Fortis (4%) te verhuizen vóór het einde van het jaar?
Bedankt!
(15000*0,5*4)/(100*12) = 25 euro verschil door het naar Fortis over te zetten