Vragen PP en LT sparen.
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Re: Vragen PP en LT sparen.
Ik zie geen reden waarom dit het geval zou zijn, behalve dat bij een slechte keuze, de lagere renderende producten het gemiddelde naar beneden trekken?DeJos schreef:Maar het is niet zo dat je rendement er onderdoorgaat door meer contracten te hebben?
Om rompslomp te vermijden? Omdat ze niet beter weten? Waarom zitten veel mensen nog bij hun grootbank?DeJos schreef:Waarom storten dan veel mensen in 1 pensioenspaarplan?
Dat kan je doen, vraag is dan of de gemiddelde mens dit goed gaat kunnen timen, gaat men daar de mist in dan zal het rendement fameus dalen, in dat geval is uw 1e vraag terecht.DeJos schreef:Want dan kan je bijvoorbeeld 1 pensioenspaarfonds en 1 pensioenspaarverzekering openen. Dan kijk je hoe slecht of goed de markt is en stort je in 1 van de 2. Bv nu dan pensioenspaarfonds storten....
Ik heb een slechte keuze gemaakt als je dit draadje doorleest.
Nu ben ik me van deze keuze af aan het maken. Als ik mijn rendement uittel heb ik het geld belegd aan 2% tot mijn pensioenleeftijd. Niet gekeken naar fiscaal voordeel of winstdeelname. Gewoon uitgerekend hoeveel ik gestort heb en het rendement uitgerekend > Kwam uit op een magere 2%
Hiermee ga ik volgend jaar op zoek naar een nieuw pensioenspaarplan. Ik dacht het fonds van ARPE. Voor LT sparen heb ik Integrale 2 jaar geleden gestart maar hun gewaarborgde rente stelt nu ook niet veel meer voor.
Het is inderdaad een ding dat je dient bij de houden als je verschillende pensioenspaarplannen en LT spaarplannen hebt.
Maar het is dan ook weer een spreiding van het risico en rendement. Van rendement ben je nooit zeker....
Ik vraag me gewoon af of er mensen zijn die verschillende pensioenspaarverzekeringen of fondsen hebben.
Voor fondens kan je best in economisch mindere tijden gelijk nu storten neem ik aan. In de jaren 2006 en 2007 kon je dan het beste in een pensioenspaarverzekering hebben gestort?
gr
Nu ben ik me van deze keuze af aan het maken. Als ik mijn rendement uittel heb ik het geld belegd aan 2% tot mijn pensioenleeftijd. Niet gekeken naar fiscaal voordeel of winstdeelname. Gewoon uitgerekend hoeveel ik gestort heb en het rendement uitgerekend > Kwam uit op een magere 2%
Hiermee ga ik volgend jaar op zoek naar een nieuw pensioenspaarplan. Ik dacht het fonds van ARPE. Voor LT sparen heb ik Integrale 2 jaar geleden gestart maar hun gewaarborgde rente stelt nu ook niet veel meer voor.
Het is inderdaad een ding dat je dient bij de houden als je verschillende pensioenspaarplannen en LT spaarplannen hebt.
Maar het is dan ook weer een spreiding van het risico en rendement. Van rendement ben je nooit zeker....
Ik vraag me gewoon af of er mensen zijn die verschillende pensioenspaarverzekeringen of fondsen hebben.
Voor fondens kan je best in economisch mindere tijden gelijk nu storten neem ik aan. In de jaren 2006 en 2007 kon je dan het beste in een pensioenspaarverzekering hebben gestort?
gr
Momenteel heb ik voor LT sparen Integrale oud contract aan 2.25% (Nog een goede keuze?)
Gelijk hierboven gezegd ben ik op dit moment op zoek naar een nieuw pensioenplan.
Mijn pensioenspaarverzekering ga ik na 5 stortingen premievrij maken bij DVV owv bovenstaand verhaal.
Aangezien ik nog jong ben en de huidige rendementen van de pensioenspaarverzekeringen zodanig laag liggen had ik een pensioenspaarfonds in gedachten.
Maar hoe bepaal je de keuze van zo een fonds? Ik heb enkel de vergelijkingswebsite Morningstar gevonden. Bankhopper
geeft ook een kort overzicht.
Hier komt ARPE het beste uit over 10 jaar bekeken dan wel. Je kan tegen je oudere leeftijd dan overschakelen naar een defensief fonds.
Maar waar moet je op letten bij de keuze van een fonds? Enkel het rendement zal wat te kortzichtig zijn. Ik vind totaal niets terug over waar ze nu net in beleggen. Of is en blijft dit een gok?
Want als ik dan verhalen gelijk dit lees alweer-een-vraag-over-de-kosten-van-een ... ds#p144298" onclick="window.open(this.href);return false; dan lijkt het alsof de kosten zo hoog zijn dat bij een of andere tegenslag in het fonds alles de dieperik ingaat.
Dan heb ik ook nog enkel andere vragen
1) Overstappen tussen defensieve en dynamische pensioenspaarfondsen gaat altijd. Maar kon je ook overstappen van een pensioenspaarfonds naar een pensioenspaarverzekering?
2) Integrale LT sparen levensverzekering is tot 99 jaar. Dus tussen 60 en 65 jaar kan je de premie nog fiscaal aftrekken(30%) zonder er 10% belastingen op te betalen. Hoe zit het na 65 jaar? Kan je dan ook nog je premie jaarlijks aftrekken in de belastingen?
3) Idem vraag 2 maar dan voor Pensioensparen
4) Hoeveel pensioenspaarfondsen en pensioenspaarverzekering mag 1 persoon openen? Om geen fiscale boete te krijgen weet ik dat de contracten LT en PP 10 jaar looptijd moeten hebben (geen 10 stortingen). LT kan je bijvoorbeeld maar 1 storting doen, voor PP 5. Hier is op dit forum wat discussie over maar voor de zekerheid ga ik hiervan uit. Maar staat hier in aantal een limiet op? Want dit zou ook een interessante manier zijn om te spreiden?
5)LT sparen is een levensverzekering. Kan dit ook een fonds zijn?
thx
Gelijk hierboven gezegd ben ik op dit moment op zoek naar een nieuw pensioenplan.
Mijn pensioenspaarverzekering ga ik na 5 stortingen premievrij maken bij DVV owv bovenstaand verhaal.
Aangezien ik nog jong ben en de huidige rendementen van de pensioenspaarverzekeringen zodanig laag liggen had ik een pensioenspaarfonds in gedachten.
Maar hoe bepaal je de keuze van zo een fonds? Ik heb enkel de vergelijkingswebsite Morningstar gevonden. Bankhopper
geeft ook een kort overzicht.
Hier komt ARPE het beste uit over 10 jaar bekeken dan wel. Je kan tegen je oudere leeftijd dan overschakelen naar een defensief fonds.
Maar waar moet je op letten bij de keuze van een fonds? Enkel het rendement zal wat te kortzichtig zijn. Ik vind totaal niets terug over waar ze nu net in beleggen. Of is en blijft dit een gok?
Want als ik dan verhalen gelijk dit lees alweer-een-vraag-over-de-kosten-van-een ... ds#p144298" onclick="window.open(this.href);return false; dan lijkt het alsof de kosten zo hoog zijn dat bij een of andere tegenslag in het fonds alles de dieperik ingaat.
1) Overstappen tussen defensieve en dynamische pensioenspaarfondsen gaat altijd. Maar kon je ook overstappen van een pensioenspaarfonds naar een pensioenspaarverzekering?
2) Integrale LT sparen levensverzekering is tot 99 jaar. Dus tussen 60 en 65 jaar kan je de premie nog fiscaal aftrekken(30%) zonder er 10% belastingen op te betalen. Hoe zit het na 65 jaar? Kan je dan ook nog je premie jaarlijks aftrekken in de belastingen?
4) Hoeveel pensioenspaarfondsen en pensioenspaarverzekering mag 1 persoon openen? Om geen fiscale boete te krijgen weet ik dat de contracten LT en PP 10 jaar looptijd moeten hebben (geen 10 stortingen). LT kan je bijvoorbeeld maar 1 storting doen, voor PP 5. Hier is op dit forum wat discussie over maar voor de zekerheid ga ik hiervan uit. Maar staat hier in aantal een limiet op? Want dit zou ook een interessante manier zijn om te spreiden?
thx
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ben ook zelfstandig en snap niet waarom een zelfstandige in het kader van pensioensparen een levensverzekering afsluit. Ik zou eerder kiezen voor een gewone polis, aftrekbaar aan het marginale tarief plus minder sociale bijdragen ofwel door een vennootschap, ofwel in het kader van een VAPZ, ook marginaal en sociale bijdragen. Of als voorzorgskapitaal in een IPT. De derde pijler is net iets beter dan gewoon ervoor betalen, net...DeJos schreef:Mij is duidelijk gezegd dat ik deze verzekeringen erbij kan nemen. Mijn vader had deze dus ik dacht dat dit zo standaard was. Mijn vader is wel zelfstandig dus begrijpelijk dat hij dit neemt voor het gezin te voeden indien hij iets aan de hand krijgt.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
1) neen, tenzij je 33% taks wil betalen.DeJos schreef:
thx
2) Vraag eens aan Patrick1
3) durf het niet met zekerheid te zeggen
4) spreiden is nooit slecht. Heb geen weet van een beperking in een aantal fondsen.
5) Alles denk ik niet, maar oa Vivium heeft LTS met de winstdeelnames belegd in een fonds.
Even vermelden voor pensioensparen via een fonds, dus aandelen, dat Rabobank de 3 verschillende fondsen van BNP Paribas Fortis verdeeld. Het grote verschil is dat je bij BNP 3 % instapkosten betaald, en dat dit, voor identiek hetzelfde product bij Rabobank 0 % instapkosten is, dus gratis
Op 900 € jaarlijks, een verschil van 27 € per jaar, per persoon.
In het algemeen raad me aan, tot je 50 jaar naar een dynamisch fonds, veel aandelen, te gaan. Daarna over te schakelen op een defensief fonds, meer obligaties, of een pensioenspaarverzekering te openen.
Niemand heeft een glazen bol, en veel hangt af van je karakter en ingesteldheid, wat je kiest.
Op 900 € jaarlijks, een verschil van 27 € per jaar, per persoon.
In het algemeen raad me aan, tot je 50 jaar naar een dynamisch fonds, veel aandelen, te gaan. Daarna over te schakelen op een defensief fonds, meer obligaties, of een pensioenspaarverzekering te openen.
Niemand heeft een glazen bol, en veel hangt af van je karakter en ingesteldheid, wat je kiest.
patrick weet je ook het antwoord op vraag 2 en 3?
gr
gr
1) Nee
2) Ja, is ook maar interessant als ge belastingen betaalt na uw 65.
3) De laatste storting gebeurt daar het jaar dat ge 64 wordt.
4) Onbeperkt, maar U moet wel aan de voorwaarden voldoen.
5) Langetermijnsparen bestaat niet in fondsen.
2) Ja, is ook maar interessant als ge belastingen betaalt na uw 65.
3) De laatste storting gebeurt daar het jaar dat ge 64 wordt.
4) Onbeperkt, maar U moet wel aan de voorwaarden voldoen.
5) Langetermijnsparen bestaat niet in fondsen.
Dus men laat de contracten doorlopen tot 99 jaar om dit gewoon te laten staan en eventueel bij te storten tussen 60 en 65 jaar voor fiscaal voordeel?
Na je 65ste betaal je toch ook nog steeds belastingen of niet?
Dus eigenlijk word storten na je 65 niet interessant?
Wat bedoel je met voldoen aan de voorwaarden? Die 10 jaar looptijd en 5 stortingen?
Na je 65ste betaal je toch ook nog steeds belastingen of niet?
Dus eigenlijk word storten na je 65 niet interessant?
Wat bedoel je met voldoen aan de voorwaarden? Die 10 jaar looptijd en 5 stortingen?
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
En als je nu 100 wordt met je contract van 99?
@ de Jos
Alleen de langetermijnspaarcontracten kunnen lopen tot 99 of 100 jaar om het gezellig te maken. Vroeger kon het evenwel niet tot 100 jaar bij Ethias, max was 99 jaar.
Vanaf een inkomen rond de 11 a 12000 Ero per jaar als alleenstaande betaalt men belastingen stel ik mij voor. Als ge belastingen betaalt is het zeer interessant. Men mag immers ook geld afhalen en gewoon het kontract verder zetten, eenmaal de voorheffing gebeurd is.. Maar bij sommige kontracten is het soms met kosten. Kontract lezen en u eventueel informeren bij uw bank of instelling.
Alleen de langetermijnspaarcontracten kunnen lopen tot 99 of 100 jaar om het gezellig te maken. Vroeger kon het evenwel niet tot 100 jaar bij Ethias, max was 99 jaar.
Vanaf een inkomen rond de 11 a 12000 Ero per jaar als alleenstaande betaalt men belastingen stel ik mij voor. Als ge belastingen betaalt is het zeer interessant. Men mag immers ook geld afhalen en gewoon het kontract verder zetten, eenmaal de voorheffing gebeurd is.. Maar bij sommige kontracten is het soms met kosten. Kontract lezen en u eventueel informeren bij uw bank of instelling.
Dat bedoel ik inderdaad. Maar daar zijn er verschillende meningen over. Maar ik bedoel ook het kontract lezen.Wat bedoel je met voldoen aan de voorwaarden? Die 10 jaar looptijd en 5 stortingen?