Gewaarbord inkomen als zelfstandige
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Gewaarbord inkomen als zelfstandige
Allereerst wil ik zeggen dat dit een schitterend forum is! :-)
Ik heb besloten om bij een paar maand te beginnen als zelfstandige in een eenmanszaak. Gezien mijn eerder jonge leeftijd (29 jaar, zou ik mij toch een verzekering gewaarborgd inkomen willen nemen.
- Wat zijn hierbij de valkuilen in keuze van de verzekeraar?
- Voor een maandelijks inkomen van 1500€; hoeveel zou de jaarpremie hiervoor mogen bedragen?
- Bij welke verzekeraar sluit ik me het best aan?
- Zijn er verzekeringen die extra voordelen bieden?
Bedankt voor jullie feedback!
Ik heb besloten om bij een paar maand te beginnen als zelfstandige in een eenmanszaak. Gezien mijn eerder jonge leeftijd (29 jaar, zou ik mij toch een verzekering gewaarborgd inkomen willen nemen.
- Wat zijn hierbij de valkuilen in keuze van de verzekeraar?
- Voor een maandelijks inkomen van 1500€; hoeveel zou de jaarpremie hiervoor mogen bedragen?
- Bij welke verzekeraar sluit ik me het best aan?
- Zijn er verzekeringen die extra voordelen bieden?
Bedankt voor jullie feedback!
Re: Gewaarbord inkomen als zelfstandige
Dat moet je eens laten uitzoeken door een goeie makelaar.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- VIP member
- Contacteer:
Yep, bij een makelaar of sociaal kantoor es een offerte laten maken he.
Dat sociaal kantoor zou ik maar schrappen als je onafhankelijk advies wil. Zij durven nog al eens voor eigen deur vegen of de matschappij kiezen die de meeste commissie geven.
+1 Al Fonds, maar je hoort natuurlijk nooit genoeg verschillende meningen! Trouwens, alle makelaars zijn ook 'verkopers' en die zullen ook hun eigen voorkeuren hebben.
Tip: als je dit koppelt aan een groepsverzekering afsluit dan betaal je minder taksen op je verzekering gewaarborgd inkomen
Tip: als je dit koppelt aan een groepsverzekering afsluit dan betaal je minder taksen op je verzekering gewaarborgd inkomen
+1 Al Fonds,
+1 JurgenG
Koppel uw gewaarborgd inkomen aan uw VAPZ (of IPT als je een vennootschap hebt). Komt veel goedkoper uit.
Voor jonge mensen meestal Generali de beste. Tis te zien welk werk je doet.
Valkuilen : als je moto hebt, als je werk doet met gevaar op een val van + 4 meter, gevaarlijke hobby's (duiken, alpinisme, parachutespringen,...) zeker navragen. Kenmerken om te vergelijken : indexatie van de uitkering (meestal +3%/jaar), wachttijd <-> carenztijd + hoeveel dagen, oorzaken (best alle oorzaken = ongeval en ziekte), minimumtussenkomst (best vanaf 25%), economische of fysiologische invaliditeit (neem zeker economische).
Ik denk dat dit het zo een beetje is.
En neem geen kl*temaatschappij want eens je een schadegeval hebt gehad, hang je er bijna aan vast.
+1 JurgenG
Koppel uw gewaarborgd inkomen aan uw VAPZ (of IPT als je een vennootschap hebt). Komt veel goedkoper uit.
Voor jonge mensen meestal Generali de beste. Tis te zien welk werk je doet.
Valkuilen : als je moto hebt, als je werk doet met gevaar op een val van + 4 meter, gevaarlijke hobby's (duiken, alpinisme, parachutespringen,...) zeker navragen. Kenmerken om te vergelijken : indexatie van de uitkering (meestal +3%/jaar), wachttijd <-> carenztijd + hoeveel dagen, oorzaken (best alle oorzaken = ongeval en ziekte), minimumtussenkomst (best vanaf 25%), economische of fysiologische invaliditeit (neem zeker economische).
Ik denk dat dit het zo een beetje is.
En neem geen kl*temaatschappij want eens je een schadegeval hebt gehad, hang je er bijna aan vast.
Jongens, we spreken hier over een startende zelfstandige in een éénmanszaak : lees de vraag nog maar eens terug !
Aan welke VAPZ ga je dat koppelen ? Aan ene met de minimupremie van 100 euro ?
(Moest het onder vennootschapsvorm zijn: een startende venn met direct een IPT: waarschijnlijk voor iemand die het groots ziet ?)
Aan welke VAPZ ga je dat koppelen ? Aan ene met de minimupremie van 100 euro ?
(Moest het onder vennootschapsvorm zijn: een startende venn met direct een IPT: waarschijnlijk voor iemand die het groots ziet ?)
Inderdaad koppelen aan VAPZ is duidelijk goedkoper, maar moet je zelf zien of hier ruimte voor is.
Vraag ook een zgn gestaffelde rente na. Dit leek mij wel handig en heb ik genomen omdat ik van mening ben dat een gew inkomen voor écht ernstig en langdurige problemen geld. Gestaffelde rente houdt in (voorbeeld):
20.000 € /j met een wachttijd van 30d
10.000 €/j met wachttijd 365d.
Dit is gevoelig goedkoper dan bvb 30.000 € na 30d en toch ben je bij ernstige ongeschiktheid (meerdere jaren) even goed beschermd...
Ben zelf bij Vivium, maar vraag best genoeg offertes op.
Vraag ook een zgn gestaffelde rente na. Dit leek mij wel handig en heb ik genomen omdat ik van mening ben dat een gew inkomen voor écht ernstig en langdurige problemen geld. Gestaffelde rente houdt in (voorbeeld):
20.000 € /j met een wachttijd van 30d
10.000 €/j met wachttijd 365d.
Dit is gevoelig goedkoper dan bvb 30.000 € na 30d en toch ben je bij ernstige ongeschiktheid (meerdere jaren) even goed beschermd...
Ben zelf bij Vivium, maar vraag best genoeg offertes op.
Zwartwerk niet vergeten; dit maakt voor veel zelfstandigen hun hoofdloon uit.
Een nadeel van zwartwerk is: je kunt het niet aangeven bij de belastingen.
Een nadeel van zwartwerk is: je kunt het niet aangeven bij de belastingen.
@Lukske
En niet vergeten hun pensioen, moet gelijkwaardig met een werknemer
En niet vergeten hun pensioen, moet gelijkwaardig met een werknemer
We proberen hier een forum te zijn voor mensen die iets willen leren over geld en verzekeringen.
Is het dan nodig om onmiddellijk te beginnen bashen op de zelfstandigen. We zouden dat over jou kunnen doen hé Lukske.
Is het dan nodig om onmiddellijk te beginnen bashen op de zelfstandigen. We zouden dat over jou kunnen doen hé Lukske.
Bedankt voor de tips! Sta me toe om mijn oorspronkelijke vraag iets meer uit te breiden:
'combineren met een VAPZ'
Ik doe al een paar jaar pensioensparen bij Argenta; blijft dit volledig gescheiden daarvan? Bij mijn huidige werkgever heb ik een groepsverzekering via Generali. Zou het interessant zijn dit over te nemen indien mogelijk?
ivm de makelaar; mijn huidige verzekeringen:
- hospitalisatieverzekering bij DKV: IS2000
- rechtsbijstand bij DAS (all risk particulier )
- brandverzekering woning bij Fortis: Top Woning
- familiale verzekering bij DVV
-DKV, Fortis & DVV bieden een verzekering 'gewaarborgd inkomen' aan.
Bij 1 van die verzekeraars/banken zou ik dus best mijn keuze maken voor de verzekering 'gewaarborgd inkomen'? Zodat dit goedkoper worden? Klopt het advies: 'een verzekering neem je bij een verzekeraar en niet bij een bank" ?
De premies van VAPZ en gewaarborgd inkomen zijn volledig fiscaal aftrekbaar. Als ik mijn rechtsbijstand uitbreid voor mijn zelfstandige activiteiten, zou ik deze ook kunnen inbrengen?
Als ik 1500€ netto inkomen wil, dan moet ik voor een gewaarborgde rente van 1500€ + x% taks erbij nemen?
Veel vragen, maar ik ben ervan overtuigd dat ik hier duidelijk onafhankelijk advies kan bekomen! Want veel ervaringen zijn hier over niet te vinden op internet. De komende weken zal ik zelf bij verschillende kantoren langsgaan om te vergelijken. Zal deze thread updaten :-)
'combineren met een VAPZ'
Ik doe al een paar jaar pensioensparen bij Argenta; blijft dit volledig gescheiden daarvan? Bij mijn huidige werkgever heb ik een groepsverzekering via Generali. Zou het interessant zijn dit over te nemen indien mogelijk?
ivm de makelaar; mijn huidige verzekeringen:
- hospitalisatieverzekering bij DKV: IS2000
- rechtsbijstand bij DAS (all risk particulier )
- brandverzekering woning bij Fortis: Top Woning
- familiale verzekering bij DVV
-DKV, Fortis & DVV bieden een verzekering 'gewaarborgd inkomen' aan.
Bij 1 van die verzekeraars/banken zou ik dus best mijn keuze maken voor de verzekering 'gewaarborgd inkomen'? Zodat dit goedkoper worden? Klopt het advies: 'een verzekering neem je bij een verzekeraar en niet bij een bank" ?
De premies van VAPZ en gewaarborgd inkomen zijn volledig fiscaal aftrekbaar. Als ik mijn rechtsbijstand uitbreid voor mijn zelfstandige activiteiten, zou ik deze ook kunnen inbrengen?
Als ik 1500€ netto inkomen wil, dan moet ik voor een gewaarborgde rente van 1500€ + x% taks erbij nemen?
Veel vragen, maar ik ben ervan overtuigd dat ik hier duidelijk onafhankelijk advies kan bekomen! Want veel ervaringen zijn hier over niet te vinden op internet. De komende weken zal ik zelf bij verschillende kantoren langsgaan om te vergelijken. Zal deze thread updaten :-)
Ivm het VAPZ: heb het artikel gelezen op Spaargids
https://www.spaargids.be/sparen/sparen/ ... ingen.html" onclick="window.open(this.href);return false; Al een paar antwoorden gevonden
https://www.spaargids.be/sparen/sparen/ ... ingen.html" onclick="window.open(this.href);return false; Al een paar antwoorden gevonden
Als ik de maatschappijen zie waar jij verzekerd bent, dan kan het zijn dat jouw verzekeringstussenpersoon het makelaarsstatuut heeft, maar dan werkt die zeker en vast niet onafhankelijk. DVV werkt met contractuelen.
Even verder gaan kijken is aangewezen.
Nog verder vragen is inderdaad aangewezen: je zal merken dat een gewaarborgd inkomen voor en startende zelfstandige niet evident is. Je zal vragen krijgen waar je waarschijnlijk nog geen antwoord op weet.
Over bestaande groepsverzekeringen: voor overnames sta ik niet te springen. Het is erg moeilijk om te volgen wat er allemaal gebeurt.
Even verder gaan kijken is aangewezen.
Nog verder vragen is inderdaad aangewezen: je zal merken dat een gewaarborgd inkomen voor en startende zelfstandige niet evident is. Je zal vragen krijgen waar je waarschijnlijk nog geen antwoord op weet.
Over bestaande groepsverzekeringen: voor overnames sta ik niet te springen. Het is erg moeilijk om te volgen wat er allemaal gebeurt.
Al Fonds schreef:We proberen hier een forum te zijn voor mensen die iets willen leren over geld en verzekeringen.
Kon het niet laten.
Als ik zie hoe mijn broer en schoonbroer foefelen... het moest eruit.
Vergeef me.