Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
Sterker nog: je kan aan je bank vragen om je rekening te blokkeren voor álle SEPA-domiciliëringen, zodat geen enkel bedrijf zomaar eventjes kan beslissen om je rekening te plunderen. Het kost je een eenmalig bezoekje aan je bankkantoor, en het spaart je voor de toekomst een hoop frustratie en verloren tijd uit. De wetgever heeft ons de mogelijkheid gegeven om die SEPA-domiciliëringen te boycotten, welaan, dóén zou ik zeggen. Ik heb dat maanden geleden als bij Argenta gevraagd, en dat hoegenaamd geen probleem: in twee minuten was het geregeld.
Tja, daar ga je dan bij de duivel zelf te biechten....sopkip schreef: meer info: http://www.sepabelgium.be" onclick="window.open(this.href);return false; .
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Oh mijn God, P&PNete schreef:Het gaat snel: Peeters&Pichal gaat het ook eens uitspitten, ze hebben me geïnterviewd.
Eerstdaags op antenne.
Bedankt voor je link. Het is echter onduidelijk geformuleerd op sepabelgium: aan wie moet je die terugbetaling vragen ? Aan de bank of aan Electrabel ?sopkip schreef:Dit lijkt mij geen correcte implementatie van de PSD/sepa rulebooks. Normaliter zou je bij weigering binnen de 8 weken gewoon het geld terug op rekening moeten krijgen MET valuta = dag van debitering. hoe de bank recupereert is haar probleem. na de 8 weken is het een ander verhaal...
Update: vandaag heeft Deutsche Bank het geld zo waar terug gehaald, met de valutadatum van vandaag.
Ik heb ook een brief van Electrabel gekregen met de automatische mededeling, dat ze het geld niet van mijn rekening hebben kunnen afhalen, omdat de bank de domiciliëring heeft geblokkeerd. Dus ook dat is (voorlopig) gelukt.
Het is natuurlijk wel heel bangelijk, dat ik de ex-mandaathouder (Electrabel) meer dan 1 maand geleden expliciet heb verboden om die domiciliëring nog te gebruiken, maar dat ze zich daar dus - getuige die brief van vandaag - echt helemaal niets van aantrekken. DB heeft dat manu militari moeten voorkomen.
Voorwaar... een verbetering die SEPA-domiciliéring...
Ik heb ook een brief van Electrabel gekregen met de automatische mededeling, dat ze het geld niet van mijn rekening hebben kunnen afhalen, omdat de bank de domiciliëring heeft geblokkeerd. Dus ook dat is (voorlopig) gelukt.
Het is natuurlijk wel heel bangelijk, dat ik de ex-mandaathouder (Electrabel) meer dan 1 maand geleden expliciet heb verboden om die domiciliëring nog te gebruiken, maar dat ze zich daar dus - getuige die brief van vandaag - echt helemaal niets van aantrekken. DB heeft dat manu militari moeten voorkomen.
Voorwaar... een verbetering die SEPA-domiciliéring...
Even een kickje geven. Ik heb een mail gekregen van Essent, waarin vermeld stond:
Informatie over uw domiciliëring
Aangezien u uw energiefactuur via domiciliëring betaalt, zal essent. be uw automatische betalingsopdracht aanpassen aan de Europese SEPA-wetgeving. In de praktijk verandert er voor u niets, u ontvangt hierover geen verdere notificaties.
Het nieuwe mandaatrefertenummer van uw domiciliëring is: [Nr uitgeknipt].
Deze aanpassing gaat in vanaf juni 2013. U hoeft hiervoor niets te doen.
Informatie over uw domiciliëring
Aangezien u uw energiefactuur via domiciliëring betaalt, zal essent. be uw automatische betalingsopdracht aanpassen aan de Europese SEPA-wetgeving. In de praktijk verandert er voor u niets, u ontvangt hierover geen verdere notificaties.
Het nieuwe mandaatrefertenummer van uw domiciliëring is: [Nr uitgeknipt].
Deze aanpassing gaat in vanaf juni 2013. U hoeft hiervoor niets te doen.
Ik begrijp de hele heisa niet zo goed.
1. Als een bedrijf misbruik maakt van het systeem domiciliëringen, misbruikt ze mijn vertrouwen en ben ik er weg.
2. Als je bij misbruik geld kan terugvragen aan bank, wat is dan het probleem?
3. Zelf al meermaals domicilIiëringen ingegeven en laten schrappen in KBC/FORTIS/ING. Ik zie voorwaar echt het probleem niet, dat ging telkens als vanzelve. Deutsche Bank hoor ik niet anders dan slechte ervaringen mee.
Ik heb zelf meerdere domiciliëringen lopen. Die gouden raad, sorry, maar dat is toch wat overdreven. Alsof ik voor simpele maandelijkse voorschotfacturen iedere maand manueel moet tussenkomen en eens op 't knopje duwen. Nee bedankt, we leven in 2013.
1. Als een bedrijf misbruik maakt van het systeem domiciliëringen, misbruikt ze mijn vertrouwen en ben ik er weg.
2. Als je bij misbruik geld kan terugvragen aan bank, wat is dan het probleem?
3. Zelf al meermaals domicilIiëringen ingegeven en laten schrappen in KBC/FORTIS/ING. Ik zie voorwaar echt het probleem niet, dat ging telkens als vanzelve. Deutsche Bank hoor ik niet anders dan slechte ervaringen mee.
Ik heb zelf meerdere domiciliëringen lopen. Die gouden raad, sorry, maar dat is toch wat overdreven. Alsof ik voor simpele maandelijkse voorschotfacturen iedere maand manueel moet tussenkomen en eens op 't knopje duwen. Nee bedankt, we leven in 2013.
Er zijn met dat systeem in mijn ogen twee fundamentele problemen. Het eerste is een kwestie van principe, het tweede een van 'realistisch wezen':
1. Ik betaal graag voor de goederen en diensten die ik aankoop, maar de betaling moet dan ook van mij in de richting van een leverancier gaan. Het kan niet de bedoeling zijn dat een bedrijf eventjes op eigen houtje een bedrag van mijn rekening afboekt. Wat ik moet betalen, wil ik zelf betalen. Zoals gezegd: dat is een kwestie van principe.
2. In theorie klinkt het natuurlijk fraai: je kan je geld makkelijk terugclaimen bij onregelmatigheden. Heb je dat in de praktijk al eens geprobeerd? Ik voorspel moeilijkheden en de noodzaak om -tig telefoontjes te plegen, mails te versturen en vakantie te nemen om aangetekende zendingen in het postkantoor te versturen en op te halen. Vergeet niet dat je bank geen partner in dit verhaal is: je kan niet aan je bank vragen om het mandaat van een malafide debiteur in te trekken. De bank noch jijzelf kan een SEPA-domiciliëring schrappen, dat kan alleen de houder van het mandaat - of die nu bonafide is of niet. Stel dat die iedere week 1000 euro van je rekening haalt, dan moet je elke week achter die 1000 euro aan, aangifte doen en wellicht nog een advocaat in de arm nemen. Liever voorkomen dan genezen.
1. Ik betaal graag voor de goederen en diensten die ik aankoop, maar de betaling moet dan ook van mij in de richting van een leverancier gaan. Het kan niet de bedoeling zijn dat een bedrijf eventjes op eigen houtje een bedrag van mijn rekening afboekt. Wat ik moet betalen, wil ik zelf betalen. Zoals gezegd: dat is een kwestie van principe.
2. In theorie klinkt het natuurlijk fraai: je kan je geld makkelijk terugclaimen bij onregelmatigheden. Heb je dat in de praktijk al eens geprobeerd? Ik voorspel moeilijkheden en de noodzaak om -tig telefoontjes te plegen, mails te versturen en vakantie te nemen om aangetekende zendingen in het postkantoor te versturen en op te halen. Vergeet niet dat je bank geen partner in dit verhaal is: je kan niet aan je bank vragen om het mandaat van een malafide debiteur in te trekken. De bank noch jijzelf kan een SEPA-domiciliëring schrappen, dat kan alleen de houder van het mandaat - of die nu bonafide is of niet. Stel dat die iedere week 1000 euro van je rekening haalt, dan moet je elke week achter die 1000 euro aan, aangifte doen en wellicht nog een advocaat in de arm nemen. Liever voorkomen dan genezen.
Een gewoon bedrijf kan geen machtiging om domicilieringen bekomen maar wel voornamelijk nutsbedrijven, zoals Electrabrol, ziekenkasten, vakbonden en andere nutteloze instellingen.
de enige zekere manier om een sepa mandaat van je bankrekeningen te verwijderen is, " rekening afsluiten "
En geen dommicilieringen meer te nemen. Andere methode om te betalen is dan ofwel via " zoomit " of je de faktuur laten opsturen,en dan zelf kiezen hoe je wil betalen...
En geen dommicilieringen meer te nemen. Andere methode om te betalen is dan ofwel via " zoomit " of je de faktuur laten opsturen,en dan zelf kiezen hoe je wil betalen...
1 woord: dramaqueens
Welke nutsvoorzieningenmaatschappij (behalve misschien electrabel) gaat elke week 1.000€ van uw rekening halen. Get real. Die 0,05% van de gevallen waar iets misloopt weegt niet op tegen het gebruiksgemak van een domiciliëring.
Sommigen zijn hier echt paranoia...
Welke nutsvoorzieningenmaatschappij (behalve misschien electrabel) gaat elke week 1.000€ van uw rekening halen. Get real. Die 0,05% van de gevallen waar iets misloopt weegt niet op tegen het gebruiksgemak van een domiciliëring.
Sommigen zijn hier echt paranoia...
- Depechemode10
- Jr. Member
- Contacteer:
Ikzelf werk bij een bank en vindt het systeem er serieus op vooruitgegaan.
Als een klant een invordering betwist , kunnen wij deze weigeren , moet de klant een document tekenen van weigeren en staat het geld de volgende dag terug op de rekening.
Voor de rest kan dit op 1 minuut geregeld zijn , dus er is helemaal geen rompslomp.
Als een klant een invordering betwist , kunnen wij deze weigeren , moet de klant een document tekenen van weigeren en staat het geld de volgende dag terug op de rekening.
Voor de rest kan dit op 1 minuut geregeld zijn , dus er is helemaal geen rompslomp.
Waarom, mijn beste, MOET een opgeschort mandaat 36 maanden staan blinken in mijn PC banking ? Trouwens, waarom kan zo'n mandaat niet door mij geannuleerd worden ?
TV-VLAANDEREN past ook deze wanpraktijken toe! In juli contract schriftelijk opgezegd, domiciliëring dezelfde dag via pc-bank ingetrokken en een paar dagen later stond er ineens een sepa domiciliëring zonder mijn akkoord actief en zonder einddatum. Op 1 augustus heeft TV-VLA bedrag van de rekening gehaald, ik heb dit dan 1 dag later via pc-bank terug gevorderd, geld stond direct terug op mijn rekening. Ben benieuwd hoe ze gaan reageren?
Depechemode10 schreef:Ikzelf werk bij een bank en vindt het systeem er serieus op vooruitgegaan.
GEEN ROMSLOMP????? je hebt er wel een raar gevoel bij, je kan telefoneren, eerst van het kastje naar de muur gestuurd woden, en dan kan je nog persoonlijk naar je bank gaan om verzet te tekenen... mensen hebben wel wat anders te doen.
En wat doe je als je een online zichtrekening hebt, waaraan geen loketdiensten verbonden zijn, hoe ga je dat dan oplossen?????????????? aangetekende brief sturen??? nog is briefke typen, en naar de post lopen..
Al bij al toch wel een heel gedoe.... Wie zegt er één minuutje werk, voor de bank ja, maar zeker niet voor de consument of de klant..