Poll: Looptijd van jullie hypothecaire lening?
TIP
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Poll: Looptijd van jullie hypothecaire lening?
Je zou het nog anders kunnen doen, met een beleggingshypotheek bv.Jay schreef:Je mag niet enkel naar de belastingaftrek kijken. Als je leent kan je dat geld ook nog eens al die jaren laten opbrengen op bijvoorbeeld een termijnrekening of tak21 verzekering.
Veel kans dat je dan wel voordeel doet als je een lening aan een goede rentevoet hebt kunnen afsluiten!
20 jaar een lening afbetalen van neem 4% kost je jaarlijks €14453 als je €200.000 ontleent
20 jaar beleggen à 7% kost je €4878 om je kapitaal weer samen te stellen plus stel 5% intresten (bulletkrediet is altijd duurder) €14878.
Zeer gelijkaardig dus, tenzij je je kapitaal fiscaalvriendelijk kan samenstellen (bv. 20 jaar voor je pensioen beginnen en daar een fiscale korf voor gebruiken, pensioensparen, IPT, VAPZ of zo). Je kan natuurlijk dikke pech hebben en de 7% niet halen, of geluk en de 7% fel overklassen en dan is het allemaal voor u. Risico dus
Maar gelukkig is 200.000 nu niet hetzelfde als 200.000 later.
En neen, ik heb het niet zo gedaan. Per slot van rekening lijkt dit een financiering voor mensen die tegen een stootje kunnen.
Webmaster ,mss is het eens hoog tijd dat deze poll opnieuw gelanceerd wordt.
Zeker nu met het succes van die lage rentes!
Wat mij erg opvalt is dat de vaste rentevoeten op 30 jaar enorm( meer dan 1 % verschil ) duurder zijn dan die op 25!
En da is alleen te wijten aan de strengere basel normen?
Zeker nu met het succes van die lage rentes!
Wat mij erg opvalt is dat de vaste rentevoeten op 30 jaar enorm( meer dan 1 % verschil ) duurder zijn dan die op 25!
En da is alleen te wijten aan de strengere basel normen?
Leen dan niet op 30 jaar, koop iets wat je kan betalen. Dan kan je bovendien sneller iets opzij zetten voor je pensioen. Want ooit zal het grootste pyramidespel van ons land instorten
Wat is het nut van deze poll opnieuw te openen? Ik zou eerder iets anders voorstellen, zie dit nieuwe topic: poll-hoeveel-jaar-minder-afbetalen-na-h ... 17297.html" onclick="window.open(this.href);return false;
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Wat is het nut van gelijk welke poll? Wat is de relevantie en de waarde van de resultaten? Een poll geeft alleen de meningen weer van de mensen die als gebruiker op dit forum geregistreerd zijn, de poll opgemerkt hebben en ervoor gekozen hebben om een stem uit te brengen.
aan de uitslagen te zien, loont het toch wel de moeite om een herziening van de lening aan te vragen
- FinanceGeek
- Jr. Member
- Contacteer:
bwoa. Toch eens leuk om te zien voor welke looptijden men kiest?Vaganzza schreef:Wat is het nut van deze poll opnieuw te openen? Ik zou eerder iets anders voorstellen, zie dit nieuwe topic: poll-hoeveel-jaar-minder-afbetalen-na-h ... 17297.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn schoonbroer heeft er vorig jaar één afgesloten op 15 jaar, bij de bank zeiden ze dat 15 jaar het meest ideale scenario was. Waarbij ze voor 9 - 3 - 3 gekozen heb (9 jaar variabel en de laatste 6 jaar vast).
20 of 25 jaar in een lening zitten is absoluut niet aan te raden.
Mijn ouders zeggen dan weer dat 25 jaar lenen wel een goeie optie is, je hebt dan nl. 25 jaar de fiscale aftrek. Hoe denken jullie er over?
20 of 25 jaar in een lening zitten is absoluut niet aan te raden.
Mijn ouders zeggen dan weer dat 25 jaar lenen wel een goeie optie is, je hebt dan nl. 25 jaar de fiscale aftrek. Hoe denken jullie er over?
Wij zouden er over 12 jaar vanaf moeten zijn. Toch ook van mening dat hoe sneller alles afbetaald is hoe beter.
Ik schrik er van dat er zovelen zijn die kunnen afbetalen in een periode van 16 tot 20 jaar. Denk dat dit in werkelijkheid heel anders is? (Lees: Veel langer)
-
- Newbie
- Contacteer:
130k op 15 jaar, 2.64% vast. er rest mij nog 12.5 jaar.
ik overweeg een herfinanciering om minder intresten te betalen.
ik overweeg een herfinanciering om minder intresten te betalen.
Nog een kleine 9 jaar te gaan. Destijds geleend op 20 jaar(70000€).Had gemakkelijk gekund op 15 jaar en zelfs minder. Maar als bewust kinderloos koppel willen we niet inboeten op onze vrijheid.
Mijn schoonouders zijn 5 jaar geleden verhuisd, hebben geleend op 10 jaar. (Maar zij hadden al een kapitaal doordat ze hun eigen woonst verkocht hadden). Ze betalen maandelijks iets van 200 euro af.
Schoonbroer en schoonzus beiden elk 15 jaar en een mooie afbetaling van 900 euro/maand.
Vrienden van mijn vriendin hebben 2 jaar geleden een huis gekocht en ook zei op 15 jaar, hun afbetaling moet ergens rond de 1400 euro/maand liggen (ze willen absoluut geen 1500 betalen en tis hen gelukt zeiden ze).
Toen wij leenden hebben we 25 jaar moeten nemen. We hebben beiden elk nog een job mogen bij mogen doen om te kunnen betalen. Mensen verklaarden ons dan weer zot op 25 jaar (veel te lang).
Mijn broer heeft het volledige bedrag geleend en kon makkelijk 20 jaar nemen, maar heeft uit comfort maar voor 25 jaar gekozen (lening staan goedkoop, en het zorgt er voor dat je een lichtere aflossing hebt).
Welke bedragen vinden jullie aanvaardbaar als maandelijkse aflossing. Bij de meesten variëren die toch tussen 900 euro en 1500 euro?
Net genoeg voor de fiscaliteit ^^
Zelf betaal ik een 500-600 euro / maand. Afbetaling is nog wel een 24 jaar.
Ik had 10 jaar ook kunnen nemen, maar is niet perse interessanter.
dankzij die lage afbetaling kunnen we trouwens beide deeltijds werken. Dat is gewoon niet te koop
Zelf betaal ik een 500-600 euro / maand. Afbetaling is nog wel een 24 jaar.
Ik had 10 jaar ook kunnen nemen, maar is niet perse interessanter.
dankzij die lage afbetaling kunnen we trouwens beide deeltijds werken. Dat is gewoon niet te koop