Duurtijd Transacties tussen banken
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Duurtijd Transacties tussen banken
dinsdag 26/08 om 16:54 heb ik een overschrijving ingevoerd bij Fortis naar Deutsche Bank. Zopas was het bedrag bij Fortis er al af, valuta 26/8. Bij Deutsche Bank nog niets bijgeboekt.BartVW schreef: Dinsdag 26/08 0u15 overschrijving ingevoerd bij Deutsche Bank naar Spaarrekening Rabobank.
Bij Rabobank stond het er dindag 26/08 20u00 al op, bij Deutsche Bank zie ik het er nog niet afgaan.
Ze worden dus wel snel verwerkt bij Deutsche Bank maar hun systeem wordt niet snel aangepast... Toch wel een minpunt voor DB.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Mijn ervaring met het online banking systeem van Deutsche Bank is dat het steeds één dag later de verrichtingen toont. Achteraf zie je de correcte datums er wel bij staan.
Dit vond ik persoonlijk een groot nadeel.
Dit vond ik persoonlijk een groot nadeel.
Zolang het met de juiste valuta is, is het OK.
Je moet altijd met 1 dag valutaverschil rekenen.
Waar denk je anders dat de banken rijk mee worden?
Ik zie niet in waarom er hier moet geneut worden over een transactiedatum.
De ene bank werkt trager dan de andere, dat zal ook het verschil zijn
tussen aangrekende kosten en gratis rekening.....
Je moet altijd met 1 dag valutaverschil rekenen.
Waar denk je anders dat de banken rijk mee worden?
Ik zie niet in waarom er hier moet geneut worden over een transactiedatum.
De ene bank werkt trager dan de andere, dat zal ook het verschil zijn
tussen aangrekende kosten en gratis rekening.....
Staat dat bij u de volgende dag al direct op uw BMPtop rekening? Bij mij duurt een overschrijving van Dexia Bank naar mijn BMPtop toch 2 werkdagen; als ik maandagochtend een overschrijving doe, zal het er pas in de loop van woensdag opstaan op mijn BMPtop...DeJoin schreef: En ik die dacht dat Argenta traag was in zijn verwerkingen.
Gisterenochtend overgeschreven naar mijn BMPBToprekening:
De hele dag bleef mij saldo ongewijzigd bij Argenta. Deze morgen was het bedrag van mijn rekening en reeds op mijn online tegoed bij BMPB. Zeer snelle service én, zo lijkt het, geen enkele dag aan interest verloren.
Re: Duurtijd Transacties tussen banken (nu met enquete)
Korte opmerking rond die enquête: 01/08 was een vrijdag, logisch dat het geld dan pas op 04/08 (dus maandag) op de rekening staat...toch wel belangrijke kanttekening (het gaat hier over Dexia). Nu, als ik een bedrag van Dexia naar BMPtop overschrijf zitten er 2 werkdagn tussen; DAG 1 (boeking dexia) - > DAG2 - > DAG 3 (op rekening bmpbtop)Save our Centen schreef: Eerst en vooral een dankuwel voor maria, spicyalan,stevends001,stoffel en renteshopper voor jullie reacties waaruit blijkt dat de meeste banken (behalve KBC) toch de volgende (werkdag) als valuta hanteren.
Om dit alles wat meer in kaart te kunnen brengen heb ik voor alle forumbezoekers deze online enquete opgezet :valutadatum enquete
Mag ik wel vragen om uw contactgegevens in te vullen (forumid, of mailadres), zo kan ik u evt. contacteren als bepaalde gegevens door eenderwie betwist worden, uw persoonlijjke gegevens worden geenszins aan derden doorgegeven.
klik hier voor het resulaat van deze enquete
Rechtsreeks van een spaarrekening overschrijven gaat nooit...je moet eerst van je spaarrekening naar andere rekening van dezelfde bank overschrijven en pas dan lukt het...julleke schreef: Hallo iedereen
ik had graag wat meer info ,over hoelang het duurdt.
Om geld van spaarrekening van de ene naar de andere bank
fortis naar bkc
Ik wacht nu al en één week
Is dat de normale gang of niet
graag meer info
Serieus of wat? Iemand hier nog ervaring mee? Moet dat nu echt zo lang duren en dan nog bij dezelfde rekeningen?big_chief schreef: Wou vandaag on-line een overschrijving doen van mijn dbIntensiv Plus spaarrekening bij Deutsche bank naar mijn db E-account (zichtrekening) bij diezelfde Deutsche bank.
Volgende tijd gaat er over: "Memodatum dient minimaal 3 bankwerkdagen in de toekomst te situeren".
Ja watte.
Als je dat op een vrijdag doet, duurt dat bijna een week en dat tussen 2 rekeningen van dezelfde persoon bij dezelfde bank!
Bij de briefwisselingen en het antwoorden van e-mails zijn ze ook niet al te snel...
Ik vul geen datum in en dag erna is het uitgevoerd. Misschien als je de datum van vandaag invult dat dit niet gaat, dat het dan minstens 3 dagen verder moet zijn als je een datum kiest.K schreef:Serieus of wat? Iemand hier nog ervaring mee? Moet dat nu echt zo lang duren en dan nog bij dezelfde rekeningen?big_chief schreef: Wou vandaag on-line een overschrijving doen van mijn dbIntensiv Plus spaarrekening bij Deutsche bank naar mijn db E-account (zichtrekening) bij diezelfde Deutsche bank.
Volgende tijd gaat er over: "Memodatum dient minimaal 3 bankwerkdagen in de toekomst te situeren".
Ja watte.
Als je dat op een vrijdag doet, duurt dat bijna een week en dat tussen 2 rekeningen van dezelfde persoon bij dezelfde bank!
Bij de briefwisselingen en het antwoorden van e-mails zijn ze ook niet al te snel...
Heb de volgende testen gedaan bij verschillende banken.
Ik had de memodatum (vandaag) opgegeven.
Resultaten:
Rabobank: Memodatum ten vroegste vandaag + 1 werkdag
Argenta: Gelieve een datum te kiezen die groter is dan vandaag + 2 werkdagen
Deutsche Bank: Memodatum dient zich minstens 3 bankwerkdagen in de toekomst te situeren.
Dexia: gewenste uitvoeringsdatum werd aanvaard en uitgevoerd.
Het zou kunnen dat je best geen memodatum invult waardoor je overschrijving het vlugste uitgevoerd zal worden.
Wat is trouwens de juiste omschrijving van "memodatum". Is dat de datum dat het order moet uitgevoerd qorden, of dat het bij de tegenpartij geboekt moet worden en dat de valutadaum wordt?
Ik had de memodatum (vandaag) opgegeven.
Resultaten:
Rabobank: Memodatum ten vroegste vandaag + 1 werkdag
Argenta: Gelieve een datum te kiezen die groter is dan vandaag + 2 werkdagen
Deutsche Bank: Memodatum dient zich minstens 3 bankwerkdagen in de toekomst te situeren.
Dexia: gewenste uitvoeringsdatum werd aanvaard en uitgevoerd.
Het zou kunnen dat je best geen memodatum invult waardoor je overschrijving het vlugste uitgevoerd zal worden.
Wat is trouwens de juiste omschrijving van "memodatum". Is dat de datum dat het order moet uitgevoerd qorden, of dat het bij de tegenpartij geboekt moet worden en dat de valutadaum wordt?
- centenkliever
- Hero Member
- Contacteer:
recordbank - > ing
rond het middaguur op vrijdag 29 augustus € 90,- overgeschreven van eigen zichtrekening Recordbank naar eigen zichtrekening ING. Het geld blijft dus binnen het bedrijf ING!!!
Recordbank valutadatum 29 augustus
ING valutadatum 1 september
Gecontroleerde oplichterij, bovendien diende de overschrijving om een stommiteit van Record recht te zetten.
ING, ik keek er naar, en werd opgelicht.
rond het middaguur op vrijdag 29 augustus € 90,- overgeschreven van eigen zichtrekening Recordbank naar eigen zichtrekening ING. Het geld blijft dus binnen het bedrijf ING!!!
Recordbank valutadatum 29 augustus
ING valutadatum 1 september
Gecontroleerde oplichterij, bovendien diende de overschrijving om een stommiteit van Record recht te zetten.
ING, ik keek er naar, en werd opgelicht.
centenkliever, het is hier al meermaals gezegd op het forum: het is best geen overschrijvingen te doen op vrijdag. In het weekend worden er sowiezo geen overschrijvingen doorgegeven. Ik probeer het altijd te vermijden, want uiteindelijk ben je gewoon een paar dagen je geld kwijt.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Volgens de SEPA ( http://www.sepabelgium.be/nl/node/1 ) richtlijnen moet het begrip 'memodatum' met een nieuwe definitie ingevuld worden als 'gewenste uitvoeringsdatum in de toekomst' zowel voor overschrijvingen alsook voor bestendige opdrachten en automatisch sparen.big_chief schreef: Wat is trouwens de juiste omschrijving van "memodatum". Is dat de datum dat het order moet uitgevoerd qorden, of dat het bij de tegenpartij geboekt moet worden en dat de valutadaum wordt?
De term "memodatum" blijft voorlopig bestaan.
Pas nadat de klassieke overschrijving verdwenen is op 31/12/2010, zal de enige correcte term "gewenste uitvoeringsdatum in de toekomst" ook op documenten, invoerkanalen enz. gehanteerd worden.
De transactieduur voor bankverrichtingen is wettelijk vastgelegd als volgt :
10 JULI 1997.Wet betreffende de valutadatum van bankverrichtingen (1)
ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
De Kamers hebben aangenomen en Wij bekrachtigen hetgeen volgt :
Artikel 1. Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.
Art. 2. Deze wet is van toepassing op alle kredietinstellingen en alle zichtrekeningen.
Afwijkingen zijn slechts mogelijk voor verrichtingen in het kader van de uitoefening van het beroep en mits uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen.
Art. 3. De valutadatum van een bankverrichting is de datum waarop een opgenomen bedrag ophoudt rente op te brengen of een gestort bedrag rente begint op te brengen.
De boekingsdatum van een bankverrichting is de datum waarop de verrichting boekhoudkundig op de rekening wordt bijgeschreven.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Art. 4. Voor de elektronische verrichtingen die de rekeninghouder zelf heeft uitgevoerd, moet de valutadatum overeenstemmen met de werkelijke datum van de verrichting.
Voor de elektronische verrichtingen die niet door de rekeninghouder zijn uitgevoerd, moet de valutadatum overeenstemmen met de boekingsdatum.
Art. 5. 1. Voor de overschrijvingen tussen twee rekeningen bij een zelfde kredietinstelling geschiedt de debetboeking ten nadele van de opdrachtgever op dezelfde dag als de creditboeking ten voordele van de begunstigde.
Voor de binnenlandse overschrijvingen tussen twee rekeningen bij verschillende kredietinstellingen geschiedt de creditboeking ten laatste twee bankwerkdagen na de debetboeking.
De valutadata die voor de overschrijvingen gelden, moeten overeenstemmen met respectievelijk de datum van de debetboeking en met de datum van de creditboeking.
2. Met ingang van 1 januari 2001 wordt de in 1, tweede lid, bepaalde termijn teruggebracht tot één bankwerkdag.
Art. 6. Voor andere verrichtingen dan die bepaald in de artikelen 4 en 5 kan de Koning termijnen bepalen tussen de valutadatum en de boekingsdatum.
Voor de verrichtingen die Hij bepaalt, stelt Hij op voorstel van de Minister die de Economische Zaken onder zijn bevoegdheid heeft de termijnen vast na raadpleging van de Raad voor het Verbruik en van de Nationale Bank van België.
Art. 7. De Koning bepaalt de datum van inwerkingtreding van deze wet, die uiterlijk 1 januari 1999 is.
Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Gegeven te Brussel, 10 juli 1997.
ALBERT
Van Koningswege :
De Vice-Eerste Minister en Minister van Economie,
E. DI RUPO
Met 's Lands zegel gezegeld :
De Minister van Justitie,
S. DE CLERCK
10 JULI 1997.Wet betreffende de valutadatum van bankverrichtingen (1)
ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
De Kamers hebben aangenomen en Wij bekrachtigen hetgeen volgt :
Artikel 1. Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.
Art. 2. Deze wet is van toepassing op alle kredietinstellingen en alle zichtrekeningen.
Afwijkingen zijn slechts mogelijk voor verrichtingen in het kader van de uitoefening van het beroep en mits uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen.
Art. 3. De valutadatum van een bankverrichting is de datum waarop een opgenomen bedrag ophoudt rente op te brengen of een gestort bedrag rente begint op te brengen.
De boekingsdatum van een bankverrichting is de datum waarop de verrichting boekhoudkundig op de rekening wordt bijgeschreven.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Art. 4. Voor de elektronische verrichtingen die de rekeninghouder zelf heeft uitgevoerd, moet de valutadatum overeenstemmen met de werkelijke datum van de verrichting.
Voor de elektronische verrichtingen die niet door de rekeninghouder zijn uitgevoerd, moet de valutadatum overeenstemmen met de boekingsdatum.
Art. 5. 1. Voor de overschrijvingen tussen twee rekeningen bij een zelfde kredietinstelling geschiedt de debetboeking ten nadele van de opdrachtgever op dezelfde dag als de creditboeking ten voordele van de begunstigde.
Voor de binnenlandse overschrijvingen tussen twee rekeningen bij verschillende kredietinstellingen geschiedt de creditboeking ten laatste twee bankwerkdagen na de debetboeking.
De valutadata die voor de overschrijvingen gelden, moeten overeenstemmen met respectievelijk de datum van de debetboeking en met de datum van de creditboeking.
2. Met ingang van 1 januari 2001 wordt de in 1, tweede lid, bepaalde termijn teruggebracht tot één bankwerkdag.
Art. 6. Voor andere verrichtingen dan die bepaald in de artikelen 4 en 5 kan de Koning termijnen bepalen tussen de valutadatum en de boekingsdatum.
Voor de verrichtingen die Hij bepaalt, stelt Hij op voorstel van de Minister die de Economische Zaken onder zijn bevoegdheid heeft de termijnen vast na raadpleging van de Raad voor het Verbruik en van de Nationale Bank van België.
Art. 7. De Koning bepaalt de datum van inwerkingtreding van deze wet, die uiterlijk 1 januari 1999 is.
Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Gegeven te Brussel, 10 juli 1997.
ALBERT
Van Koningswege :
De Vice-Eerste Minister en Minister van Economie,
E. DI RUPO
Met 's Lands zegel gezegeld :
De Minister van Justitie,
S. DE CLERCK
Dexia Bank online - > Deutsche Bank online rekening
Vrijdag 29/08 - > Woensdag 03/09 verschijning op rekening met valutadatum 02/09. Vrij lang naar mijn zin...
wilt dit zeggen dat ik 2 dagen interest kwijt ben (van vrijdag en maandag)? wie weet daar meer van?
dank
K
Vrijdag 29/08 - > Woensdag 03/09 verschijning op rekening met valutadatum 02/09. Vrij lang naar mijn zin...
wilt dit zeggen dat ik 2 dagen interest kwijt ben (van vrijdag en maandag)? wie weet daar meer van?
dank
K