Nog langetermijnsparen voor inkomstenjaar 2012
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Nog langetermijnsparen voor inkomstenjaar 2012
Hallo allemaal,
Onlangs heb ik m'n inkomstenbelasting eens uitgerekend en ik zou voor inkomstenjaar 2012 ongeveer 2000€ moeten bijbetalen. Nu vertelde een vriend me dat ik nu (maart 2013) nog kan langetermijnsparen voor inkomstenjaar 2012, en dat ik dat bedrag dan kan aftrekken van m'n inkomsten van 2012.
Weten jullie of dit klopt?
(ik heb geen hypothecaire lening by the way)
Onlangs heb ik m'n inkomstenbelasting eens uitgerekend en ik zou voor inkomstenjaar 2012 ongeveer 2000€ moeten bijbetalen. Nu vertelde een vriend me dat ik nu (maart 2013) nog kan langetermijnsparen voor inkomstenjaar 2012, en dat ik dat bedrag dan kan aftrekken van m'n inkomsten van 2012.
Weten jullie of dit klopt?
(ik heb geen hypothecaire lening by the way)
Re: Nog langetermijnsparen voor inkomstenjaar 2012
Het antidateren van lange termijn sparen zal je moeten bespreken met je bankdirecteur.
Het is mogelijk, maar het mag strikt gezien niet. Als je een goede relatie hebt met je bank zullen ze het misschien overwegen. Het is wel nogal laat op het jaar om daar nog aan te beginnen. De eerste twee weken van januari is antidateren redelijk vlot mogelijk (bv. pensioensparen volstorten uit je eindejaarspremie), begin maart lijkt me al veel moeilijker te zullen worden.
Er is alleszins (voor zover ik weet) geen bijzondere regeling voorzien voor dit scenario, als dat is wat je bedoelt
Het is mogelijk, maar het mag strikt gezien niet. Als je een goede relatie hebt met je bank zullen ze het misschien overwegen. Het is wel nogal laat op het jaar om daar nog aan te beginnen. De eerste twee weken van januari is antidateren redelijk vlot mogelijk (bv. pensioensparen volstorten uit je eindejaarspremie), begin maart lijkt me al veel moeilijker te zullen worden.
Er is alleszins (voor zover ik weet) geen bijzondere regeling voorzien voor dit scenario, als dat is wat je bedoelt
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Vroeger kon men contracten laten ingaan met terugwerkende kracht ( dat was geen antidatering: contract werd afgesloten op de juiste datum maar kon 6 maanden eerder aanvangen) in juni bij de belastingsaangifte.
Da's enkele jaren geleden afgeschaft. Ik ben er bijna zeker van dat je dat nu niet meer geregeld krijgt. Hoe graag iedereen dat ook zou willen.
Da's enkele jaren geleden afgeschaft. Ik ben er bijna zeker van dat je dat nu niet meer geregeld krijgt. Hoe graag iedereen dat ook zou willen.
Wettelijk mag het niet, vergeet het.
De kennis die me dit vertelde, werkte tot 5 jaar geleden voor een pensioenverzekeraar. Allicht mocht dat toen wel nog en is hij nu niet meer up-to-date met z'n info.
Bedankt alvast!
Bedankt alvast!