ecokrediet (voor investering in zonnepanelen en isolatie bv)
TIP
-
mr intrest
- Full Member

ecokrediet (voor investering in zonnepanelen en isolatie bv)
Beste,
Ik plan investeringen te doen ivm isolatie en plaatsing van zonnepanelen.
Sommige banken geven daartoe ecokredieten die fiscaal voordelig zouden zijn. Heeft iemand van u daar ervaring mee?
Na wat gesurf vond ik bij Ethias het voordeligste ecokrediet : 6,3% (duurste was fortis met 7%). Kennen julie banken met een lagere intrestvoet?
Wat ik ook graag geweten had : wat is nu exact het fiscale voordeel?
Concreet : ik plan mijn zolder te isoleren en zonnepanelen te plaatsen voor een totaal bedrag van € 10.000. Het geld heb ik op mijn spaarrekening staan, maar een firma van zonnepanelen zei me dat ik meer profijt zou doen door mijn geld op spaarrekening te houden en een lening aan te vragen omwille van een fiscaal voordeel.
Weet ieamnd wat het fiscaal voordeel zou bedragen?
Dank alvast voor een antwoord terug.
Ik plan investeringen te doen ivm isolatie en plaatsing van zonnepanelen.
Sommige banken geven daartoe ecokredieten die fiscaal voordelig zouden zijn. Heeft iemand van u daar ervaring mee?
Na wat gesurf vond ik bij Ethias het voordeligste ecokrediet : 6,3% (duurste was fortis met 7%). Kennen julie banken met een lagere intrestvoet?
Wat ik ook graag geweten had : wat is nu exact het fiscale voordeel?
Concreet : ik plan mijn zolder te isoleren en zonnepanelen te plaatsen voor een totaal bedrag van € 10.000. Het geld heb ik op mijn spaarrekening staan, maar een firma van zonnepanelen zei me dat ik meer profijt zou doen door mijn geld op spaarrekening te houden en een lening aan te vragen omwille van een fiscaal voordeel.
Weet ieamnd wat het fiscaal voordeel zou bedragen?
Dank alvast voor een antwoord terug.
-
Snoekbaars
- Jr. Member

- Contacteer:
Re: ecokrediet (voor investering in zonnepanelen en isolatie bv)
mr intrest schreef: ik plan mijn zolder te isoleren en zonnepanelen te plaatsen voor een totaal bedrag van € 10.000.
Ik denk dat je voor dat bedrag ( na aftrek prijs isolatie ) geen grote installatie voor zonnepanelen meer over gaat hebben. En aangezien die panelen goedkoper worden naargelang je er meer aanschaft ga je qua prijs/rendement niet zo goed zitten denk ik.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
MausII
Je kan met een lening een fiscaal voordeel doen, als het om een HYPOTHECAIRE lening gaat. De ecokredieten die je vernoemt, zijn vormen van consumentenkredieten en geven geen fiscaal voordeel.
Eventueel kan je een nieuwe hypothecaire lening afsluiten (of je bestaande opnieuw opnemen), maar meestal gaat dit met hoge kosten gepaard.
Als je nog specifieke vragen hebt, aarzel niet om ze te stellen (qua het fiscale luik)
Eventueel kan je een nieuwe hypothecaire lening afsluiten (of je bestaande opnieuw opnemen), maar meestal gaat dit met hoge kosten gepaard.
Als je nog specifieke vragen hebt, aarzel niet om ze te stellen (qua het fiscale luik)
-
pol
Voor een zonnepaneel installatie heb je doorsnee eentje nodig van 4,2Kwp (geeft in BE +/- 3500 Kwh/jaar)Snoekbaars schreef:mr intrest schreef: ik plan mijn zolder te isoleren en zonnepanelen te plaatsen voor een totaal bedrag van € 10.000.
Ik denk dat je voor dat bedrag ( na aftrek prijs isolatie ) geen grote installatie voor zonnepanelen meer over gaat hebben. En aangezien die panelen goedkoper worden naargelang je er meer aanschaft ga je qua prijs/rendement niet zo goed zitten denk ik.
Prijskaartje +/- 26.000€. Terug verdien effect na ong 10 jaar.
Als die oorspronkelijk hypolening met een zogenaamde "kredietopening" werd afgesloten, dan zijn er in feite geen leningkosten;MausII schreef: Je kan met een lening een fiscaal voordeel doen, als het om een HYPOTHECAIRE lening gaat. De ecokredieten die je vernoemt, zijn vormen van consumentenkredieten en geven geen fiscaal voordeel.
Bij een kredietopening kan je meestal in de 30 jaar na het afsluiten van de lening , terug het kapitaal gaan lenen dat je reeds hebt afgelost, zonder dat je daarvoor opnieuw naar een notaris moet.
De oorspronkelijke onkosten voor een "lening met hypotecaire kredietopening" zijn meestal wel een beetje meer dan bij een gewone hypotecaire lening
-
mr intrest
- Full Member

Bedankt voor jullie snelle reactie!
Nog even meegeven dat ik 8 zonnepanelen zal plaatsen twv € 7.100 die een productie hebben van 1.300 WP, hetgeen ruim 1.100 KWH op jaarbasis zal opbrengen. Dit overschrijdt zelfs mijn consumptiepatroon.
Volgens de verschillende bestekken die ik heb verkregen heb ik de volledige installatie reeds terugverdiend na 7 jaar.
groeten!
Nog even meegeven dat ik 8 zonnepanelen zal plaatsen twv € 7.100 die een productie hebben van 1.300 WP, hetgeen ruim 1.100 KWH op jaarbasis zal opbrengen. Dit overschrijdt zelfs mijn consumptiepatroon.
Volgens de verschillende bestekken die ik heb verkregen heb ik de volledige installatie reeds terugverdiend na 7 jaar.
groeten!
Een vraag die hier enigszins bij aansluit, stelde ik in de sectie over hypothecaire leningen. Mss is het best om in dat andere topic te antwoorden ook.MausII schreef: Je kan met een lening een fiscaal voordeel doen, als het om een HYPOTHECAIRE lening gaat. De ecokredieten die je vernoemt, zijn vormen van consumentenkredieten en geven geen fiscaal voordeel.
https://www.spaargids.be/sparen/index.php?option=com_smf&Itemid=38&topic=1929.0&lang=nl
Code: Selecteer alles
Bij het heropenen van een hypothecaire lening voor de aankoop van een zuinige boiler, is het dan nog altijd zo dat zowel de kapitaalaflossing als de interestbetaling aftrekbaar zijn van de belastingen? En is het mogelijk om meer dan dit bedrag te heropenen? Dat kan misschien interessant zijn vanuit fiscaal optimalisatiestandpunt.