aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangeg
In 2006 hypotheek afgesloten voor 30 jaar rentevast tegen 3,83%. Heeft het zin om met mijn bank te praten ivm lager rente? Hypotheek loopt nu nog 23 jaar, maar ben bereid dit terug te brengen naar bijv. 18 jaar.
wij in 2006 kbc 20 jaar vast tegen 4,13 %;
vorige zomer verplaatst naar dvv: 15 jaar vast, 2,9%
winst (na aftrek van alle kosten die daarmee gepaard gaan): de prijs van een kleine stadsauto;
in ieder geval: eens gaan horen bij andere instellingen wat er mogelijk is, kost u normaal niets
vorige zomer verplaatst naar dvv: 15 jaar vast, 2,9%
winst (na aftrek van alle kosten die daarmee gepaard gaan): de prijs van een kleine stadsauto;
in ieder geval: eens gaan horen bij andere instellingen wat er mogelijk is, kost u normaal niets
Nadeel vind ik die veel te hoge kosten als je naar andere bank over zou stappen, terwijl de kosten bij de nank waar je op dit moment je hypotheek hebt minimaal zijn.
Heb al diverse simulaties gemaakt hier op spaargids (nogmaals DIKKE complimenten aan spaargids), maar het is best lastig.
1. Veel geld op de bank: geeft een lekker gevoel en mocht je je baan verliezen, wat in de huidige tijd zeker het geval is, dan kun je tegen een stootje.
2. Nu loopt hypotheek nog 23 jaar, kan dit met 8 jaar vervroegen zodat ik op mijn 50e hypotheekvrij ben. Geen schulden , geen geldzorgen, dagje minder werken etc. etc.
3. Eigen geld insteken, verlaagd je maandelijkse kosten, maar voor 200 euro minder hypotheek per maand moet je wel 40.000 eigen geld insteken in mijn geval, en mocht je dan toch zonder werk raken, dan minder buffer.
4. iemand nog een ander idee?
Heb al diverse simulaties gemaakt hier op spaargids (nogmaals DIKKE complimenten aan spaargids), maar het is best lastig.
1. Veel geld op de bank: geeft een lekker gevoel en mocht je je baan verliezen, wat in de huidige tijd zeker het geval is, dan kun je tegen een stootje.
2. Nu loopt hypotheek nog 23 jaar, kan dit met 8 jaar vervroegen zodat ik op mijn 50e hypotheekvrij ben. Geen schulden , geen geldzorgen, dagje minder werken etc. etc.
3. Eigen geld insteken, verlaagd je maandelijkse kosten, maar voor 200 euro minder hypotheek per maand moet je wel 40.000 eigen geld insteken in mijn geval, en mocht je dan toch zonder werk raken, dan minder buffer.
4. iemand nog een ander idee?
Zal 4 zelf even invullen
4. Geld gewoon op rekening laten staan, en over 17 jaar de laatste 6 jaar in 1x aflossen (60.000 euro) zodat we alsnog op 50/52 jaar hypotheekvrij zijn.
5. ??
4. Geld gewoon op rekening laten staan, en over 17 jaar de laatste 6 jaar in 1x aflossen (60.000 euro) zodat we alsnog op 50/52 jaar hypotheekvrij zijn.
5. ??
ik snap je redenering niet: bedoeling is dat je alleen een herfinanciering doet als je er een serieus voordeel uit haalt (na aftrek van alle kosten dus);
dit heeft daarenboven geen invloed op je bedrag aan spaargeld (tenzij je tegelijk van de gelegenheid gebruik maakt om je nieuwe lening voor een lager bedrag aan te gaan dan het saldo dat je nog moest betalen aan je oude bank)
dit heeft daarenboven geen invloed op je bedrag aan spaargeld (tenzij je tegelijk van de gelegenheid gebruik maakt om je nieuwe lening voor een lager bedrag aan te gaan dan het saldo dat je nog moest betalen aan je oude bank)
Je gaat geen beter voorstel krijgen bij je huidige bank, nee. Die rentevoet is al vrij laag.Moneyman schreef:In 2006 hypotheek afgesloten voor 30 jaar rentevast tegen 3,83%. Heeft het zin om met mijn bank te praten ivm lager rente? Hypotheek loopt nu nog 23 jaar, maar ben bereid dit terug te brengen naar bijv. 18 jaar.
Als je naar een andere bank overstapt, komen daar wederbeleggingskosten, notaris etc aan te pas. Dus dan moet je al een héél uitzonderlijk voorstel krijgen in jouw geval. (< 3%)
Als je het kan terugbrengen, betekent dit dat je wat spaargeld wil gebruiken? Dat kan je bij je huidige bank wel doen uiteraard. Op het deel dat je versneld afbetaalt, hoef je geen rente meer te betalen. Enkel eens uitrekenen of je er winst mee behaalt, want je moet natuurlijk ook rekenen op de wederbeleggingskosten.
Bovendien betaal je een lagere rente op een lening van 18 jaar dan op een lening die nog 23 jaar loopt. Ik zou zeker eens gaan praten en kijken wat er mogelijk is (zeker als je bereid bent meer af te lossen per maand).
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Ik heb reeds diverse simulaties gemaakt op spaargids, maar ik denk uiteindelijk toch dat als je je hypotheek makkelijk kan betalen, het relaxter is om veel spaargeld op de bank te hebben (je weet maar nooit wat er kan gebeuren), dan dat je je hypotheek 5 jaar eerder aflost met veel minder spaargeld op de bank waardoor je bij bijvoorbeeld ontslag of ziekte sneller door je geld heen bent.
Nog een bijkomend voordeel voor ons, ik heb de NL nationaliteit en trek de interest af in NL bij de belastingen +/- 2700 euro per jaar trek ik daarvan terug. Mijn vrouw heeft woonbonus hier in Belgie
Nog een bijkomend voordeel voor ons, ik heb de NL nationaliteit en trek de interest af in NL bij de belastingen +/- 2700 euro per jaar trek ik daarvan terug. Mijn vrouw heeft woonbonus hier in Belgie
Dank je wel voor deze gouden tip!punaize schreef:Bij crelan kreeg ik onmiddelijk een voorstel voor 2.76 op 15 jaar, 3% op 18 jaar en 3.14% op 20 jaar.
Ik kreeg van Crelan aangeboden, bij herfinanciering:
2,51% op 15 jaar vast
2,33% op 12 jaar vast
2,14% op 10 jaar vast
Tov de 4,05% op 20 jaar vast waar ik sinds eind 2006 in zit, een heel mooie saving.
Niet twijfelen en plaatselijke Crelan-agent contacteren. Ik ben férm verschoten.Moneyman schreef:In 2006 hypotheek afgesloten voor 30 jaar rentevast tegen 3,83%. Heeft het zin om met mijn bank te praten ivm lager rente? Hypotheek loopt nu nog 23 jaar, maar ben bereid dit terug te brengen naar bijv. 18 jaar.
Ik ben onlangs nog bij Belfius geweest, en ondanks wat geslijm dat ik wel terug actiever klant wil worden, konden (wilden) die niet beter doen dan 3,67% op 12 of 15 jaar (ontgaat me even welk vd 2 dat was). En dat was amper 2 maand terug. Daar zien ze mij niet meer; nu krijg ik vlot 2,33 en 2,51 op 12 of 15 jaar bij Crelan zonder daar al ooit klant geweest te zijn of ook maar één voet binnen gezet te hebben.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Dat zijn erg mooie rentevoeten djtw, zeker als ze zo lang vast staan - ik vermoed wel dat je huidige lening bij een andere bank loopt?
In 2007 ook vastgesteld dat (toen Landbouwkrediet) veruit het beste tarief had. Daarnaast ook tevreden van de service, we zijn er nog steeds klant ondanks dat bij herfinanciering vorig jaar Axa voordeliger bleek. Wel opletten voor de secundaire voorwaarden: brandverzekering en vooral SSV waren erg hoog.
In 2007 ook vastgesteld dat (toen Landbouwkrediet) veruit het beste tarief had. Daarnaast ook tevreden van de service, we zijn er nog steeds klant ondanks dat bij herfinanciering vorig jaar Axa voordeliger bleek. Wel opletten voor de secundaire voorwaarden: brandverzekering en vooral SSV waren erg hoog.
Brandverzekering is niet verplicht, SSV wel - daarvoor krijg ik uiterlijk maandag de offerte.
Totaal voordeel volgens de simulator hier op de site is bijna 9.000 € na aftrek van notariskosten edm. Dan moet die schuldsaldo al zot doen wil het voordeel wegvallen.
Voorwaarden zijn:
- rekening openen (is toch gratis, I don't care, kaartje meer in de portefeuille)
- loondomiciliëring (vind ik iets ambetanten omdat m'n vriendin en ik met gescheiden rekeningen werken en een deel doorstorten naar de gemeenschappelijke. Nu zouden we dat dus moeten omkeren, en een deel moeten terugstorten naar de individuele rekening. Maar niet onoverkomelijk. Alleen hebben vrouwen zo'n gat in hun hand, hé, nu is ze beperkt tot het luttele bedrag dat op de gem.rek. staat.)
- na aftrek van hypotheek nog minstens 2500 € netto per maand overhouden; daar zitten we ruim boven (circa 3200 € over)
- SSV
- coöperant worden (altijd een risicootje, zie arcopar, anderzijds geeft Landbouwkrediet wel al jaaaaren een mooi rendement en overwoog ik sowieso al om coöperant te worden: Sinds 2003 geven ze al elk jaar 5%).
That 's it.
Totaal voordeel volgens de simulator hier op de site is bijna 9.000 € na aftrek van notariskosten edm. Dan moet die schuldsaldo al zot doen wil het voordeel wegvallen.
Voorwaarden zijn:
- rekening openen (is toch gratis, I don't care, kaartje meer in de portefeuille)
- loondomiciliëring (vind ik iets ambetanten omdat m'n vriendin en ik met gescheiden rekeningen werken en een deel doorstorten naar de gemeenschappelijke. Nu zouden we dat dus moeten omkeren, en een deel moeten terugstorten naar de individuele rekening. Maar niet onoverkomelijk. Alleen hebben vrouwen zo'n gat in hun hand, hé, nu is ze beperkt tot het luttele bedrag dat op de gem.rek. staat.)
- na aftrek van hypotheek nog minstens 2500 € netto per maand overhouden; daar zitten we ruim boven (circa 3200 € over)
- SSV
- coöperant worden (altijd een risicootje, zie arcopar, anderzijds geeft Landbouwkrediet wel al jaaaaren een mooi rendement en overwoog ik sowieso al om coöperant te worden: Sinds 2003 geven ze al elk jaar 5%).
That 's it.
@djtw
Wat een percentages! Die wil ik ook :-)
Kun je me hier iets van mailen zodat ik hiermee naar Crelan kan.
Bedankt alvast
Wat een percentages! Die wil ik ook :-)
Kun je me hier iets van mailen zodat ik hiermee naar Crelan kan.
Bedankt alvast
-
- VIP member
- Contacteer:
Zo, crelan is tijdelijk een actie bezig zeker?
Sterk % maar veel te veel voorwaarden. Me no like.
Sterk % maar veel te veel voorwaarden. Me no like.
Cooperant worden, wat betekent dat in euro's?