roerende voorheffing, belastingsaangifte
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: roerende voorheffing, belastingsaangifte
Ik denk dat ik iets over het hoofd zie?
Dit lees ik op blz 52
jempi25
Dit lees ik op blz 52
greetzAls er daar specifieke redenen voor zijn herberekenen wij uw
tegemoetkoming, bijvoorbeeld bij een wijziging:
- van uw gezondheidstoestand,
- van uw gezinssamenstelling,
- van uw burgerlijke staat,
- van uw inkomsten,
jempi25
-
- Jr. Member
jempi25 schreef:Ik denk dat ik iets over het hoofd zie?
Dit lees ik op blz 52greetzAls er daar specifieke redenen voor zijn herberekenen wij uw
tegemoetkoming, bijvoorbeeld bij een wijziging:
- van uw gezondheidstoestand,
- van uw gezinssamenstelling,
- van uw burgerlijke staat,
- van uw inkomsten,
jempi25
Is zeker voor intrpretatie vatbaar, maar men moet in feite dan de hele brochure lezen, en dan ben ik helemaal niet overtuigd dat het wel zou meetellen.
Welk jaar telt bijwelke aangifte van roerende voorheffing op verschillende spaarrekeningen.
Bijvoorbeeld interesten van 2012:
Spaarrekening A > 1000€ interest. Gestort in Januari 2013
Spaarrekening B > 1000€ interest. Gestort in Januari 2013
Er dient dus 2000€ interest aangegeven te worden in de belastingsaangifte van aanslagjaar 2013 (2014). Of is dit van aanslagjaar 2012 (2013)?
Want theoretisch is het de interest op het geld wat op het spaarboekje heeft gestaan van jaar 2012 maar het is eigenlijk pas een inkomst in 2013. Dus pas aangeven in 2014.
Hoe zit het met banken die wel de intereststorting reeds in December doen?
Of heeft deze datum niet zoveel belang?
gr
Bijvoorbeeld interesten van 2012:
Spaarrekening A > 1000€ interest. Gestort in Januari 2013
Spaarrekening B > 1000€ interest. Gestort in Januari 2013
Er dient dus 2000€ interest aangegeven te worden in de belastingsaangifte van aanslagjaar 2013 (2014). Of is dit van aanslagjaar 2012 (2013)?
Want theoretisch is het de interest op het geld wat op het spaarboekje heeft gestaan van jaar 2012 maar het is eigenlijk pas een inkomst in 2013. Dus pas aangeven in 2014.
Hoe zit het met banken die wel de intereststorting reeds in December doen?
Of heeft deze datum niet zoveel belang?
gr
Jos,
http://www.kapitalevragen.be/2012/spaar ... orheffing/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zat vroeger met dezelfde vraag,
interesten die je ontvangt van belegde gelden in 2012 zijn inkomsten van 2012. Ook als je ze pas ontvangt op bv 31 januari 2013.
Je moet geen 2.000 aangeven maar 2.000 - vrijgestelde som.
Deze vrijgestelde som is 1830 voor ongehuwden en 3660 voor gehuwden.
De vrijgestelde som is 0 euro als je een rekening waarop je meer dan 1830 interesten ontvang, dan heeft de bank er al roerende voorheffingen vanafgehouden en moet je er geen belastingen meer op betalen, maar je hebt dan wel reeds van je vrijgestelde som genoten. Die mag je niet meer in mindering brengen want dat heeft de bank al voor je gedaan.
mvg
http://www.kapitalevragen.be/2012/spaar ... orheffing/" onclick="window.open(this.href);return false;
interesten die je ontvangt van belegde gelden in 2012 zijn inkomsten van 2012. Ook als je ze pas ontvangt op bv 31 januari 2013.
De vrijgestelde som is 0 euro als je een rekening waarop je meer dan 1830 interesten ontvang, dan heeft de bank er al roerende voorheffingen vanafgehouden en moet je er geen belastingen meer op betalen, maar je hebt dan wel reeds van je vrijgestelde som genoten. Die mag je niet meer in mindering brengen want dat heeft de bank al voor je gedaan.
mvg
yvesds Jos,
bedankt voor uw toelichting met Delta Lloyd link
bedankt voor uw toelichting met Delta Lloyd link
Dank voor de reactie.
Maar waar vind ik ergens terug dat je interesten gestort in 2013 afkomstig van spaargelden 2012 moet aangeven in 2012?
Ah je dient dus enkel het bedrag boven het vrijgestelde op te neme in de belasting?
Maar waar vind ik ergens terug dat je interesten gestort in 2013 afkomstig van spaargelden 2012 moet aangeven in 2012?
Ah je dient dus enkel het bedrag boven het vrijgestelde op te neme in de belasting?
In het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, artikel 267 :DeJos schreef: Maar waar vind ik ergens terug dat je interesten gestort in 2013 afkomstig van spaargelden 2012 moet aangeven in 2012?
Inkomsten van gelddeposito's worden geacht te zijn toegekend of betaalbaar gesteld op de laatste dag van het tijdperk waarop ze betrekking hebben.
De interesten hebben betrekking op de periode van 01/01/2012 t.e.m. 31/12/2012, en worden door de fiscus dus geacht toegekend te zijn op 31/12/2012, ook al is dit in realiteit op een latere datum gebeurd.
Dit is net hetzelfde principe als uw loon van december 2012: dit telt ook mee bij uw inkomsten 2012, ook al heeft uw werkgever het pas in januari 2013 op uw rekening gestort.
Vraag mbt de vrijgestelde som van 3660 voor gehuwden :yvesds schreef:Jos,
mvg
geldt dit ook voor gehuwden met scheiding van goederen, en met aparte spaarrekeningen ?
vb man met 2000 interesten en vrouw met 1000 interesten
bij samentelling = volledig vrijgesteld
indien ieder apart bekeken moet man 170 € aangeven
Wat is van toepassing ?
Als je een spaarrekening hebt op naam van 1 persoon, is het dus 1830€ vrijgesteld.
Als je spaarrekening hebt op beide namen, dan 3660€ vrijgesteld.
M.a.w. jouw voorbeeld, heb je 170€ die je moet aangeven.
Bron : Belastinggids 2013 van Budget&Recht (Test-Aankoop)lier10 schreef: Vraag mbt de vrijgestelde som van 3660 voor gehuwden :
geldt dit ook voor gehuwden met scheiding van goederen, en met aparte spaarrekeningen ?
Als u roerende inkomsten moet aangeven, moeten deze opgesplitst worden volgens “uw vermogensrechtelijke situatie“; dwz :
- indien gehuwd zonder huwelijkscontract (of met een contract waarin wordt bepaald dat de inkomsten gemeenschappelijk bezit zijn) :
-- > elke partner geeft de helft van de gemeenschappelijke inkomsten aan.
- indien gehuwd met scheiding van goederen (een contract waarin wordt bepaald dat de inkomsten eigen bezit vormen van elke partner afzonderlijk) :
-- > elke partner geeft zijn eigen deel van de inkomsten aan.
Echtgenoten "zonder huwelijkscontract" vallen automatisch onder het "wettelijk stelsel".anonymous schreef:Als je een spaarrekening hebt op naam van 1 persoon, is het dus 1830€ vrijgesteld.
Daaruit vloeit voort dat de intresten van alle spaarrekeningen van de echtgenoten gemeenschappelijke inkomsten zijn.
Dus moet elk van de echtgenoten de helft van de intresten aangeven die hoger zijn dan de vrijgestelde 3660€.
De vrijstelling is niet per spaarrekening maar per persoon, en dus voor alle spaargelden van beide echtgenoten samen.
Het heeft geen belang of die van gemeenschappelijke of aparte spaarrekeningen komen.
In het voorbeeld van Lier10 moet die 170€ dus wél aangegeven worden bij gehuwden met scheiding van goederen, maar niet bij gehuwden onder het wettelijk stelsel (=zonder huwelijkscontract), ongeacht of er aparte spaarrekeningen zijn of niet.
ik raak er niet aan uit:
1ste
in de belastingaangifte van dit jaar 2013, voor het aanslagjaar 2012:
wij hebben (coöperatieve) aandelen.
moeten we nu de bedragen aangeven die we DIT jaar (2013) hebben ontvangen voor de aandelen die vorig jaar (2012) uitstonden?
of
moeten de bedragen aangeven die we in 2012 ontvingen, aangezien het over het aanslagjaar 2012 gaat.
2de:
er is de 180 euro vrijstelling
stel we ontvangen van verschillende aandelen: 160euro, 50 euro, 300* euro en 200* euro:
klopt het dat er voor diegene met een * al RV is afgegaan?
voor de andere nog niet?
hoe geef je dit nu in?
3de
in welk vak moet dit allemaal komen?
hopelijk kan er iemand duidelijkheid scheppen, alvast bedankt
1ste
in de belastingaangifte van dit jaar 2013, voor het aanslagjaar 2012:
wij hebben (coöperatieve) aandelen.
moeten we nu de bedragen aangeven die we DIT jaar (2013) hebben ontvangen voor de aandelen die vorig jaar (2012) uitstonden?
of
moeten de bedragen aangeven die we in 2012 ontvingen, aangezien het over het aanslagjaar 2012 gaat.
2de:
er is de 180 euro vrijstelling
stel we ontvangen van verschillende aandelen: 160euro, 50 euro, 300* euro en 200* euro:
klopt het dat er voor diegene met een * al RV is afgegaan?
voor de andere nog niet?
hoe geef je dit nu in?
3de
in welk vak moet dit allemaal komen?
hopelijk kan er iemand duidelijkheid scheppen, alvast bedankt
Beste Jhn,
1ste
Eigenlijk is het is al een paar keer in dit topic gezegd : Voor het aanslagjaar 2012 worden de belastingen berekend op de inkomsten die je in 2012 verdiende. Of ze nu in 2012 of in 2013 werden uitbetaald doet er niet toe. Bij interesten is dat duidelijk. Mijn bank betaald mij interesten uit voor het jaar in 2012, de ene bank doet dat op 31 december de andere op 3 januari. Beide sommen behoren tot de inkomsten in 2012 verdiend. Dus je geeft de dividenten aan waar je recht op had omdat je in 2012 aandelen had.
2de.
Als je 200* en 300* euro dividenten ontving, dan heeft de venootschap al RV van afgehouden.
zie rekenvoorbeeld op website van overheid :
http://economie.fgov.be/nl/ondernemingen/leven_onderneming/oprichting/structuur/vennootschapsvormen/
Cooperatieve_vennootschappen/Erkenning/Voordelen/
3de.
Weet ik niet.
het beste,
1ste
Eigenlijk is het is al een paar keer in dit topic gezegd : Voor het aanslagjaar 2012 worden de belastingen berekend op de inkomsten die je in 2012 verdiende. Of ze nu in 2012 of in 2013 werden uitbetaald doet er niet toe. Bij interesten is dat duidelijk. Mijn bank betaald mij interesten uit voor het jaar in 2012, de ene bank doet dat op 31 december de andere op 3 januari. Beide sommen behoren tot de inkomsten in 2012 verdiend. Dus je geeft de dividenten aan waar je recht op had omdat je in 2012 aandelen had.
2de.
Als je 200* en 300* euro dividenten ontving, dan heeft de venootschap al RV van afgehouden.
zie rekenvoorbeeld op website van overheid :
http://economie.fgov.be/nl/ondernemingen/leven_onderneming/oprichting/structuur/vennootschapsvormen/
Cooperatieve_vennootschappen/Erkenning/Voordelen/
3de.
Weet ik niet.
het beste,
Ik vraag me af of er al één bank is die de verworven intresten van zijn klanten heeft doorgegeven aan het centraal meldpunt. M.a.w heeft de fiscus wel weet van de intresten ? Bestaat dat centraal meldpunt wel ?
Volgens een bank is deze zaak van meldpunt niet aan de orde, omdat vanaf volgende inkomstenjaar er 25 % RV zou moeten betaald worden.
Heb de indruk dat ze het in de meeste banken zelf niet goed weten.
http://www.mijnkapitaal.be/thema/fiscal ... leggers-1/
Volgens een bank is deze zaak van meldpunt niet aan de orde, omdat vanaf volgende inkomstenjaar er 25 % RV zou moeten betaald worden.
Heb de indruk dat ze het in de meeste banken zelf niet goed weten.
http://www.mijnkapitaal.be/thema/fiscal ... leggers-1/
en hoe zit dat voor bvb groenkracht, ecopower, geven zij iets door?