Vastgoedbevaks
TIP
Re: Vastgoedbevaks
Laatste 2 weken wat koerszwakte bij WDP. Vermoedelijk spelen de nieuwe aandelen uit het keuzedividend (vorige week vrijgegeven) hierin een rol. Wie op een instapmoment aan het wachten was...
Retail Estates 8 jaar na elkaar dividendverhoging, Nu 50 % hoger dan 8 jaar geleden en volgend jaar opnieuw omhoog
WDP en Warehouse Estate Belgiumldividend nooit verlaagt gelijkaardige stijging.
Lease invest ook jaren stijgend +17 % over 8 jaar.
Cofiminno, intervest offices dividend -10% pver 8 jaar en volgend jaar nog een dividend verlaging.
Mijn punt kijk niet enkel naar huidig rendement maar ook naar de trend.
Mijn inziens blijven WDP, Retail Estates, Lease Invest en het onbekendere Warehouse Estates de beste koop.
Warehouse wordt net als WDP door één familie gecontroleerd en heeft een lage schuldgraad.
Ze zijn vooral aktief in de regio Charleroi. Met een beetje goede wil dus ook een beetje emerging markets
Cofiminno, intervest offices dividend -10% pver 8 jaar en volgend jaar nog een dividend verlaging.
Mijn inziens blijven WDP, Retail Estates, Lease Invest en het onbekendere Warehouse Estates de beste koop.
Warehouse wordt net als WDP door één familie gecontroleerd en heeft een lage schuldgraad.
Ze zijn vooral aktief in de regio Charleroi. Met een beetje goede wil dus ook een beetje emerging markets
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
groot artikel in de tijd over de vastgoedbevaks
conclusie Ze zijn niet goedkoop meer maar kunnen wel nog gekocht worden.
Buiten de 4 hierboven aangehaalde wordt ook Home invest gemeld. Zij investeren in huizen/appartementen.
Rendement is hier wat lager maar dividend stijgt snel 13, 9 en 8% laatste 3 jaar.
Zelf heb ik een verkooporder staan, denk dat huisprijzen gaan dalen in Belgie.
Ze zitten vooral in Brussel en men voorspelt dat bevolking daar nog gaat toenemen, dus misschien toch nog maar wat langer houden.
Voornaamste gevaar voor de vastgoedbevaks is de rente, Ze staan in directe concurrentie met de spaarboeken en volkslening.
Als de rente daarop stijgt gaan de bevaks een moeilijke tijd tegemoet.
ik verwacht dat niet en hou de mijne rustig bij
conclusie Ze zijn niet goedkoop meer maar kunnen wel nog gekocht worden.
Buiten de 4 hierboven aangehaalde wordt ook Home invest gemeld. Zij investeren in huizen/appartementen.
Rendement is hier wat lager maar dividend stijgt snel 13, 9 en 8% laatste 3 jaar.
Zelf heb ik een verkooporder staan, denk dat huisprijzen gaan dalen in Belgie.
Ze zitten vooral in Brussel en men voorspelt dat bevolking daar nog gaat toenemen, dus misschien toch nog maar wat langer houden.
Voornaamste gevaar voor de vastgoedbevaks is de rente, Ze staan in directe concurrentie met de spaarboeken en volkslening.
Als de rente daarop stijgt gaan de bevaks een moeilijke tijd tegemoet.
ik verwacht dat niet en hou de mijne rustig bij
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
-
- Full Member
- Contacteer:
Mijn advies, hecht niet te veel belang aan de trend, typisch geval van "recency".zeezout schreef:Retail Estates 8 jaar na elkaar dividendverhoging, Nu 50 % hoger dan 8 jaar geleden en volgend jaar opnieuw omhoog
er is ook zoiets als "Mean reversion" :-)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
De kogel is door de kerk.Afrodiziak schreef:
5. Kapitaalverhoging Leasinvest Real Estate
LEAS kondigde gisteren eveneens een – intentie tot - kapitaalverhoging aan. Ditmaal een klassieke kapitaalverhoging met voorkeurrecht, dus niet via keuzedividend. Omvang zou 60 miljoen EUR bedragen (vergelijk dit met een beurskapitalisatie van 309 miljoen EUR, een significante operatie dus). Modaliteiten zijn nog niet gekend, de kapitaalverhoging is zelfs nog niet zeker: het is de INTENTIE tot kapitaalverhoging die werd aangekondigd.
Over LEAS hebben we het hier nog niet vaak gehad. Terecht of onterecht?
Het is alvast de meest gediversifieerde vastgoedbevak: 47% kantoren, 24% logistiek en 29% commercieel vastgoed. Ook geografisch gediversifieerd met 47% van de portefeuille en 53% in Luxemburg. De aandelen van LEAS zitten in vaste handen: 30% bij Ackermans & van Haaren en 29% bij AXA Belgium.
Year to Date is het aandeel met 15% gestegen, en recentelijk gedaald van 82.5 EUR naar 77 EUR. In afwachting van een kapitaalverhoging staat de koers van een aandeel vaak onder druk (modaliteiten nog niet gekend, verwatering, onzekerheid,…). Dat, en vooral het knippen van een 4.4 EUR brutodividend eerder deze week verklaren de recente koersval.
Laatste gekende intrinsieke waarde per aandeel bedroeg 66.3 EUR. Met een discount op de NAV kan je deze bevak dus alvast niet kopen.
De voorbije jaren hebben de resultaten en bezettingsgraad wat onder druk gestaan. Sinds vorig jaar lijken de zaken beter te gaan. Gemiddelde looptijd van de contracten is toegenomen, het huurrendement, de bezettingsgraad (95.5%), de NAV,…
Schuldgraad ligt op 53.7%.
Strategisch gezien werkt LEAS volop aan het verhogen van het aandeel in de portefeuille van retail, en vastgoed in Luxemburg. Het is pas sinds 2006 dat men actief is in Luxemburg, maar sindsdien is de Lux-portefeuille jaarlijks in omvang toegenomen zodat deze intussen meer dan de helft van de totale portefeuille uitmaakt.
Ook de focus op retail is er sinds 2006 gekomen, ten nadele van kantoren.
2006 was dus een sleuteljaar voor LEAS, oa dankzij de overname van Dexia Immo Lux dat jaar.
http://hugin.info/134311/R/1704627/563651.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://leasinvest.dotnet17.hostbasket.c ... 13_LOW.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Er komt een kapitaalverhoging van 60.6 miljoen EUR bij Leasinvest.
Per 13 coupons n° 15 kan men intekenen op 3 nieuwe aandelen aan 65.5 EUR per nieuw aandeel.
Concreet voorbeeld: iemand heeft 50 aandelen in portefeuille, en kan dus intekenen op 9 nieuwe aandelen.
50/13 = 3.8 ==> afgerond tot 3 ==> 3x3 = 9 nieuwe aandelen
Deze aandeelhouder gebruikt dus 39 van de coupons n° 15, en heeft er nog 11 over.
Die 11 coupons n° 15 "teveel" kan hij ofwel zelf verkopen op de beurs. Ofwel worden ze op het einde van de kapitaalverhoging automatisch verkocht via een private placement aan institutionelen. De aandeelhouder ontvangt het resultaat van die verkoop na kosten.
Of die aandeelhouder kan ook nog coupons n° 15 bijkomen op de beurs, om zo tot een veelvoud van 13 te komen. Als hij 2 coupons n° 15 zou bijkopen heeft hij 52 coupons n° 15 ==> 52/13 = 4 ==> 4x3 = 12 ==> Hij kan intekenen op 12 nieuwe aandelen.
De coupon n° 15 wordt morgenochtend al onthecht van het aandeel. Wie morgen het aandeel zelf nog koopt is te laat. Het inschrijvingsrecht noteert vanaf morgen immers apart op de beurs, en kan zowel door bestaande aandeelhouders, als door niet-aandeelhouders worden aangekocht. De theoretische waarde voor coupon n° 15 op basis van de slotkoers van vandaag van het aandeel zal 2.16 EUR zijn. Op basis van de koersschommelingen van het aandeel zal de coupon n° 15 zelf ook schommelen in waarde.
Tussen 5 en 19 juni kunnen aandeelhouders vervolgens hun keuze maken: deelnemen of niet.
Altijd interessant om te kijken wat de referentieaandeelhouders doen:
Ackermans & van Haaren (30% vd aandelen) is van plan z'n volledige aantal inschrijvingsrechten uit te oefenen. Dat zou al 18.2 miljoen van de 60.6 miljoen EUR moeten opleveren.
AXA (29% vd aandelen) tekent in voor maximaal 14.5 miljoen EUR. Op basis van hun belang in Leasinvest zouden ze voor 17.6 miljoen EUR kunnen intekenen. Zij zijn dus van plan hun belang wat te laten verwateren.
http://leasinvest.dotnet17.hostbasket.c ... ing_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
Afrodiziak,
Ik heb sinds november vorig jaar Leaseinvest Real Estate in portefeuille, naast nog enkele andere bevaks. Deze staan op een effectenrekening bij Argenta. Ik neem aan dat ik deze mogelijkheden (aankoop nieuwe aandelen, aankoop van bijkomende coupons nr. 15 of verkoop van resterende coupons, ...) kan uitvoeren via mijn internetbanking bij Argenta en dat dit vanaf morgenvroeg ergens aangegeven staat, net zoals dit het geval is bij het keuzedividend van een vastgoedbevak?? Het is nl. de eerste maal dat ik een dergelijke kapitaalverhoging meemaak sinds ik bevaks in portefeuille heb...
Tot slot bedankt voor je schitterende en steeds verhelderende bijdrage in dit topic over vastgoedbevaks... Steeds leerrijk!
Ik heb sinds november vorig jaar Leaseinvest Real Estate in portefeuille, naast nog enkele andere bevaks. Deze staan op een effectenrekening bij Argenta. Ik neem aan dat ik deze mogelijkheden (aankoop nieuwe aandelen, aankoop van bijkomende coupons nr. 15 of verkoop van resterende coupons, ...) kan uitvoeren via mijn internetbanking bij Argenta en dat dit vanaf morgenvroeg ergens aangegeven staat, net zoals dit het geval is bij het keuzedividend van een vastgoedbevak?? Het is nl. de eerste maal dat ik een dergelijke kapitaalverhoging meemaak sinds ik bevaks in portefeuille heb...
Tot slot bedankt voor je schitterende en steeds verhelderende bijdrage in dit topic over vastgoedbevaks... Steeds leerrijk!
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Beste TK14,landethk schreef:Afrodiziak,
Aangezien ik niet vertrouwd ben met Argenta voor online trading kan ik me daar niet over uitspreken.
Online bijkopen of verkopen van coupons n° 15 zou sowieso moeten gaan. Die coupon is namelijk TIJDELIJK beursgenoteerd, en wordt verhandeld net zoals een aandeel.
Qua transactiekost zal Argenta je dus evenveel aanrekenen als voor een trade in aandelen. Ook beurstaks as usual: 0.25%.
Hier heb je alvast de ticker en ISIN:
* LEA15
* BE0970128311
Of je ook online zal kunnen intekenen op de uitgifte via Argenta: geen idee. Geef ze enkele uren de tijd om het nodige te doen (coupons n° 15 boeken in je rekening, bericht opstellen en versturen naar de klanten,...). Sowieso start de verichting pas vandaag. Je hebt nog wel even de tijd.
De coupon n° 15 heeft zelfs nog geen koers op dit moment:
https://europeanequities.nyx.com/nl/pro ... BRU/quotes" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog even geduld dus.
Mvg
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
bevaks hebben het moeilijk. De rentestijging
WDP, Cofimmino, Lease, Intervest Office allemaal behoorlijk gedaald.
Warehouse estates en Retail Estates houden beter stand, laatste zelf met kapitaalsverhoging
Doe mee aan de kapitaalsverhoging Lease Invest. Ze leggen de focus meer en meer op Luxemburg wat me een goede keuze lijkt.
Bij Retail Estates is mijn positie al groot, heb er wat verkocht en met dat geld teken ik in. Zo heb ik wat meer aandeeltjes zonder dat het me iets gekost heeft.
Cofimmino en intervest was ik van plan na de koepon te verkopen aan 92 en 20 euro, ze zijn er geraakt, ik twijfelde wat je niet mag doen. Kans voorlopig verkeken.
WDP en warehouse hou ik zeker bij.
De overige bevaks heb ik niet
WDP, Cofimmino, Lease, Intervest Office allemaal behoorlijk gedaald.
Warehouse estates en Retail Estates houden beter stand, laatste zelf met kapitaalsverhoging
Doe mee aan de kapitaalsverhoging Lease Invest. Ze leggen de focus meer en meer op Luxemburg wat me een goede keuze lijkt.
Bij Retail Estates is mijn positie al groot, heb er wat verkocht en met dat geld teken ik in. Zo heb ik wat meer aandeeltjes zonder dat het me iets gekost heeft.
Cofimmino en intervest was ik van plan na de koepon te verkopen aan 92 en 20 euro, ze zijn er geraakt, ik twijfelde wat je niet mag doen. Kans voorlopig verkeken.
WDP en warehouse hou ik zeker bij.
De overige bevaks heb ik niet
Afrodiziak,
Bedankt voor je toelichting (ik had ze relatief snel gelezen, doch niet onmiddellijk echt tijd gehad om te antwoorden...). De dag nadien, op 6 juni, was alles zichtbaar in mijn internetbanking en kon ik de coupons verhandelen en inschrijven op bijkomende aandelen, hetgeen ik ook gedaan heb.... Dit hebben we weer bijgeleerd...
Bedankt voor je toelichting (ik had ze relatief snel gelezen, doch niet onmiddellijk echt tijd gehad om te antwoorden...). De dag nadien, op 6 juni, was alles zichtbaar in mijn internetbanking en kon ik de coupons verhandelen en inschrijven op bijkomende aandelen, hetgeen ik ook gedaan heb.... Dit hebben we weer bijgeleerd...
en half mei netjes boven de 51.djtw schreef:WDP gedaald? Staan nog altijd netjes op 48 EUR.
mij hoor je niet klagen met gem aankoop prijs van 30.
Befimmo versus Cofinimmo
http://vastgoedcertificaten.blogspot.be ... nimmo.html
Over intrinsieke waarde, groei en verwatering, investeringspolitiek ...
Een blog van 27 mei; op minder dan een maand tijd zijn de koersen van beide bevaks al een heel stuk gedaald. Ze noteren nu beide aanzienlijk beneden de IW. (Voor de overige bevaks zijn de premies ook wat getemperd.)
Over intrinsieke waarde, groei en verwatering, investeringspolitiek ...
Een blog van 27 mei; op minder dan een maand tijd zijn de koersen van beide bevaks al een heel stuk gedaald. Ze noteren nu beide aanzienlijk beneden de IW. (Voor de overige bevaks zijn de premies ook wat getemperd.)
vraag is, zijn de waardes van nu de eigenlijke reële waardes?
zet de huidige correctie alles weer netjes waar het zou moeten staan of trekt het handeltje binnenkort weer omhoog richting de hemel of wie weet nog lager?
zet de huidige correctie alles weer netjes waar het zou moeten staan of trekt het handeltje binnenkort weer omhoog richting de hemel of wie weet nog lager?
l
Rentestijging is belangrijker dan intrinsieke waarde voor het koersverloop
vergelijk met boekwaarde van een aandeel, voor slecht geleide bedrijven in problemen betaal je minder dan boekwaarde voor de goede meermaals de boekwaarde.
Lease invest heeft door de kapitaalsverhoging een serieuze petat gekregen. Ze zitten vooral in Luxemburg en hebben 10 % van retail estates. Lijkt me nu de interessante keuze.
Denk dat vastgoedbevaks interessanter zijn dan bedrijfsobligaties Tel maar eens uit met de laatste koepons hoeveel ze op 7 jaar mogen zakken om zelfde rendement te halen als de laatste obligaties. Bij de obligaties zitten er ook een paar die niet al te kredietwaardig zijn.
Wie denkt dat de rente vlot over de 3% gaat springen kan best nog wat wachten met kopen
vergelijk met boekwaarde van een aandeel, voor slecht geleide bedrijven in problemen betaal je minder dan boekwaarde voor de goede meermaals de boekwaarde.
Lease invest heeft door de kapitaalsverhoging een serieuze petat gekregen. Ze zitten vooral in Luxemburg en hebben 10 % van retail estates. Lijkt me nu de interessante keuze.
Denk dat vastgoedbevaks interessanter zijn dan bedrijfsobligaties Tel maar eens uit met de laatste koepons hoeveel ze op 7 jaar mogen zakken om zelfde rendement te halen als de laatste obligaties. Bij de obligaties zitten er ook een paar die niet al te kredietwaardig zijn.
Wie denkt dat de rente vlot over de 3% gaat springen kan best nog wat wachten met kopen
Re: l
Misschien wel voor het koersverloop, maar niet voor de operationele gang van zaken. De meeste bevaks hebben rente-indekkingsinstrumenten. Door de vorige rentedalingen, pakte dat steevast slecht uit, waardoor er boekhoudkundige minwaarden ontstonden en de intrinsieke waarde IFRS (boekhoudkundig) lager lag dan de IW volgens EPRA (waarde van het patrimonium). Nu de rente stijgt, blijven door diezelfde indekkingsinstrumenten hun financiële kosten gelijk (en de minwaarden smelten weer weg).zeezout schreef:Rentestijging is belangrijker dan intrinsieke waarde voor het koersverloop
Juist. Ik denk dat dit voor een groot stuk bepaalt of een bevak meestal met korting tov de IW of met een behoorlijke premie noteert.boekwaarde van een aandeel, voor slecht geleide bedrijven in problemen betaal je minder dan boekwaarde voor de goede meermaals de boekwaarde
Als de inkomsten per aandeel voor een bevak constant blijven, dan stijgt het rendement indien de koers daalt. Waarschijnlijk bedoel je "hoeveel de bevaks mogen zakken om dezelfde return te halen dan een bedrijfsobligatie op 7 jaar" ?Denk dat vastgoedbevaks interessanter zijn dan bedrijfsobligaties Tel maar eens uit met de laatste koepons hoeveel ze op 7 jaar mogen zakken om zelfde rendement te halen als de laatste obligaties.